Avtomobilski vsiljivec Tesla je s svojimi električnimi avtomobili temeljito stresel avtomobilski svet. Je sploh mogoče, da novinec in prišlek v stoletnem avtomobilskem poslu doživi tak uspeh? Je to zgolj posledica genialnega tržnega nastopa Američanov? Odgovor smo poiskali na preskusu Teslinega modela 3 …
oblika in prostornost | 4/5 zvezdic |
zmogljivost in poraba | 5/5 zvezdic |
vozne lastnosti in udobje | 4/5 zvezdic |
varnost in oprema | 4/5 zvezdic |
vrednost glede na ceno | 3/5 zvezdic |
O oblikovni identiteti je pri Teslinih avtomobilih težko govoriti, ker je še premlada znamka, a dokaj preprosta podoba s prečiščenimi in zaobljenimi karoserijskimi linijami je vseeno dovolj prepoznavna, da model 3 težko zamenjamo s kakšnim drugim avtom. Model 3 je sicer Teslin najmanjši in tudi najcenejši avto, ki je z značilno štirivratno limuzinsko podobo in 4,7-metrsko karoserijsko dolžino neposredni tekmec limuzinam, kakršni sta na primer BMW serije 3 ali audi A4. Na tem mestu velja napisati, da se z omenjenima tekmecema lahko pomeri po večini lastnosti, le po kakovosti in natančnosti izdelave ne: čeprav je model 3 precej bolje izdelan kot starejši S, smo še vedno našli neenakomerne karoserijske špranje in nedosledno polakirane elemente.
Brez armaturne plošče
Model 3 sploh nima armaturne plošče, saj v do skrajnosti prečiščeni potniški kabini kraljuje le velik 15-palčni informacijski in multimedijski zaslon, prek katerega upravljamo s skoraj vsemi avtomobilskimi funkcijami. Da tako radikalno zasnovan uporabniški vmesnik zelo odvrača pozornost in pogled s ceste, je verjetno jasno, zato ga grajamo, a Tesla ni edini izdelovalec avtomobilov, ki vozi po tej slepi ulici avtomobilske varnosti. Je pa edini, pri kateri uporabniški vmesnik deluje odlično in enako zanesljivo kot pri najboljših pametnih mobilnikih in tablicah. A čemu je treba celo za tako preprost mehansko-električni opravek, kot je nastavitev zunanjih vzvratnih ogledal, tipkati po izbirnikih? Še dobro, da so se ustavili pri sedežih - te k sreči nastavljamo s stikali ob vznožju sedežev.
Limuzinsko počutje
Se bo pa vsak voznik dobro znašel za volanom modela 3; v avto sedemo razmeroma nizko, ob izdatni nastavitvi sedeža in volanskega obroča pa hitro najdemo udoben in ergonomsko pravilen položaj sedenja. Vidljivost iz avta naprej je odlična, saj je spodnji rob vetrobranskega stekla precej nizko, je pa zato pogled nazaj zelo okrnjen, saj ga motijo visok rob zadnjega stekla in nepomična zglavnika zadnje klopi, pa še vzvratno ogledalo je premajhno.
Verjetno tudi zaradi prečiščene kabine v njej vlada občutek zračnosti in svetlosti, a tudi sicer s prostornostjo ni težav: zadaj je prostora za noge in glave za dva do tri odrasle, če le niso višji od 185 cm. Model 3 ima prtljažnik s 435 litri prostornine in možnostjo povečanja prtljažnika s prevračanjem asimetrično deljivega naslonjala zadnje klopi, še nekaj dodatnega prostora pa je v prednjem prtljažniku.
Dva motorja
Pomik obvolanske ročice v položaj D zadostuje, da se z avtom odpeljemo z mesta - mirno ali pa z ihto dirkalnikov. Preskusni model 3 je imel namreč vgrajena dva električna motorja (po enega nad vsako osjo) s skupno močjo 324 kW (441 KM), ki poganjata vsak svoj kolesni par in poskrbita za odlične zmogljivosti: do 100 km/h takšen model 3 pospeši v le 4,4 sekunde, pospešek od 60 do 100 km/h traja le 2,2 sekunde, merilnik hitrosti pa se ustavi pri 233 km/h. Testno povprečje porabe energije je z 18,3 kWh za takšne zmogljivosti odličen dosežek. Nekaj k temu pripomore tudi algoritem, ki upravlja z rekuperacijo zavorne energije in se prilagaja razmeram, stanju akumulatorskega sklopa in vozniškemu stilu. Ob zalogi 82 kWh zato ni težko prevoziti 500 ali celo 600 kilometrov z enim polnjenjem: večina skrbi glede dosega je ob takšni zalogi energije odveč. Z izmeničnim tokom lahko model 3 polnimo z močjo 11 kW, z enosmernim (na hitrih polnilnicah) pa celo z 250 kW, če najdemo takšno polnilnico. Na Teslini hitri polnilnici v Ljubljani smo polnili z največjo močjo le 62 kW, kar pa pripisujemo dejstvu, da je bilo sočasno na omrežje priključenih še kar nekaj tesel, ki so se v Ljubljani ustavile na svojih turističnih potovanjih.
Užitki med ovinki, udobje na potovanjih
Ob skupni masi skoraj 2 toni je večina kilogramov zložena nizko v karoserijo med oba kolesna para, zato je model 3 pri dinamični vožnji učinkovito skrival svojo maso. Med ovinki AMZS centra varne vožnje se je model 3 odlično znašel. Navkljub (zelo neposrednemu) volanskemu mehanizmu s premalo povratnimi informacijami je model 3 vzorno vodljiv, zelo odziven na ukaze in tudi hiter med ovinki, kar je zasluga večvodilne preme zadaj in dvojnih prečnih vodil spredaj. Štirikolesni pogon s sprotnim elektronskim prilagajanjem navora pomaga pri oprijemu, zavore - ko ni dovolj sistem za rekuperacijo - primejo prijetno progresivno, vzmetenje pa zelo dobro kroti karoserijske nagibe, a ni nikoli neudobno trdo.
Autopilot
Nekaj besed velja nameniti tudi Teslinemu autopilotu, naboru asistenčnih sistemov, ki na ameriških cestah skrbi za naslovnice v medijih. Ne, Teslin autopilot ne zmore avtonomne vožnje, čeprav to v Teslini komunikaciji pri nas (na primer v konfiguratorju) delno obljublja. Če k osnovnemu paketu asistenčnih sistemov, ki je pri modelu 3 na voljo serijsko, za zajetnih 7500 evrov dokupimo še razširjeno funkcionalnost, dobimo sistem, ki zelo dobro samodejno ohranja smer na voznem pasu (a le za kratek čas, nato zahteva roke na volanu), zelo dobro sledi avtomobilom pred nami, zelo dobro opazuje okolico, se zna sam ustaviti in speljati in se zna ravnati po prometni ureditvi, semaforjih in znakih. Se pa - podobno kot drugi varnostno napredni avti - slabo znajde, ko s ceste izginejo talne oznake ali ko zapeljemo z enopasovne na večpasovno cesto in obratno.
Ugodna cena?
Tesla model 3 z dvema motorjema, največjim akumulatorskim sklopom in veliko druge opreme (tudi usnjem na sedežih) stane pri nas 55.000 evrov, kar je v naših očeh in skozi prizmo električnega cenovnega primeža dobra cena.
Pod črto
Tesla model 3 je pri nas najbolje prodajan električni avto in po preskusu ne moremo napisati nič drugega kot - upravičeno. Ne glede na sloves in ves hrup okrog Tesle ter Elona Muska je to trenutno eden najboljših električnih avtomobilov na trgu.
Všeč nam je +
odlične zmogljivosti, zelo učinkovit pogonski sklop, počutje v kabini, vozne lastnosti
Ni nam všeč -
upravljanje prek zaslona, dragi asistenčni sistemi, kakovost izdelave
Tehnični podatki
Motor in prenos moči: | spredaj sinhroni električni motor, največja moč: 150 kW (204 KM), zadaj sinhroni električni motor, največja moč: 190 kW (258 KM), največja sistemska moč: 324 kW (441 KM), največji navor: 493 Nm, litij-ionski akumulatorski sklop zmogljivosti 82 kWh, polnilnik: 11 kW (AC) in 250 kW (DC). Stalni štirikolesni pogon, 1-stopenjski reduktorski menjalnik. |
Mere in masa: | 469,4 cm, širina: 184,9 cm, višina: 144,3 cm, medosna razdalja: 287,5 cm, masa praznega vozila: 1919 kg, dovoljena skupna masa: 2232 kg, prtljažnik: 425 l. |
Zmogljivosti in poraba: | največja hitrost: 233 km/h, pospešek od 0 do 100 km/h: 4,4 s, normna poraba električne energije kombinirano (WLTP): 13,6 kWh/100 km, normni doseg (WLTP): 580 km, izpust CO2: 0 g/km |
Cena: | Tesla Motors: 54.990 EUR |