Na pot pripravljeni, spočiti in s tehnično brezhibnim vozilom

Novice

Na pot se je treba dobro pripraviti. To med drugim vključuje načrtovanje poti, preverjanje aktualnih informacij o državi, v katero potujemo, ter stanja na cestah. Na pot se odpravimo spočiti, s tehničnim brezhibnim vozilom in pravilno naloženo prtljago. Pozor na nepooblaščene izvajalce pomoči na cesti.


Po nekaterih ocenah bodo slovenske ceste v primerjavi z minulim letom to poletje še dodatno obremenjene na račun tujih voznikih, ki potujejo na počitnice proti morju in drugim turističnim krajem. Avstrijski partnerski avtomobilski klub ÖAMTC denimo napoveduje, da naj bi v ali čez Slovenijo potovalo okoli šest odstotkov več avstrijskih državljanov kot lani. AMZS je že večkrat izpostavil, da že vsakdanji zastoji kažejo na dejstvo, da kapaciteta določenih delov avtocestnega sistema in nekaterih drugih cest – glede na rast in strukturo prometa v zadnjih 15 letih, torej po končanju izgradnje avtocestnega sistema leta 2008, ni več ustrezna. Edina kratkoročna rešitev oziroma priporočilo AMZS strokovnjakov je, da skušajmo sami storiti vse, kar lahko, da se izognemo zastojem – tako z izbiro potovalnega časa kot z ustrezno pripravo vozila, da se nam to na poti ne pokvari, ter da se na pot odpravimo le pripravljeni in spočiti, saj je to eden od predpogojev, da bomo vozili varno in zaznali morebitne kritične situacije – s pravočasno reakcijo in ukrepanjem lahko preprečimo, da bi te rezultirale v prometno nesrečo.

Podobno kot v minulih letih že ta konec tedna pričakujemo večje število turistov na naših cestah iz smeri Avstrije proti Hrvaški, podobno tudi v nedeljo v obratni smeri. Še več prometa pričakujemo od naslednjega konca tedna, ko se počitnice začnejo tudi v delu Avstrije in Švice, na Slovaškem, Češkem, nato pa še v Nemčiji in preostalih evropskih državah, zato bodo zelo obremenjeni vsi nadaljnji počitniški konci tednov,

je pojasnil Matic Zupančič iz AMZS informacijskega centra, in svetoval:

Če je le mogoče, se izognite potovanju proti morju v petek popoldne, ko bo promet že tako povečan zaradi popoldanske prometne konice, in v soboto med 7. in 16. uro, ko pričakujemo največ zastojev. Gost promet bo po napovedih tudi v obratni smeri, torej od Hrvaške proti Avstriji in Italiji, predvsem ob sobotah čez cel dan ter ob nedeljah dopoldan in proti poznemu popoldnevu. 

AMZS aplikacija = Prava prijateljica na vaši poti.

Zupančič je poudaril, naj se vozniki na pot odpravijo dovolj zgodaj, saj s tem zmanjšajo verjetnost, da se bodo znašli v zastoju. Če pa do tega že pride, so jutranje temperature bolj prijazne za čakanje v koloni. S sabo naj imajo dovolj vode oziroma brezalkoholne pijače in tudi kakšen prigrizek, ki pride prav, če zastoji trajajo dlje časa. Rezervoar goriva ali baterija električnega avtomobila naj bosta dovolj polna tudi za primer, če se bo pot časovno bistveno podaljšala. Ob tem je dodal, naj vozniki upoštevajo, da je vlada sprejela odlok o podaljšanju nadzora na meji s Hrvaško in Madžarsko, ki bo veljal do 21. decembra letos. Prav tako Italija in Avstrija izvajata nadzor na meji s Slovenijo.

Zupančič je glede ravnanja v zastojih izpostavil pomen reševalnega pasu: 

Če obstanemo v zastoju, poskrbimo za ustrezno razvrščanje, da omogočimo vzpostavitev reševalnega pasu. Na avtocesti ali hitri cesti se moramo vozniki takoj, ko opazimo, da se promet ustavlja, razvrstiti skrajno levo, če smo na prehitevalnem pasu, oziroma skrajno desno, tudi na odstavni pas, če smo na voznem pasu; ne vemo namreč, ali je zastoj nastal zgolj zaradi zgostitve prometa, zoženja cestišča in podobno, ali je njegov vzrok prometna nesreča, zato je treba v vsakem primeru vzpostaviti reševalni pas, s čimer omogočimo, če je to potrebno, prosto pot in dostop reševalcem ter intervencijskim vozilom.

Ob tem je še povedal, da je lahko zapuščanje vozila, ki stoji v koloni, smrtno nevarno – avtocesta ni postajališče oziroma počivališče, kjer bi se lahko mirno sprehajali, zato naj voznik in sopotniki vozila ne zapuščajo, če to ni nujno potrebno. 

Tudi v zastojih skušajmo ostati mirni

Kot je pojasnila psihologinja Anja Ćorić iz AMZS Centra varne vožnje na Vranskem, se, ko se znajdemo v zastoju, v nas lahko prebudi nemir, jeza, čutimo frustracijo, nezadovoljstvo; morda celo ujetost in nemoč. Pri tem pomaga, če zastoje pričakujemo, jih sprejmemo kot del poti in se na njih tudi psihično pripravimo. 

Z zastoji se lažje soočimo, če se zavedamo, da so 'le' začasna ovira na poti in se spomnimo našega cilja, ki se ga veselimo. Ko nas preplavijo neprijetni občutki, se lahko za nekaj trenutkov usmerimo na svoje dihanje, nastavimo prijetno glasbo, če imamo sopotnike, pa lahko klepetamo o lahkotnih temah, ki sproščajo napeto vzdušje. Če imamo v avtu otroke, s seboj na pot vzamemo različne igrače in pripomočke, s katerimi se lahko v primeru dolge poti kratkočasijo. Najpomembneje je, da se najprej sami umirimo, da se naša živčnost in nemir ne prenašata tudi na njih. Takoj po zastoju poiščimo primerno mesto za postanek in odmor, da svoje telo, čustva in glavo pripravimo na mirno nadaljevanje poti.

Pred odhodom na pot preverite stanje na cestah

Poleg spletne strani AMZS, kjer vozniki v rubriki Na poti najdejo še številne druge koristne informacije in nasvete za potovanje, kot so razdalje med kraji po Evropi, cestnine in drugi stroški po Evropi, cene goriv po Evropi, omejitve hitrosti po Evropi in razmere oziroma prevoznost alpskih prelazov, AMZS priporoča uporabo brezplačne prenovljene AMZS mobilne aplikacije, s katero dobijo vozniki in voznice na vprašanje "Kaj se dogaja na moji poti?" ažurne, točne, jasne in dostopne prometne informacije, članom AMZS pa omogoča pregled ugodnosti njihovega članstva in s pomočjo SOS gumba tudi poenostavljen sistem klica v primeru prometne nesreče ali okvare vozila. Njeni uporabniki lahko spremljajo tudi cene goriv v Sloveniji. Ob tem je dobro vedeti, da so lahko v tujini cene ponudnikov goriva na določeni lokaciji tudi do 20 odstotkov višje, kot je povprečna cena goriva v državi.

Predpogoj za varne (počitniške) poti je tehnično brezhibno vozilo

Pred odhodom na pot poskrbimo za brezhibno delovanje vozila. Na ta način (po)kažemo tudi svoj odnos do drugih udeležencev v prometu, saj je to ena od osnov varne vožnje, poleg tega pa zmanjšamo tveganje, da bi zaradi okvare pokvarili dopust ne le sebi, temveč še številnim drugim voznikom, ki bi zaradi našega stoječega vozila morebiti obstali v zastoju. 

Pri temperaturah nad 30 stopinjami Celzija so v vozilih najbolj obremenjene elektronske komponente, akumulator, alternator, kompresor klime in hladilni sistem motorja vozilaVoznikom zato priporočam, naj preverijo, kdaj je bil na vozilu opravljen redni servis in kakšno je splošno stanje vozila, pred daljšo potjo pa naj mehanik opravi preventivni pregled najpomembnejših sklopov. Strokovnjak bo tako lahko lastnika vozila opozoril na morebitne šibke točke ali morebitne težave. Tak pregled, ki traja približno eno uro, nudimo tudi v AMZS centrih, člani AMZS pa lahko izkoristijo 80-odstotni članski popust,

je nasvet vodje servisne delavnice v AMZS Kranj Janeza Kajzarja, ki ob tem zlasti priporoča preverjanje stanja klimatske naprave: 

Stanje v koloni je za voznika in sopotnike že samo po sebi stresno in naporno, morebitna okvara klimatske naprave pa vse skupaj še poslabša, nenazadnje lahko vpliva tudi na naše zdravje in splošno počutje.

Dodal je še, naj vozniki tudi poleti ne pozabijo preveriti stanja brisalcev in pnevmatik, vključno s tlakom, ali so vsa svetila brezhibna ter dolijejo tekočino za čiščenje vetrobranskega stekla – poletni nalivi lahko med vožnjo predstavljajo nekoliko večje tveganje, videti in biti viden pa je v takšnih razmerah ključnega pomena. "Preverite tudi, ali imate v avtu obvezno opremo in veljavnost kompleta za prvo pomoč," je še povedal Kajzar.

Rezervirajte svoj termin prek spleta.

Dokumente, prosim!

Za potovanja v tujino si je priporočljivo zagotoviti nekatere dokumente. Matic Zupančič iz AMZS informacijskega centra je priporočil: 

Preverite veljavnost prometnega in vozniškega dovoljenja. Če avto ni vaša last, je priporočljivo urediti dovoljenja za vožnjo tujega vozila, kar lahko storite v AMZS centrih. Za izbrano državo dopustovanja preverite, ali zanjo potrebujete zeleno karto. Priporočamo pa tudi mednarodno vozniško dovoljenje (MVD) – vozniki s slovenskim vozniškim dovoljenjem ga potrebujejo, če potujejo v neevropske države. MVD je namreč prevod nacionalnega vozniškega dovoljenja in je dokument, ki ga priznava Organizacija združenih narodov. Sprejemajo ga v skoraj 120 državah sveta. V nekaterih državah je obvezen, za mnoge pa priporočljiv dokument (v nekaterih državah le za določene narodnosti). Vsekakor pa je MVD povsod v tujini dokument, ki pomaga vozniku ob policijskih kontrolah, prometnih prekrških in prometnih nesrečah, saj lahko olajša in pospeši formalnosti. Vozniki morajo imeti v tujini poleg MVD vselej s sabo tudi veljavno nacionalno vozniško dovoljenje.

  • v obliki knjižice s prevodi, ki jo predpisuje Ženevska konvencija o cestnem prometu iz leta 1949 in velja eno leto,
  • v obliki knjižice, ki jo določa Dunajska konvencija iz leta 1968 in velja tri leta od dneva izdaje, lahko tudi manj, če slovensko vozniško dovoljenje poteče pred tem rokom.

MVD po konvenciji iz leta 1949 je še zlasti priporočljiv za sledeče države: Avstralija, Kanada, Japonska, Malezija, Tajska in ZDA. V državah, ki so podpisnice obeh konvencij, vozniki potrebujejo MVD po konvenciji iz leta 1968.

V AMZS so voznikom na voljo tudi vinjete za Švico in Avstrijo, eko nalepke za nemška mesta in mednarodna kartica za kampiranje Camping Key Europe s številnimi ugodnostmi (ta kartica je obvezna v Skandinaviji, z njo pa so imetnik in njegovi družinski člani zavarovani za primer nezgode ali povzročene škode med bivanjem na območju kampa, območju za avtodome, območju najemnih hišic ali hotelskem območju v Evropi, Turčiji in Maroku).

Pomoč na cesti – ne nasedajte nepooblaščenim izvajalcem pomoči na cesti

Nihče si ne želi, da bi se mu na poti, še zlasti na počitnice, zgodilo kaj neprijetnega. A če je človek pripravljeni na najhujše, bo reševanje hitrejše in učinkovitejše. V primeru okvare ali nesreče pomaga AMZS članstvo: osnovno članstvo zagotavlja pomoč na cesti v Sloveniji, Plus in Premium pa tudi v tujini (Premium poleg pomoči na cesti v Sloveniji in tujini zagotavlja še celoletno turistično zavarovanje v tujini, s kritji do 55.000 evrov, in brezplačen zdravstveni nasvet na daljavo). Ob tem je treba izpostaviti, da je AMZS članstvo v delu pomoči na cesti vezano na voznika, ne na prevozno sredstvo, kar pomeni, da lahko član pomoč na cesti koristi za več vozil, ki jih vozi (npr. avto, motor, avtodom), četudi niso v njegovi lasti. AMZS pomoč na cesti v Sloveniji, na Hrvaškem in v Avstriji zagotavlja tudi kolesarjem, tako z navadnimi kot električnimi kolesi.

AMZS nasvet članom in drugim voznikom: kako se izogniti nepooblaščenim izvajalcem pomoči na cesti in s tem nepotrebnim stroškom.

Pozor pred nepooblaščenimi izvajalci pomoči na cesti. Pokličite AMZS na 1987 ali uporabite SOS gumb v AMZS aplikaciji. Sledite navodilom operaterja v AMZS klicnem centru.

Klic v AMZS klicni center preprečuje, da bi postali žrtve nepooblaščenih izvajalcev pomoči na cesti. 

Ob nesreči ali okvari, ko ste vozilo varno ustavili in označili ter ko so vsi potniki umaknjeni z vozišča, pokličite na pomoč AMZS. V Sloveniji to storite s klicem na telefonsko številko 1987 ali z uporabo SOS gumba v AMZS aplikaciji, v kateri boste lahko tudi spremljali prihod mehanika za pomoč na cesti, v tujini pa je treba poklicati številko +386 1 5305 353. Vsa koordinacija reševanja poteka iz AMZS klicnega centra v Sloveniji, kjer operaterji uredijo vse potrebno za nudenje ustrezne pomoči. Našim partnerskim klubom v tujini posredujemo tudi delovni nalog, ki ga, če član dvomi, ali izvajalec nastopa v imenu AMZS ali ne, lahko zahteva na vpogled – na tak način preprečujemo zlorabe oziroma goljufije,

je potek reševanja razložil Zupančič, ki je še pojasnil: 

Pri klicu na pomoč v klicni center AMZS operater, ki se javi na klic, najprej povpraša po natančni lokaciji okvare ali nezgode, šele nato pa po podatkih o vozilu in vrsti okvare. Zato je dobro, da veste, kje se takrat nahajate – koristni so podatki o kraju, o cesti in smeri vožnje, pa tudi o ulici in hišni številki stavb v bližini. Ne pozabite povedati tudi registrske številke vašega vozila. Operater mora vedeti tudi znamko in model vozila v okvari, natančen opis okvare že vnaprej pa lahko pomaga pri odpravljanju okvare na licu mesta. Če ste dosegljivi na mobilnem telefonu, vas lahko operater pokliče nazaj in povpraša še po kakšnem podatku za hitrejšo pomoč.

Vročinska past!

Puščanje otrok in živali v pregretih avtomobilih je smrtno nevarno. Notranjost avtomobila ob obsevanju s sončnimi žarki deluje kot vročinska past; sonce segreva pločevino, zaradi tega pa se segreva notranja stran karoserije, na primer strop. Še dodatno – in izdatno – se notranjost segreva zaradi obsevanja armaturne plošče in vratnih oblog skozi avtomobilska stekla. Ob zaprtih oknih vroč zrak nima kam uiti, zato temperatura v notranjosti skokovito raste. Že pri zunanji temperaturi 20 stopinj Celzija je po petih minutah notranjost avta segreta na 24 stopinj Celzija – po 30 minutah je v notranjosti že za 16 stopinj Celzija bolj vroče, po eni uri pa je temperatura notranjosti že 46 stopinj Celzija!

Puščanje otrok in živali v avtomobilih je smrtno nevarno!

Nasvet, kako pravilno naložiti prtljago v avto

Z odhodom na počitnice je seveda povezano tudi vprašanje: kam – in kako – s prtljago. Pri tem premalokrat ali pa sploh ne pomislimo na to, da je lahko nepravilno naložena prtljaga v avtu zelo nevarna, če pride do nesreče oziroma trka. Posamezni kosi prtljage, ki niso pravilno zavarovani, lahko namreč že ob blažjem trku poletijo po kabini in poškodujejo potnike. Zato je pomembno, da prtljago pravilno namestimo v avto. 

Svetujemo, da vso prtljago, ki jo želimo vzeti s sabo, pripravimo pred vozilo in jo nato v nadaljevanju vanj sistematično zložimo: težje predmete zložimo na dno prtljažnika, takoj za zadnjo klop, nanje pa zlagamo ostale, lažje kose prtljage. Prtljaga naj ne sega prek višine zadnjih sedežev, če pa že ne gre drugače, naj bodo tam res najlažji predmeti, nikakor pa ne predmeti z ostrimi robovi ali veliko maso,

je priporočil AMZS inštruktor varne vožnje Mitja Jeseničnik in izpostavil še nekaj nasvetov za varno nalaganje prtljage:

  • zadnjo klop prevračajte oziroma podirajte le takrat, ko je to nujno, saj klop predstavlja varovalno pregrado med prtljažnikom in potniško kabino,
  • tovora nikoli ne položite prosto v prtljažnik – vedno ga naslonite na naslonjalo zadnje klopi,
  • če je mogoče, za pritrditev uporabite varnostne pasove v avtu,
  • uporabljajte pritrdilne prstane v prtljažniku,
  • v avtu imejte vedno pritrdilne trakove,
  • drobne kose prtljage pospravite v škatle,
  • varnostne pasove na zadnji klopi pripnite ob klop, tudi če zadaj ni potnikov,
  • ostre in daljše kose prtljage zavijte v odejo,
  • pazite na pravilno razporeditev teže; težje predmete vedno položite na dno prtljažnika, predmete, ki tehtajo več kot 25 kg pa po možnosti ne polagajte na mesta za potniki,
  • ne preobremenite avtomobila (največja dovoljena obremenitev oziroma masa je navedena v knjižici s tehničnimi podatki).

AMZS želi vsem voznicam in voznikom čim bolj varne poti ter čim lepše počitniške dni.