Test: MAN eTGE 3.140E

Test

Tihi specialist za posebne naloge ...


Ali je električni pogon uporabna alternativa dizlu v potniškem kombiju? Odgovor smo iskali v 6-metrskem MAN orjaku s 344-kilogramskim akumulatorjem namesto posode za gorivo.

oblika in prostornost 5/5 zvezdic
zmogljivost in poraba 2/5 zvezdic
vozne lastnosti in udobje 3/5 zvezdic
varnost in oprema 4/5 zvezdic
vrednost glede na ceno 2/5 zvezdic

 

Po meri evropskih velemest ... Kaj pa Slovenija?

Pri nemškem transportnem specialistu MAN-u so pri načrtovanju svojega velikega električnega dostavnika serije TGE, ki si tehniko deli z Volkswagnovim crafterjem, izhajali iz predpostavke, da je električni pogon lahko konkurenčen dizelskemu motorju predvsem pri urbanem transportu.

Evropska statistika kaže, da 70 odstotkov lahkih gospodarskih vozil na transportnih poteh po velikih mestih prevozi manj kot 100 km na dan. Poleg tega so povprečne hitrosti na mestnih ulicah nižje od 60 km/h in v gostem prometu je veliko zaviranj ter speljevanj, kar gre v prid električnemu pogonu. Če k vsemu skupaj dodamo še okoljski vidik zniževanja izpustov in hrupa, ima tak velik dostavnik brez izpustov kar nekaj argumentov, s katerimi je elektriko mogoče postaviti ob bok fosilnemu energentu. Res pa je tudi, da v Sloveniji nimamo velikih metropol, kar pomeni, da je večina tovrstne logistike vezane ne le na mestni, temveč predvsem medkrajevni promet. Ključno vprašanje tega testa je ali ahko torej tihi specialist s šestimi ločenimi letalskimi sedeži in dobrimi sto kilometri dosega na naših cestah tekmuje z dizelskimi tekmeci?

MAN eTGE 3.140E izstopa s svojo razkošno kabino, stojno višino in impozantnim videzom. S svojim električnim pogonom je kot ekološki velikan za prevoz potnikov zagotovo zanimiv tudi zaradi ugleda. Tak kombi si denimo predstavljamo kot službeno vozilo raznih nacionalnih ali krajinskih parkov, ko se visoka delegacija denimo v tišini, brez izpustov pelje skozi Sečoveljske soline ali pa izpred Planinskega muzeja v Mojstrani v sam zatrep doline Vrat v srce Triglavskega narodnega parka skoraj do severne stene Triglava.

Glede na doseg namenjen res zelo specifični mobilnosti ...

V potniški različici ga za slovenske ceste težko priporočimo kot pravo izbiro. Zakaj? Ker je glede na doseg namenjen res zelo specifični mobilnosti: predvsem tihi vožnji v velikih turističnih naseljih, prevozu VIP potnikov med letališkimi terminali ali od hotela na letališče ali v pristanišče. Zato smo ga postavili na letališko ploščad osrednjega slovenskega letališča, kjer infrastrukturo prilagajajo tudi zahtevam elektromobilnosti. Pri nas bi bil prava izbira za krožne turistične panoramske vožnje okoli blejskega ali bohinjskega jezera, turistične oglede zgodovinskih mestnih jeder Ljubljane, Maribora, Ptuja ali Novega mesta,… Kljub svoji velikosti ima namreč vgrajeno razmeroma skromno energijsko shrambo s 35,8 kWh, kar pomeni manj shranjene energije kot pri povprečno zmogljivem električnem avtomobilu z dosegom okoli 300 kilometrov, a je kombi zaradi višine, mase in tovornih zmogljivosti energijsko veliko seveda bolj zahteven. V nobenem električnem avtomobilu se nam še ni zgodilo, da bi bili v Sloveniji prisiljeni parkirati ob cesti in pozvoniti na vratih prve hiše ter prositi za prosto vtičnico. No, velikana smo morali parkirati, saj smo brez energije ostali tik pred ciljem 83-kilometrske testne trase, ki smo se je lotili v zimskih temperaturah z 90-odstotno zalogo energije.

V zelo prostorni potniški kabini bi sicer bilo lepo potovati tudi po kakšni slovenski turistični cesti, a pri medkrajevnem prometu je zaradi skromnega dosega že treba natančno načrtovati postanke za oskrbo z energijo. Na izmeničnem električnem toku ga je mogoče polniti z največ 7,2 kWh, kar pomeni slabih pet ur postanka na polnilnici.

Prijetna in umirjena vožnja

Vožnja je sicer zelo prijetna in umirjena, podprta z aktivnimi pomočniki, a ta kombi res ni doma na odprtih cestah. Pri hitrosti 90 km/h poraba bliskovito poskoči, preseže 30 kWh na 100 kilometrov in kar naenkrat je treba varčevati in vse bolj nervozno pogledovati proti zaslonu med merilniki, na katerem se kilometri dosega odštevajo hitreje kot prevoženi kilometri. Dobro vodljiv in udoben kombi tako lahko hitro postane počasnejši od tovornjaka in v skrajnem primeru se je treba odpovedati tudi ogrevanju kabine. Tudi 290 Nm navora v tako velikem kombiju ne pomeni kakšne posebne suverenosti pri odločnem speljevanju. Če bi bili zasedeni vsi razpoložljivi sedeži in polno naložen prtljažnik za tretjo vrsto sedežev, ta kombi niti slučajno pri hitrosti višji od 60 km/h ne zmore prevoziti 100 kilometrsko razdalje. S praznim - brez potnikov in tovora - kombijem smo prevozili 105 km z enim polnjenjem. Po drugi strani pa je z razpoložljivim prostorom, notranjo višino, udobnim dostopom do sedežev in prtljažnika odličen na kratkih razdaljah z veliko vstopanj v vozilo in izstopanj iz njega. V gostem prometu je tudi poraba precej nižja in jo je brez težav mogoče spraviti pod 30 kWh na 100 km.

Če bi bili zasedeni vsi razpoložljivi sedeži in polno naložen prtljažnik za tretjo vrsto sedežev, ta kombi niti slučajno pri hitrosti višji od 60 km/h ne zmore prevoziti 100 kilometrsko razdalje.

Pod črto

Električni MAN je prostorsko razkošen prevozni specialist za posebne naloge. Vprašanje pa je, ali na kratkih razdaljah naredi dovolj kilometrov, da z učinkovitostjo upraviči svojo ceno. Dizel bo v svetu kubičnih metrov in ton še dolgo nepremagljiv.

Všeč nam je +

6 ločenih sedežev, velik prtljažnik, notranja višina kabine, udobje, preglednost

Ni nam všeč -

(pre)majhen doseg, zmogljivost akumulatorskega sklopa, skromne zmogljivosti, največja hitrost 90 km/h

Evropska statistika kaže, da 70 odstotkov lahkih gospodarskih vozil na transportnih poteh po velikih mestih prevozi manj kot 100 km na dan.

Tehnični podatki

Motor in prenos moči: sinhroni električni motor s permanentnim magnetom, največja moč: 100  kW (136 KM), največji navor: 290 Nm. Pogon na prednji kolesi, samodejni brezstopenjski menjalnik. Litij-ionski akumulator, zmogljivost: 35,8 kWh.
Mere in masa: dolžina: 598,6  cm, širina: 204  cm, višina: 259  cm, medosna razdalja: 364 cm, masa praznega vozila: 2550 kg, največja dovoljena masa: 3500  kg, prtljažnik: več kot 3 m3.
Zmogljivosti in doseg: največja hitrost: 90  km/h, pospešek od 0 do 100  km/h: /  s, normna kombinirana poraba energije: 30,9  kWh/100 km, normni največji doseg: 110 - 115  km, poraba energije na testu: 32,7  kWh /100 km, povprečni doseg na testu: 105 km.
Cena:  MAN Truck & Bus Slovenija: 76.860 EUR.
Velik in odlično dostopen prtljažnik.

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Kakšen doseg bi bil po vašem mnenju zadovoljiv za namenski potniški kombi, da bi o njem razmisli kot alternativi dizelskemu motorju?

 

 

Ključne besede


testelektrikaElektromobilnostMANMAN TGE