Da so električni avtomobili enako varni kot avti s klasičnim pogonom, smo v Motoreviji zapisali in dokazali že večkrat. A zmogljivi akumulatorji električnih avtomobilov vseeno predstavljajo dodaten varnostni izziv: goreče litij-ionske akumulatorje je zelo težko pogasiti!
Pred dvema letoma smo v Motoreviji objavili celovit test varnosti električnega avtomobila, v katerem smo se posvetili tudi varnemu reševanju potnikov iz električnega avta, ki je bil udeležen v prometni nesreči. Ugotovili smo, da z upoštevanjem navodil v reševalni karti voznika tako reševalci kot gasilci lahko dosežejo poškodovane potnike brez nevarnosti električnega udara iz visokonapetostnega sistema električnega avtomobila.
Nevarni litij-ionski akumulatorji
Povsem drugo zgodbo pa predstavljajo litij-ionski akumulatorji v električnih avtomobilih: če ti zagorijo ali se začnejo močno segrevati, gašenje zahteva posebno tehniko, traja pa lahko veliko časa - tudi več dni.
Razlog tiči v zgradbi litij-ionskih akumulatorjev, ki so sestavljene iz številnih ločenih baterijskih celic, notranjost teh celic pa je pod tlakom. Če se pregradne stene med celicami poškodujejo, lahko elektrolit, ki vsebuje litijeve soli, pride v stik z vlago v zraku, se začne močno segrevati in se lahko tudi vžge. Enako nevarno je predrtje celic, pri čemer pride do kratkega stika in iskrenja, ki lahko povzroči vžig litija, ali pa se zaradi kratkega stika celica začne močno segrevati.
V kateremkoli od opisanih primerov je goreč ali segret litij-ionski akumulator težko pogasiti ali ohladiti - kemične reakcije, ki segrevajo akumulator, lahko namreč trajajo tudi več dni skupaj.
Gasilci, ki morajo pogasiti goreč akumulator, se torej znajdejo pred velikim izzivom: gašenje z običajnimi sredstvi ni dovolj učinkovito. Pomaga le eno: potopitev sklopa akumulatorjev v veliko količino vode.
Goreča tesla na Tirolskem
Natančno tako so se v začetku oktobra odzvali gasilci na avstrijskem Tirolskem, ki so bili poklicani na reševanje Teslinega avtomobila, ki se je v rokah nemškega voznika najprej zaletel v obcestno ograjo, nato pa še v drevo. Trčenje je poškodovalo akumulatorski sklop v karoserijskem dnu Tesline limuzine, ki se je po trku vnela in zagorela. Ker je akumulatorski sklop tako velik in težak ter vgrajen v karoserijo avtomobila, ga gasilci niso mogli odstraniti iz avta in pogasiti, zato so ga dlje časa zalivali z veliko količino vode.
Navodila za gašenje: vsaj 11.563 litrov vode
Takšna rešitev se zdi pretirana le na prvi pogled: v resnici le potopitev v vodo omogoča gašenje in predvsem ohlajevanje pregretih baterijskih celic litij-ionskih akumulatorjev.
Sicer pa takšno rešitev priporočajo tudi izdelovalci električnih avtomobilov. V reševalni karti Teslinih avtomobilov - tehničnem dokumentu avtomobila, ki ponuja informacije o karoserijskih ojačitvah, načinu izklopa akumulatorjev in varnostnih mehov ter številne druge informacije - je namreč zapisano, da morajo imeti gasilci za gašenje akumulatorjev na razpolago vsaj 3000 galon (11.563 litrov) vode, s katero morajo hladiti pregrete akumulatorje.
Pri tem ni dovolj, da akumulatorje polijejo z vodo, ampak je priporočljivo, da pregrete oziroma goreče akumulatorje potopijo v vodo - in jih tudi pustijo v vodi dlje časa, saj kemične reakcije v akumulatorju lahko trajajo dlje časa. Če akumulatorji niso hlajeni, se lahko ponovno vnamejo - tudi po treh dneh od prvega požara.
“Vode imamo dovolj”
So slovenski gasilci pripravljeni na goreče električne avte?
Ob objavi testa varnosti električnega avtomobila pred dvema letoma so slovenski gasilci zatrdili, da so pripravljeni na tehnično reševanje ob nesrečah z električnimi avtomobili, saj se nenehno izobražujejo in spremljajo razvoj na tem področju. Boštjanu Žagarju, vodji izmene v Gasilski brigadi Ljubljana, smo zastavili nekaj vprašanj tudi o gašenju in hlajenju litij-ionskih akumulatorjev, s kakršnim so se srečali njihovi avstrijski kolegi.
Ste slovenski gasilci seznanjeni s takšnim načinom reševanja?
Slovenski gasilci smo seznanjeni z takšnim posredovanjem, ki ga priporoča oziroma zahteva omenjeni avtomobilski izdelovalec. Ni pa to edini pristop in tudi ne edino navodilo, ki je podano za posredovanje ob požarih električnih vozil. Tako imamo izoblikovanih več taktičnih postopkov za ukrepanje ob požarih na električnih vozilih.
Trenutno je v teku več različnih konferenc in strokovnih posvetov, ki odpirajo nove tematike in vprašanja, ki se pojavljajo pri posredovanju. Omenjeni avtomobilski izdelovalec pa ima res predvidene najobsežnejše ukrepe in najnatančnejša navodila glede porabe vode.
Kako lahko zagotovite zadostno količino vode na mestu požara?
Vodo lahko zagotavljamo iz gasilskih vozil oziroma hidrantnega omrežja. Mnogokrat niti ni potrebe po tako veliki količini vode.
Imate v načrtu uporabo posebnih zabojnikov z vodo, kamor v primeru požara lahko potopite avto?
Ne. Če bo treba, bomo uporabili zabojnike, ki so v lasti mestnih služb, kajti to možnost imamo in je ekonomsko opravičljiva. Lahko pa se zgodi, da bo kakšna gasilska enota v Sloveniji sama kupila zabojnike za ta namen. Tujina to prakso pozna, ampak predvsem zato, ker že uporabljajo tovrstne zabojnike. Izdelovalci avtomobilov ponujajo različne rešitve in tudi različne procese reševanja v primeru okvar in požarov. Gasilci se jim moramo seveda prilagajati in učinkovito reševati težave. Vozila, predvsem goreča, predstavljajo za gasilsko službo izziv tudi z ekološkega vidika, saj ob požarih prihaja do strupenih izpustov v okolje, veliko nevarnost pa predstavljajo tudi morebitne eksplozije.