Čeprav se zdi, da je lepo sončno vreme najbolj idealno za vožnjo, pa sonce lahko povzroči tudi nemalo težav - predvsem zaradi bleščanja, ki vpliva na vidljivost, s tem pa na varnost. Sončna očala predstavljajo eno od ključnih rešitev teh težav, a je treba biti pri izbiri pozoren na številne dejavnike, če želimo optimalno zaščito. "Bodite pozorni na funkcionalnost očal, hkrati pa ne ignorirajte morebitnih težav z vidom," poudarja optometrist dr. Matjaž Mihelčič iz Optike Mesec Bled, predsednik Evropskega sveta za optometrijo in optiko.
Glavna tveganja med vožnjo v soncu so premočno, neposredno sonce oziroma hitre spremembe sonca in sence, saj se oko težko prilagodi nenadnim spremembam. Problematično je že, če je vetrobransko steklo umazano, zaledenelo, zarošeno, mastno ali opraskano, še posebej, ko neposredna svetloba posveti v steklo pod nizkim kotom, torej v jutranjem ali večernem času, ko je sonce nizko, saj se takrat vetrobransko steklo zelo močno blešči.
Posebne okoliščine predstavlja tudi sneg, ki odbija približno 90 odstotkov ultravijolične svetlobe, prav tako pa močno svetlobo odbija tudi mokro cestišče. Pri nekaterih starejših avtomobilih je lahko problematično tudi, da armaturna plošča odseva v vetrobranskem steklu, prav tako lahko voznika moti svetla usnjena preobleka zgornjega dela armaturne plošče.
Oko ima sicer sposobnost, da se naravno prilagodi na preveč svetlobe; zenica se zoži, zmanjšajo se kemični procesi oziroma prilagodi se metabolizem mrežnice. So pa te prilagoditve slabše pri starejših ljudeh in pri vseh s katerokoli očesno boleznijo, poudarja dr. Mihelčič.
Večina očesnih bolezni še poslabša hitrost prilagoditve očesa na močno svetlobo," pojasni. Prilagoditev poslabšajo predvsem najbolj pogoste in značilne očesne bolezni, kot so bolezni mrežnice, glavkom, do neke mere tudi siva mrena, vid se velikokrat poslabša tudi, ko so oči suhe, česar se marsikdo ne zaveda. Teh težav je namreč zaradi vse več dela za zasloni vedno več, kar vpliva na slabši vid med vožnjo in na hitrejšo utrujenost oči.
Izbira sončnih očal
Glede UV (ultravijolične) zaščite sogovornik poudarja, da danes takšne zaščite ni težko doseči, saj je zagotovljena pri vseh sončnih očalih. Evropski standardi določajo, da lahko sončna očala prepuščajo največ 5 % UV A in UV B žarkov. "Kratkovalovne dolžine pod 400 nanometri morajo biti blokirane. Če kupite sončna očala v specializirani prodajalni ali optiki, tam ne boste dobili očal, ki ne bi imela UV zaščite," še doda. Pri izbiri materiala dr. Mihelčič poudarja, da je ta še najmanj pomemben pri izbiri sončnih očal za vožnjo - razen pri dioptrijskih steklih. "Pri teh je pomembna optična kakovost, sploh če so stekla debelejša," pojasni.
Bodite pozorni na filter
Pri izbiri sončnih očal je pomembna tudi kategorija filtra, saj ta določa, katere barve oziroma kontraste bomo skozi sončna očala med vožnjo videli bolj ali manj. Nekateri filtri bolj poudarjajo kontraste in so s tem tudi bolj odporni na menjavo jakosti svetlobe med vožnjo. Očala z boljšimi kontrasti omogočajo, da med vožnjo, ko prehajamo iz sonca v senco, vidimo več kot s sončnimi očali, ki so enako temna, ampak ne poudarjajo kontrastov. "Ni nujno, da je ena barva najboljša za vse," opozarja sogovornik. Starejši raje izbirajo stekla bolj rjavih tonov, pri katerih pa kompozicije filtrov blokirajo nekaj modre svetlobe, da je kontrast še vedno dober in omogočajo, da voznik ne spregleda kakšne luči, na primer semaforja. Ne priporoča vijolične, modro-zelene in divje zelene barve stekel, saj lahko ta na primer rdečo barvo na semaforju spremeni v črno. Po besedah dr. Mihelčiča, tovrstnih sončnih očal v prodajalnah skoraj ne najdemo več.
Pretemna stekla niso primerna za vožnjo
Poznamo štiri kategorije zatemnjenosti stekel, od najbolj svetlih do temnih. Prva kategorija ima izrazito svetla stekla, ki prepuščajo od 43 % do 80 % vidne svetlobe, v četrto kategorijo pa sodijo sončna očala z izrazito temnimi stekli, ki prepuščajo le od 3 % do 8 % vidne svetlobe. Slednja, torej četrta kategorija, po besedah dr. Mihelčiča ni primerna za vožnjo, saj blokira več kot 90 % vidne svetlobe, zato je za vožnjo takšno steklo že pretemno. "Pri takšni zatemnitvi so naši vidni dražljaji počasnejši," pojasni. Za vožnjo svetuje uporabo sončnih očal druge in tretje kategorije, ki prepuščajo 18 do 42 odstotkov oziroma 8 do 18 odstotkov vidne svetlobe.
Posebna zgodba: prilagodljiva stekla
Na svetlobo prilagodljiva stekla so predvsem pogosta pri sončnih očalih z dioptrijo. Gre za fotokromatsko tehnologijo, pri kateri se leče samodejno prilagajajo spreminjajočim se svetlobnim pogojem. Tako omogočajo vidljivost v različnih svetlobnih razmerah, torej so temnejša ob močnejši svetlobi in svetlejše v temnejših razmerah vožnje. Žal pa takšna stekla v avtomobilu potemnijo manj, kot če smo na prostem, saj vetrobransko steklo odbije UV žarke, na katera steklo reagira. Obstajajo sicer posebna fotokromatska stekla za vožnjo, ki reagirajo na vidno svetlobo, a ta v svojem svetlem stanju niso tako prozorna kot klasična.
Polarizirane leče sončnih očal odstranijo bleščanje od horizontalnih površin, kot je na primer mokra cesta.
Antirefleksna zaščita še vedno nadstandard
Medtem ko je antirefleksna zaščita že standardna pri korekcijskih očalih, pri sončnih očalih še ni tako. Optometrist dr. Mihelčič priporoča antirefleksno zaščito za vožnjo, saj ta prepreči odboj svetlobe od zadnje površine stekla k očesu. Pri tem je seveda pomemben tudi okvir očal, ki naj ne omejuje vidnega polja, da svetloba pri tem torej ne uhaja s strani do oči. Strokovnjak še svetuje, naj sončna očala za vožnjo ne bodo zelo ozka.
Kdaj ste nazadnje preverili svoj vid?
Za varno vožnjo v soncu morate seveda poskrbeti za čistost vetrobranskega stekla, metlic brisalcev, armaturne plošče in tudi očal. Poleg tega bodite zelo pozorni, če imate morda z vidom kakršnekoli očesno-zdravstvene težave; v nekaterih evropskih državah namreč velja, da v ob prometnei nesrečei testirajo vid vsem udeležencem nesreče. Če je vid posameznika pod določenimi merili, če na primer vidi slabše kot 60 odstotkov na vsako oko, je lahko sokriv za prometno nesrečo.
Dr. Mihelčič še opozarja, da se vid lahko slabša, ne da bi se tega sploh zavedali. "Če se vam med vožnjo preveč blešči, če imate težave pri branju na zaslonu ali na papirju, ali pa če dolgotrajno delo v službi vpliva na težave pri vožnji in ste hitreje utrujeni, potem se odpravite na pregled vida," še svetuje dr. Mihelčič. Marsikatero očesno bolezen, ki lahko usodno vpliva na varnost vožnje, namreč lahko odkrijejo le na natančnem pregledu oči.
Kategorije filtrov sončnih očal
Kategorija 1 – prepustnost 43 – 80 % vidne svetlobe (PRIMERNA ZA VOŽNJO) |
Kategorija 2 – prepustnost 18 – 43 % vidne svetlobe (NAJBOLJ PRIMERNA ZA VOŽNJO) |
Kategorija 3 – prepustnost 8 – 18 % vidne svetlobe (PRIMERNA ZA VOŽNJO) |
Kategorija 4 – prepustnost 3 – 8 % vidne svetlobe (NEPRIMERNA ZA VOŽNJO) |
Kako izbrati prava sončna očala?
· Pojdite v specializirane prodajalne ali optike, kjer vam strokovnjaki lahko svetujejo,
· kupujte pri dnevni svetlobi,
· preizkusite očala tudi v avtu,
· bodite pozorni, da ne prepuščajo svetlobe s strani,
· ne izbirajte pretemnih očal,
· ne izbirajte sončnih očal z zelenimi, modro-vijoličastimi barvami stekel za vožnjo, ki zmanjšujejo kontrast,
· nosite očala tik ob obrazu, ne na koncu nosu, da svetloba ne pride med oči in steklo, kar povzroči bleščanje.
Znaki sindroma suhega očesa
Pogosto se zaradi vse obsežnejšega dela za ekrani pri številnih posameznikih pojavlja sindrom suhega očesa, ki lahko pri večerni vožnji vid poslabša tudi za 20 do 30 odstotkov. Čez dan se oči hitro utrudijo, slabše vidijo kontraste, slabše ločijo pločnik od ceste, bolj se jim blešči. Če opažate te znake, je čas za pregled pri specialistu.
Kako izbrati sončna očala za voznike motorjev?
· Izbirajte za pod čelado primerna očala z ravnimi ročkami,
· bodite pozorni na material vizirja čelade, ki včasih ni kompatibilen s polariziranimi očali,
· očala naj imajo vsaj toliko široko vidno polje kot vizir,
· očala naj bodo stabilna na obrazu, da med vožnjo ne poskakujejo, saj s tem tresejo sliko,
· očala pri nakupu preizkusite s čelado.