Naše avtomobile vse bolj nadzorujejo in upravljajo zmogljivi računalniki. Te moramo - tako kot pri namiznih in prenosnih računalnikih ter pri pametnih mobilnikih - redno in sproti posodabljati z novo oziroma izboljšano programsko opremo, za kar smo morali doslej obiskati servisno delavnico. A z vse bolj temeljito povezljivostjo avtov s svetovnim spletom takšni obiski delavnic postajajo odveč: uveljavlja se brezžična posodobitev, za katero ni treba obiskati servisne delavnice. Za kaj gre? Je to varno?
Izraz Over The Air (OTA) v računalniškem jeziku pomeni, da programsko opremo (računalnika, mobilnika ali avtomobila) lahko posodobimo brez kablov oziroma priključkov - brezžično oziroma “po zraku” prek mobilnega omrežja ali prek wi-fi, bluetooth in NFC povezave. Takšno brezžično posodabljanje že poznamo iz sveta pametnih mobilnikov in računalnikov, zdaj pa se seli tudi v avtomobile. V Motoreviji smo že pisali o tem, da so naši avtomobili vseskozi povezani z drugimi omrežji oziroma s svetovnim spletom; odkar morajo biti vsi novi avtomobili na evropskih cestah opremljeni s sistemom samodejnega klica na pomoč e-call (obveznost je za vse na novo predstavljene avtomobile začela veljati leta 2018), je to še toliko lažje, saj ima večina avtomobilov vgrajeno elektronsko SIM kartico (e-SIM), s katero so ves čas povezani v mobilno omrežje.
Ne spreglejte!
Podatki v avtomobilih postajajo zlata kokoš avtomobilske industrije prihodnosti. Bo avtomobilski podatkovni zaklad sprožil boj za milijarde? |
Nujne posodobitve
V sodobnem avtu, ki ga upravljajo številni računalniki, je treba posodabljati krmilne enote (na primer motorja oziroma pogonskega sistema) in programsko opremo multimedijskih sistemov: pri posodobitvah krmilnih enot gre pogosto za izboljšanje njihovega delovanja in krpanje varnostnih lukenj, in izboljšanje delovanja krmilnih enot, pri posodobitvah multimedijskih oziroma infotainment sistemov pa gre praviloma za dodajanje novih funkcij ali posodobitve obstoječih (na primer digitalnih zemljevidov).
Kako pomembne so tovrstne posodobitve oziroma programski popravki, je že pred petimi leti izdala ameriška raziskava: za 15 odstotkov vseh vpoklicev avtomobilov leta 2015 v ZDA so bile krive napake v programski opremi.
Preprosto in na daljavo
Doslej je bilo treba za odpravo takšnih napak v servisno delavnico, kjer so mehaniki avto priklopili na računalnik in posodobili programsko opremo avtomobilskega računalnika. To je seveda lastnika avta stalo nekaj časa in živcev, avtomobilski izdelovalec pa je imel s tem precej stroškov.
Brezžične posodobitve imajo zato veliko prednosti pred klasično metodo obiska pooblaščenega servisa: lastniku avtomobila ni treba obiskati servisa, brezžične posodobitve so lahko pogostejše, ob varnostnih popravkih pa lastnik avtomobila brez obiska delavnice lahko dobi izboljšano funkcionalnost svojega avtomobila.
Vzor pri tehnologiji brezžičnih posodobitev so nam lahko kar naši pametni mobilniki: le z rednimi brezžičnimi posodobitvami operacijskih sistemov in aplikacij naši mobilniki delujejo hitro in dobro dlje časa. Predstavljajte si, da bi morali za posodobitve mobilnika ali aplikacij vsakokrat obiskati lokalni servis …
Varnostni izzivi
Ob številnih prednostih brezžičnih posodobitev avtomobilskih sistemov se seveda poraja vprašanje o varnosti takšne tehnologije: če prenos podatkov v in iz našega avta ni zaščiten, bi lahko nekdo drug dobil naše podatke ali pa naš avto posodobil z drugačno programsko opremo in s tem vplival na njegovo delovanje. Z ustrezno zakodiranimi (kriptiranimi) podatki je za takšne kibernetske vdore sicer malo možnosti, a avtomobilska industrija se bo morala v prihodnosti soočiti tudi s takšnimi izzivi.
Nedorečen je tudi obseg oziroma funkcionalnost takšnih posodobitev. Je na primer brezžična posodobitev nadzorne enote akumulatorskega sklopa električnega avta, s katero lastnik izgubi - ali pridobi - nekaj kilometrov dosega z enim polnjenjem, sploh dovoljena oziroma legalna? Takšna posodobitev namreč vpliva na zmogljivost avtomobila, s tem pa tudi na homologirane lastnosti avtomobila - da ne govorimo, kako jezen je lahko lahko lastnik, če mora po posodobitvi pogosteje kot prej na električno polnilnico. Nekaj takšnega se dogaja lastnikom Teslinih avtomobilov: nekateri so po brezžični posodobitvi letos spomladi na svojih potovalnih računalnikih lahko videli, da se jim je doseg po posodobitvi zmanjšal, nekateri pa so s posodobitvijo pridobili nekaj kilometrov vožnje z enim polnjenjem. Če k temu dodamo še bojazen, da posodobitve programske opreme avta lahko vplivajo tudi na delovanje varnostnih sistemov, je več kot očitno, da bo treba postaviti in uveljaviti pravne okvirje tovrstnih posegov.
Dvosmerna komunikacija
Povezanost naših avtomobilov s svetovnim spletom omogoča dvosmerno komunikacijo: poleg tega, da podatki brezžično prihajajo v avto, avtomobili brezžično tudi oddajajo podatke. V Motoreviji smo pred štirimi leti objavili povzetek preskusa, v katerem smo preverili pretok podatkov v in iz avta; avtomobili znamke BMW so že takrat samodejno pošiljali podatke v BMW servisni center v Sloveniji, kjer si s temi podatki pomagajo pri načrtovanju servisnih storitev in posegov. |
Tehnologija v plenicah: Poleg Tesle le še BMW
Tesla je z brezžičnimi posodobitvami začela že leta 2016, uveljavljeni avtomobilski izdelovalci pa znova zaostajajo. Edini od uveljavljenih avtomobilskih izdelovalcev, ki svoje avtomobile že posodablja tudi prek brezžične povezave, je bavarski BMW. Pri slovenskem zastopniku znamke BMW so nam povedali, da njihov modularno zasnovan multimedijski sistem (za avte z BMW operacijskim sistemom 7) že omogoča brezžično posodobitev. Dodali so še:
“Modularno zgrajen operacijski sistem omogoča BMW Group, da lahko na daljavo posodablja celo vsak stavek programske kode, s tem pa tudi posamezne storitve. S posodabljanjem storitev na daljavo imajo lahko vozila BMW vedno aktualne in zadnje različice storitev, kar dodatno pripomore k njihovi zanesljivosti in varnosti. Posodabljanje digitalnih storitev na daljavo omogoča hipno odpravljanje morebitnih programskih napak, storitve v avtu ostajajo sveže in sodobne, kar ne le izboljša uporabniško izkušnjo, ampak tudi ohranja vrednost avtomobila.”
A slovenski zastopnik za vozila znamke BMW nima nič s takšnimi posodobitvami na daljavo:
“Posodobitve na daljavo se izvajajo centralno za vsa vozila, ki jih posodobitev zadeva, ne glede na to, kje je bilo vozilo kupljeno ali kje se uporablja. Natančnega podatka o številu tako posodobljenih vozil v Sloveniji nimamo, saj so vpletena tudi rabljena ali uvožena vozila. Lastniki lahko spremljajo status razpoložljivosti posodobitev prek uporabniškega vmesnika v vozilu ali prek aplikacije Connected, nekatere stranke pa se tudi obrnejo na nas ali izbranega pooblaščenega serviserja ter povprašajo, kaj pomeni nadgradnja in kako jo zagnati. Postopek je zelo enostaven in uporabniku prijazen, navadno po kratkem pojasnilu zadeve stečejo gladko, saj stranke spoznajo, da nadgradnja poteka enostavno in podobno kot pri mobilnem telefonu.”