Nasvet: Pretežki za pot?

Nasveti

Ne samo avtodomi - tudi avtomobili so lahko preobremenjeni s prtljago


S strešnim kovčkom, s kolesi na prtljažniku na vlečni kljuki in s polnim prtljažnikom počitniške prtljage je naš avto lahko kaj hitro preobremenjen. Kot smo v Motoreviji že pisali, smo stehtali nekaj avtomobilov in ugotovili, da so naši avtomobili praviloma težji, kot je napisano v homologacijskem kartončku. To pomeni, da jih lahko do predpisane največje dovoljene teže obremenimo z manj kilogrami, kot smo mislili, kar nam še zlasti na počitniških potovanjih lahko povzroči kar nekaj težav …

Teža oziroma masa ima v avtomobilskem svetu pomembno vlogo; vpliva na vozne lastnosti, udobje, varnost, zmogljivosti, porabo goriva (in s tem na okolje) in še kaj. Kot kupci oziroma vozniki avtomobilov na maso nimamo veliko vpliva, če ne štejemo različnih mas voznika in potnikov v avtu; avto pač tehta, kolikor tehta. Je pa dobro, da vemo, koliko naš avto tehta, saj tako lažje precenimo, koliko ga še lahko obremenimo, da ne presežemo največje dovoljene mase avtomobila; to določi avtomobilski izdelovalec. Če maso avtomobila odštejemo od največje dovoljene mase, dobimo nosilnost oziroma dovoljeno obremenitev. Nosilnost oziroma dovoljeno obremenitev avtomobilski izdelovalci določijo kot takšno, pri kateri še jamčijo, da ne vpliva na vozne lastnosti oziroma, da avto zmore vse vozne manevre na varen način. Pretežak avto namreč precej slabše zavira, drugače se obnaša tudi v ovinkih ali pri izogibalnih manevrih, poveča se poraba goriva in poslabšajo zmogljivosti.

Ne spreglejte: #VIDEO - AMZS varnostni trk avtomobilov z nezavarovanim in zavarovanim tovorom in AMZS preskusni trk avtodoma in osebnega avtomobila
Pri čelnem trčenju hipni pojemki dosežejo celo od 30 do 50 g. To pomeni, da morajo trakovi, ki držijo 145-kilogramski tovor na mestu, zdržati silo primerljivo z maso sedmih ton. 

Ni pomembna samo masa, ampak tudi razporeditev mase

A pri nalaganju avtomobila s počitniško prtljago ni pomembna le skupna masa prtljage oziroma avtomobila - paziti je treba tudi na razporeditev mase oziroma dovoljene osne obremenitve. V homologacijskem kartončku avtomobila so te navedene v rubriki N.1. Masa avtomobila je že brez dodatnega tovora in prtljage le redko razporejena v razmerju 50:50 med prednjo in zadnjo osjo, počitniška prtljaga pa lahko te razlike še poveča. Polno naložen prtljažnik vsekakor dodatno obremeni zadnjo premo, dodatno obremenitev pa prinesejo še kolesa na prtljažniku na vlečni kljuki. Vse skupaj lahko vpliva na vozne lastnosti: prednji del avtomobila je premalo obtežen, kar pomeni slabši oprijem prednjih koles, daljšo zavorno pot in veliko težav pri ostrejših vozniških manevrih, kakršen je na primer izogibanje oviri. Tudi ESC sistem pri tako neuravnoteženem avtomobilu ne more delovati tako učinkovito, kot bi moral.

Varnost pred počitniškimi željami

Spraviti vso prtljago za daljše poletne počitnice v avto je zaradi prevelikih želja pogosto stresno samo po sebi, a vseeno bodite pri tem pozorni tudi na dovoljene obremenitve. Raje doma pustite kakšen kos prtljage, kot da zaradi nepravilno obteženega in pretežkega avta zaidete v vozniške težave …

Masa praznega vozila je določena tako, da morajo biti v avtu vse tekočine in maziva, ki so potrebna za vožnjo, posoda za gorivo pa mora biti najmanj 90-odstotno napolnjena. V avtu mora biti tudi rezervno kolo (če ga avto ima) in orodje, s katerim je avto tovarniško opremljen. K tej masi je treba prišteti še 75 kilogramov kot maso povprečnega voznika. Tako izračunana masa je zapisana v homologacijskem kartončku kot “masa vozila”.

Zabrišite sledi!

Pazljivo s podatki pri najemu avtomobilov na počitnicah

V prejšnji številki Motorevije smo pisali o tem, kako lahko nepridipravi manipulirajo in služijo z osebnimi podatki, ki jih beležijo, shranjujejo in delijo sodobni avtomobili z naprednimi multimedijskimi sistemi in povezljivostjo. V članku opisana primera sta sicer zelo redka, a kaj podobnega se nam kaj hitro lahko zgodi tudi na poletnih počitnicah.

Kdor potuje v oddaljene kraje, kjer bi rad ostal mobilen, pogosto poseže po rent-a-car vozilih, ki so še zlasti na množičnih počitniških destinacijah zelo razširjeni in priljubljeni. A pozor: ko kot vzoren voznik in sodoben digitalni uporabnik svoj telefon povežete z avtomobilskim multimedijskim sistemom, ki omogoča prostoročno telefoniranje, predvajanje glasbe in še kaj, s tem že delite nekaj svojih osebnih podatkov. Pametni mobilnik v sistem namreč naloži telefonski imenik iz našega mobilnika, klice in še kaj - tudi izbrane in shranjene navigacijske cilje. Če je najeti avto sodobnejši in ima multimedijski sistem z nekaterimi tovarniškimi aplikacijami, kot je na primer aplikacija za pretakanje glasbe Spotify, v katero smo se prijavili s svojim uporabniškim računom, v avtu ostanejo naše nastavitve tudi po tem, ko smo ga vrnili in odšli domov.

Kako se lahko prepričamo, da za seboj nismo pustili digitalnih sledi? Preden avto vrnemo, v avtomobilskem multimedijskem sistemu nastavitve povrnemo nazaj na tovarniške - s tem za seboj izbrišemo vse sledi. Pogosto je sicer v zapletenih izbirnikih težko najti ta ukaz. Delno pomaga tudi ukaz “odstrani mobilni telefon”, ki pa za seboj pogosto pusti vsaj nekaj sledi.

Pametni mobilnik v sistem namreč naloži telefonski imenik iz našega mobilnika, klice in še kaj - tudi izbrane in shranjene navigacijske cilje.

 

Ključne besede


NasvetiVarna vožnjaTežaPočitnicenasvet