Ali je električni pogon uporabna alternativa dizlu v potniškem kombiju? Odgovor smo iskali v 6-metrskem MAN orjaku s 344-kilogramskim akumulatorjem namesto posode za gorivo.
oblika in prostornost | 5/5 zvezdic |
zmogljivost in poraba | 2/5 zvezdic |
vozne lastnosti in udobje | 3/5 zvezdic |
varnost in oprema | 4/5 zvezdic |
vrednost glede na ceno | 2/5 zvezdic |
Po meri evropskih velemest ... Kaj pa Slovenija?
Pri nemškem transportnem specialistu MAN-u so pri načrtovanju svojega velikega električnega dostavnika serije TGE, ki si tehniko deli z Volkswagnovim crafterjem, izhajali iz predpostavke, da je električni pogon lahko konkurenčen dizelskemu motorju predvsem pri urbanem transportu.
Evropska statistika kaže, da 70 odstotkov lahkih gospodarskih vozil na transportnih poteh po velikih mestih prevozi manj kot 100 km na dan. Poleg tega so povprečne hitrosti na mestnih ulicah nižje od 60 km/h in v gostem prometu je veliko zaviranj ter speljevanj, kar gre v prid električnemu pogonu. Če k vsemu skupaj dodamo še okoljski vidik zniževanja izpustov in hrupa, ima tak velik dostavnik brez izpustov kar nekaj argumentov, s katerimi je elektriko mogoče postaviti ob bok fosilnemu energentu. Res pa je tudi, da v Sloveniji nimamo velikih metropol, kar pomeni, da je večina tovrstne logistike vezane ne le na mestni, temveč predvsem medkrajevni promet. Ključno vprašanje tega testa je ali ahko torej tihi specialist s šestimi ločenimi letalskimi sedeži in dobrimi sto kilometri dosega na naših cestah tekmuje z dizelskimi tekmeci?
Glede na doseg namenjen res zelo specifični mobilnosti ...
V potniški različici ga za slovenske ceste težko priporočimo kot pravo izbiro. Zakaj? Ker je glede na doseg namenjen res zelo specifični mobilnosti: predvsem tihi vožnji v velikih turističnih naseljih, prevozu VIP potnikov med letališkimi terminali ali od hotela na letališče ali v pristanišče. Zato smo ga postavili na letališko ploščad osrednjega slovenskega letališča, kjer infrastrukturo prilagajajo tudi zahtevam elektromobilnosti. Pri nas bi bil prava izbira za krožne turistične panoramske vožnje okoli blejskega ali bohinjskega jezera, turistične oglede zgodovinskih mestnih jeder Ljubljane, Maribora, Ptuja ali Novega mesta,… Kljub svoji velikosti ima namreč vgrajeno razmeroma skromno energijsko shrambo s 35,8 kWh, kar pomeni manj shranjene energije kot pri povprečno zmogljivem električnem avtomobilu z dosegom okoli 300 kilometrov, a je kombi zaradi višine, mase in tovornih zmogljivosti energijsko veliko seveda bolj zahteven. V nobenem električnem avtomobilu se nam še ni zgodilo, da bi bili v Sloveniji prisiljeni parkirati ob cesti in pozvoniti na vratih prve hiše ter prositi za prosto vtičnico. No, velikana smo morali parkirati, saj smo brez energije ostali tik pred ciljem 83-kilometrske testne trase, ki smo se je lotili v zimskih temperaturah z 90-odstotno zalogo energije.
Prijetna in umirjena vožnja
Vožnja je sicer zelo prijetna in umirjena, podprta z aktivnimi pomočniki, a ta kombi res ni doma na odprtih cestah. Pri hitrosti 90 km/h poraba bliskovito poskoči, preseže 30 kWh na 100 kilometrov in kar naenkrat je treba varčevati in vse bolj nervozno pogledovati proti zaslonu med merilniki, na katerem se kilometri dosega odštevajo hitreje kot prevoženi kilometri. Dobro vodljiv in udoben kombi tako lahko hitro postane počasnejši od tovornjaka in v skrajnem primeru se je treba odpovedati tudi ogrevanju kabine. Tudi 290 Nm navora v tako velikem kombiju ne pomeni kakšne posebne suverenosti pri odločnem speljevanju. Če bi bili zasedeni vsi razpoložljivi sedeži in polno naložen prtljažnik za tretjo vrsto sedežev, ta kombi niti slučajno pri hitrosti višji od 60 km/h ne zmore prevoziti 100 kilometrsko razdalje. S praznim - brez potnikov in tovora - kombijem smo prevozili 105 km z enim polnjenjem. Po drugi strani pa je z razpoložljivim prostorom, notranjo višino, udobnim dostopom do sedežev in prtljažnika odličen na kratkih razdaljah z veliko vstopanj v vozilo in izstopanj iz njega. V gostem prometu je tudi poraba precej nižja in jo je brez težav mogoče spraviti pod 30 kWh na 100 km.
Pod črto
Električni MAN je prostorsko razkošen prevozni specialist za posebne naloge. Vprašanje pa je, ali na kratkih razdaljah naredi dovolj kilometrov, da z učinkovitostjo upraviči svojo ceno. Dizel bo v svetu kubičnih metrov in ton še dolgo nepremagljiv.
Všeč nam je +
6 ločenih sedežev, velik prtljažnik, notranja višina kabine, udobje, preglednost
Ni nam všeč -
(pre)majhen doseg, zmogljivost akumulatorskega sklopa, skromne zmogljivosti, največja hitrost 90 km/h
Tehnični podatki
Motor in prenos moči: | sinhroni električni motor s permanentnim magnetom, največja moč: 100 kW (136 KM), največji navor: 290 Nm. Pogon na prednji kolesi, samodejni brezstopenjski menjalnik. Litij-ionski akumulator, zmogljivost: 35,8 kWh. |
Mere in masa: | dolžina: 598,6 cm, širina: 204 cm, višina: 259 cm, medosna razdalja: 364 cm, masa praznega vozila: 2550 kg, največja dovoljena masa: 3500 kg, prtljažnik: več kot 3 m3. |
Zmogljivosti in doseg: | največja hitrost: 90 km/h, pospešek od 0 do 100 km/h: / s, normna kombinirana poraba energije: 30,9 kWh/100 km, normni največji doseg: 110 - 115 km, poraba energije na testu: 32,7 kWh /100 km, povprečni doseg na testu: 105 km. |
Cena: | MAN Truck & Bus Slovenija: 76.860 EUR. |
Vaše mnenje ...