Na treningu smo obiskali Mitjo Šorna, tekmovalca slovenske ekipe Qulbix Racing in direktorja podjetja, ki izdeluje zelo zmogljiva dirkalna električna kolesa, s kakršnimi tekmujejo tudi v svetovnem pokalu FIM E-XBike, ki poteka pod okriljem Mednarodne motociklistične zveze FIM. Zelo zanimiva športna panoga združuje najboljše iz sveta motokrosa in gorskega kolesarjenja z električnimi kolesi.
Ko po motokros progi mimo pridrvi nenavadno kolo, ki je po teži, pnevmatikah in videzu bližje motokros motorju kot pa kolesu, a ima kljub temu pedala in ročico za plin ter silovito pospešuje v čisti tišini, le osuplo ostrmiš. Še bolj pa te tak električni hibrid med gorskim kolesom in motorjem prevzame, ko poprimeš za krmilo in se poženeš po blatni stezi. Verjemite, vsak pravi gorski kolesar ali pa motorist bo nasmejan in vsaj malce tudi prestrašen, ko električni sunek hipnega navora 300 Nm za šalo zavrti zadnje kolo v prazno. 55 kg težka aluminijasto-jeklena terenska specialka se ob sunku moči (15 kW) brezkrtačnega električnega motorja s trajnimi magneti brez težav postavi na zadnje kolo ali odrine v dolg skok. Na zaprti motokros progi električno kolo s pedali doseže zmogljivosti primerljive 85-kubičnim motokros motorjem, je pa precej bolj okretno kot motokros motor. Lahko drvi vse do hitrosti 95 km/h, predvsem pa silovito pospešuje, celo bolje kot prej omenjeni motor. Akumulatorski sklop - ta je sestavljen iz celic uveljavljenih izdelovalcev Samsunga ali LG zmogljivosti - zmogljivosti 2,1 kWh omogoča od 40 do 50 kilometrov prave dirkaške izkušnje.
Foto: dirkalno električno kolo ponuja tudi odličnen trening za motokrosiste ...
Za krmilom hitro postane jasno, da gre za fizično zahteven šport. Za varno rekreativno uporabo je dobro imeti ali vsaj previdno pridobiti izkušnje, saj bo po strmini navzgor prej zmanjkalo oprijema kot pa moči. Za varno doživetje izkušnje je obvezna tudi čelada, zelo priporočljiva je dodatna dirkaška zaščita okončin in hrbta. S ceno se električno dirkalno kolo lahko primerja z gorskimi kolesi za spust: cene se glede na različne zmogljivosti gibljejo od 7 do 8 tisoč evrov.
Ideja o križanju motokrosa in gorskega kolesarjenja je padla na plodne zobnike
Direktor slovenske blagovne znamke Qulbix Mitja Šorn je od malih nog motorist, sedaj pa tudi aktiven tekmovalec novonastalega svetovnega pokala električnih koles ter inženir, ki je aktivno vpet v razvoj teh zanimivih dirkalnikov. Pojasni nam, da je osnovna ideja pred desetletjem nastala iz želje po združitvi značilnosti motokros oziroma enduro motorjev s kolesi za spust: ”Osnovna ideja je torej bila, kako združiti obe in povečati doseg oziroma zmogljivosti kolesa. S kolesom greš lahko tudi v gozd, saj pri kolesarjenju ne povzročaš hrupa, ne onesnažuješ okolja in se zato lahko voziš tudi tam, kjer se s terenskim motorjem ne smeš voziti. Z motokros motorjem moraš pač voziti le po progi. Tako se je začel razvoj nove športne panoge in tehnologije, na kateri temelji to hibridno tekmovalno kolo.”
Užitek za kolesarje in motoriste, vozijo pa jih celo lovci
Na mestu je seveda vprašanje, kdo dejansko bolj uživa na takem kolesu - gorski kolesar ali motorist? Mitja Šorn je prepričan, da tako kolo navduši oba: “Gorskemu kolesarju to kolo doda dimenzijo hitrosti in pospeška, tudi roke so precej bolj obremenjene. Podobno kot pri motokrosu. Tudi dogaja se več, je več adrenalina. Motorist pa dobi neko novo obzorje svobode, saj se lahko vozi tam, kjer se z motorjem ne sme. Vožnja na takem zmogljivem električnem kolesu motoristu, tudi aktivnemu dirkaču, lahko služi kot dodatni vsakdanji trening za moč in tehniko. To kolo je odlično za pripravo motoristov na novo sezono v cestnem prometu. Na njem lahko varno vadiš ključne vozniške manevre, ki ti lahko na cesti rešijo življenje. Je pa kolo odlično tudi za vse aktivne ljudi, ki radi kolesarijo v naravi in jim tako kolo ponuja lažje premagovanje večjih razdalj z manj napora, predvsem pri nizanju višinskih metrov. Celo nekaj lovcev ta neslišna terensko zmogljiva kolesa že uporablja v svojih revirjih.”
Pri rekreacijski vožnji, pri kateri lahko varčujete z energijo z različnimi nastavitvami pogona, Šorn zagotavlja, da je brez težav mogoče prevoziti tudi 100-kilometrsko razdaljo. Na spustih zasnova pogona omogoča tudi rekuperacijo energije. Šorn pojasni: “Te možnosti klasična električna gorska kolesa nimajo. Pri naših kolesih je povezava s pedali vezana direktno na električni motor in ne na zadnje kolo. V našem tekmovalnem razredu lahko uporabljamo ročno elektrodinamično zavoro, ki del energije pojemka v obliki elektrike shranjuje v akumulatorju.”
Slovenec takoj v vrhu
17. avgusta leta 2019 je bila v okviru dirkaškega vikenda svetovnega prvenstva v motokrosu na progi v italijanski Imoli uvodna dirka svetovnega pokala z električni kolesi, na kateri je v odprtem razredu (sicer le v konkurenci štirih tekmovalcev) zmagal Anže Svetek na slovenskem kolesu znamke Qulbix.
“Mednarodna motociklistična zveza FIM je glede na ugoden odziv uvodne dirke pograbila idejo in nas tudi zaradi Anžetove zmage povabila k sodelovanju pri pripravi pravil te nove športne panoge,” opisuje Šorn, ki meni, da gre pri dirkanju z električnimi kolesi pravzaprav za sodobno različico prvih dirk, iz katerih se je razvil moderni motošport na dveh kolesih. “V zgodovini so tekmovalci najprej pritiskali pedala, potem pa so prišla prva kolesa z motorjem, ki so ob sočasni uporabi pedal dobila pomoč motorja.”
Na dirki še obvezna pedala!
Na dirkah svetovnega pokala FIM E-XBike pravila predpisujejo dodajanje moči električnega motorja prek pedal, dodajanje plina prek ročic pa ni dovoljeno. V kategoriji EX proto je največja hitrost omejena na 45 km/h in moč električnega motorja na 4 kW. Mitja Šorn napoveduje, da se bodo člani ekipe Qulbix Racing z licencami AMZS udeležili tudi šestih dirk italijanskega prvenstva e-bike cross, ki je v regiji najmočnejše. “V Italiji nastopamo v kategoriji EX open, kjer ob obveznih pedalih lahko uporabljaš še ročni plin kot na motorju. Dirke potekajo na manjših motokros stezah.” V načrtu slovenske “tovarniške” ekipe je tudi septembrski nastop na dirki svetovnega pokala.
Za AMZS priložnost za nov atraktiven šport!
Luka Mežan, ki je v AMZS vodja področja motošport in karting, pojasnjuje, da je glede dirk in prvenstva električnih koles še nekaj nejasnosti in ocenjuje, da svetla prihodnost tega športa šele prihaja: "FIM je od leta 2019 aktivno vpet v tekmovanja na najvišji ravni. Dirke z električnimi kolesi so izredno zanimive in nedvomno napovedujejo obetajoč razvoj nove panoge v motošportu. AMZS je aktivno vpet v njen razvoj in bo takoj, ko bodo natančno dorečena vsa pravila in bodo razmere dopuščale organizacijo dirk, ob morebitnem izkazanem interesu tekmovalcev tudi razpisal državno prvenstvo v dirkah z električnimi kolesi po vzoru na FIM E-XBike svetovni pokal."
To kolo ni za na cesto!
Mitja Šorn glede vsakdanje uporabe takega kolesa pove: “To kolo ni namenjeno vožnji po cestah, čeprav je njegovo hitrost mogoče omejiti na 25 km/h, temveč je namenjeno terenski vožnji. Morda bo v prihodnosti mogoče opraviti tudi homologacijo za vožnjo v cestnem prometu, a zaenkrat so stroški preveliki. Ob tem bi tudi izgubili čar tekmovalnega električnega gorskega kolesa.” |