Recept za vozniško doživetje je znan: lepa cesta in uravnotežen avto z izraženim značajem, kjer izstopata odločnost in motorna simfonija. Zgolj epska pokrajina in hitrost pa za lahko prebavljiv vozniški obrok nista dovolj: moč rabi ostro začimbo - oprijem. Nad prepadi reke Verdon smo preverili Continentalov recept.
Ko izza volana enega od petih avtomobilskih atletov - skupaj so zmogli nič manj kot 1308 kW oziroma 1780 "konjev" - nizaš ovinke med vrhovi, ki se pnejo nad Nico na Azurni obali, hitro postane jasno, da ima moč precej surov okus, če ni začinjena z oprijemom. Šele ko moč dobi nadzor, vožnja dobi okus - kako pekoč je ta, pa je odvisno od vozniškega znanja. Napoleonova cesta, pa ovinki nad stenami kanjona Gorges du Verdon ter legendarne serpentine nekdanje trase rallyja Monte Carlo so odlična osnova za prvovrstno vozniško doživetje. Tudi zato nam je na teh slikovitih cestah Continetal omogočil preizkusiti njihove različne visokozmogljive pnevmatike serije contisportcontact 5 in 6.
Foto: Continentalov visokooktanski konvoj nad stenami kanjona Gorges du Verdon
Pnevmatike le še paradni konj
Tokrat ni šlo za test pnevmatik, temveč za iskanje tehničnih začimb, ki vožnjo naredijo popolno. Pri tem ne gre zgolj za pnevmatike, ki v tem koncernu predstavljajo le 25-odstoten delež izdelkov. V vsakem od avtomobilov - audiju RS4, BMW M 240i, mercedes-benzu C43 AMG, porscheju 718 boxster in tesli modelu S - je bilo poleg pnevmatik vgrajeno še kar nekaj Continentalovih tehničnih rešitev. Podjetje je namreč razvojni dobavitelj prvega reda, kar pomeni, da skupaj z inženirji določene znamke razvija in dobavlja tudi visokozmogljive sisteme za nadzor stabilnosti vozila, senzorje za nadzor tlaka, različne motorne krmilnike, sisteme aktivnega zračnega vzmetenja, prilagodljive merilnike …
Kaj pomeni biti dobavitelj pnevmatik?
V 80. letih je Continental za potrebe prve vgradnje v land roverja defenderja v tovarno dobavljal le en set 16-palčnih pnevmatik. Danes za prvo vgradnjo v Porschejevega cestnega terenca macana dobavi 20 različnih setov pnevmatik velikosti od 18 do 21 palcev, ki jih ob naročilu avta lahko izberejo kupci.
Tehnični paradoks sodobnega časa
Kot vozniki smo prišli do točke, kjer vožnja po zavitih cestah brez zaščitnih ograj in brez prostora za napake še nikoli doslej ni bila tako varna. Manj kot pol stoletja nazaj je bilo na svetu malo voznikov, ki bi bil lahko te ceste za seboj pustili v tako visokem tempu, kot smo jih mi. Smo boljši vozniki? Ne, le več pametne tehnične pomoči imamo. Continentalov inženir se je strinjal z nami, ko smo v enem izmed dinamično odpeljanem ovinku izpostavili pradoks nasprotji, ki jih vozniku ponuja avtomobil, ki je bil narejen za uživanje. Pravi, da z asistenčnimi sistemi vozniku ne želijo vzeti občutkov, pač pa mu pomagati uživati tako, da nikoli ne bo povzročil prometne nesreče. To je sveti gral, ki ga išče celotni avtomobilski svet: da človek za volanom ne bi bil več nevaren ne sebi ne drugim. Je to sploh dosegljivo? Continetalov inženir, ki je tudi sam odličen voznik in ceni vrednote prave mehanike, iskreno pove, da je izzivov res veliko, morda preveč, a vizija nič - ceste brez žrtev - je po njegovem uresničljiva. Morda res, a le z visokim davkom, ki vpliva na najbolj prvinske vozniške občutke. Podobno je z energijo.
Ko sva v mejah svojih zmogljivosti izkoristila zmogljivosti stroja, pnevmatik in ceste, se je užitek pokazal kot praznina v rezervoarjih. Vse hkrati - več užitkov, več nadzora in majhna poraba goriva - očitno ni dosegljivo.
Sva pa med provansalskimi ovinki od pnevmatik zahtevala veliko in veliko tudi dobila. Le z energijo nisva prav veliko varčevala - kljub različno dolgim verigam polimerov črnega čilija, ki naj bi v gumeni zmesti učinkovale spremenljivo: na eni strani na manjši kotalni upor in pomagale varčevati z energijo, na drugi strani pa pri velikih obremenitvah pa povečale oprijem in bolj učinkovito na asfalt prenašale pojemke ter skrajševale zavorne poti.
Zaupanje naredi okus - slab ali dober
A ob uživanju za volanom se s prihranki pri porabi goriva nisem veliko ukvarjal. Na cestah marketinšne floskule zbledijo, ostanejo pa ovinki, s katerimi moraš varno opraviti po idealni liniji, brez tveganja, da boš nekje izgubil smer in zdrsnil v pogubo. Continentalove pnevmatike so suvereno opravile vse ključne naloge: od učinkovitega prenosa navora na asfalt in zaviranja do zagotavljanja oprijema. Ko spoznaš, da pnevmatike primejo, je lažje poiskati skrajne meje. Tu si Continentalov črni čili zasluži čisto petico. Zaupanje je torej tista najbolj pomembna začimba vozniških užitkov, ki da doživetju ceste dober ali slab okus. Zato ima Continetal poleg vseh razvojnih inženirjev še 850 profesionalnih testnih voznikov, ki vsako leto prevozijo 160 milijonov testnih kilometrov. Ob tem se dotakneva še naših testov pnevmatik, ki jih opravljamo v sodelovanju z nekaterimi evropskimi avtomobilskimi klubi. Continentalov inženir, zadolžen za teste, pove, da gre za enega najbolj natančnih testov, ki do rezultatov pride tudi ob pomoči kompleksne in kakovostne opreme, ki jo pri svojih testih uporablja tudi gumarska industrija.
Misija nemogoče: več oprijema, a manj hrupa in manj kotalnega upora
Poseben izziv za vse izdelovalce pnevmatik so prihajajoči zmogljivi in težki električni avtomobili. Lep primer je Teslin model S, ki smo ga zapeljali po zavitih gorskih cestah. Gre za električnega “mišičnjaka” s silovitim pospeškom in veliko kilogrami ter veliki zasloni, ki nase lepijo pozornost, ki bi jo oči morale nuditi le cesti. Z voznimi lastnostmi tesla model S podčrtuje vse prej omenjene paradokse. Za tega ekologa na električnih steroidih s 85 kWh zaloge elektrike so pri Continentalu kot dobavitelju prve vgradnje morali pripraviti posebne pnevmatike. Zahteve so bile precej nasprotujoče: morajo biti varčne in tihe s čim manjšim kotalnim uporom, a hkrati dovolj zmogljive za 5,4 sekunde šprinta do stotice in obvladovanje oprijema pri udarih navora na asfalt. Rešitev? Razvili so visokozmogljive pnevmatike dimenzije 245/35 R21 z oznako contisilent. Pnevmatika ima notranjo oblogo iz poliuretanske pene, ki ima ključno vlogo pri udobju. Tišje pnevmatike take dimenzije še nisem vozil: omenjena poliuretanska pena prestreže do 9 db(A) hrupa z vsakega kolesa. Zanimiva izkušnja. Moj sopotnik za teste pnevmatik pove, da je bila dolga pot, da pnevmatika zmore to, kar sem izkusil. Pravi pa, da so pred njimi res veliki izzivi električne mobilnosti: trend velikih premerov se bo nadaljeval, širina pa bo prilagojena vsakemu električnemu avtomobilu posebej. Najbolj varčni bodo v slogu Renaultovega scenica imeli velike in ožje pnevmatike. Zvočno udobje bo zelo pomembno.
Z avtom čisto na rob velikega kanjona
Kanjon reke Verdon v južni Franciji je zaradi svojih mogočnih sten in epskih razgledov dobil vzdevek Veliki kanjon Evrope. Apnenčaste stene na nekaterih predelih presežejo višino 700 m, kar je dvakrat višje od pariškega Eifflovega stolpa.