Med prvimi smo sedli za volan predserijske hibridne toyote yaris nove generacije in pri razvojnih inženirjih preverili ali jim je res uspelo narediti najvarnejši mestni avto, ki naj bi voznika navdušil z učinkovitostjo, pa tudi z vožnjo med ovinki in po avtocesti.
Zanimivosti in dejstva: do 80 odstotkov mestnih kilometrov na elektriko brez pomoči električnega kabla
Yaris naj bi v gostem mestnem prometu kar 80 odstotkov kilometrov prevozil na elektriko zaradi učinkovitejšega delovanja hibridnega pogona in zmogljivejšega litij-ionskega akumulatorja. Posledično to pomeni do 26 g nižje izpuste CO2 na kilometer oziroma kar 20 odstotkov manjšo porabo goriva ob 16-odstotnem prirastu moči. |
Novi 1,5-litrski atmosferski trivaljnik so razvili iz močnejšega dvolitrskega bencinskega motorja, ki se vrti v zmogljivejši različici hibridne corolle in cestnega terenca C-HR. Daljše ojnice, večji bati, skrbno izpopolnjen pretok zraka ob učinkovitejšem izgorevanju z visokim kompresijskim razmerjem 14:1 poskrbijo za več navora, boljšo odzivnost in kar 40-odstotni toplotni izkoristek. |
Napredni krmilnik oziroma pretvornik (AC/DC) kar 10.000-krat na sekundo preverja, kdaj pognati elektromotor oziroma zajemati energijo z generatorjem od zaviranju |
Avto s celovitim digitalnim varnostnim ščitom piko na i postavlja pri parkiranju oziroma vzvratni vožnji, kjer z ultrazvočnimi tipali zaznava skrite stebričke, korita … z radarjema s širokim dosegom pa bližajoči se promet z leve in desne. Če voznik spregleda nevarnost, yaris tudi pri vzvratni vožnji samodejno zavira, da prepreči škodo. |
Tehnološka olimpijada
Toyota že pred časom obljubila, da so za vedno opravili z dolgočasnimi avtomobili in to obljubo je sedaj moral izpolniti tudi novi yaris. Še več, ob rojstvu nove generacije v olimpijskem letu, ko bodo športniki na poletni olimpijadi v Tokiu premikali olimpijske meje po načelu višje, hitreje in močneje, se nekaj podobnega pričakuje tudi od Toyotinega majhnega avtomobila. Kaj pa dejansko danes pomeni osvojiti zlato na tehnološki olimpijadi v razredu majhnih avtomobilov? Toyotin razvojni inženir Luc Nuyts, zadolžen za karoserijo in podvozje pravi, da so konkretna merila postavljena zelo visoko:
Yaris smo zgradili na naši novi prilagodljivi platformi TNGA, ki predstavlja osnovo za vse nove modele. Ta osnova zagotavlja izpolnjevanje ključnih meril kot so izboljšana varnost, vozne lastnosti in udobje. Pri pripravi TNGA karoserije z oznako GA-B za majhne avtomobile smo skupaj s kolegi, ki so zadolženi za hibridni pogon in varnostne sisteme, poskrbeli, da je novi yaris po zunanjih merah manjši, še okretnejši, lažji in hkrati v kabini prostornejši ter vozno veliko bolj dinamičen. Gre za popolnoma novo anatomsko zgradbo karoserije našega majhnega avtomobila. Voznik ima zato v njem veliko bolj naraven občutek gibanja in da bolje občuti cesto oziroma med vožnjo dobi od avta večji odziv. To poleg boljših vozniških občutkov pomeni več varnosti in več zaupanja. Voznik zaradi odzivnosti avtomobila pridobi več časa za ustrezne reakcije. Vozne lastnosti smo ukrojili povsem po željah in navadah evropskih voznikov. Volan je natančnejši in izdatneje nastavljiv - po globini za 7,7 cm. Volanski obroč je tako rekoč idealnih dimenzij, le toyota GT86 ima še nekoliko manjši premer obroča. Izjemno lepo sede v roke.
Ključna novost je novi litij-ionski akumulatorski sklop
Ob prerezu nove karoserije smo se pogovarjali z razvojnim inženirjem Lucom Nuytsom, ki nam je pojasnil, kaj vse so naredili za več prostora, boljšo vodljivost in večjo varnost: “Gre za popolnoma novo zgradbo karoserije na platformi TNGA z oznako GA-B. Voznik ima v tej karoseriji veliko bolj naraven občutek gibanja, kar pomeni, da bolje občuti cesto oziroma med vožnjo od avta dobi večji odziv. To v voznikove občutke prinaša več zaupanja, varnosti in samozavesti. Voznik zaradi odzivnosti avtomobila pridobi čas za ustrezne reakcije. Celotna karoserija je za 37 odstotkov bolj čvrsta kot pri predhodniku. Osnovne strukturne ojačitve so med seboj povezane v celoto od sprednjega do zadnjega dela avtomobila. Poleg napredne tehnologije varjenja so določeni deli karoserije lepljeni, kar še povečuje trdnost in učinkoviteje duši tresljaje. Avto je tišji. Težišče smo znižali za dober centimeter (12 mm) in pomaknili še bolj proti sredini. Ključna novost je novi litij-ionski akumulatorski sklop, s katerim smo privarčevali kar 20 kilogramov in obenem poskrbeli za učinkovitejše shranjevanje energije. Energijska shramba je v celoti nameščena pod zadnjo klopjo in deležna enakih klimatskih razmer kot voznik v kabini. To pomembno vpliva na dobo trajanja. Prednja sedeža smo vpeli neposredno na osnovno strukturo karoserije . Voznik sedi 2,1 cm nižje, da bolje čuti avto. Yaris je dobil novo, veliko bolj uravnoteženo podvozje. V prid boljše vodljivosti smo spredaj natančneje nastavili geometrijo MacPhersonovih vzmetnih nog, zadaj pa smo vgradili kar za 80 odstotkov trdnejšo poltogo premo, a namestili nekoliko mehkejše vzmeti. Zadnji kolesi tako veliko bolj zanesljivo držita stik s podlago in ohranjata smer.”
Prostorski preskus z dvometrskim inženirjem na vozniškem sedežu
Novi yaris je zaradi svoje dinamično oblikovane podobe že na prvi pogled videti zelo okreten. V dolžino je za pol centimetra krajši (394 cm), strešna linija je nižja za 4 cm, medosna razdalja pa za 5 cm daljša. 256-centimetrska razdalja med osema je v takem avtu dober dosežek. Renault clio je v dolžino presegel 4 metre, a ima le 2,3 cm daljšo medosno razdaljo od novega yarisa. Za razred večja 5-vratna Toyotina kombi limuzina corolla pa ima med osema “le” 8 cm več prostora kot yaris. Inženir Luc Nuyts nam je zagotovil, da ob njegovih dveh metrih višine (201 cm) za njim na zadnjo klop yarisa brez težav sede povprečno visok odrasel potnik. Seveda sem takoj preveril trditev. Dva metra visok inženir je sedel na voznikov sedež in si nastavil položaj, jaz pa sem s svojimi 178 cm višine sedel za njim. Koleni sem imel sicer povsem do voznikovega sedeža, a z njima nisem pritiskal v naslonjalo in sem sedel presenetljivo udobno.
Najvarnejši majhen avto?
Toyotini inženirji so bili izjemno samozavestni, ko smo se pogovarjali o varnosti. Pomembna novost pri zaščiti potnikov v yarisu sta novi, sredinski bočni varnostni zračni blazini spredaj, ki se sprožita med voznikov in sovoznikov sedež. Ob bočnem trku preprečujeta, da bi prišlo do poškodb zaradi nihanja nihanja glave in zgornjega dela telesa. Zaradi čvrstejše karoserije in celovite pomoči aktivnih varnostnih pripomočkov pri Toyoti napovedujejo, da bo novi yaris z odliko opravil varnostne preskusne trke Euro NCAP. Želijo dokazati, da so naredili najvarnejši majhen avto. Zato so v yarisa vgradili najnovejše sisteme Toyota safety sense, ki jih vgrajujejo tudi v lexuse. Prejšnji yaris je promet spremljal prek kamere in laserskega tipala, v novem yarisu pa je kamera dobila radarsko pomoč: digitalni pogled zdaj seže četrt kilometra (250 m) pred avto. V hitrostnem območju od 10 do 180 km/h yaris po novem samodejno vzdržuje varnostno razdaljo in s samodejnim zaviranjem prepreči nalet. Z novim radarskim tempomatom vozi tudi prediktivno in hitrost prilagaja omejitvam. Na vsako samodejno zmanjševanje hitrosti zaradi omejitev je voznik predhodno opozorjen in mora tempomatu odobriti zaviranje.
Do hitrosti 80 km/h spremlja še gibanje pešcev in kolesarjev ter samodejno zavira ob nevarnosti trka z njimi. Poleg tega je prvi majhen avtomobil, ki je v hitrostnem območju od 10 do 25 km/h pri zavijanju v mestnih križiščih z varnostnimi sistemi zmožen samodejno preprečiti nesrečo pri zavijanju v levo ali desno. Razvojni inženirji pravijo, da so veliko časa namenili predvsem nastavitvam, ki izboljšujejo sodelovanje med posameznimi sistemi, kar pomembno vpliva na zanesljivost, učinkovitost in uglajenost delovanja vozniških pripomočkov. V gostem mestnem prometu je zelo pomembno, da kamera vidi, kar zaznava radar in nadzorni enoti pomaga dopolniti podatke, če je radarski odboj slabši - denimo pri otrocih ob cesti. Toyotini inženirji še vedno poudarjajo pomen voznika in ne zavajajo z obljubami o samovozečih čudežih. Inženir za varnostne sisteme nam je predstavil nazoren primer:
Predstavljajte si vožnjo po avtocesti. Pred avtomobilom se nenadoma pojavi velik kos raztrgane pnevmatike tovornjaka. Tak primer varnostnemu sistemu še vedno povzroči velike težave, saj je nenadno oviro s slabim radarskim odbojem in nerazpoznavne oblike avtomobilu težko razložiti. Zato smo tudi armaturno ploščo zasnovali tako, da je vse varnostne sistem mogoče upravljati z rokami na volanu in pogledom na cesto.
Dve sekundi hitrejši, 16 odstotkov močnejši in 20 odstotkov varčnejši
Je yaris s čvrsto karoserijo in natančno uravnoteženim podvozjem res odzivnejši in bolj dinamičen v rokah voznika? Časi, ko so Toyotini hibridi voznika z glasnimi upiranjem in neodzivnostjo pogona prepričevali, da je za ekološko vožnjo treba potrpeti, so dokončno mimo. Toyotin najnovejši hibridni pogon se s tehnologijo zdaj prilagaja vozniku in mu ne glede na izbrani slog vožnje zagotavlja največjo možno učinkovitost. Po dobrih 50 prevoženih kilometrih s predserijskim yarisom lahko zapišemo, da je vozniški napredek očiten. Najnovejši hibridni pogon yarisa se odziva hitreje in bolj natančno. Novi 1,5-litrski atmosferski trivaljnik so razvili iz močnejšega dvolitrskega bencinskega motorja, ki se vrti v zmogljivejši različici hibridne corolle in cestnega terenca C-HR. Daljše ojnice, večji bati, skrbno izpopolnjen pretok zraka ob učinkovitejšem izgorevanju z visokim kompresijskim razmerjem 14:1 poskrbijo za več navora, boljšo odzivnost in kar 40-odstotni toplotni izkoristek.
Več kot dve desetletji Toyotinega razvoja hibridov se odraža tudi v izjemno zanesljivem brezstopenjskem e-CVT menjalniku, ki je po zgradbi planetno gonilo, ki ima ob glavni gredi nameščena še elektromotor in generator. V menjalnik so dodali še eno hidravlično črpalko ter z njo poskrbeli, da je zgolj na elektriko mogoče voziti vse do hitrosti 130 km/h. Napredni krmilnik oziroma pretvornik (AC/DC) kar 10.000-krat na sekundo preverja, kdaj pognati elektromotor oziroma zajemati energijo z generatorjem od zaviranju. To pomeni še več preklopov med energetskima tokovoma in še večji delež prevoženih kilometrov na elektriko. Nov hibridni sistem na kolesa pošlje 85 kW sistemske moči oziroma 11,7 kW več kot prej, moč in navor pa podaja veliko bolj zvezno in odzivno, saj “stotico" doseže dve sekundi hitreje kot prej. Ob tem med ovinki razveseljuje voznika z odlično vodljivostjo in gospodarnostjo: sodeč po potovalnem računalniku povprečna poraba goriva brez težav ostaja pod petimi litri na 100 kilometrov.
Foto: Za volanom nove toyote yaris hybrid