Največji evropski salon počitniških vozil in opreme je letos ponudil ogromno zanimivega, a še ni postregel s tehnološkim prebojem na področju pogonov in gradnje počitniških vozil. Novomeški velikan Adria Mobil napoveduje velika vlaganje v razvoj in širitev tovarne.
Zadnji vikend v avgustu se na severu Nemčije, na sejmišče v Düsseldorf tradicionalno zgrne več kot 200.000 sodobnih nomadov iz vsega sveta. Vrata odpre največji evropski salon počitniških vozil in opreme na katerem vsi večji, manjši in celo butični izdelovalci razkrijejo ključne novosti novega letnika. Letos je bilo na 214.000 kvadratnih metrih razstavljenih kar 2100 počitniških vozil. Nihče izmed od več kot 130 znamk avtodomov in prikolic pa v ponudbi serijskih modelov še ni ponudil kakšne zares tehnološko napredne rešitve glede pogona ali izdelave nadgradnje, ki se sicer v panogi napoveduje in pričakuje že kar nekaj časa.
Končno sodobni asistenčni sistemi: bazna vozila Mercedesa, Forda, Volkswagna …
Največji napredek se kaže v prihodu novih in veliki vrnitvi nekaterih starih ponudnikov baznih vozil. Ključno pri tem je, da bodo počitniška vozila v novi sezoni izdatneje opremljena z naprednejšimi varnostnimi sistemi za pomoč vozniku in naprednejšo digitalno komunikacijo. Zato se na velika vrata vrača Mercedes z novim sprinterjem, na trg nadgradenj resneje vstopa Volkswagen s crafterjem, vse bolj je uspešen Ford in videli smo tudi prve nadgradnje na vozilih novega igralca, MAN-a (bazno vozilo TGE).
V Evropi bo letos prodanih okoli 208.000 počitniških vozil, zato ima večina velikih izdelovalcev skrbi z zagotavljanjem zadostnih proizvodnih zmogljivosti. Slednje se je izrazilo tudi na novostih. Večina je je predstavljala predvsem nove prostorske rešitve tlorisov, s poudarkom na svetlobi, dostopnejšimi in večjimi prtljažnimi prostori ter zmanjšanjem dolžine v luči cenejših in okretnejših hiš na kolesih za potovanja mladih družin. Eden od izzivov panoge je karavaning približati mlajšim. Zato veliko proizvajalcev išče privlačne rešitve na manj kot 6 metrih bivalne nadgradnje za ceno manj kot 40.000 evrov. V velikem vzponu so zato van bivalniki, kjer se tloris nahaja znotraj tovarniške karoserije dostavnika, in lahke potovalne prikolice z dvižnimi strehami, ki lahko prezimijo v običajno velik garaži. Večina se trudi narediti dostopnejše, a ne cenene modele. V prid večji energijski neodvisnosti je na strehah prikolic in avtodomov vse več sončnih celic, v bivalnem delu pa že prevladuje varčnejša LED razsvetljava.
Sveti gral: obvladovanje mase in prostora
Dolenjci so sicer znova imeli precej gneče na svojem razstavnem prostoru, kjer so zastor dvignili iz temeljito prenovlje serije vanov twin. “Ta bivalnik ima kar veliko novosti. Najbolj vidna je veliko panoramsko okno, s katerim vsako leto opremimo celo družino produktov, saj svetloba naredi prostor in vtis. Ta velika panoramska streha je bivalnik odprla in naredila bivalni prostor bolj udoben. Povsem na novo smo oblikovali notranjost z inovativno kopalnico, ki na relativno majhni površini omogoča hkratno uporabo tuša in WC-ja. Izboljšali smo tudi napeljave, predvsem ogrevalni sistem,” je pomembnega igralca v ponudbi predstavil Anton Kastrevc, pri mož razvoja Adrie Mobil. Glede ključnih izzivov Adrie in celotne panoge pa Kastrevc izpostavlja bitko za obvladovanje kilogramov:
“Glavni izziv panoge je, kako obvladovati težo, da bomo v kategoriji do 3500 kg lahko ob vseh teh okoljskih uredbah in dodatnih sistemih na baznih vozilih ter opremi nadgradnje, ki bodo zahtevale spremembe v pogonskih sistemih, ostali konkurenčni glede nosilnosti in prostora.”
Kastrevec pravi, da je poleg mase, druga ključna razvojna usmeritev celotne počitniške mobilnosti energija. “Hibridni pogoni bodo zagotovo vstopili tudi v ta segment in tukaj bomo izdelovalci nadgradenj, poleg izdelovalcev baznih vozil, morali poiskati rešitve. Po mojem mnenju se bodo v naslednjih petih letih zgodile spremembe, ki bodo veliko večje kot so bile v zadnji 50 letih,” razlaga prvi mož razvoja Adrie Mobil, ki bo s svojo ekipo v prihodnosti znova s kakšno drzno potezo našel prostor in nosilnost za dodatno energijsko shrambo namenjeno vožnji.
Novomeščani bodo gradili
Dolenjci so pod okriljem novega francoskega lastnika v Nemčijo, ki poleg Skandinavije pomeni njihov najpomembnejši trg, prišili še bolj samozavestni. Skupina Trigano je drugi največji igralec v panogi, Adria pa je največja in najbolj uspešna znamka v tej skupini. V Novem mestu so poslovno leto 2017 zaključil z rekordnimi številkami: skupaj so naredili kar 15.450 avtodomov, prikolic in mobilnih hišic ter dosegli 417 milijonov evrov od prodaje oziroma 38,5 milijona evrov dobička.
“Tisto kar najbolj veseli je, da smo v Novem mestu ohranili avtonomijo in dobili polno podporo lastnika, ki želi v prihodnje z investicijami še bolj spodbuditi rast skupine. Ohranjamo oziroma še povečujemo število delovnih mest. Že v naslednjem letu imamo cilj skupaj narediti več kot 15.500 prikolic in avtodomov. Za doseganje takih proizvodnih zmogljivosti pa bo potrebna razširitev tovarne. Investicija je že v teku,” je za Motorevijo povedal generalna direktorica Adrie Mobil Sonja Gole. V skupini Adria je trenutno zaposlenih več kot 1.700 ljudi.
Adria Mobil s komunikacijo vztraja v smeri novih zgodb. Panogo želijo približati mladim, ki svobodo gibanja dojemajo drugače, bolj drzno. Tudi zato še naprej ostajajo v športu in z velikimi imeni kot so Tina Maze, Jakov Fak, pa kolesarski klub Adria Mobil s katerim so letos znova izpeljali odmevno dirko Po Sloveniji. V njihovih avtodomih pa bodo svoj mobilni bazni tabor še naprej imeli tudi dirkači tovarniške ekipe KTM.
“Izjemna rast trga je prišla malce nepričakovano in nenapovedano. Mi smo se ji prilagodil tako kot smo se lahko, po nekem zmernem tempu. Smo namreč zavezani h kakovosti, postopni rasti s tega vidika in seveda tudi zmogljivostmi, ki jih imamo. To pomeni, da mogoče nismo rasli tako hitro kot ostali, a smo obdržali zdravo, visoko dobičkonosnost, dobro raven kakovosti in posledično zadovoljstvo ljudi,” pa je črto pod še enimi zelo uspešnim in hkrati tudi turbulentnim letom dolenjskega velikana potegnil Matjaž Grm, direktor Prodaje in trženja.
Na počitnice na vodik ali na zemeljski plin?
Med energenti prihodnosti se v vse glasneje omenja vodik oziroma gorivne celice in zemeljski plin (CNG), ki se po kalorični vrednosti celo presega energijo dizla. Pri obeh je slaba stran zahtevana prostornina za rezervoarjev in visokotlačna napeljava. |
Platno še vedno igra vlogo
Karavaning se z zanimivimi rešitvami integriranih šotorov na avtomobilskih strehah, na prikolicah in tovornih kesonih pickupov vrača h koreninam bivanja v naravi. Je pa vse skupaj precej poenostavljano in praktično z napihljivimi nosilnimi strukturami predprostorov, šotorov in šotorskih prikolic. |
Štirje posebni
V možici postelj, številnih nadgradenj različnih dimenzij so na tokratnem salonu res izstopali štirje:
Največja novost salona, novi volkswagen grand california.
Mercedes concept sprinter F-CELL
Citroen jumper type H wildcamp
Volkner mobil performance S
Stran od nagnetenih plaž in kampov: štirikolesni pogon, terenske pnevmatike in veliko energije
Vse več avtodomov, predvsem vanov in nadgradenj na terenskih vozilih, je “obutih” v resne terenske pnevmatike in opremljenih z štirikolesnim pogonom. Trend bivanja na kolesih se vrača k naravi. Vse več ljudi si želi raziskovati oddaljene, skrite kotičke stran od velikih kampov in prenaseljenih plaž. Posledično mora tak bivalnik imeti več energijske zaloge in dovolj velike rezervoarje za pitno vodo. Večina takih avtodomov in prikolic je zato opremljena z mikro sončnimi elektrarnami. Ponudba teh “offroad” bivalnikov je vsako leto večja. Najbolj dostopne med njimi so atraktivne šotorske prikolice, najdražji pa veliki 25-tonski ekspedicijski tovornjaki s 6x6 pogonom in popolno opremo za preživetje daleč stran od civilizacije.
Bodo električni avtomobili vlekli počitniške prikolice?
Zanimivo rešitev so predstavili pri Dethleffsu, kjer so predstavili koncept prve počitniške prikolice z lastnim električnim pogonom - e.home coco. V prikolico so vgradili zmogljivejši akumulatorski sklop, dva elektromotorja in pameten elektronski krmilnik. Ta prikolica ni več pasivno vlečeno vozilo, pač pa vozilo z lastnim pogonom, ki pomaga avtomobilu pri vožnji. S tem dosežejo učinek, da v najboljših primerih avto porabi precej manj energije, saj prikolica z lastnim pogonom precej zmanjša potrebno moč za vleko. Tudi manjši avtomobili bi na tak način lahko vlekli večje in težje prikolice.
Parkirišče postane kamp, sejem pa živahna tržnica velikih zneskov
Vsako leto več tisoč obiskovalcev salona iz vse Evrope na ta salon pride kar s svojimi počitniškimi vozili. Sejmišče v Düsseldorfu, ki že dolgo gosti sodobne nomade, se je dobro pripravilo na velik obisk avtodomov in prikolic. Veliko avtomobilsko parkirišče P1 zato v času sejma spremenijo v kamp z več kot 3500 parcelami, veliko jih opremijo tudi z električnim priključkom. Bivanje v tem kampu stane 25 evrov na dan.
Druga posebnost salona pa je dejstvo, da gre za prodajni in ne le razstavni salon. Večina razstavljavcev ima prodajne svetovalce, ki kupcem pomagajo sestaviti vozilo. Zanimivo je, da je na sejmu mogoče kupiti vse, kar je povezano z bivanjem na kolesih: od majhnega stikala ali pomožne stopnice za nekaj evrov, do naročila za ekspedicijski tovornjak za milijon evrov.
Foto: razkošje na metre in tone
(foto: Žiga Živulović in Jure Gregorčič)
Vaše mnenje ...