AMZS in Policija sta v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem pripravila novinarsko konferenco, s katero sta želela pred 15. novembrom, datumom, ki ga zakonodaja določa kot dan, ko morajo imeti avtomobili zimske pnevmatike oziroma ustrezno zimsko opremo, spomniti voznike, da priprava vozila za varno zimsko vožnjo nikakor ne pomeni le menjave letnih z zimskimi pnevmatikami, ob tem pa izpostavila, da se moramo vozniki za pot v zimskih vremenskih pogojih še toliko bolj pripraviti in vožnji v zahtevnih voznih razmerah resnično posvetiti vso svojo pozornost.
Uvodoma je France Kmetič, generalni sekretar Avto-moto zveze Slovenije izpostavil, da so zimske vozne razmere najbolj zahtevne vozne razmere, s katerimi so soočeni vozniki in drugi udeleženci v prometu. »AMZS kot največja nevladna organizacija varnosti v prometu namenja veliko pozornosti in izvaja najrazličnejše aktivnosti. Pred letošnjo zimo smo za voznike, pripravili akcijo, s katero jim ob opravljanju določenih storitev v naših enotah podarimo darilo, s katerim bodo lahko vozili varneje. Zelo aktivni smo na področju svetovanja glede pnevmatik. Te sicer imajo oznake o kakovosti, vendar so te oznake samo tri in uporabniku zelo malo povedo. Evropski avtomobilski klubi smo zato predlagali, da se te oznake spremenijo. Ta postopek je sedaj pred organi Evropske unije. Vsekakor pa so rezultati naših testov, ki jih že več kot 20 let opravljamo v sodelovanju s partnerskimi avtomobilskimi klubi in potrošniškimi organizacijami, tisti, ki so za kupce pnevmatik najbolj merodajen pokazatelj kakovosti pnevmatik. AMZS je pri teh testih aktiven partner, kar pomeni, da se udeležujemo vseh priprav in imamo tudi vpliv, katere pnevmatike so izbrane za test in kasneje testirane. Slovenski vozniki lahko zaradi aktivne vloge AMZS pri teh testih dobijo informacije o pnevmatikah, ki so zanje oziroma za naš trg najbolj relevantne. Kot zanimivost: čeprav je minilo šele nekaj tednov od objave letošnjega testa, že sedaj vemo, katere pnevmatike bomo testirali leta 2019, tako po dimenziji kot po posameznih pnevmatikah.«
Zimskim razmeram so lahko kos le kakovostne zimske pnevmatike
Pozimi, ko so vremenske razmere nepredvidljive, moramo udeleženci v prometu, predvsem vozniki motornih vozil, računati na hitre spremembe voznih razmer. »Ob spremenjenih voznih razmerah je temeljni pogoj za varno udeležbo v prometu ustrezna zimska oprema vozila,« je poudaril mag. Ivan Kapun, vodja sektorja prometne policije pri generalni policijski upravi. »V skladu z zakonodajo se na slovenskih cestah pozimi (med 15. novembrom in 15. marcem) kot ustrezna zimska oprema smatra, če je vozilo opremljeno s štirimi zimskimi pnevmatikami. Alternativa temu so letne pnevmatike, ob predpostavki, da so v prtljažniku snežne verige. Se je pa treba zavedati, da lahko zimske razmere – to je takrat, ko se sneg oprijema vozišča in ni več stika pnevmatike z asfaltno podlago, ko je led in podobno, nastopijo tudi pred ali po teh datumih. Zakon določa, da je treba tudi v takih primerih vozila opremiti z zimsko opremo. To pomeni, da če ima voznik na avtu letne pnevmatike, mora nanje namestiti verige. Je pa slednje slabša rešitev, kot če ima vozilo zimske pnevmatike, zato jo odsvetujemo. Zelo pomembna določba Zakona o pravilih cestnega prometa je še, da morajo biti vozila očiščena. To pomeni, da na njih ne sme biti snega, ledu, ki bi lahko padal oziroma se razsipal z vozila, prav tako morajo biti čista vetrobranska in vsa druga stekla, vzvratna ogledala, saj je to edini način, da imajo vozniki zagotovljeno ustrezno preglednost iz vozila.«
Da je letna pnevmatika pozimi neustrezna oziroma da nam lahko varno vožnjo v tem letnem času zagotavljajo le kakovostne zimske pnevmatike, je izpostavil tudi AMZS inštruktor varne vožnje Brane Legan:
Osnova razlika med letno in zimsko pnevmatiko je v tekalni površini, njeni obliki, širini kanalov … Zimska pnevmatika ima gumeno zmes, ki ostane prožna tudi pri nizkih temperaturah. Lamele na tekalni površini zagotavljajo boljši oprijem v snegu, posebna gumena zmes s kombinacijo silike in kavčuka pa ne zagotavlja boljšega oprijema le na snegu in ledu, temveč tudi na mokri cesti. Ko temperatura pade pod sedem stopinj Celzija, je zimska pnevmatika učinkovitejša od letne. Pri vožnji z letnimi pnevmatikami je pri nizkih temperaturah zavorna pot precej daljša, pa tudi v ovinku bo vozilo prej zdrsnilo. Veliko vlogo imata tudi globina profila – ta naj bo vsaj štiri milimetre –, in pa tlak v pnevmatikah, ki ga je treba preverjati vsaj enkrat mesečno.
Izberite pnevmatiko, ki najbolj ustreza vašemu načinu vožnje
Izbira kakovostne zimske pnevmatike je za varno vožnjo ključnega pomena. Voznikom so pri izbiri v pomoč AMZS testi pnevmatik. Kako potekajo, je povedal Blaž Poženel, odgovorni urednik Motorevije:
Test zimskih pnevmatik poteka praktično vse leto. Sedaj že nekaj let zapored zimske pnevmatike v zimskih pogojih preizkušamo na severu Finske, kjer so najbolj stalne razmere, druge lastnosti pnevmatik, ko so na primer funkcionalnosti na suhi, mokri podlagi, pa na različnih evropskih poligonih.
Letos je AMZS v sodelovanju s partnerji testiral 28 pnevmatik dveh dimenzij – 12 pnevmatik dimenzije 175/65 R14, ki so primerne za majhne avtomobile (kot testni avto je med testom služila Fordova fiesta), in 16 pnevmatik večje dimenzije 205/55 R16, ki ustrezajo zelo široki paleti avtomobilov, vključno z avtomobili nižjega srednjega razreda, kakršen je na primer VW golf, v pnevmatike te dimenzije pa so lahko obuti tudi številni priljubljeni manjši cestni terenci, zato so pnevmatike te dimenzije najbolje prodajane pnevmatike na evropskem trgu.
Podrobne rezultate testa lahko preberete v Motoreviji in na spletni strani AMZS, bi pa izpostavil tisto, kar iz tabel na prvi pogled ni takoj razvidno. Razlika pri zaviranju na suhi cesti pri hitrosti 100 km/h je bila pri najboljši in najslabši pnevmatiki 5,4 metrov, na mokri cesti pa je ta razlika narasla na več kot 13 metrov. Pri kriteriju splavanja je najslabša pnevmatika splavala pri 68 km/h, najboljša pa pri 83 km/h, kar je že velika razlika. Pnevmatike se zelo razlikujejo tudi pri porabi goriva: najbolj varčna pnevmatika porabi 0,3 litra na 100 kilometrov manj od tiste, ki se je po tem kriteriju odrezala najslabše. Velike razlike pa so tudi pri obrabi: z najboljšo pnevmatiko lahko prevozimo kar 40 odstotkov več kilometrov kot z najslabšo.
Odgovorni urednik Motorevije je povedal, da so najbolje ocenjene tiste pnevmatike, ki imajo najbolj uravnotežene lastnosti in dobijo zelo dobro oceno pri vseh kriterijih. A vozniki naj se ne osredotočajo le na skupne ocene:
Voznikom svetujemo, naj izberejo pnevmatiko, ki bo najboljša glede na njihov življenjski stil in način vožnje. Tisti, ki se veliko vozi po gorskih cestah, naj izbere pnevmatiko, ki je dobra za vožnjo v snegu, tisti, ki se veliko vozi po avtocesti, naj izbere pnevmatiko, ki je dobra za vožnjo na mokri podlagi, ob splavanju.
Poženel je še pojasnil, da so na letošnjem testu primerjali tudi lastnosti enake pnevmatike v petih različnih dimenzijah in iskali odgovor, ali se v zimskih voznih razmerah bolje obnesejo ožje ali širše pnevmatike: »Test je pokazal, da so za vožnjo po snegu in ledu boljše ožje pnevmatike. Lastnikom vozil s širšimi pnevmatikami, če jim to seveda dovoljuje homologacija, zato priporočamo, naj izberejo ožje pnevmatike.« Ob tem pa je opozoril še na trende v avtomobilski industriji, saj ima vse več vozil večja in širša kolesa. To lahko predstavlja oviro pri uporabi snežnih verig, zato svetuje, naj vozniki v navodilih za uporabo avtomobila natančno pogledajo, za katere dimenzije pnevmatik ni mogoče uporabljati snežnih verig.
Zimske pnevmatike so predpogoj, a za varno vožnjo niso dovolj
Priprava vozila na zimo nikakor ne pomeni le menjave pnevmatik. »Zima slej ko prej pokaže vsako šibkost, ki smo jo pri avtomobilu spregledali ali pa ji nismo posvetili dovolj pozornosti, in ne dopušča napak,« je izpostavil Jurij Kočar, vodja servisa pri AMZS.
Poleg pnevmatik je za varnost bistvenega pomena videti in biti viden. To pomeni, da moramo vsa stekla očistiti tako z zunanje kot notranje strani. Zlasti slednje večkrat zanemarimo, posledično pa je difuzija svetlobe zelo moteča in onemogoča varno vožnjo. Ustrezno morajo biti očiščena zunanja ogledala in svetila. Letno tekočino za stekla moramo zamenjati z zimsko, za kar je treba poskrbeti, še preden se temperature spustijo pod ničlo. Sami lahko preverimo tudi metlice brisalcev. Vsako zaznano poslabšanje delovanja naj bo opomnik za menjavo,
je povedal Kočar. Za zagotavljanje preglednosti iz vozila pa je nujno tudi ustrezno delovanje ogrevalnega oziroma klimatskega sistema, kar pa je za kontrolo in morebitna popravila bolje prepustiti strokovnjakom. Kočar je nadalje izpostavil, naj strokovnjaki preverijo še ustreznost tekočine za hlajenje motorja – ta mora vsebovati dodatek proti zamrzovanju, in akumulator. »Baterija avtomobila je danes vitalen del vsakega vozila. Ko se temperature spustijo pod ničlo oziroma so nižje kot običajno, je na resni preizkušnji, saj je v vozilo vgrajenih veliko asistenčnih sistemov, ki za svoje delovanje potrebujejo zadostno oskrbo z električno energijo. S svojimi voznimi navadami velikokrat prispevamo k temu, da je energijska bilanca baterije negativna. Če je še dotrajana, to ob nižjih temperaturah kaj hitro pomeni odpoved zagona.« Tako v AMZS kot v drugih avtomobilskih klubih je ravno prazen akumulator, ki ob nižjih temperaturah ne omogoča zagona motorja, še vedno eden izmed najpogostejših razlogov za klic na pomoč, je povedal Kočar.
Našim članom in vsem drugim voznikom, ki pokličejo na 1987, v primeru okvare akumulatorja pomagamo na mestu okvare, kar pomeni, da akumulator v avtomobilu zamenjamo in njihovo težavo odpravimo, ne da bi morali avto odpeljati na servis.
Kočar je še izpostavil, da ne smemo pozabiti na podvozje – geometrijo, zaščitne elemente posameznih delov, kot so zglobi krmilnega sistema, pogonskega sklopa … Tu obstaja nevarnost za vdor vode, pomešane s soljo, obrabo vitalnih delov, kar pa je povezano tudi z večjimi stroški. »Z rednim servisiranjem in vzdrževanjem vozila poskrbimo ne le za to, da imamo veliko večjo možnost, da bo naš jekleni konjiček brezhibno deloval in da nas ne bo pustil na cedilu, temveč predvsem za večjo varnost nas, naših sopotnikov in drugih udeležencev v prometu. To velja tako za novejša kot starejša vozila. Če je vozilo redno servisirano, voznika na potrebo po popravilu oziroma zamenjavi opozori mehanik. Svetujemo preventivni servisni pregled – ta je v enotah AMZS za člane AMZS brezplačen,« je zaključil Kočar.
Vožnjo je treba prilagoditi voznim razmeram
Ne le zima, tudi jesen, čeprav so podnevi temperature lahko še skorajda poletne, prinaša svoje pasti. »Jesen je čas z velikimi temperaturnimi razlikami, zjutraj je termometer lahko že blizu ledišča, mnogokje so meglena območja, čez dan so temperature višje, vseeno nas lahko preseneti dež, mokro vozišče, dnevi so krajši, vidljivost je slabša … Dodatno težavo lahko predstavljata listje in pesek na cesti. Vse to so spremenjeni vozni pogoji, ki jih morajo vozniki najprej seveda prepoznati – za to je ključna vidljivost iz vozila –, nato upoštevati, zlasti pa jih ne podcenjevati,« svetuje Legan, ki prav tako izpostavlja pomen videti in biti viden ter ob tem, kar je že izpostavil Kočar, dodal še nasvet glede uporabe luči. Pri novejših vozilih pri uporabi dnevnih luči te v zadnjem delu avtomobila ne svetijo – to je bilo uvedeno zaradi varčevanja z energijo, a slednje ob slabši vidljivosti ni dobro, zato morajo vozniki v takih razmerah uporabiti zasenčene luči, saj jih bodo le na ta način drugi vozniki pravočasno opazili. Tudi meglenko je treba uporabljati pravilno – takrat, ko je megla, saj je sicer moteča za druge voznike. Ob tem Legan še dodaja:
Da bomo lahko ob morebitni kritični situaciji ustrezno reagirali, moramo imeti pravilen sedežni položaj in razmeram prilagojeno hitrost vožnje ter ustrezno varnostno razdaljo.
To velja, kot je poudaril, v vseh voznih razmerah, še zlasti pa takrat, ko je cesta zasnežena, poledenela, pri čemer je neprilagojena hitrost eden največjih problemov.
Zasnežena avtocesta, odvisno sicer od količine snega, omogoča hitrost med 40 in 60, 70 km/h. Vsak, ki bo hitrejši, tvega težave. Pri tem se mora voznik zavedati še zmogljivosti pnevmatik – te so ključne, saj zagotavljajo edini stik vozila s podlago, kakšna je zavorna pot pri določeni hitrosti, če bo moral nenadoma stopiti na zavoro, in kako obvladovati vozilo.
Inštruktor varne vožnje na zasneženi in poledeneli cesti svetuje nežno speljevanje in zaviranje, enako velja za spreminjanje smeri. Predvsem je pomembno, pravi, da nas naši občutki ne prevarajo in se potem nepričakovano znajdemo v težavah. »Bi pa izpostavil, da se vozniki vse bolj zavedajo pasti zimske vožnje. K nam na Vransko v tem času prihajajo vozniki, ki na tečajih varne vožnje, prek modulov, ki omogočajo simulacijo tovrstnih voznih razmer, trenirajo ustrezne odzive in pridobivajo izkušnje, ki jim bodo pomagale pri zimski vožnji.«
Ogrožanje sebe in drugih lahko udari tudi po denarnici
Prvi prometni policist v državi mag. Ivan Kapun pravi, da si želi, da bi vozniki čim bolj upoštevali nasvete in priporočila, saj bodo na ta način poskrbeli ne le za svojo, temveč tudi za varnost drugih udeležencev v prometu. Posledično tudi glob, ki jih policisti predpišejo ob ugotovljenih kršitvah, ne bo. A žal so na cestah tudi taki, ki se kljub nasvetom in opozorilom še vedno ne zavedajo tveganj, zato policistom ostaja ukrep izreka globe.
Z globo 40 evrov se kaznuje za prekršek voznik, čigar motorno ali priklopno vozilo pozimi ali v zimskih razmerah nima ustrezne zimske opreme ali ki ravna v nasprotju s pomenom prometnega znaka za obvezno uporabo snežnih verig.
Z globo 500 evrov in 5 kazenskimi točkami se kaznuje za prekršek voznik, čigar vozilo nima predpisane opreme v prometu in se zaradi tega ustavi na cesti ali ovira promet. Prav tako se kaznuje voznik, ki ne upošteva prometne signalizacije za označitev zimskih razmer, zaradi katerih je prepovedan ali omejen promet na določenem delu ceste.
Z globo 200 evrov se kaznuje za prekršek voznik, ki ne očisti motornega ali priklopnega vozila tako, da ne sme biti snega, ledu, vode ali drugih snovi, ki bi se lahko raztresale ali razlivale z njega. Stekla vozila in vzvratna ogledala morajo biti čista, da vozniku omogočajo normalno vidljivost.
Z globo 300 evrov se kaznuje za prekršek voznik, ki pozimi ali v zimskih razmerah ne upošteva prometne signalizacije, ki označuje zimske razmere, zaradi katerih je prepovedan ali omejen promet na določenem delu ceste.
Z globo 1.000 evrov se kaznuje za prekršek pravna oseba, samostojni podjetnik posameznik ali posameznik, ki samostojno opravlja dejavnost (njihova odgovorna oseba z globo 120 evrov), če vozilo pozimi ali v zimskih razmerah nima ustrezne zimske opreme, če se zaradi neustrezne zimske opreme ustavi na cesti in ovira promet ter ob neupoštevanju prometne signalizacije, ki prepoveduje promet ali omejuje promet na določenem delu ceste.
Ni obvezna oprema, lahko pa pride zelo prav
Poleg ustrezne pripravljenosti avtomobila nikakor ne pozabimo na »dodatno opremo«, svetujejo tako strokovnjaki AMZS kot Policija. »Ob napovedi obilnejšega sneženja imejte v avtu lopato. Tudi majhna vreča peska, ki je zelo koristen pri speljevanju na poledeneli podlagi, lahko pride prav. Priporočamo še baterijsko svetilko, odejo, če morebiti ob nižjih temperaturah obstanemo v daljšem zastoju, strgala za stekla in sprej za odmrzovanje ključavnic, vendar ga nikar ne shranjujte v avtomobilu, saj vam tam ne bo koristil. Tudi kakšen dodaten liter tekočine za čiščenje vetrobranskega stekla v prtljažniku ne bo odveč. Upoštevajte pa še naslednje. Pred odhodom preverite prevoznost cest na področju, kamor ste namenjeni, na pot se odpravite prej, saj bo vožnja trajala dlje. Tudi voznik in potniki naj bodo zimsko opremljeni: zimska obutev, topla oblačila, tople rokavice, zimska kapa. V hudih zimskih razmerah lahko pričakujete tudi večurne zastoje. Bodite potrpežljivi, pomagajte drugim voznikom, predvsem pa imejte v rezervoarju dovolj goriva.«