Teslin najnovejši križanec Y je eden najboljših, prodajno najbolj uspešnih in najbolj kontroverznih električnih avtomobilov na trgu. Zmogljivosti športnega avtomobila združuje s prostorno družinsko uporabnostjo in celovito digitalno izkušnjo.
oblika in prostornost | 5/5 zvezdic |
zmogljivost in poraba | 5/5 zvezdic |
vozne lastnosti in udobje | 4/5 zvezdic |
varnost in oprema | 4/5 zvezdic |
vrednost glede na ceno | 4/5 zvezdic |
Tesla je v letošnjem septembru postavila nov mejnik, saj se je z modelom Y zavihtela na sam vrh mesečne statistike najbolj prodajanih avtomobilov v Evropi. Samo zamislite si: Tesla je v mesecu dni prodala več modelov Y kot Škoda octavij, Dacia sanderov in kar petkrat več kot Volkswagen svojih ID.4, ki je najbolj prodajan električni avto največjega evropskega avtomobilskega izdelovalca. Že res, da je v ozadju tudi nekaj statistične matematike zaradi načina izdobave naročenih oziroma izdelanih avtomobilov, a kljub temu je Tesla danes edina znamka, ki se lahko pohvali s popolnim prebojem elektromobilnosti in edina, ki se ne ukvarja z letom 2035 oziroma slovesom termičnih motorjev, saj bencina ali dizla nikoli sploh ni imela v ponudbi. O fenomenu znamke, ki pred dvajsetimi leti praktično ni obstajala, danes pa s prodajnimi uspehi temeljito pretresa avtomobilski svet, smo sicer pisali že v lanskem testu modela 3, ki je po karoserijski arhitekturi manjši limuzinski brat modela Y. Dejstvo je, da avtomobilski vsiljivec Tesla, ki je ideja sila kotroverznega, a tehnološko kreativnega vizionarskega genija Elona Muska, sprožil nepovratno verižno reakcijo elektromobilnosti.
Med polnjenjem smo si “zakurili” kamin
Tesla Y je vseh pogledih zelo poseben avtomobil, ki pa nedvomno najbolj izstopa s svojo digitalizacijo. Za marsikaterega tradicionalnega kupca je tesla nekakšen križanec med računalnikom in avtomobilom. V množici elektronskih oziroma komunikacijskih storitve in funkcij tega avtomobila je kar nekaj takih, ki z vožnjo, varnostjo, prometom ali načrtovanjem poti nimajo nikakršne povezave, a kljub navdušujejo njihove lastnike oziroma potencialne kupce.
Eden takih elektronskih avtomobilskih nesmislov, ki neizmerno zabavajo mimoidoče, je parkirni ples, v katerem zna tesla Y po ritmu glasbe prižigati utripalke, odpirati stekla, dvigovati in spuščati prtljažna vrata ter v slogu disko krogle na steno s svojima matričnima LED žarometoma izpisovati svoje ime in logotip znamke. Je tudi edini električni avto, v katerem si med polnjenjem v hladnih zimskih dneh “zakurite” digitalni kamin, ki med tem, ko na velikem zaslonu visoke ločljivosti gorijo bukova polena, iz zračnikov piha topel zrak, iz 14 zvočnikov zmogljivega audio sistema pa se sliši stereo-prasketanje ognja. Če imate s seboj še termovko toplega čaja, se z malce domišljije na kabel pripet 4,75 metra dolg avto s kupejevsko streho spremeni v romantično gorsko kočo. Ko večina klasičnih avtomobilskih izdelovalcev v svojih najnovejših električnih modelih za udobje v času polnjenja prilagaja tloris kabine, pri Tesli to rešujejo precej ceneje, digitalno. Na zaslonu vgrajenega tabličnega računalnik si je mogoče čas krajšati z množico iger ali ogledom filmov, serij, oddaj … iz aplikacij, kot sta Netflix ali YouTube.
Obvezna poroka s pametnim telefonom. Avto potem vse vidi in ve!
Za polno opravilnost vseh digitalnih veščin in upravljanja podatkovnega bogastva tudi na daljavo tesla Y zahteva dostop do voznikovega pametnega telefona. V tem segmentu upravljanja pa model Y blesti. Na daljavo je mogoče spremljati okolico parkiranega avtomobila, celo opozoriti mimoidoče ali premakniti avto. Tudi med vožnjo kamere vseskozi snemajo okolico vozila, ob nenadnem zaviranju ali hupanju pa na USB podatkovni ključ shranijo 10 s posnetka, ki predstavlja izredni dogodek. V prometni nesreči to predstavlja pomembno črno skrinjico za razjasnitev okoliščine. Je pa to tretje oko mogoče tudi izklopiti. A vsa ta umetna inteligenca zahteva visoko digitalno pismenost uporabnika. Kdor pametni telefon uporablja le za klicanje ali fotografiranje, bo v tesli imel težave. Brez digitalnega predznanja se v ta avto ne moreš sesti in sporočeno odpeljati. Ko enkrat to okolje voznik osvoji in posvoji, verjetno res ni poti nazaj. Tudi zato, ker 75 odstotkov morebitnih težav ne rešuješ na servisu, ampak s celovitim ponastavljanjem oziroma računalniškim “resetom” avtomobila. Voznik hkrati pritisne stopalko zavore in obe stikali na volanu. V nekaj sekundah se na zaslonu pojavi črnina, ki vse posodobitve postavi v kodni red in avto se spet zbudi pametnejši.
Družinski križanec, ki pospešuje kot porsche
Ni pa tesla Y samo digitalna naprava na kolesih, polna zabavne elektronike. Je tudi vozniško suveren avto, ki ponuja veliko vznemirljivih občutkov v tihi vožnji, ki pa je na zahtevo lahko tudi izjemno dinamična in celo adrenalinska. Oznaka performance pomeni, da za pogon skrbita dva električna motorja, ki na vsa štiri kolesa v hipu dostavita 770 Nm navora in kar 515 “konjev” konične moči. Do hitrosti 100 km/h se ta dobri dve toni težak družinski križanec zažene v vsega 3,7 sekunde. Enako hitro kot denimo novi porsche 911 carrera S. Impresivna je tudi končna hitrost, ki znaša 250 km/h uro. To so spoštovanja vredne zmogljivosti. Y pa presneti tudi z zelo natančno vodljivostjo, dobro uravnoteženim podvozjem in smerno stabilnostjo. Glede na zmogljivosti bi pričakovali bolj poveden in neposreden volan, a vozniški vtis je vseeno zelo dober. Avto na velikih platiščih in športnih vzmeteh ostaja presenetljivo udoben in še vedno učinkovito prestreza udarce izpod koles, le na tistih najbolj izrazitih neravninah in razdrapanih cestah kabino malce bolj občutno strese.
Navdušilo nas je odlično delovanje štirikolesnega pogona, ki smo ga preizkusili tudi v prvem snegu. Deluje brez zamud, odziva se hipno in zelo dobro nadzoruje zdrse. Tesla je še vedno med najbolj učinkovitimi električnimi avti; s približno 75 kWh zaloge elektrike bo tudi pozimi mogoče prevoziti blizu 400 kilometrov, kar je glede na zmogljivost pogona in stalni štirikolesni pogon zelo dober rezultat. Povprečno testno porabo elektrike smo z veliko prevoženimi kilometri na avtocesti brez težav obdržali pod mejo 20 kWh na 100 kilometrov. Voznik ima pri daljših poteh odlično podporo navigacije, ki izpisuje tudi ceno polnjenja, razpoložljivost in moč priključkov. Na Teslinih hitrih polnilnicah je trenutno pri nas za kWh potrebno odšteti vsaj 55 centov.
Veliko prostora, še več pa vozniške praznine
Tesla se požvižga na tradicijo in oblikovna pravila. Njena oblika je v celoti podrejena zahtevam pogona in uporabnosti, kar pomeni lekcijo tekmecem, ki se hvalijo s prostorskimi dosežki svojih prilagodljivih električnih karoserijskih arhitektur. Že svetla kabina je ob 289 centimetrih medosne razdalje prostorsko primerljiva z najbolj prostornimi tekmeci, kot sta enyaq ali ioniq 5. Prav vse tekmece svojem razredu pa poniža s prostornino svojih dveh prtljažnikov. S 121 litrsko servisno shrambo za polnilno opremo pod prednjim pokrovom in kar 854-litrskim prtljažnikom zadaj ponuja skoraj pol več prostora za prtljago. Pod ravnim dnom prtljažnika je še velik dodaten prostor. Ob položeni zadnji klopi Y ponudi več kot dva kubična metra prostora. Piko na uporabnosti postavlja z več kot pol tone nosilnosti in močno vlečno kljuko, ki poleg vleke do 1,6 tone težke prikolice ponuja še veliko vertikalno obremenitev; vlečna kljuka prenese do 100 kg vertikalne nosilnosti, kar pomeni, da je nanjo mogoče namestiti močnejši nosilec koles, na katerega lahko pritrdite do tri težja električna kolesa.
Ne moremo pa mimo vozniške praznine, ki zeva pred voznikom. Očesni stik s cesto prekinja pogled na 15-palčni tablični računalnik, na katerem vzporedno teče prikaz dogajanja na cesti, na njem pa so tudi vsa virtualna polja za vnos ukazov za vožnjo. V vseh smereh pomični stikali na volanu omogočata ključne bljižnice do digitalnih ukazov. Avto si zapomni tudi vse nastavitve voznika, a vseeno iskanje nekaterih ključnih podatkov vozniku jemlje preveč pozornosti. Edino preostalo stikalo za vklop vseh štirih utripalk pa so premaknili na strop.
Pri aktivni varnosti velja poudariti, da ima model Y učinkovit nadzor nad dogajanjem na cesti, ki ga spremlja in se nanj aktivno odziva celovit nabor vozniških pomočnikov, med katerimi je tudi dober radarski tempomat, nadgrajen s sistemom prediktivne vožnje in aktivnega vzdrževanja smeri. Vse skupaj nosi pomenjivo ime avtopilot, ki zna tudi samodejno zamenjati pas, a je za njegovo dopolnjeno pamet je treba doplačati zajetnih 3800 evrov. Y seveda ne zna voziti sam in sistem za naš okus deluje malce preveč nenaravno; nekateri tekmeci znajo s posredovanjem umetne inteligence že bolje kopirati uglajenost zbranega voznika.
Pod črto …
Teslin model Y je eden najbolj uporabnih, zmogljivih in učinkovitih električnih avtomobilov na trgu. Ni poceni, a ponuja eno najboljših razmerij med ceno, tehnologijo in vsakdanjo uporabnostjo.
Všeč nam je +
odlične zmogljivosti, zelo učinkovit pogonski sklop, počutje v kabini, nadpovprečno velik prtljažnik, vozne lastnosti, štirikolesni pogon, vlečne zmogljivosti
Ni nam všeč -
upravljanje prek zaslona, dragi asistenčni sistemi
Tehnični podatki
Tesla model Y AWD performance
Motor in prenos moči: | spredaj sinhroni električni motor, največja moč: 150 kW (204 KM), zadaj sinhroni električni motor, največja moč: 255 kW (258 KM), največja sistemska konična moč: 378 kW (515 KM), največji navor: 770 Nm, litij-ionski akumulatorski sklop zmogljivosti 75 kWh (neto), polnilnik: 11 kW (AC) in 250 kW (DC). Stalni štirikolesni pogon, 1-stopenjski reduktorski menjalnik. |
Mere in masa: | 475,1 cm, širina: 192,1 cm, višina: 162,4 cm, medosna razdalja: 289 cm, masa praznega vozila: 2072 kg, dovoljena skupna masa: 2634 kg, prtljažnik: spredaj 121 l in 854 l zadaj oziroma do 2158 l skupaj. |
Zmogljivosti in poraba: | največja hitrost: 250 km/h, pospešek od 0 do 100 km/h: 3,7 s, normna poraba električne energije kombinirano (WLTP): 14,6 kWh/100 km, normni doseg (WLTP): 514 km, izpust CO2: 0 g/km, povprečni doseg na testu (zima): 380 km, povprečna poraba na testu: 19,7 kWh/100 km |
Cena: | Tesla Motors: 70.990 EUR |