Doživetje: z dacio dusterjem po skritih poteh čudovitega Maroka

Doživetja

Šteje pot, ne pa cilj!


Na skritih poteh maroške kamnite puščave Agafay nam je (znova) hitro postalo jasno, da pot šteje več kot cilj. Robustno simpatični duster nam je v blatu, prahu in na asfaltu v osupljivi pokrajini severne Afrike znova nastavil ogledalo uporabne mobilnosti. Duster je avto, ki zna kjerkoli in vsakomur ponuditi ravno pravšnjo mero mobilnosti. Dacia je v zadnjih 12 letih z več kot dvema milijonoma izdelanih dusterjev dokazala, da je različna pričakovanja in zmožnosti mogoče postaviti na štiri kolesa, če je vsega ravno prav in ne preveč oziroma premalo. 

Oglas
Oglas

Živimo v svetu, ki je s svojo visokotehnološko kompleksnostjo in nenehnim stremenjem po dobičku že začel prehitevati naše ekonomske in življenjske zmožnosti. V navidez udobnem domačem okolju postajamo vse bolj odvisni od digitalnih storitev; porabljamo veliko več energije, kot smo je za normalno življenje potrebovali pred dvema desetletjema. Želimo in kupujemo si več kot potrebujemo. Vse to se zelo očitno izkazuje tudi v naši osebni mobilnosti; avtomobili so vse dražji, vse težji in vse pametnejši, a hkrati ne ponujajo nič več vozniške svobode kot nekoč. Na srečo pa je še nekaj avtomobilskih znamk, ki se ne uklanjajo novi tehnološki in digitalni mantri … 

"Pri modri piki na Sever!" Tam, kjer ni asfalta, pa robnikov in talnih oznak ter semaforjev, tam zuna smer kaže nebo, pokrajina in drobni kamniti možici. Na teh poteh mora avto imeti točno to, kar, potrebuje, vse ostalo je tam zunaj nepotrebno. Pa ne govorimo samo o prevozu od točke A do B. To je učinkovita mobilnost brez balasta.

Dacia ohranja bistvo

O pragmatičnem pristopu Dacie, ki je ob svoji vrnitvi na zahtevne zahodne trge bila bitke s predsodki cenenosti, smo v Motoreviji napisali že veliko zgodb. Menim, da nam je vsem jasno, da Dacia nikoli ne bo ponudila najboljšega iz avtomobilskega sveta, kar pa v svojih marketinških obljubah tudi iskreno povedo. 
Da pa ta uvod v slikovito maroško vozniško avanturo ne bo zvenel preveč filozofsko, pa naj spomnimo, da so nam lansko jesen v Parizu strategi Dacie z atraktivnim terenskim prototipom manifesto napovedali dokončni odmik od cenenosti, a hkrati obljubili cenovno dostopno avtomobile. Recept? V svoje avtomobile bodo vgrajevali le uporabne in najnujnejše rešitve. To je od samega začetka tudi ključni adut dusterjevega uspeha. Zato je v njem mogoče udobno potovati tako po avtocesti kot po kamnitih kolovozih severne Afrike. 

Ker v resnici več kot le cilj, šteje pot! To je tista prava svoboda mobilnosti. Kadarkoli in kamorkoli.

Foto: Z asfalta v kamnito divjino

Kaj danes v avtomobilskem svetu sploh pomeni “ravno prav vsega”?  Točno to vprašanje smo si zastavili, ko smo s široke magistrale v predmestju Marakeša zavili proti kamniti divjini puščave, nad katero so se dvigali zasneženi vrhovi. Ko se cesta pod kolesi naprej spremeni v grob makadam, potem v razdrapan kolovoz in na koncu izgine v suhi rečni strugi z grozečim blatnimi hudourniškimi žilami, je hitro jasno, kaj pomeni “ravno prav”. 
Duster je ravno prav velik avto, da je z njim mogoče voziti prek ozkih kamnitih prehodov in ga varno obrniti, če se voznik zapleza v svoji presoji. Je tudi ravno prav robusten in z dobrimi dvajset centimetri še dovolj oddaljen od tal, da zmore “prestopiti” kakšen jarek ali kamnito polico ter preplezati strmino, ne da bi odbijači rili po pesku ali se lomili na kamenju. Marsikaj, kar imajo kleni terenci, dusterju manjka, a vseeno z njim lahko brez težav sledimo pravim avtomobilskim gorjanom. Duster je cestni terenec, družinski osebni avto za vsak dan, a hkrati službuje tudi v gorski reševalni službi, pa gasilskih enotah in drugih specilanih poklicih, kjer je pogosto potrebno zaviti na drugo stran robnikov. 

To pa je bil tisti naš trenutek dneva. Ko se ustaviš in naužiješ svobode horizonta in spoštljivo iščeš nove poti ter uživaš v epski pokrajini.

Zmorejo, a jih je škoda!

V Maroku smo z njim prevozili nekaj res zahtevnih odsekov, kar lahko vidite v priloženem videu. To bi seveda zmogel tudi kakšen Audijev, pa Mercedesov cestni terenec ali pa večina subarujev ter terencev Toyote ali Jeepa. Kar nekaj teh dragih in zmogljivih avtomobilov smo videli na asfaltu Marakeša, a nobenega med kamelami kamnite puščave Agafay. V skoraj vsaki puščavski vasici pa smo poleg pol stoletja starih tovornjakov in terencev srečali do strehe umazanega dusterja. To veliko pove o tem, da duster odlično služi svojemu namenu. Tudi v Sloveniji na asfaltu srečujemo veliko dragih in zmogljivih terencev, ki pa jih na zasneženih in blatnih gozdnih cestah Slovenije ni, ker jih je škoda. Avto mora služiti namenu, sicer izgubi svoj smisel, lastnik pa kup denarja. Nemalo lastnikov, ki za svoj 4x4 stroj odštejejo veliko denarja, je še kako obremenjenih s psihološko pregrado, da je avtomobila pač škoda in potem nikoli ne zavijejo v svobodo, kjer bi zmogljiv pogon, ki so ga drago plačali, pokazal svoje zmogljivosti. Veliko voznikov dragih terencev še nikoli ni uživalo v svobodni vožnji in osupljivih razgledih filmskega Maroka, pa čeprav je ta severnoafriška država turistično zelo razvita in na dvo- ali tritedenskem avtomobilskem izletu dosegljiva tudi po cesti (in na trajektu) iz Slovenije. 


Lastniške dusterje s strešnimi šotori in terenskimi pevmatikami ter celo vitli na sprednjem odbijaču je mogoče srečevati širom Evrope, v Franciji pa se ljubitelji dusterjev pogosto udeležujejo vzdržljivostnega rallyja po gorskih poteh Velike alpske transverzale. Avanturistično opremljene dusterje smo srečevali tudi na grških makadamih in na kamnitih prelazih Velebita ter Durmitorja. 

12 let že duster dviguje prah uspeha na cestah in poteh. Do danes so jih naredili 2.184.646.

Maroko je raj terenske voznike začetnike

Maroko je odlična dežela za pridobivanje avtomobilskih “overland” terenskih potovanj za začetnike. Vsem, ki si želite sebe in svoj 4x4 avto preizkusiti v pravem pesku in na čisto pravih sipinahm je trenutno še vedno najhitreje dostopen prav Maroko in njegovi čudoviti tereni pod gorovjem Atlas, kjer se začne prava puščava. Eno najbolj zanimivih izhodišč za vožnjo po pravem saharskem pesku je območje okoli Merzouge. Do tja boste iz Slovenije morali prevoziti krepkih 3000 kilometrov, za gorivo, cestnine in trajekt (Gibraltar) pa je treba pripraviti dobrih 2000 evrov (odvisno od porabe, velikosti avtomobila in načina potovanja). 

Na terenu v Maroku dusterju res nismo prizanašali in brez težav je plezal tudi preko resnih skalnih odsekov ter blatnih kotanj.

Najcenejši, a nič več cenen in dovolj pogumen terenec

Na našem celodnevnem potepanju po skritih poteh in kolovozih kamnite puščave, ki navdušuje z divjimi kanjoni in visokimi planotami, ki se pnejo več kot 800 metrov nad morjem, smo se navduševali nad robustnim, a še dovolj udobnim dusterjevim podvozjem in terensko prepričljivimi voznimi lastnostmi. Avtu res nismo prizanašali in brez težav je plezal tudi preko resnih skalnih odsekov ter blatnih kotanj. Bistvo njegovega pogona predstavlja preverjen in za voznika popolnoma nezahteven štirikolesni pogon, ki glede na količino oprijema pod prednjimi ali zadnjimi kolesi s pomočjo večploščne sklopke navor učinkovito razporedi med obe osi. Pogon se odziva hitro, natančno in brez vsakršnih zamud, voznik pa ima v najtežjih razmerah na voljo še sredinski zaklep pogona, pri katerem se moč in navor na na oba kolesna para razdelita v enakem deležu.

Inženirji so se že v prvi generaciji dusterja, ki je bil leta 2010 predstavljen prav na razgibanem terenu Maroka, soočili s številnimi izzivi. Morali so narediti poceni terenca, s katerim se da voziti voziti v Sahari kot tundri Sibirije. Dobro se spominjamo, kako smo se na predstavitvi kot dokaz vzdržljivosti med drugim na terenskem poligonu vozil čez stopnice, sestavljene iz odsluženih železniških pragov. Na tokratni puščavski avanturi pa smo pri prečenju suhih strug znova pokimali 6-stopenjskemu ročnemu menjalniku, ki brez dragega in težkega reduktorja omogoča tudi počasno plezanje preko skalnih prehodov. To so inženirji dosegli z zelo kratkim prestavnim razmerjem prve in druge prestave. Duster tako pri vsega 1000 motornih vrtljajih lahko vozi s hitrostjo pešca 5,79 km/h. 

S prenovo je duster tudi tehnološko napredoval, saj ponuja tudi samodejni menjalnik in digitalne komunikacijske storitve, a v Maroku je dokazal, da še vedno ohranja svoje bistvo - mobilnost na vseh cestah za vsakogar.


Zaradi svoje vsestranskosti je duster v dobrem desetletju postal prodajna uspešnica Dacie in tudi v bodoče ostaja eden njihovih ključnih modelov. Ohranili so njegovo robustno, a simpatično obliko. S prenovo je duster tudi tehnološko napredoval, saj ponuja tudi samodejni menjalnik in digitalne komunikacijske storitve, a v Maroku je dokazal, da še vedno ohranja svoje bistvo - mobilnost na vseh cestah za vsakogar. Najlepše pri vsem skupaj je zavedanje, da je to avto, ki voznika ne obremenjuje s podatkovno ofenzivo velikih zaslonov. Vozniku, željnemu odkrivanja novih poti, ponuja več svobode in zaupanja kot marsikateri veliko dražji, pametnejši oziroma žlahtnejši tekmec. Kar pomislite, kdaj ste se nazadnje z avtom zapeljali nekam daleč iz čistega užitka in želje videti kaj novega … Ne pozabite, šteje pot, ne pa cilj!

Inženirji so se že v prvi generaciji dusterja, ki je bil leta 2010 predstavljen prav na razgibanem terenu Maroka, soočili s številnimi izzivi. Morali so narediti poceni terenca, s katerim se da voziti voziti v Sahari kot tundri Sibirije.
Oglas
Oglas

Slovenski dusterji so dobro opremljeni!

Duster je tudi na naših cestah spisal zgodbo o uspehu, saj tudi po aktualni prenovi ostaja eden najcenejših cestnih ternecev na našem trgu. Lansko leto se je dobra polovica slovenskih kupcev (62 odstotkov), odločila za najbolj opremljeno različico ravni journey. Slovenski vozniki še vedno največkrat za pogon dusterja izberejo zelo varčen 1,5-dizelski motor (63 odstotkov), v kombinaciji s štirikolesnim pogonom (45 odstokov). Dacia se ekologije loteva na zelo racionalen način, brez prisilne elektrifikacije. V njihovi strategiji zniževanja izpustov, o kateri smo v Motoreviji pisali lansko jesen, je denimo tudi napovedano slovo od papirnatih katalogov, usnja, kroma … V pogonske energente pa pospešeno uvajajo avtoplin (LPG), ki manj obremenjuje okolje kot bencin ali dizel. V Sloveniji se že skoraj četrtina dusterjev proda z bencinskim motorjem z tovarniško vgrajeno plinsko napravo (LPG) pri kateri so izgorevanju plina prilagojeni tudi ventili oziroma sedeži ventilov.  Poleg dusterja pa je pri nas še štiri druge modele naročiti s plinskim pogonom. S prenovo duster ponuja tudi turbo bencinski motor in samodejni menjalnik z dvema sklopkama. Med tehniškimi novostmi Dacie pa bomo pri Motoreviji konec februarja med prvi preskusil še karavnskega križanca joggerja, ki bo prva dacia s polnim hibridnim pogonom iz Renaultove serije e-tech. 

Maroko ponuja nešteto filmski scen pokrajin.

 

Ljudski in naravni štirikolesni pogon za puščavska doživetja. Obe različici sta precej varčni.

 

Ključne besede


Doživetjaterenska vožnjaDaciaštirikolesni pogonDacia dusterterenecdohodninaMarokopuščava