Doživetje: Fiat 500e

Test

Dolce vita - tudi na elektriko? Je električni fiat 500e s platneno streho v očeh ljubiteljice malega fiata še vedno pravi šarmer?


Čare Italije si je težko predstavljati brez italijanskih avtomobilskih ikon. Ena od teh je zagotovo fiat 500, ki je bil ustvarjen kot avto za vsakogar, a je v svoji sodobni reinkarnaciji postal modna avtomobilska ikona petične mestne mobilnosti. Mestnemu avtu iskrivega značaja in nezamenljivega videza so novi časi prinesli svojevrsten izziv - digitalizacijo in elektriko. Je torej digitalno-električni fiat 500e obdržal svoj iskrivi značaj urbanega avtomobilskega šarmerja? Njegov smisel smo v tokratnem električnem doživetju avtomobilske Italije iskali skupaj z ljubiteljico in lastnico bencinskega fiata 500.

Tisti dan vreme res ni obetalo veliko, a simpatična pojava fiata 500, odetega v precej nenavadno barvo, ki jo v Torinu uradno imenujejo rose gold oziroma zlato-rožnata, je v klavrni sivini deževnega jutra dodala nekaj zagona. Barva, ki bi po naši nestrokovni kozmetični oceni lahko bila tudi na barvnih kartah lakov za nohte in šmink, je ob našemu moškem pogledu na svet zbudila malce zadrege: kako nas bodo mimoidoči razumeli za volanom tega posebneža? Tudi zato smo tokrat na kilometre doživetja povabili ljubiteljico fiata 500, našo sodelavko iz marketinga AMZS, ki pozna modne, digitalne in avtomobilske trende. Špela Žužek je lastnica fiata 500 riva, zato nas je zanimalo, kakšen vtis bo na njo naredil njegov najmlajši brat s platneno streho in električnim pogonom, ki ga do največje v mestu dovoljene hitrosti (50 km/h) v tišini požene v pičle 3,1 sekunde.

Fiat 500e ima skrbno izpiljene oblikovne, digitalne in uporabniške podrobnosti.

Foto: Mestni avto za vse poti

S Špelo se dotaknemo poslanstva te Fiatove ikone. Ali majhen mestni avto res blesti le v mestni gneči med iskrivim lovljenjem zelenega vala v nizu semaforiziranih križišč? Špela izrazito prednost mestnega avtomobila vidi njegovih v merah in okretnosti, sicer pa pravi, da je fiat 500 veliko več kot le mestni avtomobil: “Je in ni mestni avto. Po velikosti je res povsem mestno ukrojen, a zaradi njegovega posebnega značaja, ki ga kot voznica tako cenim, ga nikoli nisem dojemala zgolj kot avto za v mesto. Z njim se z lahkoto odpelješ na katerokoli cesto, saj ima tisto nekaj, kar ga dela suverenega tudi na daljših vožnjah. Definitivno pa ima nezamenljiv urbani šarm, ki še posebej zablesti na ulicah italijanskih mest. Z njim se zato še toliko raje odpeljem na izlet v Trst, Benetke, Firence …”

 

Električni kabriolet je posebno doživetje: jadranje skozi pokrajino


Tej trditvi po nekajdnevni vožnji z električni fiatom 500e prikimamo tudi mi. Prvič smo vozili električnega kabrioleta in lahko povemo, da je veter v laseh s tihim pogonom brez izpuha še bolj doživet. Ob spuščeni platneni strehi vas bo v tem fiatu 500e vleklo iz mesta med ovinke manj prometnih podeželskih cest. Občutek za volanom je res dober: kot da bi jadrali skozi pokrajino. Stik z okolico je pristen. Poleg tega hipno podanih 220 Nm navora zagotavlja precej vozniških nasmehov, sploh ker avto zelo dobro drži stik s cesto. Kar z 294 kilogrami akumulatorski celic so obtežili dno vozila, da so zagotovili 37,3 kWh neto električne energije izključno za pogon prednjih koles. Težo so razporedili zelo natančno in znižali težišče ter dobro nastavili podvozje oziroma vzmetenje. Fiat 500e se ne boji ovinkov in ob dinamični vožnji zelo dobro skriva 1330 kilogramov. 185-litrski prtljažnik še vedno ponuja več prostora kot večina potovalnih kovčkov na motociklih. S povprečno porabo med 14,1 kWh in 15,7 kWh elektrike na 100 km se je mogoče brez postankov za polnjenje podati 260 km daleč, če ne lovite hitrostnih rekordov na avtocestah. Tudi na štiripasovnici je mali fiat povsem suveren, le zaloga elektrike pri 130 km/h kopni precej hitreje kot na podeželski cesti. Sicer pa se strinjamo s Špelo, da je fiat 500 odličen mestni avto, ki je prilagojen tudi za potovanje. Elektrika pri tem ni ovira. Na javni polnilnici bo zaloga energije v celoti povrnjena v dobrih štirih urah. Pa še to: na tisti deževen majski dan smo s Špelo pogumno odprli streho in v zatišju med nevihtami ujeli celo nekaj sončnih žarkov. Ko se je spet “ulilo kot iz škafa”, nas je digitalni vmesnik hitro pozval, naj pozorno spremljamo cesto, saj Fiatov digitalni sovoznik - kot imenujejo varnostne sisteme umetne inteligence - ne vidi več dobro. V tem avtu smo to razumeli kot pelji me, da te lahko zapeljem. Italijani neradi zapuščajo cono udobja, tudi to je del unikatne zgodbe tega avtomobila.

Malce je nenavaden občutek, ko avtomobilsko ikono odklopiš iz električnega omrežja in zaženeš v čisti tišini. Še ko ga zakleneš, ti drugače zatrobi v pozdrav. Ob pritisku stikala za zagon pa nobenega ciao. Seveda nismo pričakovali, da se bo oglasil Pavarotti, a občutek je res malce nenavaden, sploh če še spustiš streho. Zagotovo je tako tudi zaradi dejstva, da so električni motor vgradili v eno najbolj prepoznavnih avtomobilskih ikon in niso naredili čisto novega mestnega električnega fiata. A tudi brez zvoka ta avto s svojo malce izpiljeno podobo v smer visoke tehnologije še vedno kot magnet privlači poglede.

Špela je prvič prikimala elektriki

Z vsakim prevoženim kilometrom - kljub temu da smo se z odprto streho vozili pod temnimi oblaki - je Špela za volanom fiata 500e postala vedno bolj nasmejana. Doslej je električni avtomobili, ki jih je vozila, niso ravno navdušili. A tihi in poskočni fiat 500e očitno ima vse, kar Špela ceni v svoji modri rivi: “Je prvi električni avtomobil, ki me je navdušil. Ima nekaj tistega, kar ima moj fiat 500 riva. Zagotovo je vzbudil moje zanimanje za elektromobilnost. V bodoče bi veljajo razmisliti tudi o njem. Malce pogrešam iskriv in tako značilen zvok motorja. Drugače pa ima pravi značaj. Ima to, kar fiat 500 mora imeti. Glede sodobne digitalnosti priznam, da mi je analogna klasika še vedno bližje, a je digitalni vmesnik v električnem fiatu 500 tudi zelo simpatičen in lepo vdelan. Vse skupaj lično sovpada z značilnostmi električnega pogona. To je prvi električni avtomobil, ki me je pritegnil že, ko sem ga prvič videla na cesti. Zdaj, ko sem ga vozila, je dobil še več točk. Če se bom kdaj odločila zanj, bo riva vsekakor ostala doma.”

“Da, za volanom fiata 500e sem prvič sem pomislila, da bi lahko bila električna mobilnost tudi za mene,” prizna Špela, ki jo do sedaj električni avtomobili niso prepričali.

Najmanjša jahta na svetu ni poceni

Špela iskreno spregovori tudi o tem, zakaj je bila pripravljena odšteti več denarja za majhen avtomobil, ki je občutno dražji od tekmecev: “V fiata 500 sem se kot voznica zaljubila, ker je poseben, saj pooseblja slog dolce vita, sladko življenje. Cenim posebne, drugačne ljudi in stvari. Strinjam se z vsemi, ki pravijo, da je prav različica riva, ki sem si jo izbrala, najlepši fiat 500 vseh časov. Je majhen, simpatičen in odlično se ujameva. Dobro mi služi na vseh mojih poteh. To je moj prvi in edini avto doslej, ki sem si ga res iskreno zaželela. Fiat 500 mi je bil od nekdaj všeč, ko pa sem videla rivo, sem vedela, da je to to, kar želim voziti. V njem so na najlepši način združili dve klasiki: rivo in avtomobilsko ikono. V sebi dejansko vozi zgodbo, sporočilo iz oglasa - najmanjša jahta na svetu. V njem imam včasih res občutek, da križarim po ulicah in cestah ter na cilju ne parkiram, ampak pristanem. Tudi zato je v meni tudi po štirih letih, odkar je moj, še vedno navdušenje prvega dne, ko sem sedla vanj. Ima posebno raznolikost: zna biti strastno hiter, lahko je ležerno mediteranski ali pa nežen … kot sem rekla, nudi mobilnost v slogu dolce vita. Avto morda res ni tako oseben kot nakit, je pa fiat 500 zagotovo uporabno dragocen dodatek, ki podčrtuje življenjski slog lastnika.”

Vse podrobnosti kupci fiata 500 tudi opazijo in cenijo. Špela jih je takoj zaznala in povedala svojo izkušnjo ob nakupu rive.

Dober avto naredijo podrobnosti

To smo v Motoreviji že večkrat napisali in tudi pojasnili zakaj. Vidi se, da pri Fiatu niso le “na elektriko predelali” svoje ikone, pač pa avto temeljito pripravili, da z novim energentom ne izgublja svoje zgodbe. Fiat 500e ima skrbno izpiljene oblikovne, digitalne in uporabniške podrobnosti. Rdeča nit elektrifikacije denimo uporabnika znotraj nagovori tudi z ličnimi okroglimi stikali za odpiranje vrat namesto kljuk. Obe stikali sta enakega formata kot stikalo za zagon motorja. V ravno vrsto, v stilu gumbov za upravljanje “kasetnika”, so denimo postavljena tudi stikala za upravljanje menjalnika P, R, N in D. Vse te podrobnosti kupci fiata 500 tudi opazijo in cenijo. Špela jih je takoj zaznala in povedala svojo izkušnjo ob nakupu rive: “Ko sem se odločala za fiata 500 riva, so prav te oblikovne podrobnosti prevladale pri odločitvi za nakup. Do zadnje podrobnosti premišljeni in tako skrbno dodelani dodatki so postavili piko na i moji odločitvi, da kupim rivo. Meni najljubša podrobnost je še danes, ko se ob zagonu motorja na ekranu med merilniki izpiše napis riva. Skrbno dodelane dodatke, ta značilni podpis avtomobila, ki da nekaj več, ki podčrtuje slog in časti modo mobilnosti, opažam tudi v tej novi električni različici fiata 500. Samo poglejte odtis izvirnika na dnu predala v vratih in ob njem napis: narejen v Torinu. Kako lepo!”

Dama pravi, da obstajajo moški in ženski avtomobili

Špela si z zanimanjem ogleda električnega novinca, takoj opazi lična stikala za odpiranje vrat. Ko oba avtomobila postavimo skupaj, njena zgledno zloščena modra riva letnika 2017 ni videti prav nič zastarelo. Najprej se dotaknemo naše prej opisane zadrege. Je tako pobarvan kabriolet v resnici bolj ženski avto, vprašamo damo: “Mislim, da obstajajo bolj moški in bolj ženski avtomobili. Svojega fiata 500 riva bi uvrstila nekam vmes. Ne zdi se mi povsem tipično ženski avto, morda tudi zato, ker je moj partner nad njim izjemno navdušen in se odlično počuti, ko ga vozi. Če pa pogledam tega električnega, s platneno streho in odetega v sijočo zlato-roza kovinsko barvo, ga vidim kot izrazito ženski avto. Moram sicer priznati, da ta odtenek meni ni najbolj blizu in si avtomobila v taki barvi ne bi kupila.”

Elektrika, ki strese srce in odpre denarnico

Špela je na zanimiv način pojasnila to, kar so za vse všečne dodatke, kakovostno izdelavo, tehnološko doslednost in slovito dediščino, ki ikoni doda visoko tržno vrednost, pripravljeni plačati kupci fiata 500e. To ni električni avto, ki ga nekdo kupi zaradi ekonomije osebne mobilnosti in ekološke ozaveščenosti. To je avto, pri katerem se kupec zaljubi predvsem v njegov šarm, ne glede na ceno. Tisti hip, ko je fiat 500 postal del visoke avtomobilske mode, je dobil tudi butično ceno, ki v kombinaciji z električnim trendom dobiva nove razsežnosti: 34.880 evrov za 3,6-metrski avtomobilček z električnim priključkom je zares veliko denarja. A zaradi takšnih avtomobilov svet mobilnosti tudi v prihodnje ne bo dolgočasen.

Ključne besede


Fiatelektrikafiat 500kabrioletdoživetjeelektromobilnostelektrični avti