Kupci, kolesarji smo nekoliko manj srečni, kajti precej nas je, ki smo na svoje "karbonske konjičke" čakali dlje, kot se čaka na škodo octavio, torej leto dni ali več. Lahko napišem iz prve roke, torej iz lastnega primera. Prvič v svoji kolesarski zgodovini, v kateri sem kupil dvakrat več koles, kot imam vseh prstov na rokah in nogah, se je zgodilo, da sem na novo kolo moral čakati 13 mesecev. Vmes se je podražilo za štiristo evrov! Nisem bil hud, bil sem srečen, da sva se dobila. Kolo je lepše in boljše kot se mi je zdelo v katalogu …
Ampak moj “osamljen primer” ni tako osamljen, zato sem si privoščil tak uvod v članek. Na koncu je vse dobro in vsi se krasno vozimo s kupljenimi kolesi, na dolge čakalne vrste pa smo se tudi navadili, mar ne?
Električna kolesa so bila vroče žemlje
Delov novinar Gašper Boncelj, urednik rubrike Avtomobilno, nam je lepo razložil lanski in predlanski prodajni hit električnih koles:
Elektrika naša transportna sredstva v zadnjih letih objema vse bolj, a na različne načine. Medtem ko v televizijskih reklamah slišimo največ besed o električnih avtomobilih, njihova uveljavitev niti približno ni tako hitra in močna, kot se to dogaja pri kolesih, kjer smo priča skoraj tihi električni revoluciji. Električna kolesa so zadnja leta res doživela velik razcvet. Po podatkih Financial Timesa so lani na starem kontinentu z njimi ustvarili že 12 milijard evrov prometa, česar si še pred slabim desetletjem ni bilo mogoče zamisliti. V Sloveniji se marsikdaj radi primerjamo z Nemčijo, velikim gospodarstvom, s katerim pogosto sodelujemo. Poglejmo, kakšno je stanje pri njih. Najprej velja splošna ugotovitev, da so tam tako električna kolesa kot električni avtomobili uveljavljeni bolj kot pri nas. V Nemčiji je bilo po podatkih njihovega panožnega kolesarskega združenja (Zweirad Industrie Verband) v letu 2021 prodanih 4,7 milijona koles. To je bila sicer nekoliko manjša številka kot v doslej rekordnem koronskem letu 2020 (5,04 milijona), znotraj te skupne številke pa so se krepila električna kolesa: dosegla so rekordne prodajne številke – dva milijona –, njihov tržni delež se je z 39 okrepil na 43 odstotkov. Še pred petimi leti so jih na leto prodali 600 tisoč, tržni delež je bil takrat pri 15 odstotkih. Po nekaterih virih ima zdaj že vsak šesti Nemec električno kolo, prodajne številke pa govorijo o približno 10-odstotni rasti prodaje električnih koles.
Naši trgovci so zadovoljni, nekateri presrečni
Pogovor z našimi trgovci o prodaji in zaslužkih je bil letos sila prijeten in predvsem pozitiven. Sogovorniki - distributerji nekaterih zvenečih kolesarskih znamk, ki zalagajo tudi manjše slovenske prodajalce kolesarske opreme - so poročali o neuradnih rekordnih prodajnih številkah. Manjši trgovci so samo zadovoljni s preteklo sezono, kajti praviloma so takšni trgovci bolj specializirani. In bolj ko si specializiran, večje težave so bile pri dobavi kolesarske opreme. Na primer cestnih specialk je bilo v ponudbi dovolj, a kaj, ko vsak kolesar potrebuje določeno velikost kolesa in s točno želeno opremo, tudi barvo. In potem se je zataknilo za kake pol leta ali več. Neizbirčni so imeli celo leto vso opremo na razpolago. Tako nekako so nam pojasnili lastniki manjših slovenskih kolesarskih prodajaln. Vrnimo se k največjim prodajalcem. Maja Virnik, izvršna direktorica v podjetju Proloco Trade, pravi takole:
Lanska sezona je bila za naše podjetje rekordna. Rast prodaje je bila še dodatno dobrih 5 odstotkov glede na rekordno leto 2021. Po informacijah, ki jih imam, vsi trgovci niso dosegli povečali prodaje zaradi pomanjkanja koles in zamud pri dobavah. Zato niso dosegli prihodkov iz leta 2021. Še vedno pa je bila sezona zelo dobra. Kar precej dobav je bilo proti koncu leta, zato verjamem, da bodo trgovci bolje pripravljeni na sezono 2023. Dobave so v lanskem letu precej zamujale, konkretno bolj kot v letu 2021; verjamem, da je bilo tudi pri drugih blagovnih znamkah podobno. Tudi letos so datumi dobav za kar nekaj koles zelo pozni. Govorim o dobavah v juniju in juliju. Bomo videli, kako se bo med sezono to spreminjalo. Trenutno namreč ne kaže, da bo čisto vse hitro dobavljivo.
Na vprašanje, kakšen je trend med kupci, kateri segment koles je v prodajni porasti in kateri usiha, Maja Virnik odgovarja:
Pri nas se najbolj pozna upad prodaje cenejših koles, nekje do 1000 evrov. Pri ostalih segmentih zaenkrat ne opažamo padca, celo nasprotno. Scott ima kar precej novih modelov, ki so z notranjim vzmetenjem unikatni na trgu in povpraševanje po teh modelih presega ponudbo. Zelo še vedno raste prodaja e-koles vseh vrst, gravel segmenta, tudi z novimi lahkimi modeli cestnih koles ne zadostimo povpraševanju.
Potem je sledilo glavno vprašanje o podražitvah: za koliko so se podražila kolesa - in kolesarska oprema?
Cene so v povprečju zrasle nekje med 7-10 odstotkov, tako koles kot tudi opreme!
Aleš Justin, vodja marketinga in spleta v Extreme Vital, verigi prodajaln s kolesi in kolesarsko opremo, nam je povedal, da je bila prodaja koles v 2022 nekoliko slabša kot v "koronskih letih". Še vedno pa so zabeležili prodajno rast glede na leta pred korono:
Motena dobava zaradi motenj v dobavnih verigah in težave pri izdelavi zaradi pomanjkanja določenih sestavin ali sestavnih delov so bile razlog za podaljšanje dobavnih rokov oziroma za določene nedobave. Se pa razmere izboljšujejo in smo glede letošnjega leta precej bolj optimistični.
Kaj nas čaka v letošnji kolesarski sezoni?
Po predvidevanjih večjih slovenskih kolesarskih trgovcev bo letošnje leto zagotovo slabše od lanskega. Trdijo, da bo prodajne številke iz leta 2022 nemogoče preseči. Nekoliko jih skrbijo tudi višje cene, ampak to naj ne bi bil razlog za upad povpraševanja. Ponudba bo stalna in manj omejena, kot je bila lansko leto, zato menijo, da bo lahko tudi letošnja sezona uspešna, ne pa zelo uspešna. Torej ostanemo pri ugibanju. A kupci smo lahko bolj pomirjeni, dobili bomo vse pravočasno ali takoj, kar bomo želeli kupiti. Ali pač še več, saj so si vsi trgovci zaradi dobrih prodajnih številk pri svojih dobaviteljih zagotovili boljše nabavno izhodišče. Če se sprehodite po večjih slovenskih kolesarskih prodajalnah, boste hitro ugotovili, da pokajo po šivih kljub temu, da je zunaj vrhunec zime. Trenutno lahko kupimo vse, kar naročimo, pa bo prišlo ob prvi "otoplitvi", torej veliko hitreje kot lansko leto. Le, kot pravi Maja Virnik, tisti najbolj petični ali dlakocepski kupci bodo morali počakati do junija ali julija. Največ izbire pa bodo imeli ljubitelji električnih koles. Pravzaprav jo imajo že zdaj.
AMZS pomaga tudi kolesarjem in vam uredi zavarovanje kolesa
Člani AMZS imate pomoč na cesti zagotovljeno tudi, kadar ste na kolesu, saj vam AMZS pomaga, ne glede katero in čigavo prevozno sredstvo uporabljate. Članstvo je namreč vezano na voznika, ne na prevozno sredstvo. V primeru družinskega članstva lahko prednosti in ugodnosti članstva z enim paketom koristi vsa družina. AMZS pomoč na cesti za kolesarje v sodelovanju s partnerskima avtomobilskima kluboma izvaja tudi v Avstriji in na Hrvaškem.
V AMZS centrih lahko uredite tudi zavarovanje kolesa (enako kot za druga prevozna sredstva in po novem tudi za dom, zdravje in nezgodo). Za informativni izračun lahko pišete na zavarovanja@amzs.si ali pokličete na 051 687 130. Zavarovanje lahko ob pomoči AMZS zavarovalnih zastopnikov sklenete tudi na daljavo.