Za volanom: mazda 3 skyactiv-X

Za volanom

Veliko iskrenja, manj iskrivosti - prvi serijski avto na svetu, katerega motor združuje lastnosti bencinskega in dizelskega motorja.


Mazda 3 z vgrajenim skyactiv-X motorjem je prvi serijski avto na svetu, katerega motor združuje lastnosti bencinskega in dizelskega motorja. Izpolnjuje visoka pričakovanja?

Zanimivosti in dejstva: Zelo natačen vbrizg za razvoj male ognjene krogle

Tehnologija skyactiv-X za vžig zgorevalne zmesi lahko poskrbi vžigalna svečka ali pa pride do kompresijskega samovžiga kot pri dizelskih motorjih, a tudi ob začetni pomoči iskre.Z zelo natančnim elektronskim krmiljenjem motorja v načinu delovanja SPCCI z zaporedjem deljenih vbrizgov goriva ustvarijo ločena območja zmesi zraka in bencina v izgorevalnem prostoru. Izgorevalna komora se napolni z revno zmesjo. Nato tik preden bi prišlo do nenadzorovanega kompresijskega vžiga se sočasno srečata iskra in molekule dodatnega goriva, ki ga vbrizgajo v neposredno bližino iskre. S tem ustvarijo pogoje za razvoj male ognjene krogle, ki razširi in povzroči, da se temperatura in tlak dvigneta do te mere, da so ustvarjeni pogoji nadzorovanega kompresijskega vžiga. Preskok med nadzorovanim samovžigom in običajnim vžigom ob pomoči svečke pa je nezaznaven. Prednost te tehnologije pa je v tem, da gorivo izgoreva hitreje in v celoti, zato je motor zmogljivejši in varčnejši. Tehnologija SPCCI ne deluje pri hladnem zagonu in pri najvišji obremenitvi motorja.

 

Preklop na SPCCI delovanje lahko voznik spremlja na osrednjem zaslonu - piktogram z valji se obarva zeleno.

Mazdino tehnologijo SPCCI, na kateri temelji novi dvolitrski štirivaljni bencinski motor, smo v Motoreviji že podrobneje predstavili. Spomnimo, da gre za bencinski motor, ki pri katerem za vžig zgorevalne zmesi lahko poskrbi vžigalna svečka ali pa pride do kompresijskega samovžiga kot pri dizelskih motorjih, a tudi ob začetni pomoči iskre. Preskok med nadzorovanim samovžigom in običajnim vžigom ob pomoči svečke je nezaznaven. Prednost te tehnologije je v tem, da motor uporablja revno zmes (v njej je več zraka kot pri običajnih bencinskih motorjih), zato je motor varčnejši pri porabi goriva. Tehnologija SPCCI ne deluje pri hladnem zagonu in pri najvišji obremenitvi motorja.

Ne revolucija, pač pa evolucija podprta z veliko inženirskega truda

V teoriji številke obljubljajo veliko: 132 kW pri 6000 vrt./min., 224 Nm pri 3000 vrt./min. in poraba goriva 4,3 litre bencina na 100 km. Z velikim pričakovanji smo zato sedli za volan mazde 3 z oznako skyactiv-X, a po prvih kilometrih ugotovili, da čudežni atmosferski motor vendarle ni revolucija, pač pa evolucija, podprta z veliko inženirskega truda. Novi motor nima težav z delovanjem z majhnim številom vrtljajev, čeprav tedaj ni tako odziven kot najboljši bencinski motorji s turbinskimi polnilniki. Najlepše deluje v srednjem območju vrtljajev, kjer se odziva zelo zvezno. Brez težav se zavrti v visoke vrtljaje, kjer se zbudi konjenica - sicer nekoliko zadržano, a še vedno dovolj odločno, da voznik začuti razliko. Motor je zelo uglajen, dovolj prožen, a za dinamične voznike je kljub vsemu premalo odločen pri pospeševanju. Pričakovali smo več, saj razlika med odzivnostjo ostalih Mazdinih bencinskih motorjev ni tako izrazita. Predvsem pa smo več pričakovali od energetske učinkovitost te tehnologije, saj je motor opremljen tudi z blagim hibridnim sistemom, ki ob zaviranju ob pomoči zaganjalnega generatorja (ISG) regenerira energijo za pogon vseh električnih porabnikov. Skyactiv-X je lahko zelo varčen in lahko 100 kilometrov prevozi z manj kot 6 litri goriva, a ob le malo bolj dinamični vožnji bo hitro presegel porabo 7 l/100 km; za 180 zelo uglajenih bencinskih konjev je to še vedno sprejemljiv rezultat.

Cenimo in pozdravljamo Mazdino tehnično samosvojost, a ne moremo se znebiti občutka, da so naredili izjemno delo, ki pa na cesti ne pokaže koliko truda in drznosti je vgrajenega v ta stroj.

Pod črto ...

Cenimo Mazdino tehnično samosvojost, a na cesti motor ne uresniči obljub iz tehničnega načrta motorja. Mazda 3 z novim skyactiv-X motorjem je ob odličnih voznih lastnostih avto za tehnične sladokusce: za voznike, ki v dobi turbo motorjev razumejo in cenijo unikaten atmosferski motor.

Mazda 3 skyactiv-X

- tehnično napredna in dovršena tehnologija
- 132 kW moči in 224 Nm navor
- kombinirana poraba (WLTP): 5,5 l na 100 km
- dobro razmerje med zmogljivostmi in porabo goriva
- možnost štirikolesnega pogona in 6-stopenjskega samodejnega menjalnika
- že naprodaj: od 23.090 EUR

Na slikovitih cestah v okolici Sofie je bilo hitro jasno, da je poraba še vedno v veliki meri odvisna od želja voznika.

Mazda še vedno pelje po svoji - tehnološko unikatni poti

Mazde se drži sloves tehnološko drzne znamke. Mazdini inženirji so pri razvoju novih avtomobilov vselej raziskovali svet onstran uveljavljenih tehnoloških rešitev. Za njimi je pestra zgodovina v kateri še posebej izstopa zgodba rotacijskega motorja. S svojevrstnim križanjem oziroma združevanjem dveh različnih vžigov - z vžigalno svečko in kompresijski - zgorevalne zmesi zraka in goriva znotraj valjev, svojo drznost znova dokazujejo tudi v aktualni dobi turbo motorjev in elektrifikacije pogonov. To sicer ne pomeni, da pri Mazdi ne razvijajo ostalih rešitev: hibridov, priključnih hibridov in električnega pogona s podaljševaljnikom dosega (rotacijski motor). A strategi v Hirošimi zagovarjajo pristop širokega izbora po načelu uravnotežene ponudbe glede na zahteve voznikov in infrastrukture na posameznih tržiščih.

Skyactiv-X je zagotovo ena najbolj pričakovanih avtomobilskih novosti. Poleg dobrega razmerja med zmogljivostmi in energetskimi zahtevami so inženirji obljubili precej več prožnosti in odzivnosti od razmeroma nizkih vrtljajev pa vse do rdečega polja.

Razmerje zrak : gorivo je 40:1

Idealno, stoihometrično razmerje med zrakom in gorivom pri bencinskem motorju je 14,7 : 1. Novi skyactiv-X atmosferski motor pa pri delovanju v načinu SPCCI v valje dobi izjemno revno zmes z razmerjem zraka in goriva 40:1. Več zraka in manj goriva pomeni pa na drugi strani pomeni bolj več in bolj učinkovito razvite moči ter manjšo porabo goriva. Poleg tega je temperatura zgorevalne zmesi manjša, kar pripomore tudi k manjšim toplotnim izgubam.

Mazde se drži sloves tehnološko drzne znamke. Mazdini inženirji so pri razvoju novih avtomobilov vselej raziskovali svet onstran uveljavljenih tehnoloških rešitev.

 

Ključne besede


Za volanomMazdaSkyactiv XMazda 3