Na današnji novinarski konferenci v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem je Avto-moto zveza Slovenije skupaj s partnerji predstavila letošnji AMZS izbor najboljšega mladega voznika oziroma voznice v Sloveniji. V prvi fazi od 27. marca do 30. aprila 2018 AMZS vabi mlade do vključno 24. leta starosti z opravljenim programom dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov, naj opravijo test oziroma preskus znanja na www.najboljsizavolanom.si. Test vključuje poznavanje cestnoprometnih predpisov, prve pomoči, avtomobilizma in avtomobila. Najboljših 100 reševalcev se bo uvrstilo v praktični del tekmovanja, ki bo v AMZS Centru varne vožnje na Vranskem. V polfinalu oziroma kvalifikacijah, ki bodo 16. in 17. maja 2018, se bodo pomerili v najrazličnejših spretnostnih in vozniških preskušnjah. Zmagovalci posamičnih kvalifikacij se bodo uvrstili v finale in se bodo 24. maja 2018 preizkusili še v zaključnem tekmovanju. Finalisti, še posebej pa zmagovalec, bodo postali mladi ambasadorji varne vožnje.
Kot so izpostavili govorci na današnji novinarski konferenci – Manuel Pungertnik, vodja AMZS Šole vožnje in inštruktor varne vožnje, Matjaž Leskovar iz Sektorja prometne policije pri Generalni policijski upravi, Alojz Kovačič, član Glavnega odbora Rdečega križa Slovenije in predsednik Komisije RKS za prvo pomoč in predsednik Komisije RKS za pripravljenost in ukrepanje v primeru naravnih in drugih nesreč, mag. Igor Velov, direktor Javne agencije RS za varnost prometa, Gregor Lednik, direktor področja za tržno komuniciranje pri Zavarovalnici Sava, Boštjan Hribovšek, direktor prodaje in trženja pri Summit motors Ljubljana, Davorin Smodiš, marketing, Petrol d.d., Ljubljana in David Sekirnik, tretjeuvrščeni v lanskem izboru Najboljši za volanom, je glavni namen izbora mlade spodbuditi, da o vožnji avtomobila razmišljajo, da se zavedajo pasti vožnje ter da se znajo izogniti nevarnostim, pomemben cilj pa je tudi, da bi ti mladi, ki bodo sodelovali, svoje znanje prenašali naprej in ozaveščali svoje vrstnike.
Poleg privlačnih nagrad, ki so jih za najboljše mlade voznike in voznice pripravili partnerji letošnjega izbora, bo že samo tekmovanje za naslov Najboljši za volanom za marsikoga zelo dobra motivacija.
Prijavil sem se zato, ker me je zanimalo, kaj se bo dogajalo, po drugi strani pa tudi, da vidim, kaj dejansko znam, kako se znajdem, kako znam reševati različne situacije, ki se lahko zgodijo na cesti,
je o svojih motivih za sodelovanje v lanskem izboru spregovoril David Sekirnik, ki je poudaril, da ima kot tretjeuvrščeni v Najboljši za volanom 2017 moralno obvezo, da vozi varno in vzorno ter na ta način upraviči svojo uvrstitev. »Opažam pa, tako pri mladih kot starejših oziroma bolj izkušenih voznikih, da se marsikdo ne zaveda, kaj vse se lahko zgodi na cesti, če nisi dovolj zbran. Pa naj bo to alkohol, neprilagojena hitrost, tipkanje ali pogovor po telefonu … To je tisto, kar skušam kot finalist izbora in tudi zaradi osebnega prepričanja prenesti na svoje prijatelje, starše, družino. Zaradi mojega sodelovanja v Najboljši za volanom so bili s to tematiko vsi veliko bolj v stiku, kot bi bili sicer, zato se o tem tudi več pogovarjamo in skušamo odpravljati napake.«
Mladi morajo imeti možnost, da pridobivajo izkušnje, ključna pa je strpnost med vsemi vozniki
Njegovemu mnenju se je pridružil Manuel Pungertnik iz AMZS, ki ima z delom z mladimi vozniki že več kot dvajset let izkušenj. Izpostavil je, da je pomembna naloga izbora spodbujanje strpnosti in kulture vožnje, saj lahko le na ta način izboljšamo prometno varnost. »Z izborom Najboljši za volanom skušamo ozavestiti mlade, ki bodo v prihodnosti ustvarjali kulturo na naših cestah, naj se vedejo vzorno. Treba je vedeti, da mladi razmišljajo drugače kot starejši, zato je pri njih še toliko težje spodbuditi zavedanje, kaj na primer pomeni nekoliko višja hitrost. To je ena izmed stvari, ki jo bodo imeli možnost spoznati v praktičnem delu tekmovanja.« Glede na to, da je lani sodelovalo več fantov kot deklet, je Pungertnik pozval mlade voznice, naj se prijavijo in sodelujejo:
Izbor je zasnovan na način, da iščemo širok spekter znanj, ne le tehnike, dinamike. Voznicam nudimo priložnost, da ovržejo stereotip o tem, kdo je boljši voznik, in dokažejo, da so tudi one za volanom izjemno dobre.
Pungertnik je še izpostavil, da so drugi vozniki pa tudi institucije do mladih velikokrat pretirano kritični, ne nazadnje od njih mnogokrat preveč pričakujemo: »Še enkrat izpostavljam strpnost med vozniki. Mladi morajo imeti možnost, da pridobivajo izkušnje, samo na ta način bodo za volanom vedno boljši. Drugi vozniki smo jim pri tem dolžni pomagati. Pri tem je pomembno, da mlade tudi pohvalimo. Prepričan sem, da pohvala in motivacija naredita veliko več kot graja. Pa ne bodimo kritični le do drugih, temveč tudi sami do sebe in odpravljajmo napake. Na ta način bomo vsi skupaj prispevali k večji varnosti na naših cestah.«
Med udeleženci v starostni skupini 18–24 let manj nesreč
Ta se sicer, kot je izpostavil Matjaž Leskovar iz Sektorja prometne policije, izboljšuje tudi med najmlajšimi vozniki in predstavil je statistične podatke Policije, ki se nanašajo na skupino prometnih udeležencev v starosti 18–24 let za leto 2017. »Policisti ugotavljamo, da se je število udeleženih v prometnih nesrečah v tej starosti zmanjšalo s približno 3.800 (leta 2016) na 3.500 (leta 2017). Tudi število umrlih udeležencev v tej starostni kategoriji se je lani zmanjšalo, saj je umrlo deset udeležencev (19 v letu 2016), hudo telesno pa se je poškodovalo 78 udeležencev v tej starosti (83 v letu 2016). Število povzročiteljev v smrtnih prometnih nesrečah v tej starostni kategoriji se je zmanjšalo s šest na tri. Število mladih v tej starostni kategoriji, ki so povzročili nesrečo s hudimi telesnimi poškodbami, se je zmanjšalo s 24 na 16, število povzročiteljev te starostne kategorije, ki so povzročili nesrečo z lahkimi telesnimi poškodbami, pa se je zmanjšalo s 128 na 93.« Ob tem je opomnil:
Vožnja pod vplivom alkohola je še vedno velik problem, čeprav se je število alkoholiziranih povzročiteljev v starostni kategoriji 18–24 let zmanjšalo iz 250 na 175.
Med vsemi udeleženci prometnih nesreč v državi znaša delež, ki ga predstavljajo vozniki v starosti 18–24 let, 12 odstotkov, je povedal Leskovar. Med vsemi umrlimi v prometnih nesrečah je delež v tej starostni kategoriji 10-odstoten, med vsemi hudo telesno poškodovanimi je starih 18–24 let devet odstotkov, med lahko telesno poškodovanimi pa 14 odstotkov. Še vedno je največ udeležencev v tej starostni kategoriji med vozniki osebnih avtomobilov. »Opažamo pa, da se povečuje število udeležencev prometnih nesreč v starostni kategoriji 24–34 let.
Tudi znanje prve pomoči bi morali obnavljati
Dober voznik pa mora, poleg poznavanja cestnoprometnih predpisov in znanja ukrepanja v prometni nesreči, kar bo v praktičnem delu izbora z eno od vaj preverjala Policija, ki je sicer prispevala tudi del vprašanj za spletni test, obvladati tudi znanje prve pomoči. V Rdečem križu Slovenije ugotavljajo, da je še vedno zelo majhen delež ljudi pripravljen nuditi prvo pomoč (zgolj dobrih 30 odstotkov). »Eden od vzrokov je gotovo premajhno zaupanje v svoje lastno znanje nudenja prve pomoči, zato si že desetletja prizadevamo za obvezno obnavljanje usposabljanja nudenja prve pomoči vsaj vsakih pet let. Vsakoletne akcije po nekaterih območnih združenjih Rdečega križa Slovenije in posameznih avto-moto društvih so odlični poskusi, da se voznikom omogoča obnavljati znanje postopkov nudenja prve pomoči, saj se veliko voznikov pred leti sploh ni seznanjalo s temeljnimi postopki oživljanja.
Znani so primeri uspešnega nudenja prve pomoči, dogajajo pa tudi žalostni dogodki, ko ljudje samo gledajo ponesrečence in se počasi umikajo in oddaljujejo, namesto da bi takoj pomagali ponesrečencem in poklicali na pomoč 112,
je povedal Alojz Kovačič iz Rdečega križa Slovenije. Ob tem je pohvalil lanske finaliste Najboljši za volanom, ki so v praktičnem delu tekmovanja pokazali odlično znanje prve pomoči in izrazil upanje, da bodo mladi k obnavljanju znanja spodbudili tudi starejše. Predstavniki območnega združenja RKS Žalec so v nadaljevanju prikazali temeljne postopke oživljanja z uporabo defibrilatorja, eno od vaj prve pomoči, ki naj bi jo znali vsi, še zlasti pa kandidati za najboljši za volanom.
V letošnjem izboru sodeluje tudi Agencija RS za varnost prometa. Njen direktor mag. Igor Velov je povedal, da je bila odločitev za podporo zelo lahka: »Najboljši za volanom na všečen način, tudi z atraktivnimi nagradami, spodbuja mlade voznike k varnejši vožnji. Njegova največja dodana vrednost pa je, da širi obzorja, kaj vse je potrebno, da je nekdo dober voznik. Ta mora imeti teoretično znanje, mora biti vešč vožnje, mora znati pravilno ravnati v primeru prometne nesreče, skrbeti za svoje vozilo in poznati osnovne zakonitosti njegovega delovanja. In če s pomočjo tega projekta, kot je povedal lanski finalist David, dobimo mlade ambasadorje varne vožnje, ki ne le da sami, temveč tudi druge spodbujajo, da vozijo varneje, smo izpolnili cilj. Zato si želim, da bi se projekt nadaljeval tudi v prihodnjih letih, da bi bilo vse več sodelujočih mladih in partnerjev, predvsem pa vedno več mladih ambasadorjev, kot je David.«
Znanje in veščine najboljšega bodo bogato nagrajene
Naslov najboljši mladi voznik ali voznica Slovenije je že sam po sebi dosežek, ki si zasluži spoštovanje in občudovanje. Nenazadnje se bo lahko zmagovalec oziroma zmagovalka upravičeno pohvalil, da je najboljši mladi voznik v Sloveniji.
A najboljši si za svoj trud zasluži še več, zato se je mag. Jure Kostanjšek, vodja področja varna mobilnost pri Avto-moto zvezi Slovenije ob tej priložnosti zahvalil vsem partnerjem, ki so prispevali nagrade, saj bodo te še dodatna motivacija za sodelovanje. Tako Gregor Lednik iz Zavarovalnice Sava, Boštjan Hribovšek iz Summit motors Ljubljana, ki podarja glavno nagrado za zmagovalca, brezplačno enoletno uporabo nove ford fieste, kot Davorin Smodiš iz Petrola so poudarili, kako pomembno je osveščanje mladih voznikov in da si želijo, da bi tovrstni projekti pripomogli, da bi bil davek, ki ga terjajo naše ceste, čim manjši.
Najboljši za volanom se bo torej leto dni brezplačno vozil s tehnološko izjemno pametnim vozilom fordom fiesto z bogatim paketom opreme Titanium. Atraktivna fiesta v mladostni modri barvi je na cesti zelo prepoznavna ter opremljena s številnimi asistenčnimi tehnologijami, ki povečajo varnost. Da bo veselje v vožnji še toliko večje, bo poskrbel pametni SYNC3 sistem, B&O PLAY zvočni sistem in panoramska streha, ki jih je mogoče odpreti. Nova fiesta je prostor udobja in pametnih rešitev za vsakodnevno doživetje vožnje, ki se jih bo mladi voznik vsakič znova veselil.
Ford fiesto v brezplačno enoletno uporabo dobi le zmagovalec, a tudi drugi udeleženci finalnega tekmovanja domov ne bodo odšli praznih rok. Na pogumne mlade voznike in voznice čakajo še številne zanimive nagrade – na primer Petrolove vrednostne kartice v višini 400, 250 in 150 €, kamera Garmin Dash Cam™ 55, pametna športna zapestna ura Garmin vívosport™, bon za popust na avtomobilsko zavarovanje pri Zavarovalnici Sava, AMZS darilni boni, kolesarske čelade, ki jih podarja Agencija RS za varnost prometa, in še kaj … Da mladi vozniki in voznice ne bodo žejni, bo poskrbela Radenska, uradna voda izbora.
Lani skoraj 1.500 sodelujočih, cilj za letos še višji
»V AMZS smo se v sodelovanju s partnerji za organizacijo izbora Najboljši za volanom odločili na podlagi dejstva, da so mladi, zlasti zaradi svoje neizkušenosti, med najbolj ranljivimi udeleženci v prometu. Seveda nas je k temu še dodatno spodbudil izjemno pozitiven odziv mladih ob lanskoletnem izboru, ko je sodelovalo skoraj 1.500 mladih voznikov in voznic. Glede na to, da že spletni test, ki je vstopnica za praktični del izbora, od mladih zahteva znanje in trud – njihovo sodelovanje torej nikakor ni samoumevno –, nas število sodelujočih še toliko bolj opogumlja, saj kaže na to, da v Sloveniji imamo mlade voznike, ki jim za prometno varnost in kaj se dogaja na naših cestah, ni vseeno«, je še povedal vodja AMZS Šole vožnje in AMZS inštruktor varne vožnje Manuel Pungertnik ter dodal:
Z izborom Najboljši za volanom dajemo v AMZS mladim priložnost, da pokažejo, kaj znajo in zmorejo, postavljamo jih pred izziv, za katerega smo prepričani, da ga bodo opravili z odliko in da bo marsikdo med nami tudi letos pozitivno presenečen, kako dobre mlade voznike in voznice imamo.
AMZS izbor Najboljši za volanom izvaja tudi kot del širše in globalne zaveze FIA, ki spodbuja številne preventivno izobraževalne projekte avtomobilskih klubov, ki so usmerjeni v zagotavljanje aktivnosti za večjo varnost ranljivejših udeležencev v prometu in doseganju skupnega cilja – večje varnosti svetovnih, evropskih in nacionalnih cest. Aktivnosti so tudi del programa »Desetletje za večjo varnost cest 2010–2020«, ki potekajo pod okriljem Organizacije združenih narodov. S projektom pa želi AMZS prispevati tudi k uresničevanju ciljev Resolucije o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa za obdobje od 2013 do 2022.
Foto: Polona Avanzo