Letošnje poletje bo poletje zastojev

Novice

Da bodo počitniške poti čim bolj varne domov pa boste prinesli obilo spominov na lepa doživetja, so AMZS strokovnjaki pripravili nasvete za brezskrbne (počitniške) poti.


Minuli dnevi in prihajajoči konec tedna že nakazujejo, kakšno bo to poletje stanje na naših cestah: promet bo, še zlasti ob petkih in sobotah, občutno povečan na cestah proti Hrvaški, v obratni smeri pa ob sobotah in nedeljah. Po ocenah, ki jih je Avto-moto zveze Slovenije pridobila od nekaterih partnerskih evropskih avtomobilskih klubov, naj bi bil to poletje – v primerjavi z rekordnim letom 2019 – promet na naših cestah povečan za pet do deset odstotkov. Vozniki se moramo zato na pot še toliko bolj pripraviti. To med drugim vključuje načrtovanje poti, preverjanje aktualnih informacij o državi, v katero potujemo, ter stanja na cestah. Na pot se odpravimo le s tehnično brezhibnim in ustrezno servisiranim vozilom ter pravilno naloženo prtljago. Zelo pomembno je, kdaj bomo šli na pot. Gneči se lahko izognemo z izbiro manj obremenjenih cest in mejnih prehodov. Vozniki naj bodo spočiti, vsi potniki pa se morajo zavedati, da bo potovanje zaradi morebitnih zastojev trajalo dlje časa, zato je priporočljivo imeti s sabo dovolj vode in tudi kakšen prigrizek ter seveda poln rezervoar goriva oziroma dovolj energije v električnem vozilu. 

To poletje bo glavni razlog za povečan promet na naših cestah – po napovedih, ki jih je Avto-moto zveza Slovenije dobila od nekaterih partnerskih evropskih avtomobilskih klubov – za pet do deset odstotkov večje število tujih voznikov v primerjavi s sicer rekordnim predkoronskim letom 2019, ki bodo potovali na počitnice proti morju in drugim turističnim krajem. »Povečano število turistov na naših cestah iz smeri Avstrije proti Hrvaški opažamo že v teh dneh, v nedeljo pa pričakujemo zelo povečan promet v obratni smeri. Še več prometa pričakujemo vse nadaljnje počitniške konce tednov,« pojasnjuje Matic Zupančič iz AMZS informacijskega centra in svetuje:

Če je le mogoče, se izognite potovanju proti morju v petek popoldne, ko bo promet že tako povečan zaradi popoldanske prometne konice, in v soboto med 7. in 16. uro, ko pričakujemo največ zastojev. Gost promet bo po napovedih tudi v obratni smeri, torej od Hrvaške proti Avstriji in Italiji, predvsem ob sobotah čez cel dan ter ob nedeljah dopoldan in proti poznemu popoldnevu.

Zupančič ob tem dodaja, da je, četudi večina držav trenutno nima ukrepov v povezavi z epidemijo covida-19, vseeno dobro preveriti aktualne (prometne) informacije za državo, v katero potujemo. Ti podatki so objavljeni na AMZS spletni strani, koristen vir pa so tudi aktualna priporočila ministrstva za zunanje zadeve in spletne strani veleposlaništev ter drugih pristojnih institucij. Zupančič poudarja, naj se vozniki na pot odpravijo dovolj zgodaj, saj s tem zmanjšajo verjetnost, da se bodo na cesti ali mejnem prehodu znašli v zastoju. Če pa do tega že pride, so jutranje temperature bolj prijazne za čakanje v koloni. S sabo naj imajo dovolj vode oziroma brezalkoholne pijače in tudi kakšen prigrizek, ki pride prav, če zastoji trajajo dlje časa. Rezervoar goriva ali baterija električnega avtomobila naj bosta dovolj polna tudi za primer, če se bo pot časovno bistveno podaljšala. 

#amzsNasvet
Aktualne informacije o ukrepih, povezanih s pandemijo covida-19

Zupančič ob zastojih izpostavlja tudi pomen reševalnega pasu: »Če obstanemo v zastoju, poskrbimo za ustrezno razvrščanje, da omogočimo vzpostavitev reševalnega pasu. Na avtocesti ali hitri cesti se moramo vozniki takoj, ko opazimo, da se promet ustavlja, razvrstiti skrajno levo, če smo na prehitevalnem pasu, oziroma skrajno desno, tudi na odstavni pas, če smo na voznem pasu; ne vemo namreč, ali je zastoj nastal zgolj zaradi zgostitve prometa, zoženja cestišča in podobno, ali je njegov vzrok prometna nesreča, zato je treba v vsakem primeru vzpostaviti reševalni pas, s čimer omogočimo, če je to potrebno, prosto pot in dostop reševalcem ter intervencijskim vozilom.« Ob tem dodaja, da je lahko zapuščanje vozila, ki stoji v koloni, smrtno nevarno – avtocesta ni postajališče oziroma počivališče, kjer bi se lahko mirno sprehajali, zato naj voznik in sopotniki vozila ne zapuščajo, če to ni nujno potrebno.   

Pred odhodom na pot preverite stanje na cestah

Poleg spletne strani AMZS, kjer vozniki v rubriki Na poti najdejo še številne druge koristne informacije in nasvete za potovanje, kot so razdalje med kraji po Evropi, cestnine in drugi stroški po Evropi, cene goriv po Evropi, omejitve hitrosti po Evropi in razmere oziroma prevoznost alpskih prelazov, AMZS priporoča uporabo brezplačne AMZS mobilne aplikacije, s katero dobijo vozniki in voznice na vprašanje »Kaj se dogaja na moji poti?« ažurne, točne, jasne in dostopne prometne informacije, članom AMZS pa omogoča pregled ugodnosti njihovega članstva in poenostavljen sistem klica v primeru prometne nesreče ali okvare vozila. Njeni uporabniki lahko spremljajo tudi cene goriv v Sloveniji in na Hrvaškem. »Z novo vladno uredbo o cenah goriv, ki začne veljati 21. junija 2022, pričakujemo, da bodo tudi pri nas, tako kot v večini drugih evropskih držav, cene goriv na bencinskih servisih ob avtocestah višje kot na drugih lokacijah. Na Hrvaškem, v Avstriji in Italiji je lahko cena ponudnika na določeni lokaciji tudi do 20 odstotkov višja, kot je povprečna cena goriva v državi,« razloži Zupančič. 

Predpogoj za varne (počitniške) poti je tehnično brezhibno vozilo

Še pred odhodom na pot je treba poskrbeti za brezhibno delovanje vozila. »Obisk servisa pred odhodom na počitnice je pametna odločitev, ki lahko prihrani marsikatero težavo na poti. Kdor ni povsem prepričan, če je z njegovim avtom vse v redu, naj se v AMZS centru naroči na kontrolni servisni pregled. Izkušeni mehaniki bodo v 16 korakih preverili delovanje vseh najpomembnejših delov avtomobila in lastnika opozorili na šibke točke ali morebitne težave. Pregled traja približno eno uro, člani AMZS pa lahko izkoristijo 80-odstotni članski popust,« pove Jurij Kočar, vodja AMZS asistenčnega centra, ki ob tem svetuje:

Še zlasti priporočamo, da pred odhodom na daljšo pot preverite ustreznost pnevmatik, vključno s tlakom, ali delujejo vsa svetlobna telesa, pregledate količine in stanje motornega olja in čistila za stekla, ustreznost metlic brisalcev, v kakšnem stanju je akumulator. Preverite tudi, ali imate v avtu obvezno opremo in veljavnost kompleta za prvo pomoč.

Da bo pot udobna in da se ob morebitnih daljših zastojih ne znajdemo v vročinski pasti, Kočar svetuje temeljit in natančen pregled delovanja klimatske naprave, ki ga lahko opravimo le v mehanični delavnici. Ob tem razloži: »Vozniki lahko že sami s prepoznavanjem nekaterih znakov opazimo, da klimatska naprava ne deluje več najbolje. Najbolj očiten znak za to je neprijeten vonj iz zračnikov in pa dejstvo, da se notranjost ohladi le ob nastavljeni najvišji stopnji hlajenja. Prvi indic, da je v klimatski napravi premalo plina, je zmanjšana oziroma zakasnela intenzivnost same klimatske naprave. Velikokrat pa pomanjkanje hladilnega sredstva tudi slišimo v obliki šuma, ki je podoben puščanju zraka.«  

#amzsNasvet:
5 pravil zdrave in pravilne uporabe klimatske naprave

Dokumente, prosim!

Za potovanja v tujino si je priporočljivo zagotoviti nekatere dokumente. Matic Zupančič iz AMZS informacijskega centra svetuje: »Preverite veljavnost prometnega in vozniškega dovoljenja. Če avto ni vaša last, je priporočljivo urediti dovoljenja za vožnjo tujega vozila, kar lahko storite v AMZS centrih. Za izbrano državo dopustovanja preverite, ali zanjo potrebujete zeleno karto. Priporočamo pa tudi mednarodno vozniško dovoljenje (MVD) – vozniki s slovenskim vozniškim dovoljenjem ga potrebujejo, če potujejo v neevropske države. MVD je namreč prevod nacionalnega vozniškega dovoljenja in je dokument, ki ga priznava Organizacija združenih narodov. Sprejemajo ga v skoraj 120 državah sveta. V nekaterih državah je obvezen, za mnoge pa priporočljiv dokument (v nekaterih državah le za določene narodnosti). Vsekakor pa je MVD povsod v tujini dokument, ki pomaga vozniku ob policijskih kontrolah, prometnih prekrških in prometnih nesrečah, saj lahko olajša in pospeši formalnosti. Vozniki morajo imeti v tujini poleg MVD vselej s sabo tudi nacionalno vozniško dovoljenje.« 

AMZS izdaja MVD po dveh konvencijah: 

  • v obliki knjižice s prevodi, ki jo predpisuje Ženevska konvencija o cestnem prometu iz leta 1949 in velja eno leto, 
  • v obliki knjižice, ki jo določa Dunajska konvencija iz leta 1968 in velja tri leta od dneva izdaje, lahko tudi manj, če slovensko vozniško dovoljenje poteče pred tem rokom.

MVD po konvenciji iz leta 1949 je še zlasti priporočljiv za sledeče države: Avstralija, Kanada, Japonska, Malezija, Tajska in ZDA. V državah, ki so podpisnice obeh konvencij, vozniki potrebujejo MVD po konvenciji iz leta 1968.

V AMZS centrih so voznikom na voljo tudi vinjete za Švico in Avstrijo, eko nalepke za nemška mesta in mednarodna kartica za kampiranje Camping Key Europe s številnimi ugodnostmi (ta kartica je obvezna v Skandinaviji, z njo pa so imetnik in njegovi družinski člani zavarovani za primer nezgode ali povzročene škode med bivanjem na območju kampa, območju za avtodome, območju najemnih hišic ali hotelskem območju v Evropi, Turčiji in Maroku). 

Pomoč na cesti – ne nasedajte goljufom

Nihče si ne želi, da bi se mu na poti, še zlasti na počitnice, zgodilo kaj neprijetnega. A če je človek pripravljeni na najhujše, bo reševanje hitrejše in učinkovitejše. V primeru okvare ali nesreče pomaga AMZS članstvo: osnovno članstvo zagotavlja pomoč na cesti v Sloveniji, Plus in Premium pa tudi v tujini (Premium poleg pomoči na cesti v Sloveniji in tujini zagotavlja še celoletno turistično zavarovanje v tujini, s kritji do 50.000 evrov, ki vključujejo tudi morebitne stroške zdravljenja covida-19 v tujini). Ob tem je treba izpostaviti, da je AMZS članstvo v delu pomoči na cesti vezano na voznika, ne na prevozno sredstvo, kar pomeni, da lahko član pomoč na cesti koristi za več vozil, ki jih vozi (npr. avto, motor, avtodom), četudi niso v njegovi lasti. AMZS pomoč na cesti v Sloveniji, na Hrvaškem in v Avstriji zagotavlja tudi kolesarjem, tako z navadnimi kot električnimi kolesi. 


Klic v AMZS klicni center preprečuje, da bi postali žrtve goljufov oziroma (avto)cestnih piratov.

Ob nesreči ali okvari, ko ste vozilo varno ustavili in označili ter ko so vsi potniki umaknjeni z vozišča, pokličite na pomoč AMZS. V Sloveniji to storite s klicem na telefonsko številko 1987, v tujini pa je treba poklicati številko +386 1 5305 353. Vsa koordinacija reševanja poteka iz AMZS klicnega centra v Sloveniji, kjer operaterji uredijo vse potrebno za nudenje ustrezne pomoči. Našim partnerskim klubom v tujini posredujemo tudi delovni nalog, ki ga, če član dvomi, ali izvajalec nastopa v imenu AMZS ali ne, lahko zahteva na vpogled – na tak način preprečujemo zlorabe oziroma goljufije,

potek reševanja razloži Zupančič, ki ob tem še pojasni: »Pri klicu na pomoč v klicni center AMZS operater, ki se javi na klic, najprej povpraša po natančni lokaciji okvare ali nezgode, šele nato pa po podatkih o vozilu in vrsti okvare. Zato je dobro, da veste, kje se takrat nahajate – koristni so podatki o kraju, o cesti in smeri vožnje, pa tudi o ulici in hišni številki stavb v bližini. Ne pozabite povedati tudi registrske številke vašega avtomobila. Operater mora vedeti tudi znamko in model avtomobila v okvari, natančen opis okvare že vnaprej pa lahko pomaga pri odpravljanju okvare na licu mesta. Če ste dosegljivi na mobilnem telefonu, vas lahko operater pokliče nazaj in povpraša še po kakšnem podatku za hitrejšo pomoč.« 

#Srecanja:
AMZS pomaga v Evropi in še dlje

Nasvet, kako pravilno naložiti prtljago v avto

Z odhodom na počitnice je seveda povezano tudi vprašanje: kam – in kako – s prtljago. Pri tem premalokrat ali pa sploh ne pomislimo na to, da je lahko nepravilno naložena prtljaga v avtu zelo nevarna, če pride do nesreče oziroma trka. Posamezni kosi prtljage, ki niso pravilno zavarovani, lahko namreč že ob blažjem trku poletijo po kabini in poškodujejo potnike. Zato je pomembno, da prtljago pravilno namestimo v avto.

Svetujemo, da vso prtljago, ki jo želimo vzeti s sabo, pripravimo pred vozilo in jo nato v nadaljevanju vanj sistematično zložimo: težje predmete zložimo na dno prtljažnika, takoj za zadnjo klop, nanje pa zlagamo ostale, lažje kose prtljage. Prtljaga naj ne sega prek višine zadnjih sedežev, če pa že ne gre drugače, naj bodo tam res najlažji predmeti, nikakor pa ne predmeti z ostrimi robovi ali veliko maso,

priporoča AMZS inštruktor varne vožnje Mitja Jeseničnik in izpostavlja še nekaj nasvetov za varno nalaganje prtljage:

  • »zadnjo klop prevračajte oziroma podirajte le takrat, ko je to nujno, saj klop predstavlja varovalno pregrado med prtljažnikom in potniško kabino,
  • če je mogoče, za pritrditev uporabite varnostne pasove v avtu,
  • uporabljajte pritrdilne prstane v prtljažniku, 
  • v avtu imejte vedno pritrdilne trakove, 
  • v primeru naleta tovor predstavlja resno tveganje za potnike na zadnjih sedežih, 
  • tovora nikoli ne položite prosto v prtljažnik – vedno ga naslonite na naslonjalo zadnje klopi in zaščitite pred premikanjem,
  • drobne kose prtljage pospravite v škatle ali torbe, 
  • varnostne pasove na zadnji klopi pripnite ob klop, tudi če zadaj ni potnikov, saj bodo v primeru vdora tovora v potniški prostor vsaj omilili posledice ali morda celo zadržali prtljago, 
  • ostre in daljše kose prtljage zavijte v odejo, 
  • pazite na pravilno razporeditev teže; težje predmete vedno položite na dno prtljažnika in bližje potniškemu prostoru, predmetov, ki tehtajo več kot 25 kg, pa, če je le mogoče, ne polagajte na mesta za potniki, v vsakem primeru pa poskrbite, da so zavarovani pred premikanjem,
  • polica prtljažnega prostora je namenjena zadržanju prtljage v prtljažnem prostoru - nanjo ne odlagajte predmetov, saj bodo že ob močnejšem zaviranju zaključili v potniški kabini, poleg tega pa vozniku zastirajo pogled nazaj,
  • prtljaga v kovčkih na strehi naj bo lahka in tesno zložena, da med njo ni praznih prostorov (tako se med vožnjo ne bo prevračala in premetavala), priporočamo pa tudi uporabo pritrdilnih trakov, s katerimi povežite prtljago,
  • če s sabo jemljete kolesa, jih čvrsto pritrdite na nosilce in jih ne pozabite dodatno pričvrstiti na nosilce s trakovi,
  • ne preobremenite avtomobila (največja dovoljena obremenitev oziroma masa je navedena v knjižici s tehničnimi podatki).«

Ob tem pa AMZS inštruktorji varne vožnje izpostavljajo:

Obvezna oprema, še zlasti komplet prve pomoči, naj bo na mestu, do katerega boste lahko hitro in enostavno dostopali. Pri vožnji nikar ne pozabite, da je dinamika naloženega avtomobila povsem drugačna od običajne vožnje. Pri vožnji čez hitrostne ovire peljite previdno in počasi, pri vožnji po avtocesti pa prilagodite hitrost, še zlasti, če so na vozilu nameščeni strešni kovčki ali kolesa. S kolesi na strehi priporočamo hitrosti do 110 km/h. Pri parkiranju bodite pazljivi pri parkiranjih pod nadstreški ali v garažnih hišah, da ne poškodujete koles in avtomobila. Ne pozabite tudi, da boste z naloženim avtomobilom potrebovali več prostora za zaustavitev vozila, zato priporočamo povečano varnostno razdaljo. Predvsem pa strpno, saj se počitnice šele začenjajo. 

Video nasvet: Varen prevoz koles


AMZS želi vsem voznicam in voznikom čim bolj varne poti ter čim lepše počitniške dni.  

Ključne besede


zastojipoletjeJurij Kočarmednarodno vozniško dovoljenjeklimapotovalne informacijepočitnicevinjetedovoljenje za vožnjo tujega vozila v tujiniservisprometna napovedzelena kartaMitja JeseničnikMatic Zupančičtujina