“Zamenjal sem svoj ICE avto za BEV z asinhronim motorjem, 75 kW, 40 kWh in z Mennekes vtikačem …” je značilen stavek, ki bi ga lahko slišali v pogovoru zanesenjakov s področja električne mobilnosti. Vsebuje nekaj gesel, pojmov in merskih enot, ki jih morda nismo vsi vajeni. Zato objavljamo preprost slovar izrazov električne mobilnosti, s katerim bo spremljanje električne mobilnosti morda malce lažje.
Akumulator - je elektrotehnična naprava za shranjevanje električne energije ob pomoči kemičnih procesov. Zmogljivost ali kapaciteta akumulatorja kaže količino električne energije, ki jo akumulator oddaja v določenem časovnem obdobju. Meri se v moči (kilovatih) na časovno enoto (uro) kWh ali v električnem toku (A) na časovno enoto Ah. Pri električnih vozilih se za zmogljivost praviloma uporablja kWh. |
BEV - Battery Electric Vehicle - vozilo, katerega motor (električni) poganja izključno električna energija, shranjena v akumulatorju v vozilu, ki ga praviloma polnimo iz električnega omrežja. |
Doseg - Razdalja, ki jo lahko prevozi električno vozilo z enim polnjenjem akumulatorjev, običajno izražena v kilometrih. |
Električna polnilnica - Polnilna postaja, priključena na domačo napeljavo ali javno električno omrežje, prek katere lahko polnimo akumulator v električnem vozilu. |
Električni motor - Stroj, ki električno energijo pretvarja v mehansko, s tem pa zagotovi pogon vozilu. Električna vozila praviloma poganjajo električni motorji na izmenični tok. Ti imajo dva glavna sestavna dela: stator in rotor. Na stator je nameščeno večfazno (navadno trifazno) navitje. Zaradi krajevnega premika faznih navitij in faznega premika faznih napetosti nastane vrtilno magnetno polje, ki ustvarja elektromagnetni navor, ki vrti rotor. Pri sinhronih električnih motorjih se rotor se vrti z enako vrtilno hitrostjo kot vrtilno magnetno polje, pri asinhronih (indukcijskih) motorjih pa se rotor vrti nekoliko počasneje kot vrtilno magnetno polje. Sinhroni motorji potrebujejo zagonski mehanizem, so energetsko učinkovitejši, a dražji. |
EV - Electric Vehicle - vozilo, katerega motor (električni) poganja električna energija. |
FCEV - Fuel Cell Electric Vehicle - vozilo, katerega motor (električni) poganja električna energija, ki jo zagotavlja gorivna celica. V gorivni celici se kemična energija goriva (najpogosteje vodik) spremeni v električno ob pomoči oksidanta (kisik iz zraka). |
HEV - Hybrid Electric Vehicle - (hibridno) vozilo, ki za pogon uporablja kombinacijo motorja na notranje zgorevanje in električnega motorja. |
PHEV - Plug In Electric Vehicle - (hibridno) vozilo, ki za pogon uporablja kombinacijo motorja na notranje zgorevanje in električnega motorja, električno energijo pa motorju zagotavlja akumulator, ki ga med vožnjo polni hibridni sistem, lahko pa ga polnimo tudi s priključitvijo na električno omrežje. |
ICE - Internal Combustion Engine - motor na notranje zgorevanje, ki ga poganja fosilno gorivo (bencin, dizelsko gorivo ali plin). |
kW - Uradna merska enota za moč avtomobilskega motorja, ne glede na vrsto. Osnovna enota je Watt, predpona “k(ilo)” označuje 1000 W. Merska enota kW je nadomestila zastarelo enoto “konjska moč”. |
kWh - Kilovatna ura (kWh) je fizikalna enota za delo in energijo, ki ustreza delu, ki ga opravi porabnik z močjo 1 kW v času 1 ure. Pri električnih vozilih je to enota za zmogljivost akumulatorja in označuje, koliko električne energije je shranjeno v akumulatorju električnega vozila. |
Pametne polnilnice - Izraz, ki označuje električno polnilno postajo z vgrajenimi funkcijami za spremljanje in prilagajanje načina ter moči polnjenja. Pametne polnilnice so komunikacijsko povezane z omrežjem in omogočajo nadzor energije, časovno upravljanje polnjenja in obveščanje uporabnikov. |
Podaljševalnik dosega - Motor na notranje zgorevanje, ki pri vozilu na električni pogon poganja generator, ki med vožnjo polni akumulator v vozilu. Takšna vozila štejejo za hibridna, motor na notranje zgorevanje pa podaljšuje doseg vožnje. |
Polnilnik - pretvornik v el. avtomobilu Naprava v električnem avtu, ki pretvarja izmenični tok v enosmernega, s katerim ponimo akumulatorje. Polnilniki omogočajo varno in učinkovito polnjenje akumulatorjev. Zmogljivost polnilnika določa čas polnjenja akumulatorjev. |
Priključni kabel - Električni kabel, ki ga prikjučimo na polnilnico in s katerim polnimo električno vozilo. |
Rekuperacija zavorne energije - Rekuperacija ali povrnitev zavorne energije je mehanizem, ki zavira vozilo, pri tem pa del kinetične energije pretvarja v mehansko in posredno v električno - pri vozilih brez tega sistema se pri zaviranju kinetična energija pretvarja v toplotno s segrevanjem zavornih ploščic in kolutov. Električna energija, ki nastane pri zaviranju, polni akumulatorje v električnem vozilu. |
Tip polnilnic
Polnilna postaja, ki je priključena na električno omrežje in zagotavlja priključno točko, na katero lahko priključimo električno vozilo. Polnilna postaja ali polnilnica na varen način zagotavlja električno energijo za polnjenje električnih vozil.
Zasebna ali hišna polnilna postaja: polnilna postaja manjše moči, ki jo lahko priključimo na domače električno omrežje in omogoča polnjenja z močjo od 3,7 do 22 kW. |
Hitra polnilna postaja: polnilna postaja, ki je običajno javna ali polzasebna. Zahteva priključek na zmogljivejše električno omrežje in omogoča polnjenja z enosmernim tokom do 50 kW in z izmeničnim tokom do 43 kW. |
Super hitra polnina postaja: zelo zmogljiva polnilna postaja, ki zahteva veliko priključno moč in omogoča polnjenje z močjo do 350 KW. |
Vrste vtičev ali vtikačev
Električni vtič ali vtikač, ki ga vtaknemo v vtičnico in s katerim se priključimo na električni priključek. Pri električnih vozili poznamo več vrst vtikačev.
Tip 1 (Yazaki): 5-polni vtikač za priklop na enofazni izmenični priključek - v uporabi predvsem v Aziji. |
Tip 2 (Mennekes): 7-polni vtikač za priklop na izmenični trifazni priključek. Standardiziran priključek v Evropi. |
Tip 3 (CHAdeMO): 2-polni vtikač za priklop na enosmerni priključek. |
Kombinirana vtičnica CCS: zmogljivejša različica vtikača tipa 2 z dodanim 2-polnim vtikačem za enosmerni priključek. Omogoča priključitev na izmenični ali enosmerni priključek in je namenjena polnjenju hitrih polnilnicah do zmogljivosti 170 kW. |
Tesla vtikač: različica vtičkača tipa 2, ki deluje samo na Teslinih polnilnicah in s Teslinimi avtomobili. |
Zanimivo: Pod visoko napetostjo, a vseeno varno
Celovit AMZS test varnosti električne opel ampere-E
Trenutno so električni avtomobili še razmeroma redki na naših cestah, a njihov razmah je neizbežen. Danes ni težko najti natančnih podatkov o zmogljivostih, akumulatorjih, dosegu, uporabnosti in ostalih lastnosti električnih avtomobilov, precej manj pa uporabniki vemo o njihovi varnosti. Tudi zato smo pri AMZS skupaj z nekaterimi drugimi evropskimi avtomobilskimi klubi pod temeljit varnostni drobnogled vzeli sodoben električni avto, Oplovo ampero-E. Preskusili smo njene varnostne pripomočke, opravili vse pomembne preskusne trke, predvsem pa nas je zanimalo, ali reševalci lahko pomagajo ponesrečenim tudi v avtu z visokonapetostno električno napeljavo. Kaj smo ugotovili?