V tokratnem bencinskem doživetju smo na asfalt AMZS centra varne vožnje na Vranskem popeljali enega najbolj razburljivih novih avtomobilov, ki je med vozniškimi zanesenjaki že ob prvih napovedih sprožil val navdušenja. Športna toyota yaris GR je komaj dobro zapeljala med ovinke, pa ji poznavalci že napovedujejo status legende. Zakaj? Ker je narejena po vzoru rally specialke iz svetovnega prvenstva WRC. Je to torej res poslednja prvinska avtomobilska igrača za velike fante, ki želijo vozniške užitke vsak dan zajemati z veliko žlico? Je res tako divja in hkrati igriva, da v njej lahko prvinske občutke rally dirkača doživi običajen voznik? Za volan smo zato povabili AMZS inštruktorja varne vožnje in profesorja drsenja skozi ovinke Luka Marka Grošlja.
Pravi športni avtomobili, namenjeni le vozniškim hedonistom in ljubiteljem prvinske mehanike, so danes že ogrožena vrsta. Vožnja iz čistega užitka namreč skoraj že velja za okoljski greh s črno piko nevarnega početja. Zato smo ob prvi novici, da namerava Toyota narediti cestno različico svojega WRC dirkalnika, vsi nejeverno zmajevali z glavo. Potem se je zgodilo: Toyota je predstavila enega najbolj razburljivih serijskih športnih avtomobilov nove dobe. Yaris GR z 1,6-litrskim turbo bencinskim trivaljnikom, prilagodljivim štirikolesnim pogonom, osupljivo natančnim volanom in vrhunsko uravnoteženim podvozjem predstavlja novodobno nadaljevanje zgodbe najbolj romantičnih časov rallyja, ko so se iz športnih avtomobilov rojevali dirkalniki. Toyotina obljuba, da bo na ceste poslal rally avto za vsak dan, je v hipu postala zgodba o uspehu.
Toyotin poklon voznikom
Res je bilo skoraj nemogoče bilo pričakovati, da bo znamka, ki se je že pred četrt stoletja usmerila v hibridno tehnologijo, naredila avto, ki je namenjen izključno užitkom in predstavlja popoln odklon od Toyotine hibridne zgodbe. Z njim je Toyota dokazala, da slogan o koncu avtomobilskega dolgočasja ne sodi v rubriko praznih marketinških trikov. Yaris GR predstavlja Toyotin poklon voznikom, v katerem so vozniški zanesenjaki dobili novodobni kult. Na svetu trenutno ni prav veliko avtomobilov, ki bi dvigali toliko prahu, kot ga je dvignil yaris GR, še preden je za seboj “na počez” pustil prve ovinke. Zgodba je še toliko bolj osupljiva, ker so ga naredili po obratni poti - rally dirkalnik je postal avto. Zaradi zmogljivosti, ostrine in popolne osredotočenosti avtomobila na voznikove užitke yarisa GR že primerjajo z legendarno lancio delto HF integrale, kar je nedvomno posebno priznanje novemu avtomobilu, ki že postaja ikona.
Od dirkaških pošasti do avtomobilskih ikon
Na vrhuncu najbolj razvpite, brutalno hitre in vozniško surove dobe svetovnega prvenstva v rallyu skupine B je avtomobilski svet zaradi takratnih pravil, ki so zahtevala, da mora biti dirkalnik razvit iz serijske osnove športnega avtomobila, dobil kar nekaj avtomobilskih ikon, med katerimi najbolj izstopata audi sport quattro in še bolj legendarna lancia delta HF integrale. Tudi po zatonu pošasti skupine B so pozneje v prahu, blatu in ledu hitrostnih preizkušenj svetovnega prvenstva zasloveli še nekateri drugi modeli, ki danes zaradi zbirateljske vrednosti in izjemnih vozniških lastnosti uživajo status legendarnih strojev. Med njim so Subarujeva impreza WRX sti, pa Mitsubishijev lancer evo in tudi Toyotina celica. Vsi našteti avtomobili vse bolj postajo dragocene tehnične relikvije, saj se je v svetu elektrificiranih pogonov in natančnega preštevanja vsakega grama izpušnih plinov vožnja iz čistega užitka znašla na pragu izumrtja, z njo pa žal tudi vse prave vozniške veščine.
Tehnični biser: štirikolesni pogon za vse ceste in podlage
Yaris GR je razvit povsem na novo in dodelan do zadnje podrobnosti. Pri podrobnostih so šli celo tako daleč, da so v iskanju popolne uravnoteženosti motorni akumulator premaknili v prtljažnik in ga celo malce zamaknili s sredine, da je teža avtomobila razporejena v popolnem razmerju. Yaris GR z družinsko ploščico WRC na sredinski konzoli ima mehansko ročno zavoro, ki “zagrabi” v slogu pravega rally dirkalnika, ročica 6-stopenjskega menjalnika je izredno natančna in s kratkimi gibi omogoča bliskovita pretikanja. Prava tehnična poslastica je štirikolesni pogon z izjemno odzivno večploščno sklopko, ki omogoča tri različna razmerja delitve navora med osema. Voznik preko izbirnega stikala pogona lahko delitev navora iz običajnega razmerja 60:40 prestavi v športni in dirkaški način. V športnem kar 70 odstotkov navora dobita kolesi zada, 30 odstotkov pa sprednji, v dirkaškem track načinu pa oba kolesna para dobita enakovredna deleža navora v razmerju 50:50. Piko na i odličnemu štirikolesnemu pogonu v opremi race na obeh oseh dodata samozaporna torsen diferenciala. Vrhunsko podvozje je v najbolj divji različici opremljeno še s čvrstejšim dirkaškim vzmetenjem.
Zbirateljski potencial? Da, cene že rastejo.
Prodajni uspeh yarisa GR potrjuje, da tudi pri nas ni malo voznikov, željnih prvovrstnih vozniških užitkov in zaljubljenih v prvinsko mehaniko. Pri slovenskih trgovcih je namreč yaris GR za letos že razprodan. Po razburljivega yarisa GR smo odšli k Andreju Jerebu. Eden naših najboljših rally voznikov vseh časov je slovenski ambasador športnega oddelka Toyota Gazoo racing in AMZS inštruktor, ki v centru varne vožnje na Vranskem svoje bogate izkušnje deli v programu dinamičnega obvladovanja avtomobila. Andrej nam potrdi, da ima ta poseben športni avtomobil že zbirateljski potencial, saj so ljudje že ta trenutek pripravljeni plačati več kot zahteva cenik, da bi avto dobili. Če danes pridete v Toyotin salon in plačate slabih 40 tisočakov, boste yarisa GR domov pripeljali šele naslednje leto. Andrej pojasnjuje, zakaj je ta avto tako zaželen kljub temu, da tudi druge znamke ponujajo zmogljive športne avtomobile:
Ljubiteljem klasične tehnike oziroma analognih mehanskih časov in vozniškim zanesenjakom nudi pravi koncentrat najbolj prvinskih občutkov, ki ti jih lahko da športni avtomobil. Po tehnologiji in varnosti je to sodoben avtomobil, ohranja pa prvinskost tehnike in časov, ki jih ni več.
Andrej Jereb o tem, zakaj je yaris GR tako poseben doda še: “Ne želim, da moj odgovor zveni pristransko, ker sodelujem s Toyoto, ampak sem že večkrat poudaril: če bi katerikoli od tekmecev v današnjem času izdelal tak avtomobil, kot je toyota yaris GR, bi šel v salon in ga kupil. To potrjuje, kako zelo poseben je ta avto, saj predstavlja popolno nasprotje v primerjavi z vedno bolj neosebnimi, konfekcijskimi avtomobili našega časa.”
Fenomenalni oprijem
Že dolgo nismo vozili tako natančnega, tako ostrega, tako odlično odzivnega avtomobila, ki bi voznika tako očitno postavil v center dogajanja in omogočal tako bogat dialog s cesto. Posebno pohvalo si zaslužijo štirikolesni pogon, vrhunsko podvozje in zelo odziven turbo trivaljnik s kar 192 kW in 360 Nm. V rokah izkušenega AMZS inštruktorja Luka Marka Grošlja je bilo že v prvem ovinku videti, da ima yaris GR dirkaške korenine. Luka je na meji oprijema ob dimu izpod koles izjemno natančno usmerjal avto in pričakovano pohvalil vrhunsko opravljeno delo inženirjev:
“Avto je odličen, kar sem tudi pričakoval. Ima fenomenalen oprijem in vrhunski pogon, ki omogoča zares odličen prenos moči na podlago. Pohvalil bi delovanje večlamelne sklopke, ki je nameščena na koncu kardanske gredi ob zadnjem diferencialu in opravlja vlogo sredinskega diferenciala. S temi lamelami upravlja elektronska pamet avtomobila, ki glede na odzivnost pogona odlično opravlja svojo nalogo. Gre za izjemen tehnični trik, kako mehansko več moči spraviti na zadnji kolesi glede na štirikolesni pogon ter dejstvo, da je motor spredaj. Te lamele omogočajo premagovanje razlike v hitrosti vrtenja sprednje in zadnje osi. Ker vlečna moč prihaja od spredaj nazaj, je zelo težko narediti, da se zadnje kolesa vrtijo hitreje kot prednja. Lamele dovoljujejo tudi to, saj med vožnjo stalno drsijo, izenačujejo hitrost, hkrati pa elektronski nadzor lahko lamele stisne do te mere, da se razpoložljiv navor med sprednjo in zadnjo osjo razdeli tudi v razmerju 30:70 oziroma da se zadnji kolesi vrtita hitreje kot prednji. Na vsako os sta opcijsko lahko nameščena še samozaporna torsen LSD diferenciala, ki poskrbita, da je drsenje užitek. Tudi, ko avto zaradi podlage in drugih dejavnikov izgubi popolno uravnoteženost, torsen diferenciala zagotovita, da se avto dejansko obnaša kot dirkalnik.”
Foto: Igrača da, a za fante z znanjem in razumom - cesta ni hitrostna preizkušnja
Luka kljub izjemnemu oprijemu in vrhunski mehaniki opozarja, da je tudi yaris GR treba dobro poznati oziroma spoznati v nadzorovanih okoliščinah, da ga priženeš do tistih meja, v katerih dejansko ponudi najbolj pristne užitke. Z izjemno natančnim drsenjem nam je dokazal vso igrivost tega vrhunskega stroja, ki omogoča res osupljiv nadzor na meji oprijema in postreže z vrhunskimi občutki. A igrača teh zmogljivosti navkljub svojemu tehničnemu potencialu omogoča popolno igro fizike le ob ustreznem znanju:
Popoln nesmisel je kupiti tak avto in z njim na slepo, brez pravega znanja pokušati neke stvari zgolj zato, ker smo prej na internetu videli neke filmčke, ki prikazujejo, kako avto lepo drsi. To niso heci, če povem brez ovinkarjenja. Vsaka stvar ima svoje mesto in to, kar ponuja ta avto v smislu varnih, skoraj dirkaških užitkov, spada na poligon oziroma dirkališče in nikakor ne na cesto. Zato absolutno priporočam, da yarisa GR vozniki dobro spoznajo v varnih okoliščinah in ne na cesti.
Hiter, a ne “pasji” avto!
Luka opozarja, da je še tako dober avto lahko nevaren, če se znajde v neveščih vozniških rokah. Yaris GR je avtomobil, ki omogoča napredek vozniškega znanja in varno rast vozniških užitkov: “Ta avto po moči ni preveč surov, preveč brutalen. Ima relativno prijazen pogon in tudi medosna razdalja je glede na velikost relativno velika. Je hiter, a nikakor “pasji” avto, če smem tako opisati njegov značaj oziroma vozne lastnosti. Navduši s celotno zasnovo, še zlasti odlično razporejeno maso oziroma majhno težo, ki omogoča igrivost in podrobnostmi, kot so denimo odlična ročna zavora, pa dejstvo, da dovoljuje določeno stopnjo zaviranja z levo nogo. Ima ogromen potencial za veliko veselja.”
Spoštovanje za vozniške užitke
Res je bilo čudovito opazovati in doživljati perfekcijo vozniškega znanja, zaradi katerega yaris GR, blesti v vseh svojih zmogljivostih. Šele takrat dejansko dobiš občutek, da je v vsakdanje uporabnem avtomobilu dejansko zaživela rally specialka. Ne gre pozabiti, da tako odziven športni avto vozniku veliko da, a od njega tudi veliko zahteva. Predvsem razuma, da občutki ne premagajo znanja oziroma voznika ne ponesejo preko razumnih meja v pogubo sil fizike.
Kdor si bo privoščil eno zadnji pravih športnih klasik nove dobe, naj jo spoštuje in čuva. To je eden tistih avtomobilov, ki enostavno mora preživeti. In eden tistih, ki ga kupiš ter obdržiš za vedno - zaradi užitka in vrednosti. Kje pa je njegovo mesto v sodobnem svetu? Luka potegne črto: “Mislim, da je temu avtomobilu danes mesto v srcu avtomobilskih navdušencev, takih, kot sem sam.”