Nasvet: Počitnice v avtodomu

Nasveti

Kaj morate paziti pri izbiri počitniškega vozila in na poti?


Potovanja z avtodomi v zadnjih letih postajo vse bolj zaželen in priljubljen način preživljanja krajših, pa tudi daljših počitnic. Začetniki v svetu karavaninga se morajo zavedati, da je vožnja hiše na kolesih lahko brez predhodnih izkušenj precej zahtevnejša od vožnje avtomobila, saj je avtodom višji, daljši, širi in težji. Pot je zato vedno treba dobro načrtovati, si zanjo vzeti dovolj časa in pred odhodom dobro spoznati vozilo vključno z vsemi funkcijami ali morebitnimi omejitvami bivalne nadgradnje. Začetnikom svetujemo, da avtodom izberejo po načelu manj je več, ker vsak dodatni meter bivalne nadgradnje morda ne prinese toliko več udobja kot morebitnih omejitev na poti. 

Po podatkih Svetovne turistične organizacije je avtodomarski turizem leta 2023 imel več kot 10 odstotkov globalnega turističnega trga – s pričakovano nadaljnjo rastjo v prihodnjih letih. Po podatkih Mednarodne zveze izdelovalcev avtodomov (IFCMA) je bilo lani po vsem svetu prodanih več kot 500.000 avtodomov, kar je 15 odstotkov več kot leta 2022. V Sloveniji je bilo leta 2023 prodanih 342 avtodomov, od tega 40 odstotkov bivalnih kombijev. Skupaj je v Sloveniji že več kot 7000 avtodomov vseh velikosti in tipov. 

Oglejte si naš zanimiv video

Tudi zato smo pri AMZS skupaj s partnerji še pred začetkom glavne karavaning sezone v AMZS centru varne vožnje na Vranskem na praktičnih primerih ponazorili nevarnosti in pasti vožnje hiše na kolesih.  Ob tem tako izkušenim avtodomarjem ali voznikom, ki za seboj vlečejo počitniške prikolice, še posebej pa vsem začetnikom, kot naložbo v lastno znanje in udobje na poti vsekakor priporočamo, da se prijavijo in obiščejo enega od programov za varno vožnjo počitniških vozil pri AMZS. Izkušeni AMZS inštruktorji vas bodo v varnem okolju med drugim naučili, kako rešiti svojo hišo na kolesih, ko jo spodnese zdrs. V teoretičnem in praktičnem delu boste dobili številne nasvete povezane s tovorom, pravilnim sedežnim položajem, pnevmatikami, tehnikami vožnje skozi ovinek, izogibanjem oviram in se naučili pravilno zavirati v sili. Če boste avtodom vozili povsem po avtomobilsko, boste na spustu z gorskega prelaza zelo verjetno pregreli zavore, na parkirišču zaradi daljših previsov in medosne razdalje slej ko prej poškodovali nadgradnjo, pri parkiranju pod borovcem na kamp parceli pa spregledali debelo vejo. Zavedajte se, da je prostorno razkošen jedilni kot, večjo kuhinjo in kopalnico z ločeno tuš kabino na cesti slej kot prej treba tudi obrniti, parkirati na centimetre natančno in zapeljati pod nadvoz - ali pa se previdno “splaziti” pod borovce na kamp parcelo. Tu štejejo izkušnje; učenje na napakah je sicer vedno učinkovito, a zelo drago in celo nevarno. Več kot je centimetrov v dolžino, širino in višino, več prostora potrebujete v kampu in na trajektu. To se seveda pozna tudi v denarnici, ko je treba plačati trajekt, predornino ali cestnino. Zaradi vsega naštetega je smiselno nadgraditi svoje vozniške izkušnje v AMZS centru varne vožnje na Vranskem, čeprav vam B kategorija vozniškega izpita dovoljuje vožnjo večjega avtodoma, katerega skupna teža ne presega 3,5 tone. 

V AMZS centru varne vožnje na Vranskem boste lahko v varnem okolju boste dobili številne izkušnje povezane s tovorom, pravilnim sedežnim položajem, pnevmatikami, tehnikami vožnje skozi ovinek, izogibanjem oviram in se naučili pravilno zavirati v sili.

Slovenski izdelovalec avtodomov svojim kupcem podarja tečaj varne vožnje

Kako pomemben vpliv ima vozniško znanje na varno in udobno potovanje z avtodomom, poudarjajo tudi pri Robeti, prodornem slovenskem izdelovalcu avtodomov višjega cenovnega razreda. Igor Pirtovšek, predstavnik podjetja Robeta iz Slovenj Gradca, je na omenjenem dogodku na Vranskem povedal, da bodo vsem domačim in tujim kupcem njihovih avtodomov omogočili dve individualni uri z izkušenim AMZS inštruktorjem varne vožnje za piljenje vozniških veščin na poligonu: “V Robeti to vidimo kot ogromen prispevek k varnosti v prometu. Kot podjetje se počutimo odgovorne do naših kupcev, ki z nakupom postanejo del naše družine. Poleg vidika varnosti lahko izpostavimo tudi enkratno priložnost za Slovenijo s turističnega vidika - naši kupci prihajajo iz cele Evrope, postanek v Sloveniji (na Vranskem) pa bodo na ta način lahko izkoristili še za raziskovanje naših prelepih mest in pokrajine.”

V Robeti poudarjajo, da je vozniško znanje izjemno pomembna nadgradnja vseh aktivnih varnostno-asistenčnih sistemov, ki jih kupcem ponujajo v svojih bivalnih kombijih. 

Pred dolgo potjo v tujino velja izkušnje nabrati ali osvežiti na krajšem slovenskem izletu

Vsem, ki se nameravate na glavne poletne počitnice z avtodomom odpeljati prvič, svetujemo, da pred dolgo potjo najprej naredite krajši vikend ali tridnevni izlet po Sloveniji. Na naših cestah že od leta 2014 poteka projekt vzpostavitve mreže postajališč za avtodome, kjer lahko popotniki poskrbijo za oskrbo svojih vozil in prenočijo. Poleg tega Slovenija ponuja dovolj raznolikih cest in turističnih krajev ter tudi kampov, v katerih lahko razmeroma blizu doma preverite vse bivalne funkcije lastniškega ali najetega avtodoma. To pomeni, da na takem izletu preverite, kako se izprazni oziroma rokuje s straniščno kaseto, izpusti umazano vodo in preveri delovanje sistema za gretje vode. Zapleti z WC kaseto so bili celo navdih za najnovejši slovenski kratek film - WC kaseta. 

Dobro obiskano PZA parkirišče v Novem mestu.

Urednik spletnega portala avtokampi.si Klemen Hren pove, da se je ponudba vzdrževanih PZA parkirišč za avtodome in počitniške prikolice v zadnjih letih zelo izboljšala:

Imamo več kot 150 postajališč za avtodome, medtem ko je kampov 110, med njimi le 20 večjih, zaradi česar so termini v najvišji sezoni hitro zasedeni.

Klemen Hren pove, da Slovenija postaja vse bolj prepoznavna karavaning dežela, saj turisti pri nas letno ustvarijo približno 2,2 milijona nočitev, k čemur je treba dodati še nočitve na postajališčih za avtodome. Zato je predvsem na Bledu, v Bohinju, v dolini Soče in vse pogosteje tudi ob Kolpi v najvišji turistični sezoni v kampih težko najti prosto parcelo za večji avtodom ali prikolico. 

Načrtujte pot!

V tujini, zlasti v najbolj izpostavljenih turističnih ciljih in mestih, je na vrhuncu sezone še težje najti prosto mesto v kampu ali na PZA parkirišču. Zato pred odhodom preverite, kje boste lahko varno prenočili v svoji hiši na kolesih. Prostor v kampu je pogosto treba rezervirati vnaprej - tudi v sosednji Hrvaški. Ob tem velja omeniti še pravilno uporabo navigacije: z več kot poltretji meter visokim in več kot sedem metrov dolgim avtodomom boste zlasti v mestih hitro zašli v preozko ulico, na premajhno parkirišče ali pod prenizek podvoz. Pri Motoreviji smo prevozili precej kilometrov z različno velikimi avtodomi in na poti srečali veliko voznikov, ki jih je navigacija na telefonu pripeljala v kočljive prometne zagate. Zlasti začetnikom priporočamo, da na telefon namestijo aplikacije z označenimi PZA parkirišči za avtodome, v katerih je pogosto mogoče uporabljati še navigacijo, v katero je mogoče vnesti zunanje mere in težo počitniškega vozila. Takšna navigacija vas potem ne bo pripeljala v slepo ulico, kjer vožnje ne boste mogli nadaljevati zaradi velikostnih omejitev avtodoma ali prikolice. Poleg tega so tovrstne aplikacije pogosto opremljene tudi s komentarji voznikov, ki so že bili na določenem parkirišču ali postajališču, s čimer boste lažje ocenili morebitno varnostno tveganje. 

Policija odsvetuje prenočevanje na velikih avtocestnih postajališčih

Pomen ustreznega načrtovanja poti izpostavljajo tudi na Policiji. Najbolj nevarne so lahko predvsem nočitve na neustreznih postajališčih, opozarja predstavnik Policije Matjaž Leskovar, ki kot bolj nevarne izpostavlja nekatere predele Italije, Francije in Španije, v katerih so pogosteje poročali o vlomih z uporabo uspavalnih plinov. Dogajali so se predvsem na velikih parkiriščih s tovornjaki na omrežju avtocest: “Odsvetujemo prenočitve na velikih avtocestnih postajališčih tako v Sloveniji kot v tujini. Če ni druge možnosti in je voznik utrujen, naj se vseeno raje ustavi, kot da bi nadaljeval vožnjo, a se velja izogibati temačnim predelom in parkiriščem med tovornimi vozili, razen če ne gre za specifično varovane predele, namenjene prenočevanju avtodomov. Vedno raje izberite uporabo namenskih postajališč za avtodome, ki so ustrezno varovani. Pri postankih zunaj teh svetujemo splošno previdnost pri varovanju avtodoma: pospravite vrednejše predmete in dokumente na varno ter zaklenite avtodom vsakič, ko se oddaljite nekaj metrov. S seboj ne nosite večjih vsot gotovine in vrednejših predmetov. Smiselno je razmisliti tudi o uporabi tehničnega varovanja, kot so alarmne naprave, ki so koristne predvsem takrat, ko avtodom parkiramo in zapustimo. Seveda je ob vgrajenem sistemu tehničnega varovanja smiselno označiti zunanjost avtodoma z ustreznimi nalepkami.”

Spoštujete naravo in preverite kaj veleva zakon

Draž vsakega sodobnega nomada, ki v avtodomu s seboj vozi posteljo, kuhinjo in kopalnico, je seveda tudi svoboda bivanja zunaj mrež velikih kampov. Z varčno LED osvetlitvijo, sončnimi celicami, zmogljivejšimi bivalnimi akumulatorji in zalogo vode ter plina sodobni avtodomi z malce varčnejšim ravnanjem stanovalcev lahko tudi za več dni zagotovijo bivalno avtonomijo. A bivanje v naravi v marsikateri turistični državi ni dovoljeno. Pri tem policisti in redarji nemalokrat dosledno nadzirajo plaže, obale jezer ali rek in gozdne jase, ki bi bile primerne za prenočevanje. Nemalokrat so dostopne poti do obale ali izhodišča za planinske pohode zaščitene s fizičnimi višinskimi ovirami in za avtodome nedostopne. 


Samozadostnemu bivanju v naravi so najbolj naklonjeni v skandinavskih deželah, veliko svobode še vedno dopušča tudi Grčija. A prvo pravilo takega bivanja je, da za avtodomom ničesar ne ostane v naravi, še posebej pa je prepovedano nehigienično praznjenje WC kasete. Bodite pozorni tudi pri izbiri počitka na poti. Na naši poti s kompaktnim Carthagovim družinskim modelom C-compactline z integrirano bivalno nadgradnjo smo na parkirišču ob plaži pri Premanturi na koncu Istre hrvaškemu policistu morali pojasniti, da ne nameravamo prenočiti v avtodomu. Razložili smo mu, da smo se ustavili le za kopanje - kot bi se z običajnim osebnim vozilom -, okoli avtodomapa nismo imeli kamp opreme, saj je znak pred vhodom na parkirišče izrecno prepovedoval kampiranje. Preveril je dokumente vozila in nam zaželel srečno pot. Razlika med parkiranjem in kampiranjem na poti je tudi v tem, da boste policista težko prepričali, da ste se ustavili za kopanje ali počitek, če bo na avtodomu razpeta tenda, zunaj postavljena jedilna miza in stoli ter prižgan žar.  

Polno integrirani Carthagov družinski model C-compactline je med drugim tudi odlična izbira za začetnike - ni prevelik in ponuja veliko bivalnega udobja.

Obvladljiv in odlično opremljen prekmurski Nemec 

Pri izbiri avtodoma svetujemo, da natančno razdelate svoje želje in pričakovanja. Najprej morate ugotoviti, kakšne so vaše potovalne navade oziroma koliko časa imate za potovanja. Odločiti se morate, ali boste avtodom uporabljali v vseh letnih časih ali pa vas zanima samo enkrat oziroma dvakrat na leto za daljše počitnice. Tu tiči tudi ključni odgovor na vprašanje ali najeti ali kupiti. 
Kot vzorčni primer mersko obvladljivega in odlično opremljenega vsesezonskega družinskega avtodoma za štiričlansko družino vam tokrat predstavljamo v Sloveniji izdelanega carthaga C-compactline, ki na manj kot sedmih metrih dolžine ponuja dve veliki postelji s štirimi ležišči, polno opremljen kopalniški blok s straniščem in tuš kabino ter kuhinjo s troplamenskim štedilnikom, velikim kompresorskim hladilnikom in jedilnim kotom za pet ljudi. Odlično razporejen tloris bivalnega dela z integrirano nadgradnjo objema tudi prednji del vozila in z vrtljivima sedežema voznika ter sovoznika povečuje sedežni dnevni prostor, ki ima v predelni steni s kopalnico nameščeno še izvlekljivo televizijo. Tloris je odličen za vsakodnevno menjavo lokacije, saj omogoča zelo hitro prilagoditev z dnevnega v nočni način bivanja; pomakniti je treba le naslonjali voznikovega in sovoznikovega sedeža naprej ter spustiti posteljo izpod stropa vozniške kabine. 

Kakovostna izdelava in zelo dober bivalni tloris.

Carthago C-compactline ima tudi dva lahko dostopna prtljažna prostora, večjega nad zadnjim previsom in manjšega, a dovolj velikega za shranjevanje zložljivih kamp stolov, na levem boku vozila. Kljub temu, da integrirana bivalna nadgradnja objema celotno šasijo Fiatovega ducata, ta avtodom zaradi uporabe tehnologije lahke gradnje ob bogati bivalni opremi še vedno ponuja razmeroma dobro nosilnost. Brez polne zaloge vode je ta kompaktni avtodom mogoče obtežiti še z nekaj več kot 400 kilogrami. Zaradi velikih steklenih površin integrirane nadgradnje okoli vozniške kabine lahko pohvalimo še odlično preglednost in stalni video prenos dogajanja za avtodomom na zaslonu ob levi strani volana. S tem avtodomom smo brez težav vozili tudi po ožjih stranskih cestah po našem in istrskem podeželju. Pri tem palec znova dvigujemo tudi za učinkovitost preverjenega Fiatovega dizelskega motorja, ki je na našem dobrih 600 kilometrov dolgem vikend potepu na 100 kilometrov porabil od 9,5 do 9,8 litra goriva.

Žal pa ima tako kakovostno izdelan in dobro opremljen avtodom, v katerem se bodo odlično počutili tako izkušeni popotniki kot tudi avtodomarski začetniki, precej visoko ceno: stane 140 tisoč evrov oziroma toliko, kot stane prava hiša …

Slovenija slovi kot pomembna dežela evropske industrije počitniških vozil

Slovenija v svetu karavaning industrije počitniških vozil uživa visok ugled. Za to je seveda najbolj zaslužna domača Adria Mobil iz Novega mesta, ki spadaj med največje izdelovalce avtodomov in počitniških prikolic v Evropi. Je slovenska blagovna znamka, ki na trgu nastopa s številnimi inovacijami in rešitvami naših inženirjev. Pred časom je sicer prešla pod lastništvo francoskega koncerna Trigano.
Pri nas pa ima dve tovarni, v Odrancih in Ormožu, tudi priznani nemški izdelovalec avtodomov višjega cenovnega razreda Carthago, ki pri nas zaposljuje približno 1000 ljudi. Carthago je v obeh svojih slovenskih obratih do sedaj izdelal že več kot 45.000 avtodomov. 
Poleg teh treh največjih tovarn počitniških vozil imamo v Sloveniji tudi nekaj že uveljavljenih srednjevelikih izdelovalcev, ki slovijo predvsem po kakovostnih “van” bivalnih nadgradnjah, kjer je celotni bivalni tloris umeščen znotraj karoserije kombija. Pri teh vse bolj priljubljenih okretnih bivalnih kombijih s kakovostjo in inovativnim pohištvom izjemno lahke gradnje izstopa koroško podjetje Robeta. Njihov odličen bivalni kombi za štiri osebe smo lansko poletje temeljito preizkusili na AMZS testu, kjer nas je prepričal predvsem z odličnim potovalni paketom, postavljenim v karoserijo Oplovega movana. 
Med naše bolj poznane in v tujini že uveljavljene družinske butične izdelovalce bivalnih kombijev spadata še podjetji Bravia mobil in Megamobil. Poleg naštetih pa ima Slovenija še precej specializiranih mikro podjetji, ki po naročilu predelujejo kombije v avtodome. Smo pač dežela številnih domačih mojstrov, ki se lotijo bolj ali manj zahtevnih projektov samogradnje avtodomov na večjih in manjših kombijih. Mnogi med njimi se lotevajo dragih prenov ikoničnih modelov, med katerimi seveda daleč najbolj izstopa Volkswagnova serija kombijev T2 in T3. 

Ključne besede


Varna vožnjaAvtodomipočitniceCarthagoRobeta Mobil

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije