Doživetje: Avtomobilski gojzar

Doživetja

500 kilometrov po pesku, kamenju in blatu s terenskimi pnevmatikami general tire grabber X3


Predstavljajte si, da s starim land roverjem defenderjem prečite globel, ki spominja na tektonsko prelomnico in na dnu katere je lepljivo blato, ali pa (s)peljete v strm klanec, ko so pod kolesi apnenčaste britvice in grušč strmih sten Velebita; to je še peš težko premagati brez ustrezne opreme. V tokratnem doživetju smo na ekstremno podlago v bitko za oprijem poslali avtomobilske gojzarje - najzmogljivejšo terensko pnevmatiko grabber X3 ameriškega izdelovalca General Tire, ki je v lasti nemškega gumarskega velikana Continentala.

Na naših številnih preizkusih različnih pnevmatik do sedaj v Motoreviji terenske pnevmatike še nismo imeli priložnosti izpostaviti tako surovi in raznoliki podlagi kot tokrat. Pri slovenskem zastopniku Continentala so ob prihodu znamke General Tire na slovenski trg pripravili pravo malo odpravo, s katero so želeli dokazati, da ameriški specialist terenskega oprijema izdeluje zmogljive, trpežne in hkrati zelo uporabne pnevmatike za terenske avtomobile, specialna vozila, zmogljivejše cestne terence s štirikolesnim pogonom in dostavnike oziroma kombije. 

V tako zahtevni globeli ključno razliko naredijo pnevmatike, pogon in znanje ter pogum voznika. Neverjetno, koliko adrenalina se sprosti pri avtomobilskem alpinizmu - in to pri hitrosti pešca.


Naša odprava nas je vodila po zahtevnem terenu. Pomagali smo si z zemljevidom in GPS sledmi z resnimi terenskimi izzivi, na katerih smo bili na preskušnji tako vozniki kot pnevmatike na kolesih naših avtomobilov. Premagati smo morali tako vojaški tankovski poligon in kozje steze po Velebitu kot strmine in pesek motokros plaže s pomenljivim imenom Sahara na hrvaškem otoku Rabu. Pri General Tire očitno zaupajo svojim pnevmatikam do te mere, da so jih nataknili na dve desetletji starega klenega terenskega veterana defenderja in ga poslali na ceste, ki so že davno klonile pod zobom časa in rušilno močjo gozdarske mehanizacije, vode ter erozije. V naši terenski odpravi po cestah, ki so že davno postale skoraj neprehodne poti, so najsodobnejšo tehnologijo predstavljale najnovejše terenske pnevmatike in kamere, fotoaparati in dronski snemalniki, s katerimi smo ovekovečili to doživetje.

Angleški princ brezpotij s svojo značilno škatlasto karoserijo blesti z vstopnimi in izstopnimi koti. 

Ni nemogočih poti …

Po tem, kar smo doživeli oziroma prevozili z najnovejšo terensko pnevmatiko General Tire grabber X3, lahko zapišemo, da na ustrezno zmogljivem terenskem avtomobilu s štirikolesnim pogonom in reduktorjem ter voznikom, ki ima dovolj znanja in poguma za spopad s fiziko in gravitacijo, ne obstaja nemogočih oziroma neprevoznih poti. 


Takšna pnevmatika tudi na najbolj nemogoči podlagi najde oprijem; ko boste naslednjič skozi predor Sveti Rok prečili nedrje Velebita, se po izhodu zaustavite na bližjem počivališču in opazili boste razrite kamnite ceste, ki so služile težki mehanizaciji, da je v živo skalo klesala traso avtoceste. Te poti so danes le za silo prevozne mučilnice podvozja, pogona in pnevmatik. Večino smo jih prevozili navzgor v drugi prestavi reduktorja. Ne vem, kolikokrat smo na teh kamnitih strminah pomislili, da to ne more zdržati nobena bočnica in profil pnevmatike, a 10 ojačanih plasti, specifično oblikovani profilni bloki z odpornimi robovi in močni bočnici z valovitimi lamelami, ki ščitijo stranske stene ter nudijo dodaten oprijem, so več kot odlično ščitili zračno sredino pnevmatike. V treh dneh boja za oprijem niti eden od šestih terencev naše odprave ni ostal brez tlaka v teh vzdržljivih avtomobilskih gojzarjih. Ravno tako nikjer nismo rabili pomoči vitla; iz fotografij je vidno, da so terenci bredli in rili po globokem blatu in plezali iz globokih lukenj. Neverjetno je, kako trpežne so pnevmatike, da v trenutku, ko je avto naslonjen na bočnicah dveh pnevmatik in je z drugima dvema kolesoma v zraku, pnevmatike zanesljivo najdejo oprijem. Trenutki, ko pri hitrosti pešca zaječi podvozje in zahrumi dizelski petvaljnik, so vozniško zelo intenzivni in vsaj malo strašljivi. Tu šteje vsak milimeter in vsaka stopinja naklona, vse pa je odvisno zgolj od pnevmatike.

Kot zanimivost, ki veliko pove o kakovosti in vzdržljivosti te pnevmatike, velja omeniti, da je z njimi naš hrvaški novinarski kolega in dirkač Juraj Šebalj brez poškodb ali predrtja odpeljal celotno traso slovitega rallya Dakar classic - in to na povsem serijskih pnevmatikah grabber X3.

Zasnova trpežne terenske pnevmatike

Trojka v oznaki te najzmogljivejše pnevmatike grabber X3 z oznako mud-terrain označuje, da je pripravljena za najbolj ekstremne razmere. V globokem blatu se zelo dobro obnese zaradi učinkovitega čiščenja kanalov dezena, hkrati pa je zalo stabilna na peščeni podlagi in pri višjih hitrostih. Zagotavlja tudi odlično zaščito pred rezi pri plezanju preko ostrega skalovja, s posebno obliko profila, z velikimi režami in prilagojenimi robovi profilnih blokov, ki povečujejo površino za boljši oprijem, pa se izkaže tudi pri zavijanju. Pri vožnji po skalovju so pomembne še močno okrepljene valovite bočnice in večslojni jekleni pas; vse skupaj v primerjavi s prejšnjo generacijo pnevmatike grabber MT pomeni, da so za deset odstotkov izboljšali zmogljivosti na skalovju in snegu. Na asfaltnih površinah je nova X3 še nekoliko tišja, na mokri cesti pa bolj učinkovita pri oprijemu in odvajanju vode. 

Prilagojeni gumeni bloki terenskega profila s širokimi režami za čiščenje blata.  


Pnevmatika General Tire grabber X3 je seveda namenjena le najzahtevnejšim uporabnikom, ki s svojimi terenci 80 odstotkov svojih poti prevozijo zunaj asfaltnih cest; na primer profesionalcem, ki službujejo v terenskih poklicih v gozdarstvu, kmetijstvu ali intervencijskih poklicih, v elektroenergetiki, civilni zaščiti, gasilstvu, policiji in reševanju. Tako pnevmatiko priporočamo tudi pravim terenskim navdušencem, ki se s svojim terenci ali terenskimi kombiji odpravljajo na zahtevne “overland” odprave in potovanja v Severno Afriko, Mongolijo, na Svilnato cesto … 

Ravno tako nikjer nismo rabili pomoči vitla; iz fotografij je vidno, da so terenci bredli in rili po globokem blatu in plezali iz globokih lukenj.

Foto: Svoboda raziskovanja skritih poti 

Na enem od skalnih vrhov Velebita, že povsem na na koncu poti, kjer se cesta dotakne neba in se kolesnici združita v stezico, smo doživeli enega najlepših razgledov in občutkov avtomobilske svobode. Potovanje s terenskim avtomobilom in strešnim šotorom odpira še eno poglavje razmisleka o tem, da sodobni nomad ne potrebuje veliko prostora za sebe, ampak okoli sebe. 

Kaj pa varovanje okolja, sprašujete? Pravi overland navdušenci, ki so na svojih potovanjih radi v stiku z naravo in uživajo življenje v šotoru na strehi terenca, za seboj ne pustijo ničesar; v primerjavi s turisti v klimatiziranih turističnih resortih so po porabi vode in energije pravzaprav ekološko osveščeni zaščitniki narave, ki se zapeljejo le tja, kamor jih vodi pot …

V druščini klenih terenskih dinozavrov se je vozil tudi (avto)cestni terenec 

Kako ustrezno zmogljiva in čvrsta terenska pnevmatika lahko razširi uporabnost cestnega terenca s štirikolesnim pogonom, je najbolj očitno v našem testnem konvoju dokazal slovenski gorski kolesar Kristjan Vreček, ki je z BMW X5 prve generacije brez reduktorja prevozil večino zahtevnih odsekov, kjer so blesteli mehanski stroji na togih premah in letvastih šasijah.

Na ta BMW X5 je zastopnik  Continentala namestil novo generacijo pnevmatik General Tire grabber AT3, ki je namenjena večjim obremenitvam pri hitrejši vožnji po grobi podlagi. Ta pnevmatika je primerna za vse navorsko zmogljivejše cestne terence, ki do polovico kilometrov prevozijo po asfaltu, drugo polovico pa po slabših podlagah. Tudi ta pnevmatika je bavarskemu velikanu reševala oprijem v ekstremnih pogojih, saj nima reduktorja za počasno premagovanje strmine. Široka ravna kontura tekalne plasti tej pnevmatiki zagotavlja enakomerno porazdelitev sil z grobe podlage in enakomerno obrabo. Izdatno pa so tudi pri tej polterenski pnevmatiki okrepili bočnice in z močnejšim robom zaščitili platišče. Zunanji rob profila pnevmatike sega vse do okrepljene bočnice in dodatno ščiti pnevmatike pred ostrim kamenjem ter kamnitim drobirjem. Ta pnevmatika je v primerjavi s predhodnico kar za 15 odstotkov boljša tudi v snegu. 

Tri tone jeklenih strojnih ekspedicijskih mišic legendarnega hiluxa je na ustreznih pnevmatikah neustavljivih.

   

Tri tone jeklenih strojnih ekspedicijskih mišic legendarnega hiluxa je na ustreznih pnevmatikah neustavljivih. 

 

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije