Črka M ima pri ljubiteljih beemvejev kultni ugled; BMW in M sport sta neločljivo povezana v bavarski paket avtomobilskih emocij, ki je BMW-ju v letu 2021 pomagal prodati skoraj 164 tisoč avtomobilov s črko M na zadku, prek trženjske identifikacije z znamko pa nedvomno še stotine tisočev beemvejev, ki nimajo nobene povezave z oddelkom M sport. Nič čudnega torej, da so pri BMW črko M - prvič doslej - nalepili tudi na električni avto. Zanimalo nas je, ali si BMW i4 M50 grand coupe zasluži črko M …
Da se avtomobilski izdelovalci vsak po svoje lotevajo električne mobilnosti, lahko v živo spremljate tudi v Motoreviji; nekateri za svoje električne avte snujejo namenske platforme in rišejo karoserije v drugačnem oblikovalskem slogu, spet drugi električne pogone in akumulatorske sklope vgrajujejo v obstoječe karoserije. Pri BMW uporabljajo oba pristopa; njihov veliki električni cestni terenec iX, na primer, je tehnično in oblikovno povsem samostojen električni avto, serija i4 pa je z električnim pogonom opremljena štirica v “gran coupe” podobi.
Če velja, da mora imeti pravi BMW M dolg prednji del, limuzinsko široko stojo in jezen pogled na cesto, je čisto prav, da so črko M prilepili na električni i4, ki ima najbolj “bencinski” videz od vseh BMW “električarjev” - avto je zadržal celo oba loka na zadnjem odbijaču, pod katerima so na bencinskem M4 štiri izpušne cevi. M čustva pač prodajajo avtomobile, pa čeprav električne.
Družinski avto?
I4 je po velikem električnem iX drugi BMW s povsem novo digitalno zasnovo armaturne plošče - merilnike in multimedijsko napravo so združili v ozek, a širok ukrivljen zaslon, ki je vselej lepo viden, kljub številnim podatkom pregleden, z informacijami v zgledni slovenščini. Tu se pozna prestižna zasnova BMW-ja - enako kot pri vozniški ergonomiji, ki je vzorna. Sedi se seveda športno nizko, a vselej udobno, prednja sedeža oprimeta telesi tudi med ostrimi ovinki, glede na nizko sedenje je celo pogled naprej in vstran kar dober.
Precejšnje presenečenje je bilo spoznanje, kako prostorna in uporabna je nova štirica; zadaj je dovolj prostora tako za noge kot, navkljub kupejevski strehi, za glave štirih odraslih, navduši pa prtljažnik; velika peta vrata namreč odkrijejo 470 litrov lahko dostopnega prtljažnega prostora, ki ga lahko s prevračanjem naslonjala zadnje klopi povečamo na skoraj 1,3 kubičnega metra.
Sunek v hrbet
Družinski uporabnosti navkljub pa velja bistvo tega avta vendarle iskati v njegovih voznih lastnostih in zmogljivostih. Z i4 M50 je tudi BMW priznal, da je pospešek najbolj pristna avtomobilska telesna izkušnja - in eden od najbolj prepričljivih prodajnih argumentov v prid električnim avtom. Kogar i4 M50 v 3,9 sekunde (kolikor rabi z mesta do 100 km/h) ali v približno 12 sekundah (z mesta do 200 km/h) ne osupne, je z njim v avtomobilskem smislu verjetno nekaj narobe. Če odmislimo eksotične električne superšportnike, se i40 M50 v tej disciplini lahko postavi ob bok najboljšim - Porschejevem taycanu, Audijevem e-tronu GT in zmogljivim različicam Teslinih avtomobilov.
Bavarska tehnika
Prav je, da nekaj povemo tudi o električni tehnološki plati tega avta. Čeprav je električni pogonski sistem v i4 obdan s klasično avtomobilsko karoserijo, ne pomeni, da so BMW-jevi inženirji le nadomestili bencinski motor z dvema električnima; platforma, na kateri stoji i4, je bila namreč zasnovana tudi za električne avte. Zato je ohišje ploščatega akumulatorskega sklopa, ki je pod karoserijsko dno privijačeno z 22 vijaki, nosilni del karoserije, na katerega je na primer pritrjen prednji spodnji okvir podvozja. Slednje temelji na tistemu iz bencinske serije 3 in serije 4, a ima kolotek spredaj širši za 26 mm, zadaj za 37 mm, namesto zadnjih jeklenih vzmeti pa zadnji del podpira zračno blaženje. i4 M50 ima serijsko vgrajeno prilagodljivo vzmetenje, športne zavore in volanski mehanizem s prilagodljivim prenosom ter dodatna prečna stabilizatorja za gornja vpetja vzmetenja.
Avto poganjata dva električna motorja, oba sinhrona: prednji zmore 190 kW, zadnji 230 kW, sistemska moč pa znaša 400 kW oziroma 544 KM. Motorja imata na voljo 80,7 kWh električne energije (neto vrednost), kar ob povprečni porabi 21 kWh/100 km zadošča za približno 380 km vožnje z enim polnjenjem: Je pa ta podatek seveda močno odvisen od načina vožnje: brez težav se da voziti tudi s porabo 18 kWh/100 km, enako brez naprezanja pa jo lahko dvignemo prek 30 kWh/100 km. Avto na izmeničnih polnilnicah lahko polnimo z 11 kW, na enosmernih pa z največ 205 kW. Velja omeniti še, da i4 M50 rekuperira z največjo močjo 195 kW in da ima vgrajen odličen sistem za prilagodljivo rekuperacijo, ki prek GPS sistema in digitalnih zemljevidov sledi konfiguraciji ceste - in samodejno močneje rekuperira pred križišči in ovinki.
BMW i4 M50
Motor spredaj: 190 kW Motor zadaj: 230 kW Sistemska moč: 400 kW (544 KM) Sistemski navor: 795 Nm Pospešek do 100 km/h: 3,9 s Največja hitrost: 225 km/h Cena (BMW Slovenija): 71.500 EUR |
Foto: Pravi M?
Kot pri glavnih tekmecih je treba tudi pri i4 M50 za pravo hitrostno izkušnjo poseči po športnih pripomočkih, vklopiti pogon v “sport boost” način, pohoditi pedal do konca in kljub štirikolesnemu pogonu in odlični smerni stabilnosti čvrsto prijeti volanski obroč; šele tako za kratek čas na kolesa lahko dobimo vseh 400 kW sistemske moči in skoraj 800 Nm navora.
A ves čas tovrstnih vozniških akrobacij smo pogrešali nekaj neotipljivega in nedoločljivega. Element tega nedoločljivega je zagotovo umetno generiran digitalno vesoljski zvok iz zvočnikov, ki seveda ne more nadomestiti hrupa in tresljajev odličnega bencinskega šestvaljnika v M3 in M4 - pa čeprav ga je ustvaril svetovno znan komponist filmske glasbe Hans Zimmer.
Pogrešali smo tudi več dirkaške surovosti, ki jo znata servirati M3 in M4; i40 M50 je pravzaprav zelo krotek in udoben avto, ki postane zver izključno na jasno izraženo namero in zahtevo. V običajnem voznem programu se i4 namreč pelje izjemno udobno in lahkotno - na tem mestu ni odveč priznanje BMW inženirjem, da so nad nizkopresečne športne pnevmatike znali postaviti tako učinkovito vzmetenje.
Preveč učinkovito se nam je zdelo tudi podvozje. Kje je športna živčnost bencinskih M-ov? Kje je živahen zadek, katerega krotenje zahteva prefinjeno vozniško roko, izkušnje in znanje?
M&M
Naslov članka M&M zato opozarja na dvojnost tega legendarnega simbola avtomobilske športnosti. Kot da pri BMW vodijo dvojne knjige M modelov - v prvi so M modeli z glasnimi bencinskimi motorji in živčnim podvozjem, v drugi pa neslišni in uglajeni električni avti, pri katerih vozniške emocije prožimo z gumbi in stikali. Kaj je boljše, puščamo v presojo bralcem …