Zima je tu, dnevna luč se je vidno skrajšala, mi pa še vedno kolesarimo. Nekateri se ne ustavimo nikoli. Ker smo zadolženi za ozaveščanje o varnosti na kolesu, je jesenski čas idealen, da se pogovorimo o vidnosti kolesarja na cesti. Mestne kolesarske steze so bolj ali manj osvetljene, zato tam običajno ni težav z vidnostjo kolesarjev, večji problem pa so ceste zunaj naselij …
Kolesar mora sam poskrbeti za svojo varnost med kolesarjenjem. Ne gre samo za spoštovanje cestno prometnih predpisov, gre tudi za vidnost. Predstavljajte si sebe v avtomobilu in pomislite, kako dobro je, če je kolesar viden na cesti. Kako pa naj bo viden? Če je viden z daljše razdalje, potem se voznik avtomobila lahko pravočasno pripravi, kako ga bo prehitel oziroma, kako bosta uresničevala sožitje v prometu.
Kolesar za svojo vidnost na cesti lahko poskrbi na dva načina; prvi je, da je oblečen v oblačila, ki imajo odsevnik na hrbtni strani oblačil. Več odsevnikov je, bolje je. In naj vam ne bo nerodno kolesariti kot novoletna jelka: bolj vidni boste, več možnosti imate za “preživetje” v prometnem kaosu. Grobo napisano, ampak v celoti drži.
V specializiranih kolesarskih prodajalnah je moč kupiti tudi razpršilec, sprej, s katerim popršimo svoje oblačilo ali kolo. Odsevni učinek je viden s čelno osvetlitvijo s svetlobnimi viri. Razpršilec je mogoče hitro in enostavno uporabiti na različnih površinah funkcionalnih oblačil, pa tudi na kapah, lahko pa ga uporabite tudi na čevljih, čeladah in rokavicah. Primeren je za kolesarje, pešce, rolkarje in motoriste v temi ali slabi vidljivosti. Ko oblačilo operemo in kolo očistimo - s tem razpršilec odstranimo - ne uničuje tekstila ali karbonskega okvirja kolesa.
Mestna kolesa so že opremljena z lučmi in zato jih uporabljamo redno in vestno. Kolesa za šport in rekreacijo jih praviloma nimajo; a če se z njimi vozimo po temi ali v razmerah slabe vidljivosti, po zakonu morajo biti opremljena z belo lučjo spredaj in rdečo zadaj. Velja pa omeniti tudi ostala svetlobna telesa: načeloma so vsa kolesa, ki jih izdelovalec pošlje v prodajalno, opremljena z odsevniki na naperah in mačjim očesom - rdečim zadaj in belim spredaj. Največkrat so ti odsevniki v škatli skupaj s kolesom, odsevnike na naperah pa največkrat namestijo že v tovarni. Ampak dostikrat vam prodajalci koles v Sloveniji kolo prodajo brez njih. Zakaj? Ker, na primer, kolesarja na specialki odsevniki na naperah motijo. Podobno je tudi pri kakšnih drugih specialnih kolesih, na primer pri kolesu, ki je namenjen zgolj za spust - pri takšnem ne boste videli odsevnikov, ker je to kolo namenjeno kolesarskim parkom.
Luči spredaj
Bele luči: namenjene osvetljevanju poti pred kolesarjem in zagotavljanju vidnostiza druge udeležence v prometu. So obvezne po zakonu in imajo različne stopnje svetilnosti (izražene v lumnih). LED luči: so najpogostejše, saj so energetsko učinkovite in zelo svetle. Primerne so za mestne vožnje in daljše nočne vožnje. Dinamo luči: napajajo se iz dinama na kolesu in delujejo le med vožnjo. So stalne in zanesljive, a svetilnost je odvisna od hitrosti. |
Luči zadaj
Rdeče luči: obvezne za vsako kolo, namenjene so opozarjanju vozil za kolesarjem. Pritrjene so na zadnji del kolesa ali sedežno oporo. Utripajoče luči: so pogoste med zadnjimi lučmi, saj povečujejo vidnost v prometu. Stalne luči: oddajajo neprekinjeno svetlobo in so uporabne za boljšo zaznavnost v temnih ali oblačnih svetlobnih razmerah. |
Bočne in dodatne luči
Odsevniki: pogosto so dodani na kolesa, da povečajo vidnost s strani. Kolesne luči: nameščene na napere, osvetljujejo kolesa in so vidne z bočne strani. Lučke na čeladi ali oblačilih: dodatne lučke, ki jih kolesarji nosijo na čeladi, rokah ali nogah za dodatno vidnost. |
Zmogljive luči za terensko kolesarjenje
Močne LED luči: uporabljajo jih gorski kolesarji in so izjemno svetle. So primerne za vožnjo po neosvetljenih poteh in zahtevnem terenu. Pogosto omogočajo preklapljanje med različnimi stopnjami svetilnosti (nizka, srednja, visoka) in načini (utripanje, stalno osvetlitev). Senzorske luči: nekatere luči imajo tipala za svetlobo, ki samodejno prilagajajo moč osvetlitve glede na zunanje svetlobne razmere. Baterijske luči: večina sodobnih kolesarskih luči uporablja USB polnilne baterije, kar je praktično za polnjenje doma ali na poti. |
Super lučka, ki zazna dogajanje za kolesarjevim hrbtom
Zagnani kolesarji ne moremo brez števca na krmilu. No, to so zdaj že prave pametne naprave, mini računalniki. Najbolj znani so izdelki znamke Garmin; njihov sistem Varia je prvi kolesarski radar, ki vas med vožnjo opozarja na približevanje vozil od zadaj, zazna jih na razdalji okoli 140 metrov. Napravo enostavno namestite na sedežno oporo, zaslon pa na krmilo. Naloga zaslona je, da vas med vožnjo s svetlobnimi signali opozarja na avtomobile, ki se vam približujejo od zadaj. Naprava zazna avto, tudi če je za vami še kopica kolesarjev. Iz hitrosti premikanja svetlobnega signala lahko ocenite tudi njihovo hitrost približevanja.
Če že imate Garminov računalnik, ju lahko preprosto povežete prek brezžične povezave - in Garminov potovalni računalnik vam bo prikazoval opozorila radarja. Odlična stvar, ki je postala stalnica med rekreativnimi cestnimi kolesarji. Varia ima tudi močno rdečo lučko, ki lahko utripa ali pa ne, ima več nastavitev in je vidna na 1,6 kilometra, pravijo v Garminu. Novejši modeli varie imajo vgrajeno tudi kamero, ki snema dogajanje za vami v visoki ločljivosti, zato lahko kolesarite brez skrbi, saj veste, da boste zajeli razločne posnetke, če bo naprava zaznala kar koli neobičajnega. Zazna lahko morebitno prometno nezgodo ter samodejno shrani posnetek pred dogodkom, med njim in po njem. S programom za pametne telefone lahko preprosto dostopamo do posnetkov …
Garminov sistem Varia ponuja tudi prednjo luč; ta je šele pametna in koristna za kolesarjevo varnost, saj se ob združitvi s kolesarskim računalnikom žaromet samodejno prilagaja hitrosti in profilu vožnje. Luč lahko s hitrim dotikom upravljate tudi sami; lučka varia UT800 pri največji svetlosti neprekinjeno sveti z 800 lumni, zato ste podnevi vidni z razdalje več kot dva kilometra. Svetlobo lučke lahko prilagodite različnim razmeram s petimi jakostmi svetlobe, in sicer z visoko (800 lumnov), srednjo (400 lumnov) in nizko (200 lumnov), pa tudi z nočnim in dnevnim utripanjem. Lučka varia UT800 tehta le 140 gramov, zato jo lahko namestite na krmilo ali pa na čelado.
Kaj o kolesarskih lučeh pravi zakon?
Zakon o pravilih cestnega prometa v 9. odstavku 93. člena o kolesarskih lučeh pravi takole: “Voznik kolesa mora imeti ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo.” Z globo 40 evrov se kaznuje za prekršek udeleženec cestnega prometa, ki ravna v nasprotju z določbo devetega odstavka tega člena.
Eno članstvo za vse - za vso družino in različna prevozna sredstva, ki jih uporabljate
Včlanite se hitro in enostavno prek spleta