Za volanom: BMW M5 in M5 touring

Za volanom

Bombnik - Silovito fizikalno bombardiranje občutkov in čutil


Ikonična bavarska superšportna limuzina in karavan oziroma touring sta prvič v v svoji bogati zgodovini športnosti ob izjemni moči V8 motorja dobila še pomoč električnega priključka. Rezultat je osupljiv.

Bombnik iz naslova ima seveda metaforični pomen, s katerim najbolj neposredno in razumljivo opišemo občutke izza volana, ko se voznik v tem 2,5 tone težkem petmetrskem stroju odloči na podlago prenesti vseh 1000 Nm razpoložljivega navora. 

Zanimivosti in dejstva: Silovito fizikalno bombardiranje občutkov in čutil

Sunek hipnega potiska je tako silovit, da v trenutku z občutki, dražljaji in celo čustvi zaposli vsa čutila v telesu. Morda se sliši pretirano, a ta avto ob vsej svoji masi pri polnem pospeševanju v vsega 3,5 sekunde doseže hitrost 100 km/h, prej kot v 11 sekundah pa že preseže dvestotico. Če je ciljna ravnina dovolj dolga, M5, opremljen z dinamičnim paketom M Driver’s package, prej kot v pol minute doseže in preseže hitrost 300 km/h. Njegove fizikalne zmogljivosti okrepi še teatralno rjovenje 4,4-litrskega prisilno polnjenega V8 motorja, ki vozniku in okolici sporoča, da proti ovinku prihaja vihar. Bombardiranje občutkov za volanom oziroma dojemanje zmogljivosti se še toliko bolj okrepi, ko voznik pohodi zavoro in takoj zatem spet M5 kot vodeni izstrelek požene v ovinek.
Novi BMW M5 že na pogled daje vedeti, kako atomske so njegove zmogljivosti. Poglejte ta nizek prednji del z ogromnimi odprtinami za zajem zraka. Prav ustrezno hlajenje je bila po besedah prvega inženirja ena najbolj zahtevnih nalog.  

Inženirji si za podvozje zaslužijo nagrado za življensko delo

Pojemek izjemno zmogljivih kompozitnih zavor je brutalno silovit, vodljivost avtomobila skozi ovinek pa glede na velikost oziroma maso avtomobila odlična. Težko je verjeti, s kakšno natančnostjo je mogoče krotiti fiziko in se v vrh ovinka pripeljati brez izgubljenega centimetra začrtane smeri. Inženirji, ki so bili zadolženi za podvozje, si za uravnoteženje podvozja zaslužijo nagrado za življensko delo. Novi M5 tako učinkovito skriva svojo maso, da je težko verjeti, da zanj veljajo zakoni fizike. Dokler ovinki ne postanejo res zaprti oziroma ostri in ozki, je novi M5 neverjetno natančno in lahkotno obvladljiv - in neverjetno suveren pri nadzoru smeri ter oprijema. 
Inženirski vodja projekta M5 Joachim Popp nam je pojasnil, da so prav razvoju športnega podvozja posvetili veliko časa, testov in seveda znanja, ki sloni na pol stoletja izkušenj M oddelka. Izkušeni inženir izpostavlja, da je poleg elektronsko krmiljenih blažilnikov, ki prilagajajo blaženje vsakega kolesa posebej za najboljši stik s cesto, ključni dejavnik uravnoteženja gibanja avtomobila ter nadzora smeri nova aluminijasto-jeklena konstrukcija zadnje preme z značilno M kinematiko oziroma elastokinemtiko in predvsem petvodilno vpetje koles ter povezavo slednjih z vgrajenim aktivnim krmiljenjem, s katerim se kolesi zadaj v začrtano smer obračata za 1,5 stopinje. Tako so uspeli vrhunsko uravnotežiti podvozje in s pomočjo prilagodljivega štirikolesnega pogona, ki ima pogonsko “težišče” na zadnjih kolesih, in aktivnega zadnjega diferenciala zagotoviti odličen  v vseh razmerah. Levji delež nadzora velike mase prevzema rešitev aktivnega krmiljenja koles zadaj ter vrhunsko blaženje. Krmiljenje zadnjih koles seveda izboljša smerno stabilnost pri visoki hitrosti ter okretnost in udobje pri parkiranju ter vožnji po mestu. Novi BMW M5 je avto, s katerim se za vikend lahko odpelješ na severno zanko slovitega Nürburgringa ali pa v visokem tempu zelo udobno križariš po avtocesti. 

Na odlično smerno stabilnost oziroma vodljivost ima pomemben vpliv še dolga medosna razdalja, ki zagotavlja tudi prostorsko udobje v kabini.

V mestu kot električni avto, na daljših razdaljah udoben potovalnik

V bavarski prestolnici smo lahko v gostem prometu preverili tudi okretnost in prednost električnega dela pogona. Kot priključna hibrida M5 in M5 touring omogočata vožnjo le na električni pogon. Že res, da visokonapetostni pogonski akumulator zmogljivosti 18,6 kWh avtu doda 205 kilogramov, še dodatnih 50 pa prinese električni motor s 145 kW moči, a z njuno pomočjo je mogoče brez kaplje bencina tudi do 140 km/h na uro prevoziti dobrih 60 kilometrov po mestnih ulicah ali obvoznicah. Novi BMW M5 s priključno-hibridnim pogonom seveda ni ekološki avto zelenega prehoda, a elektrika mu pomaga preživeti v sterilno zeleni evropski politiki mobilnosti, hkrati pa okrepi njegove zmogljivosti in dejansko zmanjša porabo goriva in izpuste tam, kjer mora M5 svojo moč držati krepko pod nadzorom. V gostem prometu z enim klikom tak zmogljiv avto postane tihi M in z 18,6 kWh zaloge elektrike v mestu povsem konkurenčen električni avto. Poleg tega ima BMW M5 zelo učinkovit sistem rekuperacije, ki z največjo močjo 60 kW iz kinetične energije pojemkov polni pogonski akumulatorski sklop.

Kdor bo izkoristil ves potencial naprednega hibridnega pogona in dosledno uporabljal tudi 7,4-kilovatni AC polnilnik za oskrbo elektrike iz omrežja, bo vsekakor pozitivno presenečen nad porabo goriva pri vožnjah, kjer se M5 pelje kot običajni BMW serije 5.

Elektrike je tako tudi brez uporabe polnilnega kabla vedno dovolj za pomoč pri doseganju velikanske sistemske moči in za vožnjo v učinkovitem hibridnem načinu, kjer si pogonsko nalogo delita oba motorja - bencinski in električni. Kdor bo izkoristil ves potencial naprednega hibridnega pogona in dosledno uporabljal tudi 7,4-kilovatni AC polnilnik za oskrbo elektrike iz omrežja, bo vsekakor pozitivno presenečen nad porabo goriva pri vožnjah, kjer se M5 pelje kot običajni BMW serije 5.
Novi BMW M5 je v lahko ekstremno zmogljiv športni avto, a tudi udoben in skoraj neslišen ki družinski oziroma poslovni avto, ki z eleganco požira avtocestne kilometre.  

Izjemen je volanski mehanizem: natančen, odziven, poveden in res lepo sede v roke.

Kljub veliki teži še vedno čistokrvni M športnik

Ko smo pred potjo na Bavarsko zrli v tehnične podatke, smo menili, da 2,5-tone težak avto pač ne more biti pravi M športnik. A s pritiskom na tipko M in vklopom dodatnega “boost” programa potniki v novem M5 dobijo M klofuto, ki hipoma razblini vse dvome o tem ali je to športni avto ali ne. 

4,4-litrski bencinski V8 motor, opremljen s tehnologijo M TwinPower turbo oziroma dvema turbinskima polnilnikoma in cross-banksredinsko postavljenima izpušnima kolektorjema, ki skrbita za čim bolj neposreden pretok zraka skozi vroče jedro motorja.


Jedro zmogljivosti še vedno zagotavlja vrhunski visokovrteči se 4,4-litrski bencinski V8 motor, opremljen s tehnologijo M TwinPower turbo oziroma dvema turbinskima polnilnikoma in cross-banksredinsko postavljenima izpušnima kolektorjema, ki skrbita za čim bolj neposreden pretok zraka skozi vroče jedro motorja. Za kar najboljši izkoristek moči iskrbi natančen visokotlačni vbrizg (350 bar) goriva, za optimalno delovanje v vseh hitrostnih območjih motorja pa sistem popolnoma prilagodljivega krmiljenja ventilov valvetronic in dvojni vanos, ki časovno prilagaja delovanje odmične gredi. Motor predstavlja stoletje BMW motoroznanstva in je eden najbolj zmogljivih V8 motorjev na svetu. Na liter delovne prostornine ponudi kar 97,8 kW moči, še bolj osupljiva pa je krivulja njegovega navora. Največji navor doseže že pri 1800 vrtljajih na minuto in ne pojenja vse do števlke 5400 na merilniku vrtljajev. 430 kW največje moči doseže v hitrostnem območju od 5600 do 6500 vrtljajev. Piko na postavi gromki M zvočni oktet, ki doni skozi štiri okrogle izpušne cevi na orjaškem difuzorju. Difuzor pri visokih hitrostih črpa zračni tok izpod avtomobila in poskrbi, da podtlak še dodatno avto prisesa k tlom. 
Ob bencinski moči je tu še elektrika, ki še okrepi vrhunski odziv osemvaljnika in doda električni sunek navora. Vse skupaj na kolesa pošlje 8-stopenjski M steptronic samodejni menjalnik, ki mora skozi svoje zobnike prenesti kar 1000 Nm navora in 535 kW skupne sistemske moči. Ob tem podatku tudi vsi kilogrami dobijo drugačen pomen, saj orjaška sistemska moč postreže s prepričljivim razmerjem moči in mase: en kW moči mora poganjati le 4,6 kg avtomobila. To razmerje je skoraj tako dobro kot pri štirisedežnem Ferrarijev športniku purosangue v katerem kW moči poganja 4,1 kg avtomobila. Odličen dosežek za potovalno družinsko limuzino oziroma karavan!

Vrhunsko izdelana in prostorna kabina je opremljena s športnimi sedeži, ki so nadpovprečni - po udobju in objemu telesa v ovinkih. 

Šele tretjič kot karavan: 500 litrski prtljažnik in vlečna kljuka za dve toni težko prikolico

BMW M5 je kot limuzina na cestah že 40 let. Vse skupaj se je začelo leta 1984, ko so v takratno serijo 5 vgradil močan vrstni šestvaljnik iz športnega kupeja BMW M635 CSi. Do danes se je na cestah zvrstilo že šest generacij tega ikoničnega športnega avtomobila, a le za dve generaciji so na BMW M oddelku pripravili tudi karavansko oziroma touring različico. Vzrok? Verjetnoi v tem, da so doslej prodali le 2000 karavanskih različic BMW M5 touring. No, med tem pa so blizu bavarske prestolnice v Audijevem Ingolstadtu več kot uspešno spisali zgodbo s športnimi karavani serije RS, med katerimi danes še posebej izstopa audi RS6 avant quattro, ki je eden ključnih tekmecev BMW serije M5. Tudi zato ali pa predvsem zato je najnovejša generacija modela BMW M5 znova na voljo tudi v touring oziroma karavanski različici. 

Novi BMW M5 je v svoji osnovi ekstremno zmogljiv športni avto, ki pa zmore ponudit veliko voznih talentov - med katerimi na drugi strani izstopa neslišna in izjemno udobna električna vožnja oziroma prvovrstna potovalna izkušnja hibridnega pogona, ki z neverjetno eleganco požira avtocestne kilometre.


BMW M5 touring kljub ekstremnim zmogljivostim ponuja vso praktičnost klasičnega nemškega karavana višjega srednjega razreda. To pomeni veliko nosilnost, ki krepko presega pol tone (575 kg), pa vlečno kljuko, na katero je mogoče pripeti do 2 toni težko prikolico ail pa nanjo obesiti do 100 kg tovora, kar omogoča namestitev nosilca za tri električna kolesa. 
Še najbolj povprečen je BMW touring s prostornino razmeroma plitkega prtljažnika, ki glede na dolžino avtomobila znaša “le” 500 litrov, kar je 65 litrov manj od prej omenjenega Audijevega  tekmeca oziroma 190 litrov manj od Škodinega superba, ki v srednjem razredu karavanov postavlja prostorska merila. 
Res pa je tudi, da je navkljub touring oznaki bistvo tega M5 še vedno uživaška vožnja in ne prostorsko-prevozne naloge. M5 touring bo seveda tudi težko le družinski avto - njegova cena je tako visoka, da je M5 touring za povprečen evropski družinski proračun povsem nedosegljiv karavan. Pri nas je zanj treba odšteti 148.400 evrov oziroma 2050 evrov več kot za limuzinsko različico M5. Za ta denar na primer lahko kupite dva touringa BMW serije 5 z dizelskim motorjem in štirikolesnim pogonom xDrive …

Še najbolj povprečen je BMW touring s prostornino razmeroma plitkega prtljažnika, ki glede na dolžino avtomobila znaša “le” 500 litrov.

Pod črto …

Novi BMW M5 je absolutni tehnološki presežek inženirske (pre)drznosti, ki s svojo močjo in maso fiziko postavlja na glavo. Je eden od vrhuncev bencinskega avtomobilskega stoletja, ki tudi ob pomoči elektrike dokazuje superiornost evropske avtomobilske industrije. Je tudi avto, ki ob popolni varnostni opremi še vedno zahteva spoštovanje in zbranost. Pa seveda močno finančno zaledje, ki mora biti večje od želja in občudovanja vozniških hedonistov, ki se obračajo za njim. Je pa ta čustveni bombnik z V8 strojem zagotovo tudi naložba, saj nam je vodja projekta M5 pri večerji zaupal, da na mizi (še) nima projekta naslednika tega avta. Škoda bi bilo, če bi tako tudi ostalo …

Novi BMW M5 in M5 touring

- pet metrov dolga superšportna limuzina ali karavan
- stalni štirikolesni pogon xDrive M
- priključno-hibridni pogon: V8 biturbo bencinski motor in električni motor
- največja sistemska moč in navor: 535 kW (727 KM) in 1000 Nm
- ekstremne zmogljivosti: 305 km/h in 3,5 s do 100 km/h
- električni doseg: do 69 km
- 500-litrski prtljažnik
- popolna varnostna in komunikacijska oprema
- atraktiven videz
- že na voljo v Sloveniji 
- cena: 146.350 oziroma 148.400 za M5 touring 

40 let M5 zgodovine v eni fotografiji.  

 

Ključne besede


Za volanompriključni hibridštirikolesni pogonBMW 5BMW M5

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije