Mustang mach-E je kot prvi Fordov globalni električni avto (če ne štejemo redko videnega električnega focusa kakšno desetletje nazaj) na ceste zapeljal odločno; z zmogljivim pogonskim sklopom, z zvenečim imenom in s samozavestno visoko postavljeno ceno. Kako se mustang obnese v najzmogljivejši in najdražji različici GT?
oblika in prostornost | 4/5 zvezdic |
zmogljivost in poraba | 4/5 zvezdic |
vozne lastnosti in udobje | 4/5 zvezdic |
varnost in oprema | 5/5 zvezdic |
vrednost glede na ceno | 2/5 zvezdic |
Zdi se, da se večina avtomobilskih komentatorjev ukvarja le z vprašanjem, če si novi električni ford zasluži ime mustang ali ne, javnost pa je prikrajšana za nekaj bolj tehtnih opazk in zaznamkov glede novega Fordovega električnega avta. Mustang namreč bolj kot z imenom preseneti s svojim formatom in velikostnimi ter oblikovnimi razmerji. Čeprav gre za globalni avto, se zdi pisan na kožo predvsem evropskim kupcem avtomobilov, ki imamo radi avte s petimi vrati in petimi sedeži. torej kombilimuzine s prostorno notranjostjo in uporabnim ter dostopnim prtljažnikom. Ford je k temu dodal še elemente križancev in cestnih terencev, saj 4,7 metra dolg mustang v višino meri 1,6 metra, od tal je oddaljen 14,5 cm, sedeži pa so postavljeni višje kot v klasičnih kombilimuzinah. Da so ta velikostna razmerja oblekli v mustangove oblikovne podrobnosti, kakršne so značilna maska z žarometi ali mustangove segmentirane zadnje luči, je očitno trženjska poteza; novi električni ford bi bil prav lahko videti kot kakšna kuga ali puma, saj povsem nova električna platforma z akumulatorskim sklopom pod dnom kabine omogoča zelo različne oblikovne rešitve.
Avto kot mobilnik?
Električni mustang morda še bolj kot z zunanjostjo ali imenom preseneti z notranjostjo oziroma z armaturno ploščo, ki jo sestavljata velik samostoječ sredinski zaslon multimedijske naprave in precej manjši informacijski zaslonček za volanskim obročem. Pri Fordu očitno razmišljajo podobno kot pri Tesli in menijo, da lahko z avtom upravljamo podobno kot s telefonom oziroma računalniško tablico. Mi še vedno trdimo, da takšen zaslon zahteva preveč pozornosti in prevečkrat odvrne pogled s ceste, priznamo pa, da je Fordov uporabniški vmesnik sync 4 odziven, hiter in zelo informativen, četudi je treba za dostop do želenega podatka prebrskati kar nekaj izbirnikov.
Sicer pa je počutje v električnem mustangu odlično; delno zaradi malce višjega sedenja in boljše vidljivosti iz avta, delno pa zaradi z blagom oblečene armaturne plošče, kakovostnih materialov in izdelave. V različici GT voznik in sovoznik sedita v odličnih športnih sedežih, ki ponujata nekaj več bočnega oprijema, a ne na račun udobja. Zadaj je prostor za kolena radodarno odmerjen, rahlo kupejevska streha pa ne jemlje prostora za glave. Prtljažnik je s 402 litroma prostornine dovolj prostoren za večino družinskih potreb, dodaten prtljažnik v prednjem delu avta, kamor lahko odložimo tudi umazane ali mokre stvari, pa je le še dodaten bonus.
Ford se je pridružil tistim avtomobilskim izdelovalcem, ki menijo, da električni pogon zahteva drugačen sistem odpiranja vrat: namesto klasičnih vratnih kljuk ima namreč električni mustang na dotik občutljive površine na okviru vrat, poleg tega pa še zanimivo rešitev za tiste, ki pogosto izgubljajo ključe - številčnico, na kateri lahko nastavimo kodo za odklepanje vrat.
Težave z učinkovitostjo
Na papirju mustang mach-E GT tudi med zmogljivimi električnimi avti spada na vrh, kar ni nič čudnega glede na to, da ga poganjata dva sinhrona električna motorja s po 210 kW - po eden za vsak kolesni par. Sistemska konična moč avta (ki traja le nekaj sekund) znaša 358 kW (487 KM), največji navor pa kar 830 Nm; to so običajno vrednosti hiperšportnih avtomobilov. Zato se mach-E GT lahko pohvali z enim najboljših pospeškov do 100 km/h; merjeno na ameriški način (z začetkom meritve po prvem obratu koles) je ta 3,7 sekunde, merjeno z mesta pa približno 4,1 sekunde.
A ni vse zlato, kar se sveti: ceno za takšne zmogljivosti plačamo na polnilnici, saj je poraba električne energije precej visoka. Naše testno povprečje je bilo skoraj 26 kWh/100 km, še zlasti potraten pa je mustang mach-E pri vožnji na avtocestah, kjer se poraba le težko spusti pod 30 kWh/100 km. Njegovi glavni tekmeci so precej bolj učinkoviti. Zaradi tega je kljub veliki zalogi energije (88 kWh) tudi zelo težko doseči obljubljenih 500 km dosega z enim polnjenjem; na našem preskusu smo lahko naredili le približno 350 km.
Mustanga na izmeničnih polnilnicah lahko polnimo z močjo do 11 kW, na enosmernih pa z do 150 kWh, če najdemo tako zmogljivo (in delujočo) polnilnico. Zanimivo se nam zdi, da mustang mach-E ne omogoča nastavljanja rekuperacijske moči; na voljo je le polno rekuperiranje, ki omogoča vožnjo z enim pedalom, ali pa vožnja brez rekuperacije zavorne energije.
Preveč moči?
Tako veliko moč in navor je treba krotiti, s čimer ima mustang mach-E kar nekaj težav. Kljub štirikolesnemu pogonu (vsak motor poganja svoj kolesni par) se že na suhi cesti in ob vklopljenem sistemu proti zdrsavanju ob speljevanju z mesta (s polnim “plinom”) vsa štiri kolesa obrnejo v prazno, še bolj poudarjeno pa je to na mokri oziroma spolzki cesti. Enako se zgodi ob polnih pospeševanjih iz ostrih ovinkov; elektronika daje sicer prednost zadnjemu kolesnemu paru, zaradi česar se avto pelje kot športnik z zadnjim pogonom, a ob izgubi oprijema je odziv elektronike vendarle preveč nepredvidljiv in občasno tudi nenaden. Kot da bi bilo moči preveč …
Če od avta ne zahtevamo preveč, je mustang mach-E GT lepo vodljiv in vozniško natančen avto, pri katerem je treba v zakup vzeti malce trše vzmetenje s prilagodljivim blaženjem, zaradi 20-palčnih nizkopresečnih pnevmatik pa tudi slabše glajenje cestnih neravnin. Brembove zavore odlično opravljajo svoje delo.
Skoraj 100 tisočakov …
Mustang mach-E v različici GT ni le najzmogljivejši, pač pa je tudi najbolje opremljen; poleg serijsko zelo bogatega nabora asistenčnih sistemov so v opremi še odličen zvočniški sistem Bang & Olufsen, laminirana stekla spredaj za zvočno udobje, že omenjena športna sedeža in še nekaj drugih dodatkov.
Cinični opazovalci bi ob tem pripomnili, da je opreme glede na ceno še premalo: takšen mach-E GT namreč stane 95.500 evrov, torej le drobiž manj kot 100 evrskih tisočakov. Celo med sicer zelo dragimi električnimi avtomobili je to zelo samozavestno visoko postavljena cena; za po formatu in zmogljivostih povsem primerljivo, po prostornosti pa precej razkošnejšo teslo Y je treba odšteti skoraj 25 evrskih tisočakov manj.
Tudi z izbiro ene od šibkejših različic mustanga mach-E, s katero izgubite nekaj pospeševalnega adrenalina in GT privlačnosti, le težko govorimo o cenovni dostopnosti, saj je že za najosnovnejšega mustanga mach-E s skromnejšim akumulatorskim sklopom in pogonom zadaj treba plačati 70.000 evrov - le tisočaka manj od karizmatičnega bencinskega originala z V8 motorjem. Nič čudnega torej, da pri slovenskem predstavniku Forda z novim mustangom mach-E ciljajo predvsem na poslovne uporabnike, pri katerih je stroškovna matematika malce drugačna kot pri fizičnih kupcih.
Pod črto
Ford na trg električnih avtomobilov vstopa od zgoraj - z zmogljivim, a tudi zelo dragim mustangom mach-E. V različici GT je namenjen predvsem maloštevilnim (premožnim) elektro-sladokuscem, na pravi Fordov električni avto za širše množice pa bo treba še malo počakati.
Všeč nam je +
zelo dobre zmogljivosti, kakovostna izdelava, sedenje in počutje
Ni nam všeč -
upravljanje prek zaslona, poraba energije, nepredvidljive vozne lastnosti
Tehnični podatki
Ford mustang mach-E GT
Motor in prenos moči: | spredaj sinhroni električni motor, največja moč: 210 kW (286 KM), zadaj sinhroni električni motor, največja moč: 210 kW (286 KM), največja sistemska moč: 358 kW (487 KM), največji navor: 830 Nm, litij-ionski akumulatorski sklop (neto) zmogljivosti 88 kWh, polnilnik: 11 kW (AC) in 150 kW (DC). Stalni štirikolesni pogon, 1-stopenjski reduktorski menjalnik. |
Mere in masa: | 471,3 cm, širina: 188,1 cm, višina: 162,4 cm, medosna razdalja: 298,4 cm, masa praznega vozila: 2348 kg, dovoljena skupna masa: 2717 kg, prtljažnik zadaj: 402 - 1420 l, prtljažnik spredaj: 81 l. |
Zmogljivosti in poraba: | največja hitrost: 200 km/h, pospešek od 0 do 100 km/h: 3,7 s, normna poraba električne energije kombinirano: 20 kWh/100 km, normni doseg: 500 km, poraba na testu: 25,7 kWh/100 km, doseg na testu 350 km. |
Cena: | Summit motors: 95.500 EUR |