Test: Opel movano van apollo 2,2 d L4H2

Test

Mobilni apartma - 13 kvadratnih metrov slovenskega avtodoma robeta apollo


Odgovore, zakaj so bivalni kombiji postali tako priljubljeni in ali so dovolj udobni tudi za štiričlansko družino, smo tokrat poiskali na 3314 kilometrov dolgi poti za volanom, v kuhinji in na posteljah 13 kvadratnih metrov velikega slovenskega avtodoma robeta apollo, zgrajenega na podvozju Oplovega movana.

Oblika in prostornos 4/5 zvezdic
Zmogljivost in poraba 5/5 zvezdic
Vozne lastnosti in udobje 5/5 zvezdic
Varnost in oprema 3/5 zvezdic
Vrednost glede na ceno 3/5 zvezdic

V zadnjem času pravi razmah doživljajo van avtodomi, v katerih je celotna bivalna nadgradnja umeščena v obstoječo karoserijo kombija. Take tlorise oziroma visokokakovostne bivalne nadgradnje izdelujejo tudi v slovenskem podjetju Robeta Mobil iz Slovenj Gradca. 

Na severu nismo odpirali velikih šotorskih oken, smo pa s pridom izkoristili komarnike, ki so nameščeni na vseh oknih in vratih. 

Največji med najmanjšimi

Tokrat smo preizkusili njihov najdaljši bivalni kombi, ki so ga prvič zgradili na osnovi novega, podaljšanega (4L) in povišanega (H2) Oplovega movana, ki v dolžino še vedno meri obvladljivih 6,36 metra, v višino pa upoštevajoč pokrov dvižnega strešnega šotora ravno tako zmernih 2,58 metra. To je kar pol metra manj od mansardnih izvedb avtodomov s spalno grbo nad vozniško kabino oziroma vsaj 15 do 30 cm manj od večine integriranih ali pol integriranih avtodomov. Z njim smo se pripeljali na ulično parkirišče le streljaj od starega mestnega jedra belgijskega Bruggeja. Sproščeno smo križarili po nizozemskih vasicah, brez napora parkirali tudi pred večino trgovin in pekarnic na ozkih trgih ter se vozili ob slikovitih kanalih. 

Z njim smo se pripeljali na ulično parkirišče le streljaj od starega mestnega jedra belgijskega Bruggeja.

Daljši in nižji od Volkswagnove grand californie 

Kljub temu da gre za najdaljšo različico movana, ki je v karoserijski in tehnološki osnovi pravzaprav Fiatov ducato, smo kaj hitro ugotovili, da je slovenski apollo, kot svoj model imenujemo pri Robeti še bolj okreten in predvsem tudi energetsko bolj učinkovit kot Volkswagnova grand californija. Mansardno ležišče je namreč med vožnjo povsem pospravljeno pod trdo streho dvižnega šotora, zato je apollo tudi pol metra nižji od Volkswagnovega največjega bivalnika. To se seveda pozna pri uporabnosti - pri podvozih oziroma in pri manevriranju pod krošnjami v kampih - in seveda pri porabi goriva. Kljub dobrim štirim metrom medosne razdalje se 205 centimetrov širok kombi res praktično zapelje kamorkoli.

Idealen za začetnike

Tak bivalni kombi je odličen tudi za pridobivanje izkušenj. Ima vse, kar dober avtodom mora imeti, vključno z ločeno kopalnico in dvema velikima posteljama, ki sta dosegljivi po načelu parkiraj in zaspi, torej brez spreminjanja sedežne postavitve oziroma prilagajanja tlorisa med nočno in dnevno postavitvijo. Razmerje med bivalnim udobjem in voznimi lastnostmi je praktično idealno. Apollo je ravno prav velik: ni preširok in previsok, a zaradi dolžine vseeno zahteva nekaj več pozornosti pri parkiranju. Za kolesi zadaj je namreč še dobrega 1,3 metra dolg previs. A ker je bil apollo opremljen z dodatnim navigacijskim paketom, ki je poleg Garminove prilagojene navigacije, v katero smo vnesli vse ključne mere in mase avtodoma, imel še bočni in vzvratni parkirni kameri, je bilo mestno parkiranje na centimetre povsem nestresno opravilo. 

Preizkušen in varčen motor 

Pri obvladovanju kilometrov vseh vrst in energetske ekonomike velja pohvaliti še dobro preračunan 6-stopenjski menjalnik in varčen, a hkrati prožen 2,2-litrski Fiatov multijet dizelski motor. Pri povprečni hitrosti 74 km/h smo na tokratnem potovanju do Nizozemske in nazaj zabeležili zelo zmerno porabo: 9 litrov na 100 kilometrov. Upoštevajoč, da smo s prtljago, delno zalogo sveže vode in štirimi potniki na krovu celotno potovanje prevozili na zgornjem robu dovoljene mase (3,5 tone), je to vsekakor dober rezultat - tako za okolje kot za denarnico.  
Pri izbiri motorja svetujemo najmočnejšo različico s 121 kilovati in 370 Nm navora. Predvsem na dolgih avtocestnih klancih bi tudi pri tej različici sicer prav prišel še kakšen dodaten Nm navora. Pri voznih lastnostih prst dvigujemo tudi za trpežno in dovolj robustno podvozje, ki je hkrati še dovolj udobno. 
Z ducatovo tehnološko dediščino je movano dobili eno najboljših in najbolj preizkušenih avtodomarskih osnov. Prav manjše oziroma predvsem nižje bočne površine so tudi manj občutljive na učinek bočnega vetra, kar se pozna pri prehitevanju tovornjakov in na vetrovno bolj izpostavljenih cestah.

Pri Robeti so na armaturo namestili zmogljivo Garminovo digitalno komunikacijsko napravo z 8-palčnim zaslonom in prilagojenim navigacijskim sistemom, ki v kombinaciji s povezavo pametnega telefona spremlja tudi promet na poti in bolj natančno in vsebinsko izdatneje beleži potovalne podatke kot potovalni računalnik movana. Bolj pomembno pa je to, da zna ta navigacija upoštevati dimenzije avtodoma in voznika ne pripelje pred prenizek nadvoz ali na parkirišče v parkirni hiši brez ustrezne višine. Ena od pogostih napak začetnikov za volanom avtodoma je uporaba telefonske navigacije, ki višji, širši in daljši avtodom vodi kot osebni avto. 

Analogna armaturna plošča in malo vozniške pomoči

Si pa po drugi strani bazno vozilo pripombo zasluži zaradi tehnološke zastarelosti oziroma odsotnosti digitalizacije in aktivnih varnostnih pripomočkov. Voznik ima v movanu na voljo le zelo osnovno varnostno opremo: ABS zavore, sistem za nadzor stabilnosti ESC s funkcijo povečanja oprijema na neutrjenih podlagah, običajen tempomat, sistem za speljevanje v klanec in sistem za nadzor spuščanja po strmini. Konkurenčna bazna vozila na Fordovi, Volkswagnovi in Mercedesovi osnovi že ponujajo večino sodobnih sistemov za aktivno pomoč vozniku, ki smo jih vajeni iz sodobnih osebnih avtomobilov. Škoda še, ker se pri Robeti niso odločili za uporabo avtomobilskih sedežev za prevoz obeh potnikov zadaj. So bolj udobni in varnejši, kar je pokazal tudi AMZS test zadnjih klopi. Klop s kovinskim okvirjem za nosilce varnostnih pasov brez sidrišč isofix je na daljših poteh zaradi skoraj 90-stopinjskega kota med sedalom in naslonjalom precej neudobna za potnike. 

Po zelo dolgem času smo na avtocesti z mešanimi občutki uporabljali običajen tempomat, ki vzdržuje le nastavljeno hitrost, ne pa tudi varnostne razdalje. Pogrešali smo tudi nadzor mrtvih kotov, sistem za prečni promet zadaj pa je na voljo za doplačilo.

Foto: Za štiri uporaben, za dva razkošen

Pri bivalnem tlorisu lahko brez pretiravanja zapišemo, da so arhitekti, mizarji in električarji iz Koroške naredili vrhunsko delo. Nikoli še nismo vozili avtodoma s tako kakovostno izdelanim in sestavljenim pohištvom, ki med vožnjo prav nič ne škriplje. Pohvalo si zasluži tudi doplačljiva (4099 evrov) bivalna avtonomija paketa offgrid s sončnim panelom, nadzorno enoto zaloge vode in elektrike ter zmogljivim litij-ionskim bivalnim akumulatorjem ter dizelskim ogrevanjem. Gre za njihovo tehnologijo lahke gradnje AIR, s katero pri bivalni opremi privarčujejo kar do 220 kg opreme. To pomeni, da več kot pol tone ostane za zalogo vode, opremo in potnike. 
Celoten avtodom je izoliran, tudi velika drsna bočna vrata in dvokrilna vrata zadaj. Prtljažni prostor ima dve ravni in brez težav smo vanj pospravili tudi štiri zložljive stole in dodatno mizo. Vzdolžno postavljena kuhinja je še dovolj uporabna, da smo v dežju brez težav skuhali kosilo. Ima dva globoka predala, podaljšek delovnega pulta in dovolj velik 85-litrski kompresorski hladilnik. Brez težav smo obedovali za raztegljivo mizo, ki jo sedežno dopolnita vrtljiva sprednja sedeža. Kopalnica ni velika, je pa učinkovita in s pomičnim umivalnikom ter izvlečno tuš pipo povsem uporabna, sploh ker je v tuš kadi še leseno dvojno dno. 

Najbolj sta nas na poti navdušile dve veliki in udobni postelji, ki ju ni treba sestavljati. Ni prav veliko bivalnih kombijev, ki bi zadaj in na strehi nudili tako razkošno spanje na 220 oziroma 210 centimetrih dolžine brez prilagajanja tlorisa. 

Dvižni strešni šotor, ki je med vožnjo varno zložen in zapahnjen, je pripravljen ali pospravljen z enim potegom v manj kot minuti. Dostopen je od znotraj, preko zložljive lestve, ki jo je mogoče namestiti tudi ob postavljeni jedilni mizi in pospraviti v predal nad vozniško kabino. Preizkusili smo ga tudi v močnem nalivu in ostali smo na suhem. 

Uporabna kuhinja s podaljškom delovne površine in dovolj izvlečnim 85-litrskim kompresorskim hladilnikom.

Po tednu dni vsakodnevnih premikov je jasno, zakaj so taki bivalni kombiji tako priljubljeni. So hitri in okretni ter hkrati nudijo večino udobja (pre)velikih, a tudi bolj okornih hiš na kolesih. Robetin apollo na 13 kvadratnih metrih ponuja povsem uporabno bivalno-potovalno izkušnjo štiričlanski družini, ki svoje bivanje lahko razširi še na zunanjo teraso, ki jo pred soncem in dežjem ščiti velika navojna platnena streha. Če v apollu potujeta dva, si iz postelje zadaj lahko sestavita razkošno dnevno sobo z udobno sedežno garnituro in veliko mizo. 

Palec dvignemo tudi za številne USB priključke in odlično LED razsvetljavo. Zunanjo luč in strešni ventilator nad posteljo zadaj pa je mogoče upravljati tudi daljinsko.

Pod črto 

Pri Robeti Mobil so najdaljšega Oplovega movana spremenili v uporaben mobilni apartma za štiri potnike, s katerim lahko odpotujemo kamorkoli, tudi tja, kamor z večjimi in nerodnejšimi avtodomi ne moremo. A takšna učinkovitost ni poceni - takšen Robetin avtodom z vso dodatno opremo lahko doseže ceno nepremičnine …

Všeč nam je +

kompaktne dimenzije, lahka bivalna nadgradnja, okretnost, prožen in varčen motor, štiri stalne postelje, uporabna jedilnica, zunanji priklop za tuš in plin, bivalna avtonomija

Ni nam všeč -

(pre)malo varnostno asistenčnih sistemov, brez sidrišča isofix, udobje sedežev za potnike

Pri uporabnosti in kakovosti bivalne nadgradnje v celoti izdelane znotraj karoserijske osnove movana, velja izpostaviti, da so pri Robeti naredili res prepričljiv izdelek. Da gre za opremo višjega razreda, dokazujejo tudi s “komunlano” opremo. Izpust izolirane posode za odpadno vodo je krmiljen na stikalo iz kabine, ki odpira ali zapira elektromagnetni ventil. V toplih dneh se je po plavanju ali športnih aktivnostih mogoče stuširati, oprati kosmatinca ali pa športno opremo na zunanjem priključku za tuš, ki ponuja toplo in hladno vodo. Na voljo pa je celo zunanji priključek za plin, s katerim energetsko oskrbite žar.

Tehnični podatki

Opel movano van apollo 2,2 d L4H2

Vozilo bivalne nadgradnje: opel movano van L4H2 2,2 d; štirivaljni dizelski turbo motor, prostornina 2179 cm3, največja moč: 121 kW (165 KM) pri 3750 vrt./min, največji navor: 370 Nm pri 1750 vrt./min. Pogon na prednji kolesi, 6-stopenjski ročni menjalnik, normna poraba goriva kombinirano (WLTP): 7,9 l/100 km, izpust CO2: 208 g/km, povprečna poraba na testu: 9,0  l/100 km.
Mere in masa: dolžina: 636,3  cm, širina: 205 cm, višina: 258  cm, medosna razdalja: 403,5  cm, masa praznega vozila: 2980  kg, dovoljena skupna masa: 3500 kg, posoda za gorivo: 90 l, posoda za čisto vodo: 112 l, posoda za umazano vodo: 80 l, kasetno stranišče in prostor za plinski jeklenko od 3 do 35 kg. 
Bivalna nadgradnja: napajanje: 230 V, zunanji euro priključek in ločena 12-voltna napeljava, inverter AC 1000 W, 2 x 230 V in 2 x USB vtičnica, LED razsvetljava, akumulator 100 Ah (litij), polnilnik akumulatorja, ogrevalni sistem truma combi 4D (dizel) z 10-litrskim grelnikom vode, kopalnica s tuš kabino, umivalnikom in kemični WC, plinski štedilnik z el. vžigom, kompresorski hladilnik 85 l, 4 homologirani sedeži z varnostnimi pasovi, 4 ležišča;  dvižni strešni šotor - ležišče 220 x 145 cm, ležišče zadaj 210 x 160 cm
Cena: Robeta mobil: 80.000 EUR
Mansardno dvižno šotorsko spalnico smo preizkusili tudi v močnem nalivu in ostali smo na suhem. 

Ključne besede


OpelAvtodomiavtodomi

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije