Sredi aprila se Slovenci že oziramo proti morju in soncu. A včasih se splača zaviti proti toku in proti množicam – na primer v tirolsko dolino Ötz, kjer še vedno vlada zima.
Dolina Ötz je večini verjetno najbolj znana po najdbi človeške mumije – Ötzija – iz časa 3000 do 4000 let pred našim štetjem, a urejena cesta skozi tirolske vasice doline Ötz vas mimo reklam za Ötzija pripelje do Söldna, smučarskega središča, od katerega se lahko povzpnete le še do Obergurgla oziroma Hochgurgla in naprej prek prelaza Timmelsjoch v Italijo – a aprila je zaradi snega ta praviloma še vedno neprevozen.
Sölden kot končni cilj lahko ponudi veliko predvsem smučarskim navdušencem; prostrano smučišče, ki se razprostira od središča Söldna na 1300 metrih nadmorske višine do ledenikov Tiefenbach in Rettenbach na višini 3000 metrov in več, je raj za turne smučarje, smučarje prostega sloga ali le ljubitelje belih strmin, ki jim je zima prekratka.
Toplina doma – na kolesih
Sredi aprila je v Söldnu lahko še vedno precej hladno – aprilske nočne temperature pod lediščem so povsem običajne za turistično središče na 1300 metrih nadmorske višine. Komur ni do apartmajev ali hotelov, v Söldnu lahko prespi tudi v avtokampu – avanturistični popotniki v spalnih vrečah za tankim blagom šotorov, bolj razvajeni pa na mehkem ležišču počitniške prikolice ali avtodoma. Mi smo za to doživetje izbrali slednjo možnost in bili veseli priložnosti, da lahko preskusimo najboljše, kar nastaja v tovarni Adrie Mobil v Novem mestu. Adriin luksuzni dom na štirih kolesih sonic supreme 710 SL je zastavonoša dolenjskega izdelovalca avtodomov; integrirana zasnova s prepoznavno in všečno podobo na 7,5 metra dolžine ponuja veliko prostora in še več udobja, če v njem le ni preveč ljudi. Dva odrasla in dva otroka imajo dovolj prostora tudi za jutranja in večerna preoblačenja iz pižame v smučarsko perilo ter obratno; z odlično delujočim Aldejevim talnim gretjem in dodatno bivalno klimatsko napravo se sonic odlično znajde v ponoči ledenih, čez dan pa razgretih alpskih dolinah. V ogrevanem (in zelo prostornem) prtljažniku v zadnjem delu sonica nas tudi smučarski čevlji zjutraj pričakajo topli.
Aprilsko bivanje v alpskem avtokampu pod ledenikom ni prav nič podobno poletnim morskim počitnicam, a duh avanturizma in aktivnega preživljanja prostega časa je ob snežni kulisi še bolj izrazit; meso s žara lepo diši tudi, če moraš biti zvečer oblečen v puhovko, ležišča v sonicu pa se zdijo po celodnevnem smučanju še bolj topla in mehka.
Söldenska ledeniška cesta
Pripelje nas do nadmorske višine 2829 m – kar je le lučaj (35 metrov) nižje od triglavskega Aljaževega stolpa.
Pod ledenik
Kdor išče slikovite vozniške izkušnje, se mora vsaj enkrat zapeljati po söldenski ledeniški cesti, ki vodi iz središča Söldna do vznožja obeh ledenikov. Najvišja točka ceste se povzpne na 2829 metrov nadmorske višine in velja za najvišjo asfaltirano točko v Alpah; na parkiriščih pod obema ledenikoma ne smemo prenočiti, lahko pa avtodom tam pustimo čez dan in gremo smučat.
Vzpon do obeh ledenikov je lepa kljukica v življenjski knjižici doživetij, a zvečer je treba nazaj v dolino. In če smo že pri strmih spustih v dolino; sonic oziroma Fiatova motorna osnova (2,3-litrski turbodizel s 110 kW in 380 Nm navora) ima tudi sistem za samodejno vzdrževanje hitrosti na strmih spustih. 13 kilometrov ceste s povprečnim naklonom 11 odstotkov in nekaj odsekov s 13-odstotnim naklonom je kar pravi poligon za preskušanje tega sistema; prek 3 tone sonicove mase je tudi za na oko kar velike zavorne kolute (tudi na zadnjih kolesih) zahteven preskus. Samodejno se lahko spuščamo sicer le z 20 km/h, a je to manj utrudljivo kot intervalno pritiskanje zavornega pedala.
Foto: Söldenska ledeniška cesta neposredno ob smučarskih progah
Avstrijci in agent 007
Na koncu še nekaj o agentu 007 iz podnaslova tokratnega doživetja; Sölden oziroma 3048 metrov visok vrh Gaislachkogl je bil eno od filmskih prizorišč zadnjega filma o James Bondu z naslovom Spectre. Na vrhu, kjer je bila do snemanja filma v letu 2014 le razgledna ploščad, so zgradili arhitekturno čudo iz stekla in jekla, ki je v filmu služilo kot zatočišče značilnega bondovskega zlikovca v podobi odličnega Christopherja Waltza. V trenutku našega obiska je bil objekt še zaprt, a od 12. julija naprej si bodo lahko obiskovalci v njem ogledali multimedijsko razstavo o filmu Spectre in ostalih 24 filmih o britanskem agentu 007.
Avstrijci turizem pač jemljejo resno. In čeprav smo večino (debelih) računov poravnali s stisnjenimi zobmi – na primer v zelo urejenem kampu, v različnih lokalih in v nekaj samopostrežnih trgovinah –, se nikoli nismo počutili opeharjene. V dolini Ötz je vse drago, a vse je tudi dobro.
Ne spreglejte: Varna potovanja z avtodomom |
Razkošje prostora
Adria Mobil sonic supreme 710 SL
Sonic supreme 710 SL po obliki in zasnovi spada med integrirane avtodome; strokovnjaki Adrie Mobil niso zasnovali le bivalnega dela, pač pa oblikovali tudi prednji del avtodoma. Sonic je sicer še vedno narejen na Fiatovi šasiji, a na to spminja le še armaturna plošča; vozniški del kabine je razširjen, zajetno vetrobransko steklo pa ponuja dobro vidljivost naprej. Je pa sonic zajeten avtodom – tako po merah kot po masi. Dolg previs za zadnjo osjo in dolžina 7,5 metra zahteva pazljivost pri manevriranju, 3200 kg mase praznega vozila pa odrekanje pri prtljagi in tovoru, da ne presežemo največje dovoljene mase 3500 kg. Sonic je na voljo z več tlorisi notranjosti, a preskusni avtodom se zdi dober kompromis: široko zadnje ležišče s premičnim prednjim delom bo zadostovalo tudi najbolj zahtevnim, zelo prostrano pa je tudi ležišče nad vozniškim delom. Ločeno stranišče in kabina s prho sta vselej dobrodošla, uporabno velik kuhinjski kot, velik hladilnik in veliko prostora v številnih omaricah pa omogočajo tudi zahtevnejše kuharske podvige.
S ceno več kot 100.000 evrov (cena osnovne različice brez dodatne opreme je 93.000 evrov) sonic ni poceni, a razkošje prostora, oblike in ugleda ima pač svojo ceno. Nenazadnje se s takšnim sonicom na tekme in treninge vozi tudi naš biatlonec Jakov Fak …