Nova generacija športnega dvoseda supre je zaradi kultne zgodovine tega Toyotinega modela med ljubitelji športnikov ena najbolj težko pričakovanih novosti. Med prvimi smo jo pognali po stezi …
Zanimivosti in dejstva: Avto pri katerem niso pomebne številke, temveč občutki
Glavni inženir zatrjuje, da jih pri razvoju niso vodile številke temveč občutki. Po moči in zmogljivostih supra ni naredila očitnega koraka naprej, saj krepko ostaja za nekdanjim prvim rivalom Nissanom GT-R. Supra še vedno pa ima svoj draž in zna renčati. |
Prvovrstna uravnoteženost: supra se lahko pohvali še z najboljšim - zlatim - razmerjem med širino (1,589 m) in medosno razdaljo (2,47 m). To razmerje pomembno vpliva na vozne lastnosti. Pri novem porscheju 911 je to razmerje 1,6 pri supri 1,55. |
Aktivni športni diferencial za zadnji osi: od 0 do 100-odstotne zapore. |
Prilagodljivo blaženje: normal in sport. |
Med uporabnim, lahko dostopnim 290-litrskim prtljažnikom in kabino ni predelne stene, je le prečna ojačitev. |
Vrstni šestvaljnik so kolikor je bilo mogoče pomaknili precej proti kabini, da kljub klasični postaviti - motor spredaj pogon zadaj - supra ponuja celo malce značilnosti športnika s sredinsko postavitvijo motorja. Ključno pa je, da so s tem idealno razporedili maso v razmerju 50:50 spredaj zadaj. |
Supra je serijsko opremljena z vsemi sodobnimi asistenčnimi sistemi za pomoč vozniku. |
Tabela primerjava zmogljivost: supra nekoč in danes
oznaka modela: | 2000 GT | A40 in A50 | A60 | A70 | A80 | A90 |
motor: | 2- in 2,3-litrska vrstna šestvaljnika | 2-, 2,6- in 2,8-litrski vrstni šestvaljniki | 2- in 2,8-litrska vrstna šestvaljnika | 2-, in 2,5-litrska vrstna šestvaljnika ter 3-litrski turbo vrstni šestvaljniki | 3-litrski turbo in 3-litrski twinturbo vrstni šestvaljnik | 3-litrski turbo (twin-scroll) vrstni šestvaljnik |
obdobje izdelave: | 1967 - 1970 | 1978 - 1981 | 1981 - 1986 | 1986 - 1993 | 1993 - 2002 | 2019 - |
moč | od 109 do 150 KM | od 110 do 123 KM | od 125 do 178 KM | od 160 do 276 KM | od 276 do 326 KM | 340 KM |
pospešek od 0 do 100 km/h | 8,6 s | 10,2 s | 9,8 s | 6,4 s | 4,6 s | 4,3 s |
Zelena revolucija Toyotinega elitnega vojščaka poslala v bavarsko šolo
S Toyotino “zeleno” revolucijo, ko je v ospredje stopil prius in njegov hibridni pogon, je supra postala avtomobilski ronin - tradicionalni japonski samuraj, ki ostane brez svojega gospodarja. Toyotin elitni avtomobilski vojščak se z ovinki ne spopada več na izvirno japonski način, temveč po doktrini vozniških veščin bavarske šole: kljub samosvoji obliki in številnim podrobnostim je nova supra pod pločevino enaka BMW Z4, kar se še kako občuti v vožnji. Da ne bo pomote: vožnja s supro je čisti užitek, a tesnega tehničnega sorodstva z bavarskim športnim kupejem ne more skriti.
4,38 metra dolg, samo 1,3 metra visok in slabe 1,5 tone težak športnik se lahko pohvali z odlično uravnoteženostjo podvozja, izredno natančno vodljivostjo in odzivnostjo ter z ostrimi, a predvidljivim voznimi lastnostmi, ki omogočajo veliko užitkov na varni strani fizike. Supra ima nižje postavljeno težišče kot toyota GT86, je strukturno trdnejša od superšportnika lexus LFA in ima idealno razporejeno maso 50:50. Poleg tega se lahko pohvali še z najboljšim razmerjem med širino (1,59 m) in medosno razdaljo (2,47 m), kar odločilno vpliva na vozne lastnosti in tudi manj veščim ponuja polnovreden in predvsem varen odmerek užitkov. A to ni več supra sladokuscev, ampak supra z BMW značajem. Zanimivo bo opazovati, kako bodo to sprejeli poznavalski kupci …
Pnevamtike še zna spreminja v dim ... Ne, nima "eco" voznega programa
Supra je edina nova toyota brez “eco” voznega programa. Voznik izbira le med običajnimi in športnim načinom vožnje, ki poseže v odzivnost vzmetenja, menjalnika in motorja. 8-stopenjski samodejni menjalnik je brezhibno natančen in odločen- ročnega ne bo pogrešal nihče. 500 Nm navora gre na zadnji kolesi prek serijsko vgrajenega aktivnega diferenciala, ki se tempu nizanja ovinkov prilagodi s prilagodljivo stopnjo zapore (od 0 do 100 odstotkov). Zelo prožen in zmogljiv BMW 3-litrski vrstni šestvaljnik s prilagodljivim turbinskim polnilnikom (twin-scroll) z 250 kW navduši: supra zvezno in odločno pospešuje (od 0 do 100 km/h v 4,3 sekunde), največja hitrost pa je elektronsko omejena na 250 km/h. Do nje pride supra z lahkoto in prostora za nadgradnjo je še veliko.
V kabini, ki je namenjena le vozniku in sovozniku, je več prostora, kot je videti od zunaj - suprina notranjost je kakovostno izdelana in ergonomsko dosledna, a z izjemo lastnih merilnikov znova močno spominja na BMW. Sedi se športno nizko, sedeži so odlični, vse je podrejeno vozniku.
Drzna, zares atraktivna podoba supre z dolgim pokrovom motorja, širokimi in nizkimi boki ter nesramno privlačnim zadnjim delom je najbolj originalni del nove suprine zgodbe. Bo to res dovolj? Za večino voznikov je supra navdušujoče zabavna in zmogljiva, za zagrizene vozniške sladokusce pa preveč sterilna in premalo samosvoja. A večina voznikov v garaži nima takšnih športnih dvosedov, vozniški sladokusci pa zahtevajo original v vseh pogledih - od občutkov do številk in zvoka. Supra je odličen vsestranski športnik, a ima izjemne tekmece - originale. BMW ji ni dal ostrine svojih M športnikov, porsche 718 cayman S ali GTS je ostrejši, hitrejši, bolj prvinski - in ne bistveno dražji. Za toyoto supro bo pri nas treba pripraviti najmanj 70 tisočakov.
Pod črto ...
Po 17 letih premora se supra vrača kot ronin - osamljen, izobčen, a pogumen samuraj, ki se je pripravljen do smrti boriti za nekdanjo čast in slavo.
športni kupejevski dvosed
3-litrski bencinski turbo šestvaljnik z 250 kW
atraktivna oblika
pogon zadaj, aktivni diferencial
4,3 s do 100 km/h in 250 km/h največje hitrosti
naprodaj junija za najmanj 70.000 EUR
Sodelovanje z najboljšim ima prednosti, a …
Nova supra je zanimiv avto, ki v svojem značaju ne skriva sodelovanja Toyote in BMW-ja. Po vseh merilih je dober športni avtomobil, a kljub temu ne ponuja tistih najbolj prvinskih občutkov, ki bi jih poznavalci od supre pričakovali. Za vozniške sladokusce je preveč sterilna, za večino voznikov navdušujoče zabavna. A večina voznikov v garažo ne zapelje športnega dvoseda. Sladokusci pa zahtevajo original v vseh pogledih - od občutkov, do številk in nenazadnje zvoka. Supra v ničemer ne zaostaja za BMW Z4 s katerim si deli veliko tehnike, ne dosega pa ostrine M divizije ali osredotočenosti in občutkov prvinske mehanike porscheja 718 caymana GTS. Tehnično sodelovanje z enim izmed najboljših izdelovalcev športnih avtomobilov z vidika zmogljivosti, varnosti in vozniških lastnosti supri zagotovo prinese veliko prednosti. A Toyota supra je avto za poznavalce in ne velikoserijski izdelek, kar pomeni da šteje čisto vsaka podrobnost. V tovarni Magna v Gradcu jih bodo za evropski trg vsak mesec izdelali le okoli 130.
Dejstvo je, da se z dediščino, rdečimi nitmi avtomobilskih ikon res ne gre igrati. To je denimo izkusil porsche, ko je pretiramo posegel v izvirno obliko modela 911 pri seriji 996, ki je še danes najmanj cenjena serija med Porschejevimi kupci. To je izkusil Jaguar, ko je klestil stroške in iskal tehnične bližnjice v poroki s Fordom. Veliko takih bolj ali manj odmevnih zgodb ponuja avtomobilska zgodovina. Po drugi strani pa nam je kot očiten primer ohranjanja originalnosti značaja v očeh, ušesih in občutkih ostal abarth 124 spider. Ta je v celoti postavljen v “telo” - karoserijo in podvozje - ikone med roadsterji, mazde MX-5. A kljub temu je z lastnim zmogljivim turbo motorjem, glasom in bolj teatralno nastavitvijo celote obdržal svoj jaz in ohranil prvotno filozofijo Carla Abartha iz leta 1949: “Zmogljivost za vsako ceno!” Glede na dejstvo, da je supra vedno bila ne le hiter, temveč razburljiv avto se zdi, da v 5. generaciji stavi tudi na kontroverznost sodelovanja z evropskimi kraljem drifta oziroma smodečih pnevmatik. Zna se peljati tako, da še vedno zavriskaš od veselja ali pa zakolneš ob zavedanju, da je avto rešil tisto kar ti nisi znal ali zamudil. Ampak kljub vsemu: supra 5. generacije je nastala na razpotju dobe, kjer se po stoletju avtomobilskega razvoja dogaja revolucija energentov in pogonov. Morda se samo zdi, da bi enostavno morala biti še bolj originalna. Pa vendar: Toyota nove corolle tudi ni razvila na osnovi golfa oziroma v sodelovanju z Volkswagnom. Ne, upokojili so aurisa in naredili preklemano dober hibrid “ljudskega razreda” z močnim sporočilom oziroma poslanstvom imena najbolj prodajanega avtomobila na svetu. Pogum so pokazali tudi z novo generacijo camryja: velika limuzina v Evropo brez dizla. Supra A90 pa je produkt skrivne, a očitno razburljive poti v München.
Vaše mnenje ...
Do popolne “powersilde” figure veliko lažje kot nekoč
Supra ne razočara s svojo elementarno vozniško veščino - elegantnim drsenjem. Tu ji je sodelovanje z BMW-jem prineslo še več elegance in voznikom več varnosti. Vsaka provokacija s plinom sredi ovinka, zdrs napove in voznika opozori, da zadnji del želi naprej. A zdrs je elegantno obvladljiv in z nekaj vaje voznik vse bolj suvereno spreminja kot drsenja ter profil pnevmatik v bel dim na krilih užitka. Supra se na vsak voznikov gib odzove kot morski pes na kri. Nemudoma, brez oklevanja. A ljubitelji izvirnega originala bodo za volanom hitro zaslišali in začutili vez z Bavarci. Ko bodo supro prvič pognali zares, ko bo zadek začel v dimu risati svojo sled, je nemogoče prekriti BMW način. Stara supra vsakomur ni dovolila vožnje po ostro začrtanih mejah med užitkom in pogubo. Nova supra je veliko bolj prizanesljiva. Zna oprosti in celo rešiti kakšno napako. Kolesa so zmožna dolgo brezpogojno vztrajati v smeri, Brembo zavore s štiribatnimi čeljustmi in z 34,8-centimetrskima kolutoma spredaj pa poskrbijo za odločne pojemke. Avto je zelo stabilen in lega izjemna.
Originalnost ohranja s podobo: divje drugačna
Prvi stik z avtomobilom - ta je v zadnjem času znova izdatno buril predvsem duhove mladeničev in predelovalcem, ki jim je supra vedno bila izziv - pusti vtis izvirnosti. Da občutek, da je avto nekaj posebnega. Atraktivnosti novi supri vsekakor ne gre očitati: velika kolesa (19 palcev), dolg pokrov motorja, streha kot kabina reaktivnega lovca z dvema izboklinama, široki boki, in nesramno privlačen zadnji del z difuzorjem ter privihanim robom prtljažnika na katerem zračni tok pri zadek pritisne k tlom. Supra nastopi s samozavestnostjo avtomobilskega vojščaka s samosvojo, originalno in nezamenljivo podobo. V primerjavi z zadnjo generacijo supre je precej bolj kompaktna, avto je krajši in širši kot je bil. Supra ohranja slog z vzhoda in v živo je oblikovno zelo zanimiv avto, s kombinacijo ostrih in zaobljenih linij divje drugačen. Zdi se kot bi jo zarisali zračni tokovi tisti najbolj turbolentni in si po bokih ter strehi izklesali svojo pot. Oblika nove supre so pri Toyoti poimenovali “condensed extreme” ali v direktnem prevodu zgoščena skrajnost.