Avtodomarstvo postaja vse bolj priljubljen način potovanja. Po podatkih Svetovne turistične organizacije je avtodomarski turizem leta 2023 zabeležil več kot 10 odstotkov globalnega turističnega trga – s pričakovano nadaljnjo rastjo v prihodnjih letih. Po podatkih Mednarodne zveze proizvajalcev avtodomov (IFCMA) je bilo lani po vsem svetu prodanih več kot 500.000 avtodomov, kar je 15 odstotkov več kot leta 2022. V Sloveniji je bilo leta 2023 prodanih 342 avtodomov, od tega 40 odstotkov bivalnih kombijev.
Da bi bila potovanja z avtodomi in bivalnimi kombiji čim bolj varna, počitniška doživetja pa zaznamovana z zgolj lepimi spomini, je AMZS s partnerji v AMZS Centru varne vožnje pripravil novinarsko konferenco z nasveti za varno vožnjo, na poligonu centra varne vožnje pa je tudi na praktičnih primerih ponazoril nevarnosti in pasti vožnje s hišo na kolesih.
Predsednik Avto-moto zveze Slovenije Leopold Pungerčar je uvodoma poudaril pomen prizadevanj za varno in brezskrbno mobilnost vseh udeležencev v prometu in zmanjšanju števila prometnih nesreč in tragedij, ki so z njimi povezane.
Promet in prometno varnost soustvarjamo vsi udeleženci in prav vsi si moramo prizadevati, da sami do sebe, predvsem pa drug do drugega, ravnamo odgovorno. Del odgovornosti (po)kažemo tudi z nadgrajevanjem svojih vozniških veščin na tečajih varne vožnje in z izobraževanjem o novostih v prometu.
Vsem, ki bomo prvomajske počitnice preživeli na izletih ali potovanjih, je zaželel varne in brezskrbne poti, k čemur pa lahko pripomore dobra priprava tako vozila kot voznika:
Za to seveda pomagamo poskrbeti v AMZS, začenši z AMZS članstvom, pa tudi mehaniki v naših centrih bodo skrbno preverili, ali je z vašim vozilom vse, kot mora biti, sodelavci v AMZS informacijskem centru pa vam pomagajo s potovalnimi informacijami in drugimi koristnimi napotki. Če se kaj nepredvidenega zgodi, tako v Sloveniji kot tujini, kjer vam priskočijo na pomoč mehaniki naših partnerskih avtomobilskih klubov, pa smo vam na voljo 24 ur na dan, 7 dni v tednu, 365 dni v letu.
AMZS aplikacija: Prava prijateljica na vaši poti
Treba si je vzeti čas in se zavedati posebnosti vožnje avtodoma
AMZS inštruktor varne vožnje Tomaž Farčnik je izpostavil osnove varne vožnje z avtodomi:
Največja težava je, ko vozniki, ki sicer vozijo osebni avto, le občasno sedejo za volan avtodoma. Ključno je zavedanje, da je ima avtodom v primerjavi z osebnim avtomobilom zaradi svoje dolžine, širine in višine nekaj posebnosti, ki jih moramo pri vožnji upoštevati. Prav tako je nujno zavedanje, da počitniška hiša na štirih kolesih to postane šele takrat, ko je avtodom parkiran. Med vožnjo avtodoma ne ležimo na postelji, ampak sedimo in smo privezani z varnostnimi pasovi, tako kot med vožnjo v osebnem avtomobilu. Tistim, ki si za krajši čas izposodijo avtodom in imajo v mislih le, kako ga bodo čim bolj izkoristili, svetujem, da si vzamejo čas, da se spoznajo z vozilom in ga preizkusijo, preden ga naložijo in se odpravijo na pot.
Vozniki avtodomov morajo paziti, da je tovor in oprema pravilno naložena, ter da avtodoma ne preobremenijo. S preobremenitvijo vozila se spremenijo vozne lastnosti vozila, kar vpliva na stabilnost vozila in na dolžino zavorne poti. Nujna je tudi previdnost pri vožnji po klancih navzdol, kjer lahko pride do pregretja zavor, če si ne pomagamo z motorno zavoro, je izpostavil AMZS inštruktor varne vožnje Farčnik, ki je nato tudi na poligonu centra varne vožnje na praktičnih primerih ponazoril nekaj nevarnosti in pasti vožnje s hišo na kolesih.
Nepridipravi prežijo tudi na avtodomarje
Kot je izpostavil Matjaž Leskovar s Policije, so policisti v Sloveniji v preteklih letih obravnavali nekaj vlomov v avtodome. Točnih statističnih podatkov o tem nimajo, glede na operativno spremljanje problematike pa je število zelo nizko, le nekaj primerih letno. V nekaterih predelih Italije, Francije in Španije so tuji varnostni organi obveščali o vlomih z uporabo uspavalnih plinov. Dogajali so se predvsem na velikih parkiriščih s tovornjaki na omrežju avtocest. V Sloveniji tovrstnih primerov policisti niso zaznali.
Za počitnice z avtodomom se je treba ustrezno pripraviti ter načrtovati postanke, predvsem nočitve, je poudaril Leskovar.
Odsvetujemo prenočitve na velikih avtocestnih postajališčih, tako v Sloveniji kot v tujini. Če ni druge možnosti in je voznik utrujen, naj se vseeno raje ustavi, kot da bi nadaljeval vožnjo, a se je treba izogibati temačnim predelom in parkiriščem med tovornimi vozili, razen če ne gre za specifično varovane predele, namenjene prav prenočevanju avtodomov. Vedno raje izberite uporabo namenskih postajališč za avtodome, ki so ustrezno varovani. Pri postankih izven teh pa svetujemo splošno previdnost pri varovanju avtodoma: pospravite vrednejše predmete in dokumente na varno ter zaklenite avtodom vsakič, ko se oddaljite nekaj metrov. S seboj ne nosite večjih vsot gotovine in vrednejših predmetov. Smiselno je razmisliti tudi o uporabi tehničnega varovanja, kot so alarmne naprave, ki so koristne predvsem takrat, ko avtodom parkiramo in zapustimo. Seveda je ob vgrajenem sistemu tehničnega varovanja smiselno označiti zunanjost avtodoma z ustreznimi nalepkami.
Tudi pri vožnja avtodoma velja enako kot pri vožnji motornih vozil:
Spoštujte cestnoprometne predpise, prilagodite hitrost vožnje omejitvam, razmeram na cesti in tudi svojemu počutju. Na pot se odpravite spočiti, z ustrezno obremenjenim vozilom, ustrezno pritrjenim in naloženim tovorom. Med vožnjo naj voznik ne počne reči, ki zmanjšujejo njegovo vidno ali slušno zaznavanje. Sem sodi telefoniranje, iskanje poti po navigacijskih napravah, uživanje hrane in pijače itd. Naj se raje ustavi in varno opravi vse te aktivnosti. Ob prvih znakih utrujenosti se ustavite, spočijte in osvežite, šele nato nadaljujte pot. Alkohol pa naj se nikdar ne znajde za volanom.
Tudi urednik portala Avtokampi.si Klemen Hren je podal nekaj nasvetov pred potovanji z avtodomi.
Že pred odhodom na pot je dobro fotografirati dokumente vozila in osebne izkaznice, da imate shranjene kopije. Pri tatovih so zelo priljubljena električna kolesa, tako da se investicija v kakovostno ključavnico hitro povrne, če je prostor, potem kolesa shranite v prtljažnem prostoru,
je svetoval Hren in dodal:
Nepridipravi uporabljajo raznolike trike, od predrtih pnevmatik do lažnih okvar vozila, za kar predhodno poskrbijo na semaforju ali parkirišču in potem vam čisto slučajno sredi ceste prijazno priskočijo na pomoč, vmes pa še malo pogledajo za vaše denarnice ter torbice, potem uredijo lokalno avtovleko in prijatelja mehanika, ki na roko izstavi visok račun. Ko je vozilo enkrat v delavnici, ga ne boste dobili ven brez plačila računa, zato v takšnih primerih vedno kontaktirajte AMZS. Zanimiv je tudi trik s poškodovanim ogledalom, ko lokalni voznik ustavi avtodom, na katerem je prej naredil črno črto, na vozilu pa ima poškodovano stransko ogledalo. Običajno zahtevajo plačilo popravila v gotovini cca 200 €, vendar pa svetujemo, da vztrajate pri klicu policije, na kar pa običajno voznik ne pristane. V Italiji je tudi kar nekaj težav s plačilom cestnine. Priporočamo uporabo plačila z bančnimi karticami, tako da imate shranjeno potrdilo, da ste cestnino plačali. V primeru odprte zapornice na cestninski postaji ali nedelovanje cestnine, pritisnite tipko za pomoč, da pride avtocestni uslužbenec. Če tega ne storite, lahko tudi po več letih dobite obvestilo o neplačilu cestnine, kjer pa bodo dodali še strošek posredovanja in obdelave.
Po zagotovilih Hrena se je v Sloveniji situacija z lokacijami, kjer lahko popotniki z avtodomi poskrbijo za oskrbo svojih vozil in prenočijo, v zadnjih letih zelo izboljšala. Imamo več kot 150 postajališč za avtodome, medtem ko je kampov 110, od tega le 20 večjih, zaradi česar so termini v najvišji sezoni hitro zasedeni. Hren je izpostavil tudi podatek da kampisti letno ustvarijo okoli 2,2 milijona nočitev, k čemur je treba dodati še nočitve na postajliščih za avtodome.
Na trening varne vožnje
Ločimo lahko voznike bivalnih vozil z vozniškim dovoljenjem kategorije B in voznike, ki vozijo bivalno vozilo s kategorijo C ali še boljše s kategorijo D, je izpostavil Robert Gril, vodja Sektorja za vozniške izpite pri Javni agenciji RS za varnost prometa.
Bivalna vozila do 3.500 kilogramov največje dovoljene mase, ki jih voznijo vozniki kategorije B, so lahko zaradi veliko opreme in naložene prtljage preobremenjena in s tem se upravljanje vozila bistveno spremeni v smislu varnega upravljanja (zaviranje, vožnje v zavojih, poseganja v pravila o homologaciji). Ti vozniki praviloma nimajo zadostnih kompetenc vožnje z dimenzijsko večjimi vozili, ker so se usposobili le za vožnjo vozil kategorije B. Izkušnje pridobivajo šele v prometu, ko pričnejo voziti takšna vozila. Vozniki z vozniško kategorijo C pa so se v šoli vožnje usposobili za vožnjo dimenzijsko večjih vozil, npr. tovornega vozila in imajo zadostne vozniške kompetence. Razumejo gibanje vozila v prostoru, tudi vertikalno dimenzijo (veje, nadstreški, žlebovi, najvišje dovoljene višine vozil), ki so ob ali že v cestnem prostoru. Ti vozniki imajo načeloma manj težav z obvladovanjem takšnega vozila v prometu, čeprav lahko vozijo dimenzijsko večja vozila, ker so se pri usposabljanju v šoli vožnje tega naučili.
Na Javni agenciji RS za varnost prometa vsem voznikom bivalnih vozil svetujejo, da pred uporabo vsakega bivalnega vozila opravijo daljšo preizkusno vožnjo z osebo, ki ima več izkušenj z vožnjo dimenzijsko večjih vozil:
Naše priporočilo je, da za kondicijsko vožnjo v prometu najamejo učitelja vožnje in opravijo tem vozilom namenjen trening varne vožnje (center varne vožnje). Najprimernejše bi bilo, da se vsak uporabnik bivalnega vozila usposobi in opravi vozniški izpit vsaj kategorije C1 in se usposobi pri vožnji motornih vozil večjih dimenzij in mas.
Kupci avtodomov bodo pilili svoje veščine na Vranskem
Igor Pirtovšek, direktor komericiale v podjetju Robeta d.o.o., je predstavil pobudo podjetja: svojim kupcem bodo omogočili dve individualni uri z izkušenim AMZS inštruktorjem varne vožnje ter piljenje vozniških veščin na poligonu AMZS Centra varne vožnje na Vranskem.
V Robeti to vidimo kot ogromen prispevek k varnosti v prometu. Kot podjetje se počutimo odgovorne do naših kupcev, ki z nakupom postanejo del naše družine. Poleg vidika varnosti lahko tu izpostavimo tudi enkratno priložnost za Slovenijo iz turističnega vidika - naši kupci prihajajo iz cele Evrope, postanek v Sloveniji (na Vranskem) pa bodo na ta način lahko izkoristili še za raziskovanje naših prelepih mest in pokrajine,
je poudaril Pirtovšek, ki je spregovoril tudi o trendih na trgu avtodomov, ki kažejo na naraščajoče povpraševanje po inovativnih in trajnostnih rešitvah, ki omogočajo svobodno in fleksibilno potovanje.
V Robeti smo trajnostno naravnani že nekaj let - z uvedbo AIR pohištva smo naredili pravo revolucijo v karavaning industriji. Največja dovoljena skupna masa avtodoma znaša 3.500 kg. Ob uporabi običajnega pohištva in kombinacij opreme lahko mejo 3500 kg zlahka presežete. Dodatna teža pomeni tudi večjo porabo goriva in večje emisije CO2. V podjetju Robeta smo našli rešitev: pohištvo izdelujemo iz recikliranih plastičnih materialov, ne da bi s tem zmanjšali njegovo kakovost. Rezultat: do 220 kg nižja teža osnovnega vozila v primerjavi z običajnim pohištvom. Pri sami izdelavi avtodoma prihranimo z AIR materialom le tretjino električne energije. Ta avtodom bo zaradi uporabe AIR pohištva na povprečno prevoženih 20.000 km letno, prihranil približno 56.000 kg CO2 letno.
Napotki za varno vožnjo plinske jeklenke v avtodomu
- Jeklenka mora biti vedno v stoječem položaju, pred odhodom na pot pa jo je treba zavarovati z zateznimi pasovi.
- Pred odhodom na pot je treba vsakič zapreti ventil direktno na jeklenki (in ne plinskih ventilov v sami kabini avtodoma). S tem preprečimo morebitno uhajanje, če bi prišlo do nesreče. Da je ventil zaprt, je pomembno tudi, kadar prečkamo mejo, saj lahko na mejnih prehodih ali na trajektih to tudi preverjajo.
- Za večjo varnost je dobro imeti s seboj pršilo za preverjanje uhajanja plina.
- Če zavonjamo uhajanje plina, je treba vozilo ustaviti in prezračiti, zapreti ventil in šele nato nadaljevati vožnjo.
- Ob menjavi jeklenke je treba menjati tesnilo na regulatorju, na dve leti pa je priporočljiva tudi menjava cevi.
- Pred potjo je treba preveriti, ali je v jeklenki dovolj plina, saj v tujini ni možno menjati slovenskih jeklenk – prazne za polne.
Oddajte obrazec in prejeli boste varnostni vodič o brezskrbni uporabi plinske jeklenke
AMZS Premium - za brezskrbne poti, tudi v tujini
V enem paketu imate pomoč na cesti ter zdravstveno in turistično zavarovanje v tujini. Če sklenete družinsko članstvo, je zavarovana vsa družina. AMZS članstvo je vezano na voznika, ne na prevozno sredstvo, zato lahko prednosti koristite za različna prevozna sredstva, ki jih uporabljate, četudi niso vaša last.