Kdor malo resneje spremlja dogajanje v avtomobilski industriji, je sredi junija zagotovo zasledil čivk (tweet) Elona Muska, v katerem je sebi in svojim sledilcem čestital, ker je njegov Tesla Inc. “postal uradno največ vreden avtomobilski izdelovalec na svetu”. Tržna vrednost Tesle je bila na tisti dan 183,7 milijarde ameriških dolarjev oziroma skoraj 5 milijard dolarjev več od drugega največ vrednega izdelovalca avtomobilov Toyote.
Če vam - glede na to, da je Tesla lani izdelal le 367.500 avtomobilov, Volkswagen pa na primer 11 milijonov - v zvezi s takšnim vrednotenjem podjetij ni nič jasno, niste edini. Da je podjetje kot Tesla, ki je na trgu šele 16 let in je šele letos začelo poslovati brez izgube, vredno več kot BMW, Daimler (Mercedes) in VW skupaj, ni samo nelogično, ampak je že kar absurdno. Še bolj absurdno pa je dejstvo, da je ameriško zagonsko podjetje Nikola Motors (originalno ime, ni kaj), ki je zgolj najavilo, da bo začelo sprejemati naročila za svoj le na papirju obstoječ električni pick-up z gorivnimi celicami, na borzi vredno več kot 30 milijard dolarjev (ali več kot skupina Fiat Chrysler).
Res je, da se tržna vrednost oziroma tržna kapitalizacija nekega podjetja izračuna zelo preprosto tako, da se število izdanih delnic pomnoži z vrednostjo delnice na borzi, ampak v tej formuli je toliko prostora za prevare, da nekateri analitiki opozarjajo, da imajo takšne borzne anomalije vse znake Ponzijeve piramidne sheme. Prav vsi pa opozarjajo, da borza ne predstavlja realne ekonomije, ki je povsem drugačna od borznih fantazij: ameriške borze so na primer konec aprila zabeležile svoj najboljši mesec v zadnjih 30 letih, hkrati pa je brez služb v istem času ostalo 30 milijonov Američanov, številna podjetja pa so morala zapreti svoja vrata.
Tudi v avtomobilski industriji je slika podobna: avtomobilski izdelovalci le počasi zaganjajo svoje tovarne, večina dobaviteljev - tudi pri nas - deluje z le nekaj odstotki svojih zmogljivosti, sveži podatki z našega trga pa pravijo, da smo v prvih šestih mesecih pokupili za skoraj tretjino manj avtomobilov kot v prvi polovici lanskega leta.
A ostanimo optimisti: če sodimo po letošnjem juniju, ko je bila prodaja novih vozil le še slabih 6 odstotkov slabša od lanskega junija, se počasi vračamo v ustaljene tirnice življenja. Tudi pri Motoreviji z optimizmom zremo v prihodnost, a ostajamo previdni: natančno sicer spremljamo številke (borzne in epidemiološke), a prisegamo na zdrav razum in pametne odločitve. Zato vam v poletni številki svetujemo, kako lepo in varno preživeti poletje - in vam želimo mirne ter varne poletne počitnice!