Pred pol leta smo se v uvodniku Motorevije spraševali, kdo se boji Kitajcev: z vprašanjem smo se odzvali na senzacionalistične naslove in novice v dnevnih medijih, ki so napovedovali invazijo kitajskih avtomobilov in skorajšnji konec evropskih, japonskih, korejskih in ameriških avtomobilskih znamk pri nas. A kako uspešne so v resnici kitajske avtomobilske znamke pri nas? Pobrskali smo po prodajnih statistikah, prešteli kitajske avtomobile - in pogledali v prihodnost slovenskega avtomobilskega trga …
Na slovenskem avtomobilskem trgu smo iz prodajne statistike, ki jo vodi Sekcija za motorna vozila pri Trgovinski zbornici Slovenije, razbrali, da se po naših cestah vozijo avtomobili sedmih kitajskih avtomobilskih znamk: MG, Geely, Volvo, Forthing, Aiways, Lynk&Co in BYD. Zelo verjetno bi našli še avto kakšne druge kitajske znamke, če bi bili ti zabeleženi v uradni prodajni statistiki, a če so ti avtomobili res v Sloveniji, jih je zelo malo. Med temi tudi niso šteti avtomobili, ki razstavljeni stojijo v nekaterih prodajnih salonih (in skladiščih), kjer prodajajo avtomobile kitajskih znamk; tudi teh je v Sloveniji še nekaj.
Najuspešnejši MG, a z majhnim tržnim deležem
Najbolj uveljavljena kitajska avtomobilska znamka pri nas je vsekakor Volvo, ki je sicer ohranil svoje švedsko poreklo in značaj, a je od leta 2010 v lasti kitajskega konglomerata Geely Holding.
Tudi drugi najbolj poznani “kitajski” avtomobilski izdelovalec MG ima evropsko (natančneje, britansko) poreklo; leta 2005 je blagovno znamko MG od propadlega koncerna MG Rover Group kupil kitajski NAC, tega pa je konec leta 2007 prevzel prav tako kitajski koncern SAIC.
Geely, Forthing, Aiways in BYD so povsem kitajske avtomobilske znamke, ki pa v Sloveniji zelo tipajoče šele začenjajo svojo prodajno pot.
MG kot letos prodajno najuspešnejša kitajska avtomobilska znamka je s 757 registriranimi novimi avtomobili po prvih enajstih mesecih letošnjega leta na 21. mestu med vsemi avtomobilskimi znamkami na slovenskem trgu; Geely je na 24. mestu, Volvo na 25. mestu in Forthing na 29. mestu.
7-odstotni tržni delež med električnimi avtomobili
Kaj pa kitajski električni avtomobili, ki naj bi bili po nekaterih napovedih najbolj udarno orožje kitajske avtomobilske invazije na Evropo - in Slovenijo? Na slovenskem trgu električnih avtomobilov so v prvih enajstih letošnjih mesecih registrirali 2860 novih električnih avtomobilov. Prodaja kitajskih električnih avtomobilov (gre za avtomobilske znamke v kitajski lasti, ne za avtomobile različnih znamk, ki so morebiti izdelani na Kitajskem) je v prvih 11. mesecih letošnjega leta dosegla številko 205. To pomeni, da so kitajski električni avti dosegli le 7-odstotni tržni delež med vsemi novimi električnimi avti pri nas - oziroma 0,4-odstotni delež med vsemi novoregistriranimi osebnimi avtomobili pri nas.
Dongfeng prek podjetja Plan-net avto
O kakršnikoli kitajski “grožnji”v Sloveniji torej ne moremo govoriti; kitajski avtomobili imajo zaenkrat še zelo obrobno vlogo, jim pa vsekakor bolje kaže za prihodnja leta. Po začetnem tipanju slovenskega trga s posamičnimi uvozi (in tudi posamičnimi homologacijami) so kitajski avtomobilski izdelovalci prek slovenskih uvoznikov in distributerjev začeli vzpostavljati trgovske in servisne mreže - in naročati avtomobile. Med najbolj prodorne zagotovo spada podjetje Plan-net avto, ki je zastopnik kitajskih avtomobilskih znamk Dongfeng (s podznamkami Voyah, Forthing, Box in Mhero), Maxis in Aiways in trgovec za znamko MG. Konec oktobra so v Kamniku pod Krimom odprli prodajno-tehnični center z velikim prodajnim salonom, servisnim centrom ter prostori in tehniko za interaktivne delavnice; hkrati je podjetje Plan-net avto uvoznik in distributer avtomobilov omenjenih kitajskih blagovnih znamk tudi v Bosni in Hercegovini, v Črni gori in na Kosovu.
O njihovih načrtih in poslovanju smo povprašali Bojana Tavčarja, direktorja prodaje pri podjetju Plan-net avto, ki o načrtih podjetja pravi: “S poslovanjem smo zelo zadovoljni. V tem trenutku imamo v prihodu več kot 400 avtomobilov - in večina jih je že prodanih. Še letos decembra bomo dobili 200 avtomobilov; nekaj jih je že na ladjah, nekaj pa še pri izdelovalcih, skupno število naročil za prihodnje leto pa je več kot 1000. Kar nekaj zaslug za to ima naš cenovno ugoden električni dongfeng box, za katerega vlada res veliko zanimanje, tako v tujini kot pri nas. Prve količine prihajajo k nam prav v tem času - in prav vsi avtomobili so že prodani vnaprej.” Podjetje Plan-net avto je s prodajo avtomobilov začelo leta 2018. Bojan Tavčar pojasnjuje: “Začetki so bili vsekakor težki, saj naših avtomobilov nihče ni poznal. Veliko težav smo imeli z iskanjem trgovcev oziroma z vzpostavitvijo trgovske in servisne mreže, saj nismo mogli prepričati slovenskih avtomobilskih trgovcev, da začnejo prodajati kitajske avtomobile. Zdaj je povsem drugače. V naši slovenski mreži imamo trinajst trgovcev, kar ocenjujemo za idealno število, pa še vedno dobivamo prošnje avtomobilskih trgovcev in serviserjev, da bi postali del naše mreže. Marsikateri trgovec že ima prodajni salon za druge avtomobilske znamke, želi pa prodajati in servisirati še avtomobile znamk pod našim okriljem.”
Slovenski kupci so tradicionalno nezaupljivi do novih avtomobilskih znamk, med pogostimi bojaznimi pa sta tudi oskrba z nadomestnimi deli in kakovosten servis. Bojan Tavčar zatrjuje, da so skrbi odveč: “Ko se je koncern Dongfeng odločil, da se razširi na evropski avtomobilski trg, je na Nizozemskem odprl svojo evropsko podružnico, kjer je tudi velik skladiščni center za nadomestne dele. To pomeni, da je vzpostavljena enaka dobavna veriga kot pri večini drugih avtomobilskih znamk. Ko slovenski servis rabi nadomestni del, ga naroči prek sistema naročanja in tudi hitro dobi v svojo delavnico. Tudi trgovci in serviserji v naši mreži v Sloveniji in v sosednjih državah si med seboj izmenjujejo nadomestne dele, če je treba. Skratka, poprodajni del našega posla poteka enako kot pri drugih avtomobilskih znamkah.” Bojan Tavčar tudi pojasnjuje, da je sodelovanje s kitajskimi poslovnimi partnerji zelo dobro: “Vselej so na voljo za odgovore na naša vprašanja ali za reševanje kakšnih izzivov, naši sogovorniki na Kitajskem so praviloma dobro izobraženi in vedno dostopni, kitajski sodelavci v Evropi pa vsi dobro govorijo angleško. Komunikacija z njimi je odlična. Tudi naši sodelavci so že bili na temeljitem šolanju na Kitajskem. Kitajci vsekakor mislijo resno. To dokazujejo tudi obiski njihovih predstavnikov pri nas, s katerimi iščemo prostor za večja skladišča, obiskujemo Luko Koper, ki je vstopno pristanišče za kitajske avtomobile za ta del Evrope … Skratka, kitajski izdelovalci avtomobilov v Evropo vstopajo odločno in dolgoročno.”
Evropske carine?
Pred kratkim je Evropska skupnost uvedla dodatne carine na uvožene kitajske avtomobile. Na vprašanje, kako so te carine vplivale na oblikovanje cen, Bojan Tavčar odgovarja:
Po uvedbi carin so se naši avtomobili le minimalno podražili. Naši kitajski partnerji so za uvedbo carin vedeli že dolgo časa in so se temu prilagodili. Res je, da smo pri ohranjanju ravni cen morali sodelovati tudi uvozniki in distributerji, a na naše poslovanje to vsekakor ne bo imelo velikega vpliva. Prav dostopne cene so naša največja tržna prednost, zato smo naredili vse, da jih ohranimo na takšni ravni.
2025: prelomno leto?
Vse kaže, da bo leto 2025 pomembno leto za preboj kitajskih avtomobilov na evropski in tudi slovenski avtomobilski trg. Poleg že poznanih kitajskih avtomobilskih znamk bomo pri nas prihodnje leto zagotovo dobili še nove, med njimi tudi največjega kitajskega izdelovalca BYD. Čeprav je letošnja prodaja električnih kitajskih avtomobilov dosegla le 13 odstotkov prodaje vseh kitajskih avtomobilov pri nas, utegnejo prav obljubljeni cenovno dostopni električni kitajski avtomobili v prihodnjih letih poskrbeti za večje tržne deleže. A prihodnje leto bodo na ceste zapeljali tudi nekateri cenovno ugodni evropski in korejski električni avtomobili, kot so renault 5 in twingo, citroen e-C3, hyundai inster in kia EV3; zanimivo bo opazovati, kako se bodo spopadli s kitajskimi električnimi avtomobili …