Mehaniki, tabloidi in obveščevalne službe

Promet

Kdo vse ima dostop do vaših avtomobilskih podatkov?


Da vaši (novejši) avtomobili zbirajo in beležijo veliko količino podatkov, verjetno že veste. V ozadju avtomobilskega tržnega dogajanja poteka srdit boj za lastništvo teh podatkov: trenutno si jih lastijo avtomobilski izdelovalci, pri AMZS pa pravimo, da bi morali o svojih podatkih odločati lastniki avtomobilov. Zakaj je to težava, dokazujeta dva zaskrbljujoča primera iz tujine …

Ker avtomobili med vožnjo beležijo številne zelo zasebne podatke, gre pri tem tudi za vprašanje poseganja v temeljno človekovo pravico do zasebnosti. Primeri iz Velike Britanije in ZDA razkrivajo, kako lahko z našimi podatki manipulirajo - in tudi služijo - nepooblaščeni tujci, seveda brez soglasja lastnikov avtomobilov.

Radovedni serviserji

Ko je Mario Bonfanti iz Velike Britanije, kot je poročala britanska revija Autocar, pripeljal svojega range roverja evoqa na servisni poseg, si ni predstavljal, da bo mehanik servisnega podjetja ob popravilu iz motornega računalnika njegovega avtomobila posnel oziroma naložil tudi vsebino spominskega modula multimedijske naprave. Ker je imel ta uporabnik z avtomobilom povezan svoj pametni mobilnik, so - kot je pokazala sodna preiskava - na pooblaščenem servisu s tem pridobili številne podatke, ki jih ne bi smeli: uporabnikove kontakte iz imenika, gesla in serijske številke njegovih elektronskih naprav, sporočila in verjetno še marsikaj drugega.

Podatki tega uporabnika so sicer ostali pri serviserju, a odvetniška pisarna, ki se ukvarja s podobnimi primeri, je opozorila, da bi se lahko končalo tudi drugače: med njihovimi strankami je tudi znan britanski nogometaš, katerega podatke iz avtomobila - osebne podatke, telefonske številke, sporočila in še kaj - je servisna delavnica prodala enemu od britanskih tabloidov.

Mehanik servisnega podjetja je ob popravilu iz motornega računalnika avtomobila stranke  posnel oziroma naložil tudi vsebino spominskega modula multimedijske naprave.

Obveščevalne službe

Še bolj strašljiv je primer iz ZDA, o katerem so pisali pri odmevnem ameriškem digitalnem mediju Vice: odkrili so, da eno od podjetij, ki svoje obveščevalne storitve prodaja ameriški vojski, trgu ponuja možnost natančne lokacije 15 milijard vozil v realnem času kjerkoli na svetu. Dokumentirana ponudba obveščevalnim službam se glasi takole:

Podjetje Ulysses lahko svojim strankam zagotovi natančno lokacijo vseh vozil, ki se vozijo po cestah celega sveta. Trenutno lahko lociramo 15 milijard vozil kjerkoli na svetu, razen na Kubi in v Severni Koreji. 


Dokumenti, ki so jih pridobili novinarski kolegi pri Vice.com, ne razkrivajo, kako je podjetje Ulysses prišlo do podatkov o lokaciji vozil, a očitno je ponudnikov dovolj. Vozniki se praviloma ne zavedamo, da naši avtomobili - centralno ali skozi posamezne naprave, kot so mehanizmi varnostnih mehov ali multimedijske naprave - vseskozi beležijo in zbirajo različne podatke, med katerimi je tudi trenutna lokacija. Prav tako le redki med nami vemo, da naši avtomobili te podatke pošiljajo avtomobilskim izdelovalcem ali pa pooblaščenim podjetjem, ki se ukvarjajo z zbiranjem in obdelavo teh podatkov.

Da avtomobili zbirajo številne podatke o uporabi in navadah svojih lastnikov oziroma voznikov, smo v Motoreviji že večkrat pisali. 

Brez soglasja

Očitno avtomobilski izdelovalci te podatke obdelujejo in jih tudi prodajajo - seveda brez soglasja voznikov oziroma lastnikov avtomobilov. A dostop do naših podatkov imajo tudi drugi - na primer podjetja, ki avtomobilskim izdelovalcem dobavljajo navigacijske sisteme ali multimedijske naprave, pa tudi podjetja, ki skrbijo za spremljanje in obdelavo prometnih ali parkirnih podatkov. Ker je zakonodaja na tem področju nedorečena, je povsem mogoče, da s podatki iz vašega avtomobila upravlja kar nekaj posrednikov - ki podatke očitno prodajajo naprej.

Avtomobilski podatkovni zaklad: boj za milijarde se že bije.

Avtomobilski klubi, med njimi tudi Avto-moto zveza Slovenije, se zavzemamo za to, da bi se vozniki oziroma lastniki avtomobilov sami odločili, če želijo deliti podatke, ki jih zbirajo njihovi avtomobili, pa tudi s kom jih želijo deliti. Avtomobilski klubi zato od avtomobilskih izdelovalcev zahtevamo, da javno objavijo seznam vseh podatkov, ki jih zbirajo in beležijo njihovi avtomobili. Ti seznami morajo biti za lastnike avtomobilov javno dostopni. Avtomobilski klubi zahtevamo tudi, da do teh podatkov ob lastnikih lahko dostopajo tudi neodvisni serviserji in avtomobilski klubi, če jim to dovoli lastnik. Avtomobilski izdelovalci morajo te podatke tudi ustrezno zaščititi in onemogočiti dostop tistim, ki za to nimajo dovoljenja.

Ključne besede


varnostPodatkidigitalizacijadigitalno komuniciranje