Doživetje: Ford mustang dark horse in hyundai ioniq 5 N

Doživetja

Zelo različna - zelo podobna VIDEO: Ognjeni mustang dark horse VS dovršeni ioniq 5 N


Redke so priložnosti, da lahko soočimo dva tako različna avtomobila, kot sta mustang in ioniq 5 N - in da ob navidezni nesmiselnosti primerjave najdemo toliko stičnih točk, da se lahko resno vprašamo, katerega bi raje odpeljali v domačo garažo. Res je, enega poganja bencin, drugega elektrika, a oba znata zaigrati na podobne strune zmogljivosti, privlačnosti in vozniških užitkov. Bi torej imeli raje ognjenega mustanga ali visokonapetostnega ioniqa 5? Tudi v uredništvu Motorevije se ne moremo zediniti o izbiri … 

Naj na začetku, v izogib morebitnim poznejšim obtoževanjem, podamo izjavo o omejitvi odgovornosti oziroma “disclaimer”: v tokratnem Doživetju se ne ukvarjamo z vprašanjem, če so motorjem na notranje zgorevanje res šteti dnevi in če je elektrika res edina možna pot v mobilnostno prihodnost. Še manj se gremo ideološko vojno med “fosilnimi dinozavri” in “električarji”; na asfalt AMZS centra varne vožnje na Vranskem smo preprosto postavili dva od najbolj razburljivih avtomobilov, ki ju je mogoče kupiti v slovenskih prodajnih salonih - za približno primerljivi ceni, ki nista absurdno astronomski. 

V tokratnem Doživetju se nikakor ne ukvarjamo z vprašanjem, če so motorjem na notranje zgorevanje res šteti dnevi in če je elektrika res edina možna pot v mobilnostno prihodnost. Uživali smo v vrhunski voniški predstavi dveh izjemnih avtomobilov.

Ognjeni mustang dark horse

Ford mustang je ikonični ameriški mišičnjak s petlitrskim atmosferskim osemvaljnikom pod dolgim pokrovom motornega prostora, s pogonom na zadnji kolesi, z glasnim izpuhom in z veliko vozniškega temperamenta. Gre za mustanga nove, sedme generacije, ki je od predhodnika obdržal večji del tehnike in mehanike, a je kljub od daleč prepoznavnem videzu oblikovno precej prenovljen, z novo pločevino na vseh karoserijskih delih razen na vratih in strehi.  
Mustang je klasičen ameriški športni kupe, v katerem se sedi nizko (a prav nič utesnjeno), iz katerega je vidljivost nazaj in vstran precej okrnjena in v katerem je na zadnji klopi (kamor je treba zlesti mimo zajetnih prednjih sedežev) bore malo prostora. Vsaj za volanom mustanga pa je vselej prijetno; zaradi dobrega sedeža in športnega položaja za volanom, predvsem pa zaradi tresljajev in zvoka velikega osemvaljnika spredaj. 

Zaradi strožjih evropskih okoljskih standardov ima petlitrski V8 motor serije dark horse 334  kW (453 KM), kar je “le” 13 KM več od (običajne) GT različice - v ZDA ima mustang dark horse malce manj kot 500 KM.

Oznaka dark horse pri mustangu pomeni omejeno serijo - najbolj športno oziroma dirkaško na tej strani velike luže, na njeni osnovi je narejen tudi Fordov dirkalni mustang razredov GT3 in GTD. Zaradi strožjih evropskih okoljskih standardov ima petlitrski V8 motor serije dark horse 334  kW (453 KM), kar je “le” 13 KM več od (običajne) GT različice - v ZDA ima mustang dark horse malce manj kot 500 KM. Motor seveda poganja zadnji kolesi, pri testnem avtu prek 10-stopenjskega samodejnega menjalnika; na voljo je tudi različica z ročnim dirkaškim menjalnikom, ki ni samo cenejša, ampak ponuja še več dirkaških občutkov in užitkov. 
Zmogljivosti? 4,4 sekunde pospeška do 100 km/h in največja hitrost 250 km/h (elektronsko omejena). 

Ford mustang je ikonični ameriški mišičnjak s petlitrskim atmosferskim osemvaljnikom pod dolgim pokrovom motornega prostora, s pogonom na zadnji kolesi, z glasnim izpuhom in z veliko vozniškega temperamenta.

Dovršeni ioniq 5 N - najzabavnješi električni avtomobil

O Hyundaijevem dirkaškem električnem ioniqu 5 N smo v Motoreviji že obširno pisali - s krstne vožnje na španskem dirkališču. Dirkališče je v osnovi tudi edino vozniško okolje, kjer lahko vsaj približno preskusiš in izkoristiš vse vozniške oziroma dirkaške talente, ki jih premore ta Hyundaijev osupljivi električni športnik. Za razliko od številnih drugih zmogljivih električnih avtomobilov s fantastičnimi pospeški - ti so pri električnih avtih zaradi zasnove električnega pogona precej lažje dosegljivi - so pri Hyundaiju športne oziroma dirkaške gene “zapekli” precej globlje v zasnovo in tehniko avtomobila. Ioniq 5 N nima le zmogljivega pogona - njegova električna motorja zmoreta skupaj kar 478 kW oziroma 650 KM (ob največjem navoru kar 740 Nm!) -, pač pa tudi elektronsko dirkaško zaporo zadnjega diferenciala, sistem porazdelitve navora med zadnji kolesi, “navidezni” menjalnik z izklopom dovoda elektrike v motorja ob prestavljanjih, sintetični zvok, športni 4-batni zavorni čeljusti s 400-milimetrskima kolutoma spredaj (in 360 mm zadaj), posebne režime termalnega in programskega nadzora pogonskega akumulatorja, različne programe vožnje (tudi za dirkališče, za pospeševanja in za drsenje po asfaltu) in še nekaj tehničnih poslastic. Sodelavec Jure je po krstni vožnji zapisal, da so Hyundaijevi inženirji “električnega športnika naučili klasične dirkaške manire z v virtualnimi motornimi vrtljaji, zvokom in odzivnostjo.” 
 

Še to: ioniq 5 N do 100 km/h (lahko) pospeši v 3,5 sekunde, doseže pa največ 260 km/h. 

Video: Kateri je hitrejši?

AMZS center varne vožnje na Vranskem ni bil zasnovan kot dirkališče in to tudi v resnici ni. Ponuja pa možnost za preskus (nekaterih) voznih lastnosti v varnem in nadzorovanem okolju - na primer dirko v pospeševanju. Kdo torej pospešuje bolje, bencinski mustang ali električni ioniq 5 N? Odgovor na to vprašanje poda že pogled v tehnične podatke, ki se precej dosledno izrazijo tudi na asfaltu: ioniq 5 N je opazno in občutno hitrejši od mustanga. Oba se najhitreje odženeta z mesta v posebnih voznih programih za hitre štarte (launch control); ioniqova električna motorja in štirikolesni pogon že v štartu električnemu avtu zagotovijo prednost pred bencinskim, ki do ciljnega stožca kakih 400 metrov naprej od štarta le še raste. 


Časov hitrih krogov na Vranskem nismo merili, smo pa med ovinki pozorno prisluhnili svojim voznim občutkom; krog na pravem dirkališču bi električni ioniq prevozil hitreje kot bencinski mustang. Kljub večji teži je avto vendarle toliko močnejši in hitrejši pri pospeševanju, da mustang ne bi mogel nadoknaditi morebitne minimalne prednosti pri hitrih menjavah smeri ali zaviranju globoko v ovinek, ki jo ima zaradi manjše mase. Razlika v zmogljivostih je preprosto prevelika … 

Prav, ampak kateri avto ponuja več vozniških užitkov? 

Mustang je ikona, del avtomobilske tradicije in zgodovine, ki je v novi izdaji boljši kot kdajkoli prej. Fantastičen osemvaljnik stare šole, temperamentne vozne lastnosti z živahnim zadkom, ki zahtevajo zdravo pamet in trezno glavo, hipnotičen zvok osemvaljnika, ki ga je z veseljem poslušati že v prostem teku, kaj šele v polnem galopu. Na mokri (avto)cesti je vsak pritisk pedala za plin lahko malce nevaren (tudi ob vklopljenem sistemu proti zdrsu) in vsako krožišče priložnost za mini “drift”; užitke, ki jih ponuja takšen avto, najdemo le v redkih drugih avtomobilih, pa še ti so praviloma precej dražji. 

Tako zelo različna in tako zelo podobna: eden osupljivo tehničen in tehnološko dovršen, drugi osupljivo teatralen, karizmatičen in grmeče glasen. Oba pa hudimano hitra in vozniško doživeta.

Ioniq 5 N je športnik nove, električne dobe mobilnosti, ki ni le hitrejši in vozniško natančnejši od mustanga, ampak je - presenetljivo - tudi cenejši. V ioniqu 5 N ni težko navdušiti ali prestrašiti sopotnikov, dvigniti utrip pri boju s kilogrami pri ostrem zaviranju ali celo preceniti svojih vozniških sposobnosti; je strašljivo hiter avto v vseh razmerah in na vseh voznih podlagah. A bolj kot njegove superiorne zmogljivosti pri tem avtu prepriča precej širši spekter talentov in - uporabnosti. Tudi mustang je seveda lahko (vsaj pogojno) vsakodnevni avto, a le ioniq 5 N je ob vseh dirkaških talentih lahko tudi udoben in uporaben družinski avto z majhno porabo energije, prostorno zadnjo klopjo, petimi vrati, velikim prtljažnikom in udobnim vzmetenjem. 

Katerega torej? V resnici bi domov z največjim veseljem odpeljali oba.

Naš Jure Gregorčič pravi, da bi domov odpeljal mustanga, jaz - če bi imel 77 tisočakov - pa bi v domačo garažo pospravil ioniqa 5 N - in ga vozil po vsakdanjih opravkih. Jure sicer pravi, da bi bil jaz z ioniqom na najinem “roadtripu” prek alpskih prelazov na posameznih odsekih gorskih cest morda res hitrejši, a zaradi iskanja polnilnic in čakanja na polnjenje akumulatorskega sklopa bi na cilj prišel bistveno pozneje - in verjetno manj zadovoljen oziroma sproščen. Tu mu ne morem oporekati - kot tudi ne pri sanjarjenju, da bi takšen mustang na dolgi rok pridobival na vrednosti, električni ioniq pa zgubljal.   

Tehnični podatki

Ford mustang 5.0 Ti-VCT V8 dark horse

Bencinski, osemvaljni (V8), prostornina: 5038  cm3, največja moč: 334  kW (453 KM) pri 7250 vrt./min, največji navor: 540  Nm pri 5100 vrt./min. Pogon na zadnji kolesi, desetstopenjski samodejni menjalnik. 
Dolžina: 481,9  cm, medosna razdalja: 272  cm, masa praznega vozila: 1817  kg.
Največja hitrost: 250  km/h, pospešek od 0 do 100  km/h: 4,4 s, normna poraba goriva kombinirano: 12 l/100 km, poraba na testu: 14,9  l/100 km. 
Cena: 82.900  EUR

Hyundai ioniq 5 N

Dva električna, 3-fazna sinhrona motorja, največja sistemska moč: 478 kW (650 KM), največji sistemski navor: 740 Nm, litij-ionski polimerni akumulatorski sklop: 80 kWh (neto zmogljivost), stalni štirikolesni pogon, 1-stopenjski reduktorski menjalnik. 
Dolžina: 471,5 cm, medosna razdalja: 300 cm, masa praznega vozila: 2225 kg.
Največja hitrost: 260 km/h, pospešek od 0 do 100 km/h: 3,5 s, normna poraba elektrike kombinirano: 17,9 kWh/100 km, poraba na testu: 25,9 kWh/100 km, povprečni doseg na testu: 310 km. 
Cena: 76.660 EUR



Izenačena dosega!

Ko sva z Juretom preskušala oba avtomobila in vozila precej dinamično, sta bila dosega obeh avtomobilov z enim polnjenjem - pri ioniqu akumulatorjev, pri mustangu bencinske posode - presenetljivo izenačena - med 260 in 300 kilometri. Kdo hitreje dopolni zalogo energije, seveda ni treba posebej poudarjati …
 

Ključne besede


FordHyundaiDoživetjaford mustangHyundai ioniq 5 N

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik