Tehnika: Dirkaški avtopilot

Tehnika

Hitri krog s Toyotinim samovozečim športnim prototipom yarisom GR


Si predstavljajte, da bi na snežni cesti lahko pritisnili stikalo umetne inteligence in avto bi vam skozi ovinke pomagal voziti, kot bi volan namesto vas vrtel svetovni rally prvak Kalle Rovanperä. Sliši se neverjetno, a športni Toyotin yaris GR nam je na zahtevni dirkalni stezi Dreux blizu Pariza dokazal, da se zna brez voznika za volanom peljati kot prvak. Zakaj je Toyota za volan enega najboljših športnih avtomobilov našega časa vgradila virtualnega voznika?

To vprašanje smo zastavili Toyotinim inženirjem takoj po koncu osupljive vožnje s hitrim yarisom, ki nas je v precej dinamičnem tempu suvereno, brez odstopanj z idealne linije in brez vsakršne asistence človeških rok na volanu popeljal skozi niz ovinkov.

Mešani občutki popolnega hitrega kroga Toyotinega dirkaškega avtopilota

Velja pripomniti, da smo ob takšni vožnji doživeli precej mešane občutke. Takoj po pritisku stikala samodejne vožnje je hitro postalo jasno, da avto točno ve, kaj počne, da s svojim strojnim vidom izjemno natančno gleda v razpoložljiv prostor med robniki in še bolj natančno začuti, kdaj fizika pnevmatikam jemlje oprijem. Početje Toyotine umetne inteligence je bila tako prepričljivo in računalniško natančno, da smo prav zavistno zrli v stikalo za zagon samovozečega sistema; sami bi težko tako natančno in hitro odpeljali niz ovinkov brez treninga. V tistem trenutku smo se počutili kot se verjetno počuti šahovski velemojster, ko ga matira superračunalnik. Hkrati pa smo razmišljali, zakaj bi čudovite vozniške občutke za volanom tako uživaškega avtomobila sploh prepustili umetni inteligenci? Takšen avto je vendarle narejen po željah vozniških hedonistov, strojnih zanesenjakov in avtomobilskih sanjačev - zakaj so ga dali v roke računalniku, ki ga samo zelo dobro pelje, a ob tem zagotovo ne občuti nikakršnih užitkov? 

Početje Toyotine umetne inteligence je bila tako prepričljivo in računalniško natančno, da smo prav zavistno zrli v stikalo za zagon samovozečega sistema; sami bi težko tako natančno in hitro odpeljali niz ovinkov brez treninga.

Kako je videti dinamična vožnja umetne inteligence?

Na družbenem omrežju Instagram si na profilu Motorevije lahko ogledate, kako hitro in natančno je ta najbolj kultni novodobni mali športni avto vozil sam.
Toyotin dirkaški avtopilot je praktično vsak ovinek sam odpeljal po idealni liniji. Na zaslonu pa je strojni pogled Toyotinega dirkaškega avtopilota. 

Novo razumevanje vozniške paradigme

Naše pomisleke smo predstavili Toyotinemu strokovnjaku dr. Avinashu Balachandranu, ki je vodja razvoja vgradnje umetne inteligence v avtomobile. Takoj je razumel naš pomislek in razložil, kaj vse bi v kritičnem trenutku rešile veščine svetovnega rally prvaka: “Umetna inteligenca res veliko obeta, vendar se zavedamo, da obstajajo tudi strahovi glede njenega razvoja in odgovorne uporabe. A predstavljajte si kritičen trenutek na zasneženi cesti ali pa trenutek, ko morate pri višjih hitrostih v realnem prometu obvoziti oviro. Z napačno reakcijo lahko voznik tveganje za nesrečo poveča, tukaj pa lahko odločilno vlogo prevzame prav vozniško znanje. Avto se od naših najboljših dirkačev lahko nauči pomagati vozniku preprečiti nesrečo. Umetna inteligenca lahko pomaga vozniku izostriti reakcije, izboljšati razumevanje vozniške fizike in mu celo pomaga napredovati v znanju obvladovanja avtomobila. Umetna inteligenca se v tem trenutku nahaja na razpotju sprejemanja njenih možnosti. Smiselno umeščena pomoč umetne inteligence lahko v avtomobilu pomaga ljudem preseči morebitne fizične in celo psihične omejitve ali pa omogoči kakovostnejšo izrabo časa. Predstavljajte si vožnjo športnega yarisa GR v zastoju, kjer res ni nikakršnih užitkov. Če mu boste nekoč lahko v zastoju prepustili volan ob zavedanju, kaj vse zna in zmore, boste tisti čas lahko porabili za kaj bolj koristnega. S prihodom umetne inteligence se spreminja osnovna paradigma vožnje in uporabe avtomobila iz sredstva v sopotnika.” 

Toyotin raziskovalec Dr. Avinash Balachandran je vodja razvoja vgradnje umetne inteligence v avtomobile.

Toyotin raziskovalec še poudarja, da naj bi z umetno inteligenco avto postal voznikov inteligentni prijatelj oziroma mobilnosti partner.  S tega vidika ima pametni prototipni yaris, ki se je vozniških veščin vključno z refleksi in motoriko res učil od Kalleja Rovanperäe oziroma iz podatkov njegove dirkaške telemetrije, v resnici zelo pomembno nalogo aktivnega prenosa najboljših človeških vozniških veščin na povprečnega voznika. Toyotina vizija prihodnosti samodejne vožnje vozniku iz rok ne jemlje volana in vozniških užitkov, pač pa želi dopolniti izkušnjo vožnje in zmanjšati tveganje za nesreče. Dr. Balachandrana smo izvali tudi z vprašanjem, če bi se umetna inteligenca za volanom lahko naučila tudi slabih vozniških navad? Pojasnil je, da je to nemogoče, ker bo v osnovi to zelo zaščiten in povsem ločen sistem, kateremu voznik ne bo mogel sporočati svojih želja ali ga učiti navad. 

Umetna inteligenca lahko pomaga vozniku izostriti reakcije, izboljšati razumevanje vozniške fizike in mu celo pomaga napredovati v znanju obvladovanja avtomobila.

Filozofija pomoči, ne prevlade

Samovozeči GR yaris je ob še ostrejših nastavitvah na Toyotinem japonskem testnem poligonu kot sovoznik preizkusil tudi aktualni svetovni rally prvak Kalle Rovanperä. Naš sogovornik nam je povedal, da je učeči sistem modela umetne inteligence določene odseke odpeljal celo hitreje oziroma natančneje, kar daje vedeti, kako izjemno velik potencial predstavlja učljiva tehnologija. Na drugi strani je vrhunski dirkač s svojo vožnjo oziroma natančnimi telemetričnimi podatki dokazal, da umetna inteligenca še ni osvojila natančnega zaviranja in prehoda v pospeševanje. A najboljši rally voznik ob podpori vrhunskih inženirjev Toyotini umetni inteligenci pomaga pisati programski učbenik, v katerem bodo nove reflekse dobili varnostni sistemi serijskih avtomobilov za običajne voznike. Pri tem je pomembno, da filozofija prenosa tega znanja ne predvideva prevlade nad znanjem povprečnega voznika, temveč okrepitev njegovega pravilnega odziva v najbolj zahtevnih vozniških manevrih. 

Toyotina razlaga uporabne vrednosti driftanja oziroma nadzorovanega drsenja. 

Povprečni odziv voznika narediti perfekten 

To v praksi pomeni, da vam umetna inteligenca yarisu GR ne bo omogočila perfektne izvedbe rallyističnega skandinavskega nihaja pred ovinkom na odprti cesti v prometu, bo pa ob pomoči aktivnega krmiljenja z refleksi in natančnostjo rally prvaka pomagala pri višji hitrosti obvoziti avto, katerega voznik vas bo spregledal pri vključevanju na glavno cesto. 
Če se boste s športnim avtom odpravili na vikend izlet na dirkališče, bo umetna inteligenca prepoznala vožnjo po dirkalni stezi in vam pomagala pri bitki s sekundami in iskanju idealne linije. Vsak krog boste bolj natančni in hitrejši, saj bo avto, ki ga je učil svetovni prvak, prepoznal vaše pomanjkljivosti ter dopolnil vaše reakcije. Skozi ovinke vas bo vodil telemetrični učbenik svetovnega prvaka. V tem pogledu pametni yaris GR vzbudi čisto drugačne občutke. Prijateljske! 

Napis

Za volanom: 1,6-litrski turbo motor na vodik 

Hitri krog s prototipnim toyota GR Yaris H2 concept

Toyotin mobilnostni dogodek v olimpijskem Parizu je kot eno od najpomembnejših razvojnih strategij znamke izpostavil njihovo pogonsko energetsko raznolikost. Pri učinkovitem zniževanju izpustov bo Toyota v prihodnosti še okrepila razvoj vodikovih tehnologij. Pri tem pa ne stavijo le na gorivne celice, pač pa tudi na vodik kot pogonsko gorivo motorja z notranjim zgorevanjem.

Na tem bo temeljil tudi pomemben razvoj bodočih čistejših dirkalnikov in tudi serijskih športnih avtomobilov. Pri Toyoti poudarjajo razvojni pomen motošporta po načelu: vozi, uniči, popravi, okrepi oziroma izboljšaj, spet vozi in uniči ponovno. Dirkanje v rally svetovnem prvenstvu in prvenstvu vztrajnostnih dirk in Dakarju izpostavljajo kot delo v visokohitrostnem razvojnem laboratoriju. Iz tega laboratorija je že izšel prenovljeni yaris GR in njegov prototip s pogonom na vodik. 

Po občutkih, vodljivosti in zmogljivostih prototipnih Yaris GR H2 concept ponuja enako prepričljivo vozniško izkušnjo kot serijski bencinski yaris GR. 

Inženirji so serijski 1,6-litrski turbo bencinski motor G16E-GTS predelali za neposredno zgorevanje vodika v valjih. V prtljažnik serijske karoserije yarisa GR so namestili visokotlačno posodo za hranjenje vodika iz modela mirai in do motorja napeljali visokotlačno napeljavo ter namestili nove šobe ter svečke. Razvoj vodikovega motorja z notranjim zgorevanjem, ki traja od leta 2017, sedaj dobiva odlično delujočo osnovo na poti proti serijskemu stroju. Na stezi smo se prepričali, da je turbo vodikov motor še za kanček bolj odziven, rad se vrti in zagotavlja vseh 205 KW moči in 390 Nm navora. Vodikov yaris GR ponudi tudi vse božanske decibele ognjene arije, le v sestavi prepiha skozi izpušne cevi je drastična razlika v izpustih in trdih delcih. Iz tako čistega ognja še nikoli doslej na vsa štiri kolesa yarisa GR ni prišlo toliko moči brez izgube občutkov prvinskega športnega avtomobila. Naj le čim prej vodik pride v valje, pa tudi gorivne celice. 

Po odzivnosti motorja je vodikov yaris GR celo še za kanček boljši od bencinskega, kar nam je potrdil tudi Toyotin tesni voznik. 
Razvoj vodikovega motorja z notranjim zgorevanjem, ki traja od leta 2017, sedaj dobiva odlično delujočo osnovo na poti proti serijskemu stroju.

 

Ključne besede


TehnikaToyotaYarisAvtonomna vožnjaSamovozeči avtomobilisamovozeča vozilatoyota yaris GR

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije