AMZS test sistemov za samodejno parkiranje

Naprave

Igračke ali uporabni pripomočki?


Kdo parkira lažje, hitreje in natančneje - avtomobilski računalnik ali voznik? Na preskus, ki smo ga opravili skupaj s partnerskimi avtomobilskimi klubi, smo vzeli sedem novih avtomobilov z vgrajenimi sistemi za samodejno parkiranje - trije med temi avtomobili znajo parkirati celo brez voznika v avtu. Kako so se obnesli?

Parkiranje je eden od tistih vozniških manevrov, ki jih vozniki izvajamo zelo pogosto - in ki marsikomu kljub temu dela veliko težav. Avtomobilska industrija to dobro ve, zato že skoraj dve desetletji voznikom ponuja pomoč v obliki sistemov za parkiranje, ki so se v zadnjih letih razvili od preprostih sistemov za prepoznavanje prostih parkirnih mest in sistemov, ki sami upravljajo z volanom, do parkirnih sistemov, ki ne zahtevajo več sodelovanja voznika ali celo omogočajo, da ta med parkirnim manevrom ne sedi več v avtu.

Po zagotovilih avtomobilskih prodajalcev so tovrstni asistenčni sistemi vse bolj priljubljeni pri kupcih, pa čeprav jih večina avtomobilskih izdelovalcev kupcem ponuja za doplačilo oziroma kot del bogatejših (in zato dražjih) paketov opreme. Očitno je parkiranje - še zlasti bočno - za marsikaterega voznika še vedno velik izziv - kljub temu, da je ta vozniški manever eden prvih, ki se jih moramo naučiti kot kandidati za vozniški izpit v šolah vožnje.

VW touareg in porsche 911 sta na impresiven način demonstrirala, kaj vse zmorejo najsodobnejši parkirni sistemi.

Foto: Povsem samodejno - tako bočno kot pravokotno

Avto v grobem lahko parkiramo na dva načina: pravokotno na cesto ali bočno ob cesti (ob desni ali levi strani). Oba parkirna manevra sta sama po sebi precej enostavna; zahtevata pravilno oceno ustreznosti parkirnega mesta, nato pa določeno zaporedje dokaj natančnih vozniških manevrov. Bočno parkiranje je malce bolj zapleteno, ker je treba pravilno oceniti položaj avtomobila pri manevru. Vaja seveda dela mojstra.

Zaradi majhnih hitrosti, razmeroma preprostih manevrov in sodobne avtomobilske tehnologije avtomobili že nekaj časa ponujajo pomoč voznikom pri parkiranju: z iskanjem in prepoznavanjem prostih parkirnih mest ob pomoči ultrazvočnih stikal, s samodejnim krmiljenjem prednjih koles prek električnih servoojačevalnikov, v zadnjem času pa tudi s samodejnim dodajanjem plina, zaviranjem in pretikanjem samodejnega menjalnika. Nekateri najnovejši sistemi za samodejno parkiranje vse opisano opravijo tudi, če voznika ni v avtu.

Kaj vse zmorejo sistemi za samodejno parkiranje - pa tudi, česa še ne -, smo v sodelovanju s partnerskimi avtomobilskimi klubi preverili v preskusu sedmih sodobnih avtomobilov z vgrajenimi sistemi za samodejno parkiranje: kitajskega križanca aiways U5, limuzine BMW serije 5, forda focusa, mercedesa razreda S, porscheja 911 in VW touarega. Vsi avtomobili na preskusu znajo sami pospeševati, zavirati, pretikati v ustrezno prestavo in zavijati.

Parkirni sistemi so v vseh avtomobilih delovali zanesljivo in v skladu s tehničnimi zmožnostmi posameznega parkirnega sistema.

Foto: Sedem avtomobilov, sedem sistemov za samodejno parkiranje

 

* za ceno parkirnega sistema kliknite na fotografijo

Glede funkcionalnosti sistemov za samodejno parkiranje lahko avtomobile na preskusu razdelimo v tri skupine. V prvi skupini sta kitajski aiways U5 in ford focus: oba znata parkirati pravokotno ali bočno, a pri obeh mora voznik pred začetkom parkiranja izbrati ustrezen način. Oba avtomobila znata na pravokotno parkirno mesto zapeljati le vzvratno, kitajski avto pa ne zna sam zapustiti parkirnega mesta.

V drugi skupini avtomobilov sta BMW serije 5 in mercedes razred S; ko voznik potrdi začetek parkirnega manevra, avtomobila vse naredita sama in ne zahtevata ves čas pritisnjenega gumba oziroma stikala. Oba samostojno prepoznata razpoložljiva parkirna mesta (pravokotna ali bočna), mercedes pa zna na pravokotno parkirno mesto zapeljati tudi s prednjim delom naprej.
BMW serije 5 in Kiin sorento lahko razvrstimo v tretjo skupino avtomobilov; naprej in nazaj ju namreč lahko premikamo od zunaj oziroma na daljavo ob pomoči “pametnih” ključev. Pri BMW-ju je temu namenjen dodaten “ključ” z na dotik občutljivim zaslončkom, pri sorentu pa za premikanje avta zadostujejo trije dodatni gumbi na ohišju ključa, kar na primer pride prav pri pravokotnem parkiranju na tesno parkirno mesto, kjer bi imel voznik malo prostora za izhod iz avta.

Tudi mercedes razred S lahko upravljamo od zunaj, a za to rabimo posebno aplikacijo na pametnem mobilniku; preskusni razred S ni imel te funkcionalnosti.

V tretji skupini sta oba avtomobila skupine Volkswagen - porsche 911 in VW touareg - ki ju prav tako lahko upravljamo na daljavo. Oba avtomobila samodejno zaznata bočne ali pravokotne parkirne prostore - ne glede na to, na kateri strani ceste so. Upravljanje na daljavo poteka prek posebnih aplikacij na pametnem mobilniku, ki ne omogočata le vožnje naprej ali nazaj, pač pa tudi krmiljenje koles, tako da avtomobila lahko v celoti parkiramo - in “odparkiramo” na daljavo - tako na pravokotnih parkirnih mestih kot tudi na bočnih (ne glede na stran ceste).

Vsi zanesljivi, a vseeno z razlikami

Parkirni sistemi so v vseh avtomobilih delovali zanesljivo in v skladu s tehničnimi zmožnostmi posameznega parkirnega sistema. A vseeno ni odveč opozorilo: četudi vklopite sistem za samodejno parkiranje, opazujte in spremljajte parkirni manever, saj preskušeni avtomobili niso zaznali oziroma se odzvali na ovire, kakršni so na primer visoki robniki ali kovinske ograje.
Kar nekaj prostora za izboljšave je tudi pri zaznavanju in parkiranju na zelo tesna parkirna mesta; čeprav bi bilo parkiranje mogoče, je nekaj avtomobilov parkirne prostore zaznalo kot preozke.
Tovrstni parkirni sistemi niso nujno dragi dodatki: pri fordu focusu na primer takšen sistem stane le 650 evrov. Res nima toliko funkcij kot dražji in zmogljivejši sistemi, a focus vseeno samodejno parkira natančno in hitro, voznik pa se hitro nauči upravljanja z njim - tudi če ne prebere navodil za uporabo. Podobno lahko rečemo za kitajski aiways U5, ki ga pri nas sicer ne moremo kupiti: sistem za samodejno parkiranje spada v serijsko opremo. Res pa je, da smo pri kitajskem avtu pogrešali navodila za uporabo.

Če želite natančen parkirni sistem, ki omogoča premikanje avtomobila naprej in nazaj na daljavo, se ozrite po Kiinem sorentu.


Pri Kii so dokazali, da so lahko takšni sistemi učinkoviti in preprosti za uporabo. Namesto zapletenih aplikacij za pametne mobilnike lahko s sorentom namreč od daleč upravljamo - ga zapeljemo na ali iz parkirnega prostora - le s tremi gumbi na avtomobilskem ključu. Tudi BMW serije 5 lahko na daleč upravljamo z avtomobilskim ključem, le da je ta velik in težak, vendar prek zaslona ponuja več informacij in navodil. Pri Kiinem sorentu vsekakor priporočamo, da prej temeljito preberete navodila za uporabo, saj Kiin ključ ne ponuja nobene povratne informacije.

VW touareg in porsche 911 sta na impresiven način demonstrirala, kaj vse zmorejo najsodobnejši parkirni sistemi: oba avtomobila učinkovito opravita vse mogoče parkirne manevre in to tako iz avtomobila kot na daljavo. A takšna funkcionalnost ima svojo ceno: parkirni sistem je pri touaregu na voljo le pri najbogatejšem paketu opreme, zanj pa je treba odšteti 5270 evrov - veliko denarja za to, da sosedom pokažete, da lahko avto parkirate s pametnim mobilnikom. Podobno drag je takšen luksuz tudi pri porscheju 911 - za parkirni sistem je treba odšteti 5000 evrov. Ob takšni ceni smo bili zato še toliko bolj razočarani nad stabilnostjo aplikacij na pametnih mobilnikih: v nekaterih primerih smo morali aplikaciji ponovno zagnati, enkrat pa celo na novo naložiti v mobilnik. Zato svetujemo, da parkiranje na daljavo uporabljate le v redkih primerih, ko na primer ni mogoče drugače.

Parkirna sistema v mercedesu razreda S in BMW seriji 5 sta najbližje pojmu “avtonomno parkiranje”.

Ko enkrat potrdimo svojo namero, avtomobila parkirata povsem samostojno in brez posegov voznika oziroma držanja stikala, kar je treba storiti pri ostalih avtomobilih (iz Porscheja so nam sporočili, da bo takšna funkcionalnost za njihove avtomobile na voljo konec tega leta). Pri obeh avtih, tako seriji 5 kot razredu S, k natančnemu in učinkovitemu samodejnemu parkiranju veliko pripomore tudi štirikolesno krmiljenje obeh avtomobilov, saj to zaradi obračanja zadnjih koles in s tem večji okretnosti omogoča bočno parkiranje na parkirna mesta, ki so le meter daljša od dolžine avtomobilov.

Pri pravokotnem parkiranju na tesna parkirna mesta se je najbolje odrezal ford focus, ki zahteva le 0,85 metra širši parkirni prostor od karoserijske širine. Ostali avtomobili rabijo meter ali 1,1 metra širši parkirni prostor.


Eden od smislov parkiranja na daljavo je prav parkiranje na tako tesnih mestih, da sicer voznik ne bi mogel izstopiti iz avta. Tu je najbolj navdušil porsche 911, ki je zahteval le 60 cm širše parkirno mesto od karoserijske širine - tekmeci so zahtevali od 0,7 do 0,8 metra dodatnega prostora. V našo garažo, ki je v najožjem delu merila le 224 cm, sta z daljinskim upravljanjem, zapeljala le porsche 911 in BMW serija 5, ostali avtomobili pa niso hoteli zapeljati vanjo.

Nekateri avtomobili na našem preskusu so zaznali prosta parkirna mesta celo pri hitrosti 40 km/h, kar pa je seveda prehitro za našo reakcijo. Pri iskanju parkirnih mest svetujemo hitrost 20 km/h.

Na koncu še ena pripomba: v izogib neželenim praskam in udrtinam bi morali biti vsi avtomobili s samodejnimi parkirnimi sistemi opremljeni tudi s sistemom za prečni nadzor zadaj - ta bi z zaznavanjem ovir za avtom samodejno zavrl avto in preprečil marsikatero škodo.

AMZS nasvet: Pred nakupom pri prodajalcu avtomobilov temeljito preskusite tovrstne sisteme in zahtevajte natančno in razumljivo razlago delovanja.

Voznik je še vedno hitrejši

Manever samodejnega parkiranja avtomobila - še zlasti, če stojimo ob avtu - je impresiven prikaz najsodobnejše avtomobilske tehnologije. A tudi najnovejša tehnologija še ne more nadomestiti voznika: izkušen in spreten voznik ni nič manj natančen od elektronike, hkrati pa je precej hitrejši: za celoten manever parkiranja - od iskanja ustreznega prostora, potrditve ukaza avtomobilu in samega parkiranja - si avtomobili vzamejo kar veliko časa. Za vse tiste, ki jim parkiranje predstavlja stres in težavo ali ob tesnih parkiranjih povzročijo celo nekaj škode, pa so ti sistemi lahko zelo dobrodošli!

Pametni ključ kot daljinski upravljalnik - BMW serije 5.

AMZS priporočila za avtomobilske izdelovalce

Sistemi zahtevajo nadaljnji razvoj, saj je izboljšanje njihove učinkovitosti pomemben korak do avtonomnih avtomobilov,
sistemi za samodejno parkiranje morajo biti bolj intuitivni in zanesljivejši,
aplikacije za pametne mobilnike pri parkiranju na daljavo morajo biti zanesljivejše in razumljivejše,
sistemi morajo zanesljiveje zaznati ovire, kot so visoki robniki ali ograje,
 sistemi za prečni nadzor zadaj in spredaj morajo postati del serijske opreme avtomobilov. 

Eden od smislov parkiranja na daljavo je prav parkiranje na tako tesnih mestih, da sicer voznik ne bi mogel izstopiti iz avta. Tu je najbolj navdušil porsche 911, ki je zahteval le 60 cm širše parkirno mesto od karoserijske širine - tekmeci so zahtevali od 0,7 do 0,8 metra dodatnega prostora.

AMZS priporočila za uporabnike

Pred nakupom pri prodajalcu avtomobilov temeljito preskusite tovrstne sisteme in zahtevajte natančno in razumljivo razlago delovanja,
tudi pri samodejnem parkiranju pozorno spremljajte manever parkiranja in ga tudi prekinite, če zaslutite, da bo prišlo do težav - za nastalo škodo bo še vedno kriv voznik in ne avtomobilski izdelovalec,
umazana ali zastrta ultrazvočna tipala lahko pokvarijo funkcionalnost sistemov - očistite jih. 
 
Novi mercedes razreda S omogoča avtonomno parkiranje na daljavo, tako imenovani “valet parking”.

Pogled v (parkirno) prihodnost

Mercedes razred S je že opremljen s tehnologijo - tipali in programsko opremo -, ki omogoča avtonomno parkiranje na daljavo, tako imenovani “valet parking”. Pri tem gre za funkcionalnost, pri kateri voznik izstopi iz avta, ki se nato sam odpelje do prostega parkirnega mesta in tudi sam parkira. Ko se voznik vrne na izstopno mesto, avto sam odpelje iz parkirnega mesta in se pripelje pred voznika. A za kaj takšnega je potrebna tudi ustrezna infrastruktura v garažnih hišah. V Nemčiji je takšna garažna hiša le ena - v Mercedesovem muzeju v Stuttgartu. Garažno hišo je z ustrezno tehnično infrastrukturo opremil Bosch. Bomo takšno garažno hišo kdaj dobili tudi v Sloveniji?

Ključne besede


AMZS testFordMercedesBMWParkiranjePorscheavtonomna vožnjavarna vožnjaVolkswagenAMZS test sistemov za samodejno parkiranje