Doživetja: Tesla model X plaid

Doživetja

Šestsedežna raketa X - v treh sekundah do vzletne hitrosti letala


Ko smo se postavili na začetek letališke steze Aero kluba Novo mesto v Prečni, smo se počutili kot testni piloti starshipa, najmočnejše rakete v zgodovini človeštva podjetja Space X. Sedeli smo v Teslinem modelu X plaid, električni šestsedežni raketi z letalskim volanom v rokah in tremi motorji, ki na kolesa hipno izstrelijo 1022 konjskih moči - in v trenutku izstrelitve povsem osupnejo telo in um. 

Oglas
Oglas

Da je Elon Musk s svojim avtomobilskim in vesoljskim programov šokiral industrijo in svet, najbrž ni treba poudarjati. Teslini električni avtomobili so fenomen, ki po vsem svetu žanjejo uspehe in povzročajo sive lase tekmecem - tudi zaradi razširjenega in uporabniku prijaznega lastnega omrežja polnilnic. Tesla ima križanca X z letalskim yoke krmilom namesto klasičnega volana in letalskimi električno dvižnimi bočnimi vrati oziroma sokoljimi krili, ki zmore peljati 6 potnikov, vleči 2250 kilogramov težko prikolico in se do hitrosti 100 km/h na uro izstreliti v pičle 2,6 sekunde. 

Prav neverjetno je, kakšna nasprotja ponuja ta velik električni križanec, ki s se svojimi tremi elektromotorji - prednjim moči 314 kW in dvema 309-kilovatnima zadaj - posmehuje ducatu valjev in v resnici tudi ekologiji. Deset 100-odsotnih polnjenj njegovega pogonskega akumulatorskega sklopa zahteva megavat električne energije.

Šest potnikov do 100 km/h hitreje kot Ferrarijevi štirje

Za lažje razumevanje zmogljivosti tega električnega avtomobilskega ekscesa, vrednega dobrih 150 evrskih tisočakov, vam ponujamo tole primerjavo: najnovejši štirisedežni ferrari purosangue z 12-valjnim 6,5-litrskim bencinskim motorjem in štirikolesnim pogonom do 100 km/h pospeši v 3,3 sekunde oziroma po 10,6 sekunde drvi s hitrostjo 200 km/h. 240 tisoč evrov cenejši in 429 kilogramov težji Teslin model X plaid pri pospeševanju na četrt milje oziroma 402 metra postavi čas 9,9 sekunde in pri tem drvi s hitrostjo več kot 230 km/h. Res je, da ob tem model X ne zmore zapeti božanske ferrarijeve motorne arije in da ga ferrari na daljšo razdaljo pusti zadaj, a tudi v najbolj prostornem in drugem najdražjem serijskem ferrariju niti približno ne boste dobili do 2614 litrov prostora za prtljago, tako razkošne in udobne notranjosti, pa tudi moč sonca boste težko spravili na njegova vsa štiri kolesa. Morda čez deset let z dragim, sintetično pridobljenim bencinom.

Šest potnikov se pelje presnetljivo udobno in na zahtevo tudi hitro. Dvižna vrata imajo senzorje in so preverjeno presenetljivo natančna tudi na ožjih parkitnih mestih. 

Surov elektroudar nima nič z ekološkimi vrednotami nove mobilnosti

Prav neverjetno je, kakšna nasprotja ponuja ta velik električni križanec, ki s se svojimi tremi elektromotorji - prednjim moči 314 kW in dvema 309-kilovatnima zadaj - posmehuje ducatu valjev in v resnici tudi ekologiji. Deset 100-odsotnih polnjenj njegovega pogonskega akumulatorskega sklopa zahteva megavatno uro električne energije. To pomeni skoraj četrtino povprečne letne porabe elektrike v povprečnem slovenskem gospodinjstvu, ki na leto porabi okoli 4,4 megavatne ure elektrike. Surov elektroudar na kolesa tega pet metrov dolgega družinskega električnega avtomobila atomskih zmogljivosti je predvsem izjemno marketinško orodje, s katerim Tesla več kot uspešno nagovarja ego energetske bahavosti tistih, ki si te zmogljivosti lahko privoščijo. Doživite teslo je kratek in jedrnat marketinški slogan, ki mu v modelu X plaid ne moremo oporekati - doživetje je res intenzivno.

Najmočnejši model X je sicer z aktivnim vzmetenjem vozniško odličen, udoben, prostorsko nadpovprečen in tudi energetsko precej učinkovit električni avto, s katerim smo tudi na daljših avtocestnih vožnjah brez težav presegali 400-kilometrske razdalje.

Silovitost različice plaid je le v službi dokazovanja, zato razmislite, ali je v osnovi vredno doplačati 20 tisočakov več le zaradi glasnih odzivov sopotnikov, ki bodo ob pospeševanju kričali od navdušenja in strahu. Že vstopna različica modela X ponuja 3,9-sekundni pospešek do 100 km/h ob sedmih sedežih in ob enakem digitalno-prostorskem razkošju. Še racionalnejši, a vozniško ne dosti manj razburljiv nakup predstavlja model Y dual motor

Digitalni šov na parkrišču

No, če smo prej omenili Ferrarijevo motorno opero, velja omeniti tudi Teslin elektronski šov: v glasbeno-svetlobni inštalaciji model X krili z vrati in uprizori predstavo, da dobi pozornost vseh prisotnih. V naslednji sekundi so vse kamere mobilnih telefonov v okolici usmerjene v ta plesoči avto, ki z dinamičnim odpiranjem in zapiranjem dvižnih vrat oziroma svojimi sokoljimi krili daje občutek, da bo poletel. Sicer pa smo ta sokolja vrata preizkusili tudi na zelo ozkih parkiriščih med avtomobili; množica tipal jih krmili izjemno učinkovito in ni strahu, da bi vrata koga stisnila ali udarila v drug avto. Le pri močnih padavinah niso praktična. Piko na i tesla s svojimi digitalnimi aduti postavlja še z možnostjo statične zabave otrok. Skoraj kinematografsko izkušnjo ponuja virtualni svet velikega zaslona, ki z vsemi filmskimi aplikacijami in videoigrami zaposli čas na polnilnici. Nikar se ne čudite, če boste na parkrišču videli parkirano teslo, ki še vedno obrača sprednji kolesi. Otroci v njej igrajo igrice z volanom v rokah.  

No, je pa pojemek navkljub moči hidravlike in elektrodinamike oziroma rekuperacije v tem avtu manj odločen kot pospešek, kar daje vedeti, da je fizika oziroma masa neizprosna.

Tisočica - za nekoga magična meja, za cesto popolna norost

Preden vam opišemo občutke izstrelitve v tem avtomobilu, se velja obregniti ob kontroverznost igre moči. 1022 “konjev” pet metrov dolg in skoraj 2,6 tone težak avto spremni v vodeni izstrelek. Tisočica na kolesih je za nekoga magična meja moči, a v resnici je to popolna norost, ki ne spada na cesto. Podobno kot je v uvodu omenjena prava vesoljska raketa s svojo silovitostjo popolnoma razdejala izstrelitveno ploščad, smo se hitro zavedali, da silovitost tega avtomobila ob zakonih fizike navkljub vsej aktivni varnosti presega mejo razumnega. Velja omeniti, da polnega pospeška tega avtomobila med ovinki veliko voznikov ne bi obvladalo. Na letališki stezi smo v pičlih treh sekundah presegli vzletno hitrost manjšega športnega letala cessna 150, po dobrih dvesto metrih pospeševanja pa je ta električna raketa presegla hitrost 175 km/h. Če ne doživiš tega trenutka, ne verjameš, kako hitro lahko presežek moči in kilogramov užitek spremenita v tveganje. Tako grozljivo hitro, kot je pred nami zmanjkovalo letališke steze majhnega letališča, ki je za oči postala še ožja, kot je v resnici, lahko v ovinku zmanjka ceste ali na cesti prostora. 
Najbolj pomembno zavedanje tokratnega doživetja je bilo vnovično spoznanje, da toliko moči na kolesih potrebuje zdrav razum in zavedanje, da mora raketa varno pristati, za kar pa so potrebne izkušnje, znanje in prostor. Najzmogljivejša raketa Muskovega podjetja Space X je na višini 37 kilometrov razpadla. Najzmogljivejši serijski električni križanec na svetu zato potrebuje voznika, ki spoštuje njegovo moč in se zaveda, da cesta ni nebo. No, je pa pojemek navkljub moči hidravlike in elektrodinamike oziroma rekuperacije v tem avtu manj odločen kot pospešek, kar daje vedeti, da je fizika oziroma masa neizprosna.

Izstrelitev: telo težko dojame, kaj se dogaja!

Težko je ubesediti trenutek, ko ob koncu odštevanja ob vklopu štartnega progama drag strip mode, s katerim elektronika akumulatorski sklop in motorje pripravi na polno moč pospeševanja z mesta. Ko voznik spusti zavoro, se avto dobesedno izstreli z mesta: pospešek je izjemno silovit, celo nasilen. Občutek imaš, da sediš na konici puščice. Avto pospešuje tako hitro, da resno obremeni um in telo. Marsikateri voznik ne bo dojel, kako hitro se mu bo z bliskovitim naraščanjem hitrosti zoževal vidni kot. Tako silovit električni udar navora in moči je zgolj za zdrave ljudi, tiste, ki nimajo težav s srcem ali hrbtom. 
Kako peklensko hiter je z mesta model X, si oglejte na zgornjem videoposnetku. Za primerjavo zmogljivosti smo malce v šali in malce zares na kratko letališko stezo v Prečni pri Novem mestu ob teslo postavili najhitrejšo električno škodo - štirikolesno gnanega kupejevskega enyaqa RS iV, ki je s svojimi 300 konji iz dveh električnih motorjev zmogljiv avto. Po videzu je celo bolj “strupen” kot model X plaid. Že trenutek po štartu pa je bila škoda le avto, tesla X pa raketa. 
Pohvalo si tesla X zasluži za odlično smerno stabilnost pri višjih hitrostih. Zračni tokovi okoli karoserije so zelo stabilni, saj je med velikimi križanci to aerodinamično najbolj učinkovit avto z zavidljivo nizkim zračnim uporom; količnik upora znaša le 0,24.

Hitra škoda proti surovi tesli ni imela možnosti, pa čeprav je enyaq RS iV sploh v tej barvi videti veliko bolj športen avto.

Volan, ki to ni …

Svojevrsten občutek ponuja tudi prej omenjeni yoke volan, ki to pravzaprav ni. Je prej letalsko krmilo, ki se obrača kot volan. Dobra stran je neoviran pogled na merilnike in dejstvo, da oblika krmila voznika prisili, da ima na njem vseskozi obe roki v pravilnem položaju. Potrebovali smo nekaj časa, da smo se ga navadili, predvsem pri manevrih parkiranja. Med vožnjo, tudi dinamično, pa se je hitro izkazal kot zelo dobra rešitev. Pohvalo si zasluži funkcija osrednjega zaslona, ki ga je na ukaz mogoče rahlo obrniti proti vozniku.

Polvolan yoke pusti mešane občutke.

Pod črto 

Najzmogljivejši električni križanec na svetu je praktičen, prostoren in tehnološko izjemen avto. A z več kot tisoč konji predstavlja ekološko parodijo nove dobe mobilnosti in se odkrito posmehuje športnim avtomobilom stare šole. 150 tisočakov za električno raketo je veliko denarja, a veliko manj od podobno zmogljivih športnikov zvenečih imen, ki jih pri izstrelitvi z mesta na sprinterski razdalji 402 metra brez hrupa in dima povečini pušča za seboj. 


Od kje oznaka plaid? Filmska parodija dobila avtomobilsko nadaljevanje 

Pri Tesli so si izraz plaid oziroma prepleteni vzorec sposodili v filmski parodiji različice Zvezdnih stez - Spaceballs. Tam v stopnji hitrosti ludicros vesoljska ladja preseže svetlobno hitrost in za seboj pusti prepleteni vzorec - oziorma plaid. Na asfaltu bo marsikateri športni avtomobil doživel filmski prizor in se osuplo spraševal, kaj pomeni prepleteni vzorec na čokatem črnem avtomobilu, ki je ravnokar švignil mimo.

Ob tem pa velja omeniti, da imaš ob izstrelitvi z mesta res občutek, da bo avto poletel tudi zaradi helikoptersko velikega vetrobranskega stekla, največjega v avtomobilskem svetu.

Oglas
Oglas

Teslina raketna X izkušnja za sodelavce: po pomoč pri opisovanju občutkov 

Po občutke v tako posebnem avtu atomskih zmogljivosti smo tokrat poslali tudi dva sodelavca, ki sta izkusila dramatičnost in udobje ter pamet modela X. Eden od njiju je priznal, da je zelo težko ubesediti najbolj prvinske občutke, ki jih doživiš na krovu avtomobilske rakete X. Da, novinarsko delo ni lahko. Ostati zbran, kredibilen in nepristranski po takem doživetju je težko. Še bolj težko pa pisati s tresočimi rokami, ko za roge držiš stroj s 1022-glavo konjenico. No, kolega se je v slogu visokotehnološkega stroja po pomoč obrnil na umetno inteligenco oziroma program ChatGPT, ki naj bi znal napisati tudi občutke in ne samo dejstva. Skupaj sta v uredništvo Motorevije dostavila tole (pripenjamo izvirni tekst): “Vožnja s Tesla Model X Plaid je nepozabno doživetje, ki združuje zmogljivost, udobje in vrhunsko tehnologijo. Občutki med vožnjo so izjemno impresivni in presegajo pričakovanja. Prvi občutek, ki ga boste doživeli, je neverjetni pospešek. Tesla Model X Plaid je opremljena s tremi elektromotorji, ki skupaj razvijejo ogromno moči. Ta kombinacija omogoča, da vozilo pospeši iz mirovanja do 100 km/h v manj kot 2,5 sekunde. Občutek sunkovitega pospeška vam vzame dih in zagotavlja adrenalin, ki ga redko najdemo pri drugih avtomobilih. Poleg impresivnega pospeška vas bo navdušila tudi tišina med vožnjo. Električni motorji Tesle ne ustvarjajo hrupa, zato vožnja poteka izjemno gladko in tiho. Ne boste slišali zvoka motorja ali prestavljanja menjalnika, kar pripomore k izjemno sproščeni izkušnji vožnje. Vse te lastnosti prispevajo k izjemni izkušnji vožnje s Tesla Model X Plaid. Od pospeška, ki vam vzame dih, do tišine in udobja, ki omogočata sproščeno vožnjo, ta avto ponuja resnično edinstveno doživetje na cestah.”

No, vi presodite, kateri tekst je bolj doživet in kateremu gre verjeti ali pa pač ne.

Po občutke v tako posebnem avtu atomskih zmogljivosti smo tokrat poslali tudi dva sodelavca, ki sta izkusila dramatičnost in udobje ter pamet modela X.

Drugi sodelavec pa se je tako pogumno lotil iskrenega opisovanja svojega doživetja:Spoznavanja s tole Teslo se ni začelo najbolje. Še preden sem sedel vanjo, me je dvakrat odrinila z vrati ("Zagotovo ima tipalo!"), za prvim križiščem, na testni vožnji pa ob hipnem pospešku še lopnila po glavi. Vsaj zadnjega avtomobilu, ki do stotice požene v času, krajšem od lastnega prdca, ne gre preveč zameriti. Pospeški so res brutalni in tudi v ovinkih se ne čuti, da skupaj s potniki tehtamo skoraj tri tone. Rekuperacija deluje odlično, brez uporabe zavore ustavi tudi po klancu navzdol. Volan oziroma yoke daje dober občutek tistemu, ki ga drži za roge, sila vračanja v nevtralno lego je ravno pravšnja, česar pa ne morem reči za količino povratnih informacij izpod koles, teh je premalo. Yoke ima tudi izboklini na pravih mestih, ki omogočata povsem enostavno vrtenje - kot pri običajnem volanu. (Vrtljivi) gumbi na njem zahtevajo daljši čas privajanja, enako velja za nastavitve klimatske naprave, ki zna iz silno prikritih rež prav neugodno pihati naravnost v obraz. Nad odsotnostjo haptičnih komand nisem navdušen, gigantski zaslon sredi armature požira preveč pozornosti. Vsi sedeži so udobni, tisti v tretji vrsti so primernejši za vsaj nekaj cm nižje od mene. Tako jim ni treba tiščati glave v strop, ki je na nekaterih mestih čudno votel in ob trkanju ne deluje nič kaj imenitno. Podobno je z velikanskim delom trde plastike pred zadnjim kolotekom. Pod črto prostoren in izjemno zmogljiv avtomobil, ki navduši predvsem voznika, sopotnike, ki se med res dinamično vožnjo počutijo kot na slabo zasnovanem vlakcu smrti, pa nekoliko manj. Dokler ne sedejo za yoke in ga primejo za roge …”

Ključne besede


ElektrikaDoživetjaKrižanecTeslaTesla MotorsElektromobilnost