Dolga desetletja je bil osebni avto zgolj zgolj mehanska naprava z nekaj dodatnimi električnimi in mehanskimi sistemi, ki jih je voznik upravljal prek stikal. Danes je avto potujoči računalnik, prepreden s tipali, kamerami in radarji; s številnimi elektronskimi pripomočki in sistemi gleda na cesto in v kabino, hkrati pa pod nadzorom voznika ali povsem samostojno tudi sam vozi. Avti znajo danes sami zavirati, zavijati, pa tudi opozarjati na številne nevarnosti ter ovire …
Takšnega koraka naprej, kot so v zadnjem času naredili vozni in varnostni pripomočki (ki jim pravimo tudi asistenčni sistemi), ni v zadnjem desetletju naredila nobena druga tehnologija v avtomobilih. Kdor ni neposredno vpet v avtomobilsko industrijo, se med vsemi tehnologijami težko znajde. Tudi prodajalci avtomobilov pogosto niso kos natančni in razumljivi tehnični razlagi vsega, kar danes avtomobili znajo in zmorejo. Kupci avtomobilov se zato pogosto znajdejo v precepu, katere varnostne pripomočke izbrati s seznama dodatne opreme; v pomoč zato ponujamo pregled varnostnih in voznih pripomočkov oziroma asistenčnih sistemov, o katerih smo obširneje pisali že pred sedmimi leti, zdaj pa smo seznam dopolnili oziroma aktualizirali. Vseh različic omenjenih asistenčnih sistemov v tem pregledu nismo zajeli, ker avtomobilski izdelovalci pogosto uporabljajo svoje oznake oziroma svoja imena, različne asistenčne sisteme pa tudi združujejo v varnostne pakete.
AMZS priporočila avtomobilskim izdelovalcem
Za varnostne pripomočke oziroma asistenčne sisteme avtomobilski izdelovalci ne bi smeli zahtevati doplačil: tehnologija, ki prinese večjo varnost v prometu, bi morala biti vključena v serijsko opremo avtomobilov. |
Upravljanje z asistenčnimi sistemi bi moralo biti enostavno in intuitivno. Preveč zapleteno upravljanje z asistenčnimi sistemi zahteva pozornost voznika, kar je lahko med vožnjo nevarno. |
Voznik mora biti na viden in razločen način seznanjen z delovanjem asistenčnih sistemov, predvsem pa z morebitnimi motnjami v delovanju. |
Pregled sistemov pomoči vozniku:
Opozarjanje na možnost naleta
Sistem, ki opozarja voznika na možnost naleta, prek tipal oceni, kdaj je možnost naleta neizogibna. Na to voznika opozori s svetlobnimi ali zvočnimi signali, če pa se voznik ne odzove, sistem tudi samodejno začne zavirati. Pri sodobnih avtih je ta pripomoček praviloma vključen v sistem za samodejno zaviranje v sili, njegovo delovanje pa voznik prepozna prek zvočnega ali svetlobnega opozorila na možnost naleta. |
Komercialne oznake: Pre Sense, Predictive Safety System, Pre-Safe, Front Assist, Collision Mitigation System, Forward Collision Warning; FCW.
AMZS priporočilo: zelo priporočljivo
Samodejno zaviranje v sili
Zelo značilen in tudi zelo učinkovit je pripomoček za samodejno zaviranje v sili, ki mu ponekod pravijo tudi sistem za preprečevanje naleta. Kamera in radarska tipala spremljajo promet pred avtom in ob počasni ali zaustavljeni oviri nanjo opozorijo voznika – če ta ne reagira, sistem tudi samodejno zavre naš avto. Najsodobnejši in najbolj učinkoviti tovrstni sistemi zavirajo z vso močjo do zaustavitve, starejši in preprostejši sistemi pa zavirajo z delno močjo in tako omilijo posledice trka. |
Nekateri avtomobili so opremljeni s preprostejšo različico samodejnega zaviranja v mestih, ki deluje pri mestnih (majhnih) hitrostih – pri marsikaterem avtomobilskem izdelovalcu so ga poimenovali s kombinacijo besed, med katerimi je tudi “city” (city-stop, city-brake in podobno). Deluje podobno kot sistem za preprečevanje naleta, le da deluje le pri hitrostih do 30 km/h (ali ponekod do 50 km/h ali celo do 80 km/h). Običajno sistem uporablja preprostejša tipala, s samodejnim zaviranjem pa zaradi majhnih hitrosti lahko prepreči manjše trke ali močno zmanjša silo trka.
Marsikateri tovrstni sistem kot oviro prepozna tudi pešca, kolesarja ali kakšno drugo manjšo in premikajočo se oviro (tudi živali). Najboljši sistemi zaznavajo tudi smer gibanja pešca, ki ga zaznajo že, ko se približuje robu ceste. Ta varnostni pripomoček je med najbolj razširjenimi in tudi najbolj zanesljivimi; pri novih avtomobilih že praviloma spada v serijsko opremo, od leta 2024 naprej bo obvezno vgrajen v vse nove avtomobile, od leta 2026 tudi s prepoznavanjem pešcev in kolesarjev.
Komercialne oznake: Notbremsassistent, Notbremsautomatiksystem, Autonomous Emergency Braking System, City Brake, Frontassistent, Active City Stop, Collision Prevention Assist, Collision Mitigation Brake System, Auto-Brake with Forward Collision Warning, Collision Avoidance Assist; AEB, AEBS.
AMZS priporočilo: zelo priporočljivo
Sistem za izogibanje oviri
Sistemi za izogibanje oviri pomagajo vozniku, da lažje obvozi oviro na cesti. Sistem vedno deluje v okviru sistema za samodejno zaviranje; če sistem prepozna, da se z zaviranjem avto ne bo mogel zaustaviti pred oviro in prepozna, da bi voznik rad obvozil oviro, servovolanski mehanizem olajša vrtenje volana stran od ovire. Sistem ne zavija samodejno. |
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za nadzor okolice zadaj
Gre za pripomoček, ki “gleda” na cesto za nami (pri nekaterih avtih tudi pred nami) skozi ultrazvočna parkirna tipala na vsaki strani zadnjega dela avtomobila. Če tipala med vzvratno vožnjo s parkirnega mesta zaznajo bližajoče se vozilo ali stoječo oviro, na to avto opozori z zvočnim ali svetlobnim signalom, nekateri sistemi pa znajo pred oviro tudi zavreti avto. |
AMZS priporočilo: zelo priporočljivo
Sistem za nadzor prečnega prometa
Sistem deluje podobno kot sistem za nadzor okolice za avtom, le da “gleda” širše in bolj pozorno. Spremlja tudi promet v križiščih - če opazi avto, ki nam bi prečkal pot in se zaletel v nas, sistem samodejno zavre naš avto. Sistem deluje skupaj s sistemom za zaviranje v sili. |
Komercialna oznaka: Cross Traffic Alert
AMZS priporočilo: zelo priporočljivo
Večnaletna zavora
Večnaletna zavora oziroma s tujko “multicolision brake” je sistem, ki samodejno zavre avto takoj, ko je ta udeležen v nesreči oziroma doživi trk. S tem sistem prepreči, da bi nas ob trku drug avto potisnil naprej (oziroma nazaj). Takšen potisk je lahko zelo nevaren, če se trk zgodi na voznem pasu in bi nas drug avto odrinil na vozni pas z nasprotnim prometom. Večnaletna zavora tudi prepreči, da bi se avto po trku sam zapeljal na sosednji vozni pas ali s ceste (na primer po bregu navzdol). Sistem ne zahteva dodatnih tipal (deluje prek že vgrajenih tipal), temveč le ustrezno programsko opremo, zato je poceni – in koristen – dodatek. |
Komercialne oznake: Multi Collision Brake, Post-Impact Braking, Post-Crash Braking
AMZS priporočilo: priporočljivo
Radarski ali aktivni tempomat
Pri radarskem tempomatu gre za kombinacijo tempomata, torej sistema za samodejno vzdrževanje nastavljene hitrosti, in sistema za preprečevanje naleta. Ko tipala pred našim avtom zaznajo avto, ki pelje počasneje od nastavljene hitrosti, sistem najprej odvzame plin, nato pa tudi zavre, če je avto pred nami občutno počasnejši. Sodobni sistemi omogočajo zaviranje do zaustavitve (zgolj v kombinaciji s samodejnim menjalnikom, v kombinaciji z ročnim menjalnikom običajno do 30 km/h) in v zelo širokem območju hitrosti, nekateri radarski tempomati pa imajo kljub sodobnosti zelo omejeno območje delovanja – delujejo na primer samo do hitrosti 140 km/h. Pri večini radarskih tempomatov voznik lahko tudi nastavi “varnostno” razdaljo, s katero avto sledi vozilu pred seboj. |
Komercialne oznake: Adaptive Cruise Control, ACC, Distronic, SmartSense …
AMZS priporočilo: zelo priporočljivo
Inteligentni asistent za hitrost
Ta varnostni sistem deluje tako, da opozori voznika na prekoračeno hitrost (podatke dobi od sistema za prepoznavanja prometnih znakov in/ali jih razbere iz digitalnih zemljevidov) ali pa sam prilagodi hitrost omejitvam in razmeram na cesti. Pogosto sistem ne deluje povsem točno; eden od razlogov so stari oziroma neaktualni digitalni zemljevidi ali neprepoznani prometni znaki. Sistem bo del serijske opreme pri vseh novih avtomobilih od leta 2024. |
Komercialne oznake: Intelligent Speed Assist, Intelligent Speed Adaptation; ISA.
AMZS priporočilo: priporočljivo
Omejevalnik hitrosti
Sistem omogoča, da voznik s pritiskom na gumb oziroma stikalo nastavi največjo želeno hitrost avtomobila - te avto ne prekorači ne glede na položaj stopalke za plin. Najnovejši sistemi za omejevanje hitrosti delujejo v skladu z inteligentnim asistentom za hitrost. |
Komercialna oznaka: Speed Limiter
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za pomoč pri speljevanju v klanec
Ta pripomoček preprečuje, da bi se avto na klancu pri speljevanju zapeljal nazaj; sistem vklopi zavore, ki se samodejno sprostijo, ko voznik spelje v klanec. Nekateri tovrstni sistemi zavrejo avto za določen čas (nekaj sekund), nekateri pa toliko časa, dokler voznik ne spelje. |
Komercialna oznaka: Hill Start Assist; HSA.
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za samodejno spuščanje po strmih klancih
Sistem samodejno omejuje hitrost, s katero se avto spušča po strmem klancu; s samodejnim zaviranjem, nadzorom zaviralnega učinka motorja in rekuperacije nadzoruje hitrost spuščanja, ki jo pri nekaterih avtomobilih lahko ročno nastavimo. Sistem je značilen za terenske avtomobile. |
Komercialne oznake: Hill Descent Control, Downhill Speed Regulation; HDC, DSR.
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za opozorilo pri parkiranju
Sistem prek ultrazvočnih tipal v odbijačih spremlja razdaljo do ovir v neposredni bližini avta in z zvočnim ali svetlobnim signalom opozarja voznika na bližino ovire. Služi kot dobrodošla pomoč pri parkiranju. |
Komercialna oznaka: PDC
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za samodejno parkiranje
Sistem ob pomoči tipal in kamere snema okolico oziroma parkirna mesta, mimo katerih se peljemo. Ko najdemo parkirno mesto, vklopimo ustrezno prestavo samodejnega menjalnika, nato pa sistem sam usmerja avto na to parkirno mesto: pri nekaterih sistemih mora voznik dodajati plin ali zavirati, pri nekaterih pa tudi to sistem naredi sam. |
Komercialna oznaka: Park Assist
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za daljinsko vodeno samodejno parkiranje
Nekateri sistemi za samodejno parkiranje delujejo tudi brez prisotnosti voznika v avtu; voznik parkiranje vodi prek stikal na ključu avtomobila ali prek posebne aplikacije na pametnem mobilniku. Sistem sam upravlja z volanom in menjalnikom. |
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za nadzor stabilnosti prikolice
Sistem za nadzor stabilnosti prikolice prek tipal zazna neželeno nihanje priklopnika oziroma prikolice. Ko pride do nihanja, sistem s posegom v zavore na posamičnem kolesu avtomobila umiri nihanje. |
Komercialna oznaka: Trailer Stability Assist; TSA
AMZS priporočilo: zelo priporočljivo
Pripomoček za manevriranje prikolice
Sistem, ki vozniku pomaga vzvratno voziti avto s prikolico, spada v kategorijo voznih in ne varnostnih pripomočkov. Prek tipal na zadnjem delu avta, kamere, dodatne grafike na zaslonu in stikala električno nastavljivih vzvratnih ogledal namreč sistem z vrtenjem volanskega obroča v pravo smer samodejno usmeri prikolico na želeno mesto – voznik mora le zavirati in dodajati plin. Pripomoček je koristen za vse tiste, ki prikolico na avto pripnejo le poredko in z manevriranjem nimajo veliko izkušenj – tisti, ki s prikolico vozijo pogosto, s tem ne bi smeli imeti težav. |
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za nadzor mrtvih kotov
Sistem deluje prek tipal v zunanjih vzvratnih ogledalih ali na karoserijskih koncih, ki spremljajo promet ob in za avtom, prek svetlobnih ali zvočnih signalov pa opozarjajo na vozila v mrtvih kotih. |
Komercialne oznake: Rear Cross Trafic Alert, Blind Spot Indication System; BLIS
AMZS priporočilo: zelo priporočljivo
Sistem za opozarjanje na zapustitev voznega pasu
Sistem prek tipal spremlja okolico avta ob strani in naprej, ob bližanju robe ceste pa s svetlobnimi in zvočnimi signali ali tresljaji volanskega obroča oziroma voznikovega sedeža opozori voznika na nenamerno zapustitev voznega pasu. |
Komercialna oznaka: Side Assist, Lane Departure Warning System; LDW, LDWS
AMZS priporočilo: zelo priporočljivo
Sistem za preprečevanje zapustitve voznega pasu
Ko se avto približa robu ali sredinski črti ceste, sistem s posegom v volanski mehanizem ali zavorni sistem rahlo zavije proti sredini ali robu ceste. Preprostejši sistemi avto oddaljujejo od robnih črt, zmogljivejši pa ga držijo na sredini voznega pasu. Vsi tovrstni sistemi imajo vgrajeno varovalko, ki preprečuje, da bi voznik vožnjo povsem prepustil elektroniki; če voznik spusti volanski obroč iz rok za več kot 20 ali 30 sekund, se sistem izklopi. Sistem bo del serijske opreme pri vseh novih avtomobilih od leta 2024. |
Komercialne oznake: Lane Keeping Assist, Lane Support System, Emergency Lane Keeping; LKA, ELK
AMZS priporočilo: zelo priporočljivo
Sistem za samodejno vožnjo v zastojih
Pripomoček za zastoje v enem paketu združuje delovanje radarskega tempomata in sistema za ohranjanje položaja avta na voznem pasu. Sistem z radarjem spremlja dogajanje pred avtom, s kamerami pa snema cestne črte in oznake ter tako zadržuje avto na sredini voznega pasu. Sistem posega v zavorni sistem in volanski mehanizem, sam pa tudi dodaja plin oziroma pospešuje. Pripomoček je namenjen (počasni) vožnji v zastojih, saj samodejno prilagaja hitrost – in smer vožnje – glede na spredaj vozeče vozilo. |
Komercialne oznake: Stauassistent, Pilot Assist
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za prepoznavanje utrujenosti voznika
Sistem prek spremljanja voznikovih reakcij na volanskem obroču in prek beleženja časa neprekinjene vožnje prepozna utrujenost voznika in na to opozarja s svetlobnim signalom, ponekod pa tudi s tresljaji volanskega obroča. Sistem bo del serijske opreme pri vseh novih avtomobilih od leta 2024. |
Komercialna oznaka: Driver Drowsiness and Attention Warning, Driver Alert
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za nadzor pozornosti voznika in notranjosti
Sistem za nadzor pozornosti voznika in notranjosti je nadgradnja sistema za prepoznavanje utrujenosti voznika, saj prek vgrajenih kamer zaznava, kako pozoren je voznik pri vožnji; kamere spremljajo, kako dolgo ima voznik umaknjen pogled s ceste ali rok nima na volanskem obroču. |
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za komunikacijo avtomobila z infrastrukturo
Sistem prek telekomunikacijskega omrežja vzpostavi povezavo med avtomobilom in infrastrukturo oziroma drugimi avtomobili, s tem pa omogoča predčasno opozarjanje voznika na nesreče, zastoje, vremenske razmere, reševalna vozila in druge ovire v prometu. Ta varnostni sistem še razvijajo in še ni razširjen. |
Komercialna oznaka: Car to X Communication, Car to Car Communication; C2C, C2X
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za prepoznavanje prometnih znakov
Sistem ob pomoči kamer med vožnjo snema okolico pred avtom in na armaturni plošči prikaže posnete prometne znake z omejitvami hitrosti (in nekatere ostale). A tehnologija prepoznavanja znakov – tudi, če deluje v kombinaciji z navigacijskim sistemom, ki ima v spominu hitrostne omejitve na cesti, po kateri se vozimo – še ni dovolj zanesljiva, da bi vselej pravilno prepoznala ali posnela znak. |
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za samodejno uravnavanje višine snopa luči
Tovrstni sistemi v žarometih so precej razširjeni. Preprostejša različica prek vgrajene kamere prepozna luči nasproti vozečega vozila in samodejno izklopi snop dolgih luči, da ta ne bi slepil voznika v nasproti vozečem avtu. Ko pred avtom ni več drugega vozila, se snop dolgih luči znova vklopi. |
AMZS priporočilo: zelo priporočljivo
Prilagodljivi ali pametni, tudi matrični žarometi
Naprednejša različica sistema za samodejno uravnavanje višine snopa luči ob nasproti vozečem avtu ne izklopi dolgih luči, ampak zasenči tisti del snopa, ki je usmerjen v avto, ki nam prihaja nasproti ali ki vozi pred nami. Tovrstne žaromete poznamo tudi kot matrične – nekateri imajo pred virom svetlobe poseben mehanizem za zasenčenje, pri nekaterih pa je vir dolgih luči sestavljen iz več LED svetil, ki se prižigajo in ugašajo glede na nasprotni promet. Najnaprednejši aktivni žarometi upoštevajo tudi hitrost vožnje in okolico ter jima prilagajajo dolžino in širino snopa; pri počasnejši vožnji ali vožnji v naselju je snop širši, pri hitri vožnji po avtocesti pa daljši. Nekateri sistemi se ravnajo tudi po digitalnih zemljevidih in ločijo med vožnjo po podeželju ali v naseljih. |
Komercialne oznake: Light Assist, Adaptive Light, Matrix LED
AMZS priporočilo: zelo priporočljivo
Sistem za nočno vožnjo
Posebna tipala in infrardeča kamera snemajo okolico pred avtom in prepoznajo ovire, osebe ali živali. Z odbojem infrardeče svetlobe tako prepoznajo okolico, ki je v temi, sliko pa prikazujejo na zaslonu na armaturni plošči avtomobila. |
Komercialne oznake: Night View Assist, Night Vision
AMZS priporočilo: priporočljivo
Sistem za spremljanje okolice avtomobila
Sistem ob pomoči več kamer snema okolico avtomobila in vozniku pomaga pri manevriranju oziroma parkiranju. Z računalniško generirano grafiko ustvari sliko avtomobila od zgoraj ali v 3D pogledu, na kateri se vidijo tudi vse ovire. |
Komercialne oznake: Arera View, Top View, 360°Camera
AMZS priporočilo: priporočljivo
AMZS priporočila za voznike
Ob nakupu novega avtomobila se temeljito seznanite z delovanjem in upravljanjem z asistenčnimi sistemi. |
Tudi asistenčni sistemi lahko naredijo napako, zato se vozniki ne smejo povsem zanašati nanje. Odgovornost za vožnjo ima še vedno voznik. |
O učinkovitosti asistenčnih sistemov se pozanimajte - na primer v objavah konzorcija EuroNCAP, ki temeljito preskusi vsak nov avto; delovanje asistenčnih sistemov se pri različnih izdelovalcih lahko precej razlikuje. |
Vsaka nesreča je odveč in nepotrebna. Materialno škodo vozniku povrne zavarovalnica, telesnih poškodba ali celo smrti pa ne povrne noben denar. Zato naj kupci avtomobilov pri nakupnih odločitvah ne varčujejo pri varnostnih pripomočkih! |