Mate X - danski zložljivi električni dvokolesni cestni terenec

Promet

Doživetja: Električni debeluh - ob vsej raznolikosti ponudbe električnih koles le redkokatera novost še lahko preseneti, a ...


Ob vsej raznolikosti ponudbe električnih koles le redkokatera novost še lahko preseneti, a danski električni debeluh mate X, pravi cestni terenec na dveh kolesih, preseneti, navduši in očara.

Na kolesarski sceni so kolesa z izrazito debelimi pnevmatikami že pred časom duhovito poimenovali za debeluhe - kar je odličen prevod angleške oznake “fat bike” oziroma “fatty”. Kolesa z neproporcionalno debelimi pnevmatikami so sicer namenjena kolesarjenju po pesku in po snegu, kjer večja naležna površina takšnih pnevmatik zagotavlja oprijem na sipkih površinah - kdor se je že kdaj z običajnim kolesom zapeljal na pesek ali v sneg, zagotovo ve, o čem govorimo.

A ob značilnih prednostih imajo takšne pnevmatike tudi pomanjkljivosti - največja je zagotovo velik kotalni upor, zaradi česar so daljše kolesarske ture - tudi po asfaltu - s takšnimi kolesi lahko zelo naporne.

A če kolesarju ni treba samemu premagovati kotalnega upora, ker mu pri tem pomaga električni motor, se takšne debele pnevmatike izkažejo za prednost: poleg lahkotnega električnega kolesarjenja po asfaltu se z njimi lahko varno in brez truda zapeljemo tudi na brezpotja - ne samo na pesek ali zglajen sneg, pač pa tudi na travo, v blato, na skalnato pot ali čez korenine. 

Ker takšne pnevmatike polnimo z dokaj nizkim tlakom, se profil pnevmatike odlično prilagaja podlagi - in vselej najde oprijem.

Najuspešnejša kampanja množičnega sofinanciranja

Zagotovo dansko zagonsko podjetje Mate bike ni bilo prvo, ki se je spomnilo združiti debele pnevmatike z električnim pogonom, je pa med najuspešnejšimi: na platformi za množično financiranje Indiegogo so lani spomladi zagnali kampanjo, v kateri so ponudili financiranje robustnega debeluha mate X, o katerem pišemo tu. Kampanja je bila uspešnica, saj so pridobili več kot 17 milijonov dolarjev kapitala. Danski kolesarski podjetniki so v letu dni prodali več kot 12.500 robustnih električnih koles mate X; zanimanje je še vedno tolikšno, da je treba na kolo trenutno čakati štiri mesece - če ga naročite zdaj, ga dobite avgusta.

1600 evrov ni malo, a je glede na cene električnih koles pri nas še vedno dokaj ugodno.

Dosegljiva cena

Veliko zaslug za uspeh in priljubljenost danskega električnega debeluha ima zagotovo zmerna oziroma dostopna cena: različica kolesa, kakršno smo imeli na preskusu - tehnične podatke objavljamo v okvirju - na Indiegogo spletni strani stane 1149 ameriških dolarjev: k tej ceni je treba prišteti uvozne dajatve - carino in DDV -, ker kolo izdelujejo na Kitajskem in v Vietnamu, in pa 200 ameriških dolarjev za poštnino. Skupaj to pomeni približno 1800 ameriških dolarjev ali 1600 evrov, kar sicer ni malo, a je glede na cene električnih koles pri nas še vedno dokaj ugodno.

Danski električni cestni terenec je opremljen s preprostim Shimanovim 8-stopenjskim menjalnikom in Tektrovim zavornim kolutom na prednjem kolesu - za doplačilo si kupci lahko omislijo tudi hidravlični zavorni sistem.

250 W, 25 km/h, 80 km

Danski podjetniki kolo mate X ponujajo v več različicah - večini evropskih trgov je namenjena različica mate X 250, ki jo poganja električni motor z 250 W moči - to je po zakonu namreč največja dovoljena moč motorja, da kolo še spada v kategorijo električnih koles.

Takšen motor pomaga vozniku do hitrosti 25 km/h, nato se pomoč motorja izklopi. Različice s 750 W in ročico za dodajanje moči, ki je tudi na voljo, pri nas ne smemo voziti po javnih površinah.

Poleg debelih 4-palčnih terenskih pnevmatik na 20-palčnih kolesih - pri nakupu lahko izberete tudi bolj cestno različico pnevmatik - v oči pade značilen robusten aluminijast okvir. V njegov sredinski del je vstavljen ploščat sklop litij-ionskih akumulatorjev, ki ima pri različici + zmogljivost 14 Ah, kar zadostuje za približno 80 km električne pomoči pri poganjanju. Električni motor kitajske izdelave je vgrajen v zadnje kolesno pesto in tako neposredno ter brez zobniških prenosov poganja zadnje kolo.

Danski električni cestni terenec je opremljen s preprostim Shimanovim 8-stopenjskim menjalnikom in Tektrovim zavornim kolutom na prednjem kolesu - za doplačilo si kupci lahko omislijo tudi hidravlični zavorni sistem.

V oči pade značilen robusten aluminijast okvir. V njegov sredinski del je vstavljen ploščat sklop litij-ionskih akumulatorjev, ki ima pri različici + zmogljivost 14 Ah, kar zadostuje za približno 80 km električne pomoči pri poganjanju.

Zložljivo, a precej težko in nerodno

Približno na sredini okvirja ima kolo preklopni mehanizem s čvrsto zaporo: po odklepu kolo prepognemo na pol, ko mu prek preklopnih mehanizmom zložimo še krmilo in oba pedala, pa dobimo približno 1,3 metra širok, 0,8 metra visok in pol metra širok paket.
Preprosto in hitro zlaganje kolesa velja pohvaliti, a njegove mere so tudi v zloženem položaju tako velike, da kolo ne gre v vsak avtomobilski prtljažnik; v večini avtov, s katerimi smo kolo prevažali naokoli, smo morali podreti vsaj en del naslonjala zadnje klopi. Druga težava pri rokovanju s kolesom je njegova precejšna masa: ker kolo tehta slabih 30 kilogramov, za dvig v avto in iz njega zahteva kar krepke roke - ali pa pomoč še enega para rok.

Visoko postavljeno krmilo in nastavljiv sedež zagotavljata zelo udoben položaj na kolesu, z debelimi terenskimi pnevmatikami na kolesih in ob pomoči električnega motorja pa se je otročje lahko spopasti tudi z visokimi robovi

Debel užitek in zabava

A že po prvih metrih hitro pozabiš na nerodno nalaganje iz avta; mate X je neverjetno zabavno električno kolo, s katerim se je užitek zapoditi tako po kolesarski stezi kot po gozdni ali hribovski stezici. Visoko postavljeno krmilo in nastavljiv sedež zagotavljata zelo udoben položaj na kolesu, z debelimi terenskimi pnevmatikami na kolesih in ob pomoči električnega motorja pa se je otročje lahko spopasti tudi z visokimi robovi, velikimi koreninami ali skalami na poti. Zaradi velike mase se z njim verjetno ne da prav suvereno skakati po spustaških poligonih, zato pa lahko z njim kolesarite navkreber po progah za spust. Prednje in zadnje vzmetenje zagotavljata veliko udobja, svoje dodajo še mehke (a pred predrtjem zaščitene ) pnevmatike - danskemu debeluhu ni mar, kakšno podlago ima pod kolesi.
Zaloge energije v akumulatorju je dovolj za celodnevni izlet, izpraznjen akumulator pa s priloženim polnilnikom napolnimo v slabih dveh urah - neposredno prek priključka na kolesu ali tako, da akumulator izvlečemo iz okvirja in ga odnesemo v stanovanje ali pisarno.

Mate X+

Tehnični podatki

Električni motor z 250 W, odklopljiv litij-ionski akumulatorski sklop 48 V in 14,5 Ah (0,696 kWh), doseg do 80 km, masa 29 kg. Zaslon nadzorne enote, zložljivo krmilo, nastavljiv zadnji blažilnik, nastavljiva prednja blažilnika z mehanskim zaklepom, zložljiva pedala, kolutna prednja zavora, 8-stopenjski menjalnik, enostavno odklopljivi električni vodniki za hitrejše serisiranje, zložljiv aluminijast okvir, možnost izbire terenskih ali cestnih 4-palce širokih pnevmatik na 20-palčnih kolesih.  Več informacij: mate.bike/eu.

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Kaj menite o električnih kolesih?

Ključne besede


kolesarjiKolesarjenjeelektrično koloKolesaelektrična kolesaelektrikaElektromobilnostelektrični skiro

Blaž Poženel

Blaž Poženel

Odgovorni urednik