Pri večini bivalnih nadgradenj v sodobnih avtodomih so homologirani, z varnostnimi pasovi opremljeni sedeži za prevoz potnikov vgrajeni v pohištveni sklop jedilnice. Potniki med vožnjo sedijo na klopi, ki je v osnovi namenjena bivanju in se po zgradbi ter oblazinjenju precej razlikuje od klasične avtomobilske sedežne klopi. Na testu smo zato iskali odgovor na vprašanje, kakšna zasnova klopi v avtodomih omogoča najbolj varen prevoz in kaj se zgodi z različnimi izvedbami konstrukcij zadnje klopi ob trku s hitrostjo 56 km/h. Na testne sani smo tokrat skupaj z lutkama odraslega potnika in otroka postavili tri različne izvedbe sedežne klopi, ki se vgrajujejo v avtodome. Razlika med kovinskim in lesenim okvirjem je tako drastična, da lahko pomeni ločnico med življenjem in smrtjo.
Spomnimo, da je AMZS v sodelovanju z ostalimi partnerskimi klubi lani opravil odmeven preskusni čelni trk avtodoma z osebnim avtomobilom. Rezultati trka so pokazali, da sta bila potnika na zadnji klopi avtodoma ob nesreči izpostavljena velikemu tveganju za resne, celo življenjsko nevarne poškodbe. V preskusnem avtodomu se je namreč zadnja klop z lesenim okvirjem in sidrnim kovinskim nosilcem varnostnih pasov izkazala kot varnostno najšibkejši člen. Lesen okvir ni zdržal sil naleta, zato se je ob trku sesedla celotna zadnja klop, varnostna pasova pa nista niso mogla pravilno zadržati preskusnih lutk. Prišlo je do potopitve teles, kar bi pripeljalo do resnih poškodb v predelu trebuha in glave, ki je ob nesreči zaradi deformacije klopi ostala tudi brez ustrezne zaščite zglavnikov. Obe lutki sta pri nihaju nazaj zgrešili naslonjali za glavo in udarili v kovinski okvir. Večina izdelovalcev avtodomov pri bivalnih nadgradnjah postavljenih na bazna vozila do skupno dovoljene mase 3500 kg, ki so vozni z vozniškim izpitom B kategorije, zaradi varčevanja s kilogrami pri izvedbi zadnje potniške klopi uporablja sidrni vertikalni kovinski okvir z dvema varnostnima pasovoma in lesenim okvirjem sedežnega dela. To pomeni, da ima kar okoli 90 odstotkov avtodomov vgrajeno zadnjo klop, ki v prometni nesreči predstavlja precejšnje varnostno tveganje.
Drsne sani s silovitim pojemkom
Na tokratnem testu smo zato preverili tri različne konstrukcijske izvedbe dvosedežne zadnje klopi za vgradnjo tako, da potnika gledata v smer vožnje. Vse tri različice so lahko vgrajene kot prva tovarniška vgradnja ali pa jih je po naročilu mogoče naknadno vgraditi pri predelavah dostavnikov v avtodome oziroma pri obnovi obstoječih bivalnih nadgradenj. Za test smo izbrali: najpogostejšo izvedbo s sidrnim okvirjem varnostnih pasov in leseno sedežno konstrukcijo, izvedbo z osnovnim kovinskim okvirjem za vgradnjo po meri ter najnaprednejšo izvedbo za vgradnjo po meri z močnim kovinskim okvirjem, konstrukcijsko izvedbo in oblazinjenjem sedal oziroma naslonjal po vzoru avtomobilskih sedežev s preklopno funkcijo naslonjala, da je mogoče klop spremeniti v ležišče.
Na levi sedež klopi smo v varnostni otroški sedež namestili lutko otroka, na desni sedež pa preskusno lutko odraslega potnika. Vse tri izvedbe konstrukcijske rešitve smo v ločenih preskusih pritrdili na pomične sani, s katerimi smo ustvarili pojemek, primerljiv z lanskim čelnim trkom. Hitrost sani smo na 55-centimetrski razdalji z 52 km/h znižali na 22 km/h in tako ustvarili silovit pojemek (34 g).
Le 5 do 10 dodatnih kilogramov ponudi občutno varnejšo rešitev
Leseno podnožje klopi spet ni zadržalo sil in se je sesedlo pod težo lutk, zato varnostni pasovi niso uspeli stabilno zadržati obeh lutk. Ob nesreči bi odrasel potnik lahko utrpel hude poškodbe glave in v predelu trebuha, pri otroku pa bi bila zelo izpostavljena glava.
Bistveno večjo zaščito obeh potnikov je ponudila vsega 5 kilogramov težja izvedba klopi s kovinskim podnožjem in vertikalnim okvirjem varnostnih pasov. Kovinska konstrukcija sedežnega dna je vzdržala obremenitev in varnostna pasova sta lutki zdržala v stabilnem položaju. Le pri odraslem potniku obstaja majhno tveganje za poškodbo glave, saj zelo pokončno postavljeno naslonjalo poviša težišče glave. To tveganje se zmanjša z uporabo večjih naslonov za glave, ki ublažijo povratni nihaj telesa.
Dobro zaščito potnikov je ponudila tudi največja in najtežja različica (80 kg) kovinske klopi z avtomobilskim oblazinjenjem ter preklopnim naslonjalom. Manjše odstopanje so meritve pokazale pri odmiku prsnega koša odraslega potnika, ki pa pomenijo nizko raven tveganja za lahke poškodbe prsnega koša. Dobro oblazinjen zglavnik skoraj popolnoma prepreči tveganje za poškodbe glave ali vratu. Pri obeh kovinskih konstrukcijah klopi bi potniki čelni trk prestali brez tveganja za resnejše poškodbe.
Tanjše oblazinjenje za več varnosti!
Ker so sedeži za prevoz potnikov v bivalnih nadgradnjah hkrati tudi sestavni del sedežne garniture v jedilnici, imajo ponavadi zelo debelo oblazinjenje. Več kot 15 cm debele blazine sedalnega dela predstavljajo varnostno tveganje, saj ob trku sile telo potisnejo globoko v (pre)mehko sedalo in lahko pride do nevarne potopitve telesa pod varnostni pas. To lahko povzroči hude notranje poškodbe. Tanjše, 5-centimetrsko in čvrstejše oblazinjenje z rahlo privzdignjenim robom za stabilnejši oprijem telesa ob pravilno pripetem varnostnem pasu preprečuje tveganje za nevarno potopitev medenice pod pas. Pomemben je tudi položaj zaponk varnostnega pasu. Te smejo segati največ 10 cm nad površino sedala.
AMZS priporočila izdelovalcem
Sedeži zadnje klopi v bivalni nadgradnji avtodoma morajo biti dovolj čvrsti in stabilni, da vzdržijo sile naleta oziroma da se konstrukcija ne zlomi pod težo potnikov. To je absolutni pogoj, da varnostni pasi opravi svojo nalogo in pri tem ne poškoduje potnikov. |
Čeprav mehanski omejevalniki zatezne sile v sidrnem okvirju varnostnih pasov ob trku z nadzorovano deformacijo delujejo kot omejevalniki obremenitve pasu na telo, jih je treba pri vgradnji okvirja postaviti zelo natančno, da ne pride do preohlapnega stika telesa z varnostnim pasom. |
Pri načrtovanju vozila, še zlasti pri predelavah, je potrebno dosledno načrtovanje s strokovnjakom. Vse spremembe morajo biti jasno opisane v seznamu predelav. Pri samogradnji morajo biti vse varnostne prilagoditve in elementi vgrajeni v skladu z navodili izdelovalca. Namestitev sedežne klopi mora opraviti usposobljen karoserijski tehnik. |
V izogib napačni uporabi vgrajenih elementov morajo biti na primer sidrišča isofix enostavno dostopna. Na vidnih mestih naj bodo nalepke z grafičnimi navodili za postavitev oziroma zlaganje klopi, mize, ležišča in drugih bivalnih elementov, ki lahko vplivajo na varno vožnjo. |
AMZS priporočila uporabnikom
S trdnim okvirjem podnožja klopi lahko tudi naknadno z nekaj truda in časa temeljito izboljšate varnost potnikov v avtodomu. Če niste vešči vgradnje, poiščite pomoč strokovnjaka. |
Pred vožnjo vedno zložite ali odstranite mizo pred sedežno klopjo v bivalnem delu, saj pri naletu lahko udarec v mizo povzroči hude poškodbe. |
Postelje, kuhinjo in kopalnico uporabljajte samo takrat, ko je vozilo parkirano. Potniki morajo med vožnjo sedeti na sedežih in biti pripeti z varnostnimi pasovi. |
Temeljito preberite navodila za uporabo in upoštevajte vse varnostne napotke oziroma priporočila izdelovalca. |
Pri samogradnji oziroma predelavah vgrajujte le ustrezno certificirane sestavne dele, naprave in napeljavo. |