Protiblokirni zavorni sistem ABS in sistem za nadzor stabilnosti ESC sta med najpomembnejšimi aktivnimi varnostnimi napravami v sodobnem avtomobilu, a s svojo kompleksno elektroniko tudi relativno občutljiva in zahtevna za popravilo. Kaj storiti ob okvari?
Najprej velja poudariti, da vsakršno prižgano opozorilo za nepravilno delovanje sistemov ABS in ESC - bodisi kontrolna lučka ali pa diagnostično sporočilo na zaslonu - zahteva takojšen obisk v servisni delavnici. Taka napaka oziroma nedelujoč sistem je velika grožnja varnosti, saj v najbolj kritičnih razmerah pomoč delujočih sistemov ABS in ESP lahko pomeni tudi razliko med življenjem in smrtjo. Goran Josifovski, specialist za popravila sistemov ABS in ESC v AMZS tehnično-diagnostičnem centru poudarja, da pri tovrstnih okvarah ne gre ubirati bližnjic, saj prostora za napake ni. V več kot desetletju odkrivanja in odpravljanja napak na teh sistemih je videl že nešteto nepravilnih posegov, ki bi morda koga lahko stali tudi življenja. Prav ta dva sistema sta na cestah rešila že ogromno življenj. Zlasti mladi vozniki nimajo izkušenj vožnje avtomobila brez ABS zavor.
Izklopili opozorilo, avto na cesto poslali brez ABS zavor
“Pri starejših avtomobilih, ki so imeli za ABS zavore le opozorilno lučko brez dodatnega izpisa na zaslonu, so razni preprodajalci rabljenih vozil opozorilno lučko izklopili ali celo samo zamaskirali in nekdo je tak avto kupil v dobri veri, da vsi sistemi delujejo brezhibno. Govorimo pa o zavorah, enem od ključnih elementov varne vožnje. Dokler voznik ni rabil ABS sistema, sploh ni vedel, da ne deluje. Ko pa so ob zaviranju v sili kolesa blokirala in avto ni bil več vodljiv, je bilo hitro jasno, da je nekaj zelo narobe,”
Goran nazorno na primeru iz prakse pojasni past okvare tega ključnega varnostnega sistema. Bistvo ABS zavor je ravno v tem, da kolesa tudi ob močnem zaviranju ne blokirajo in vozilo ostane vodljivo. Voznik lahko celo na spolzki podlagi zavira na vso moč in hkrati usmerja vozilo ter tako prepreči nesrečo.
Na uradnih servisih le menjajo in ne popravljajo
Goran pove, da na uradnih servisih teh kompleksnih varnostnih sistemov po navodilih iz central ne popravljajo, temveč menjajo celotno enoto, kar pa je zlasti pri novejših avtomobilih, ki imajo sistema ABS in ESC združena v eno kontrolno enoto, lahko precejšen strošek. “Včasih je zelo težko dobiti posamezne sestavne dele sistema. Strošek menjave je na servisih različen in odvisen od letnika, znamke, kompleksnosti sistema: znaša do 2000 evrov. V AMZS tehnično-diagnostičnem centru popravila ABS in ESC modula znašajo od 200 do 500 evrov. Razlika v ceni je očitna, še najbolj v primeru najzahtevnejših sistemov, denimo SBC, ki ga vgrajuje Mercedes. To so digitalno vodeni sistemi, ki delujejo povsem brez mehanskih povezav, saj vsa komunikacija poteka v digitalnem okolju. So pa novi sistemi stabilnejši, saj so se izdelovalci precej naučili iz napak prvih tovrstnih velikoserijskih sistemov pred 15 ali 20 leti,” pove AMZS strokovnjak Goran Josifovski. Poudari še, da je ob takšnih težavah vedno dobro priti po drugo mnenje, ker je to lahko precej ceneje, zgodi pa se tudi, da na servisih za velik račun zamenjajo celotno enoto, težave pa ostanejo.
Upravičen dvom: se je res pokvaril ABS? Zato šteje drugo mnenje!
“ABS in ESP sistema sta povezana v vsemi ostalimi ključnimi elektronskimi enotami v avtu, kar pomeni, da napako v delovanju lahko povzroča tudi povsem druga, nepovezana okvara. Takšne so lahko mehanske poškodbe napeljave, izguba komunikacije z motornim računalnikom ali nadzorno enoto samodejnega menjalnika, pa odpoved kakšnega tipala, ki neposredno sploh ni povezan z ABS sistemom. ABS in ESC javita nezmožnost delovanja, napaka pa je dejansko lahko skrita drugje in jo odkrijemo tam, kjer je nihče ne bi pričakoval. Umetna inteligenca sodobnih avtomobilov je večplastna in vsi ključni sistemi, sploh varnostni, si med seboj nenehno izmenjujejo podatke. Komunikacija nikjer ne sme biti prekinjena. Reševali smo celo primer, ko je pri menjavi ABS modula zaradi nestrokovnega posega na nekem servisu prišlo do napačne vezave napeljave. Prišlo je do redke napake, ko je ABS v resnici deloval, a deloval napačno in je bilo zaviranje še slabše, kot če sistema ne bi bilo. Ob polnem zaviranju je kolo na eni strani blokiralo, na drugi pa se je prosto vrtelo, kar je seveda recept za nezgodo,” pove AMZS specialist.
Kaj vse gre lahko narobe? Kdo ima največ težav?
Največja izdelovalca ABS in ESC modulov sta ATE in Bosch. Njuni sistemi so vgrajeni tako rekoč v skoraj vsak evropski avto, vse bolj razširjeni so tudi Continentalovi sistemi. Kaj pa v tako pomembni in velikoserijsko razširjeni napravi pravzaprav sploh povzroči okvaro? Goran izpostavi cesto in vreme:
“Veliko napak se zgodi na inštalaciji, ki je z leti precej izpostavljena vremenskim vplivom in mikro poškodbam s ceste. Precej okvar se zgodi zaradi mehanskih poškodb na kolesih, tam so tipala zelo izpostavljena vročini, mrazu, vlagi in udarcem. Na prelomu tisočletja so imel kar nekaj težav Boschevi sistemi v audijih in Volkswagnovih passatih. To so znane serijske napake, ki niso vezane na znamko, temveč na serijo in letnik krmilnikov. Boscheva ABS sistema 5.3 in 5.7 sta imela kar precej teh serijskih napak. Največ težav jima je povzročala slaba odpornost na tresljaje v vožnji in zaradi delovanja motorja, znane pa so bile tudi težave zaradi temperaturnih sprememb. Najpogostejša napaka pri sistemih ABS in ESC je težava zaradi odpovedi elektronskih možganov sistema v procesni enoti,” pravi Goran in doda, da pri združenih modulih ABS in ESC v eno enoto ni nujno, da ob okvari enega sistema voznik ostane brez obeh. “Če odpove samo tipalo bočnega pospeška, bo ABS deloval nemoteno in neodvisno od ESC sistema. Če pa odpove tipalo na kolesu, ne bo deloval ne ABS ne ESC sistem.”
Kako je sestavljen modul ABS zavor in sistema ESC?
ABS zavorni sistem je sestavljen iz centralne procesorske enote, ki stalno nadzoruje hitrost koles ob pomoči tipal na kolesih, intervenira pa ob pomoči hidravličnih ventilov. Mehanski del enote je zadolžen, da po navodilih elektronskega dela nadzira zavorno silo na posameznem kolesu. Za pogon ventilov skrbi elektromotor, ki deluje kot črpalka. ESC sistem je pri novejših že nadgradnja osnovnega modula ABS zavor in ni več ločena enota kot pri starejših avtomobilih. Gre torej za povezano delovanje pri katerem ESC stabilnost nadzoruje z obdelavo podatkov iz večjega števila tipal, med drugim kota volana, vzdolžne in bočne pospeške … gre dejansko za funkcijo žiroskopa. So pa združeni sistemi ABS in ESC enote še toliko kompleksnejši za popravilo zaradi zahtevnega odkrivanja in odpravljanja napak, a hkrati stabilnejši, zmogljivejši in bolj zanesljivi kot so bil nekoč.