Na trgu rabljenih avtomobilov je ponudba zanimivih električnih avtomobilov iz meseca v mesec večja; s tem, ko postajajo cenovno dostopnejši, je tudi povpraševanje kupcev večje. Pri rabljenih električnih avtomobilih prevoženi kilometri niso tako pomembni, kot je pomembno stanje akumulatorskega sklopa - in to lahko odslej natančno izmerite v AMZS!
Zakaj je stanje akumulatorskega sklopa pomembno pri prodaji ali nakupu električnega vozila?
Zato ker je akumulatorski sklop daleč najdražji sklop električnega avtomobila in ker je od njega odvisen tudi doseg z enim polnjenjem ter s tem tudi vpliv na dejansko mobilnost. Akumulatorski sklopi so zelo dragi, cene za menjavo se namreč gibljejo od 7000 do 20.000 evrov, če upoštevamo najbolj pogoste modele in znamke električnih avtomobilov.
Pri akumulatorskem sklopu njegovo stanje določa število polnilnih ciklov in tudi to, če je bil avto polnjen na hitrih polnilnicah, ki bistveno pospešijo degradacijo. Zato tudi ni tako zelo pomembno, koliko kilometrov ima električni avto na števcu, ampak kolikokrat in na kakšen način ga je predhodni lastnik polnil.
Tovarniško jamstvo na akumulatorski sklop
Eden največjih strahov, ki pesti kupce električnih avtomobilov, je povezan z najdražjim in najtežjim sestavnim delom električnega pogona - akumulatorskim sklopom. Noben izdelovalec ne razkriva predvidene izgube zmogljivosti v življenjskem ciklu energetske shrambe električnega avtomobila, vsi pa nudijo določene garancije ali jamstva, povezana s številom let ali prevoženimi kilometri. Večina najbolje prodajanih električnih avtomobilov ima 8-letno garancijo oziroma do 160.000 prevoženih kilometrov. V tem času naj se uporabna neto zmogljivost akumulatorskega sklopa ne bi zmanjšala na manj kot 70 odstotkov.
Neodvisna in natančna meritev
Pri morebitnem uveljavljanju garancijskih zahtev je težava v tem, da je na voljo zelo malo neodvisnih in dovolj natančnih meritev za ugotavljanje stopnje degradacije zmogljivosti akumulatorjev električnih vozil. Meritve zmogljivosti s tovarniškimi diagnostičnimi napravami, ki niso dostopne nepooblaščenim serviserjem, se torej izvajajo tam, kjer se tudi uveljavljajo garancijske zahteve.
Kako pomembna je za lastnike električnih avtomobilov neodvisna meritev, se zavedajo tudi v AMZS, zato omogočajo neodvisno meritev vsem, ki jih zanima dejansko stanje akumulatorskega sklopa, kar se s kratico označuje kot SOH (state of health).
Protokol meritve pri AMZS
Ob priklopu naprave mora biti akumulatorski sklop 100-odstotno napolnjen, meritev pa mora potekati, dokler raven energije ne pade vsaj pod 10 odstotkov. V tem času se avta ne sme polniti!
Številne parametre dogajanja v akumulatorju lahko uporabnik naprave vseskozi spremlja na aplikaciji na zaslonu pametnega telefona. Po končani meritvi oziroma koncu testa s kompleksnim algoritmom program merilne naprave analizira in izračuna degradacijsko stopnjo akumulatorja. Ta v odstotkih in dosegu poda izgubo zmogljivosti, preračunano glede na tovarniško izmerjene povprečne vrednosti po meritvenem ciklu WLTP za električne avtomobile. Meritev pokaže, koliko kilometrov bi avto s trenutnim stanjem akumulatorskega sklopa prevozil v idealnem delovnem temperaturnem območju akumulatorskih celic.
AMZS test zmogljivosti akumulatorskega sklopa temelji na naslednjih podatkih:
neto količini energije, ki jo avto lahko porabi iz akumulatorskega sklopa, |
algoritmu za kompenzacijo vpliva temperature in notranje upornosti akumulatorskega sklopa, |
končni oceni dejanskega stanja degradacije akumulatorskega sklopa. |
AMZS test pri meritvah kot neto vrednost shranjene energije za pogon upošteva neto vrednost v kWh. Odstopanje oziroma rezerva je tista energija, ki je avtu na voljo za zadnje kilometre dosega, pri katerem v programu za varčevanje z energijo avto ne omogoča več polne zmogljivosti pogona oziroma vožnje z več kot 100 km na uro. To je meja, ki jo pri meritvah povprečne porabe upošteva tudi standard WLTP.
Kako do meritve?
V AMZS centru v Ljubljani
Meritev degradacije akumulatorskega sklopa je na voljo v AMZS centru v Ljubljani na Dunajski cesti. Za meritev se je treba predhodno naročiti v AMZS info centru na brezplačni telefonski številki 080 28 20, od koder uporabnik tudi dobi termin vgradnje merilne naprave.
To vozniku v njegov avto vgradi tehnik AMZS, voznik pa potem opravi predpisani vozni cikel, kakršnega smo opisali v članku: meritev začne s polnim akumulatorskim sklopom, meritvene vožnje pa morajo potekati, dokler raven energije ne pade vsaj pod 10 odstotkov.
Po opravljeni meritveni vožnji se uporabnik znova oglasi v AMZS centru v Ljubljani, kjer AMZS tehnik odstrani merilno napravo, nato pa uporabniku natančno razloži dobljene rezultate.
Redna cena meritve znaša 150 evrov, člani AMZS pa imajo popust 20 odstotkov, kar pomeni ceno 120 evrov.