AMZS test letnih pnevmatik: Nižji stroški ali večja varnost?

Pnevmatike

AMZS test 16 letnih pnevmatik za osebne avte v dimenziji 185/65 R15 H in 16 letnih pnevmatik za dostavnike v dimenziji 215/65 R16 C


Vozniki nove pnevmatike izbiramo po svojih merilih; nekateri gledamo na ceno, drugi na lastnosti na mokrem ali suhem, tretjim sta morda pomembna glasnost ali čim manjša obraba. Ker velikoserijska izdelava pnevmatik po meri ni mogoča, se izdelovalci trudijo izdelati pnevmatike z najbolj uravnoteženimi lastnostmi in s čim manj pomanjkljivostmi. To smo ugotovili tudi na tokratnem testu letnih pnevmatik dimenzije 185/65 R15 H.

Prvič na testu pnevmatike za dostavnike 

Pri pnevmatikah za dostavnike, ki smo jih v okviru AMZS testa preskusili prvič doslej, pa izdelovalci glede na rezultate testa lastnosti uravnotežijo drugače - pomembnejša kot varnost na mokrem se jim na primer zdi čim manjša obraba. Ta je zagotovo pomembna za transportno ekonomiko, a na cesti bi vendarle morala biti varnost pomembnejša od stroškov.

AMZS je s partnerskimi avtomobilskimi klubi in organizacijami, ki sodelujejo pri testu pnevmatik, pod drobnogled vzela pnevmatike za osebne avte dimenzije 185/65 R15 in pnevmatike za lahke dostavnike v dimenziji 215/65 R16 C. Testi pnevmatik za osebne avtomobile imajo že dolgo tradicijo, pnevmatike za dostavnike pa smo tokrat preskusili prvič v več kot 20-letni zgodovini AMZS testov pnevmatik. Oba kompleta pnevmatik smo preskusili po enakih, uveljavljenih merilih - ocenili smo vozne lastnosti, varnost in zaviranje na suhem kot zaviranje, vzdolžno in prečno splavanje, vodljivost in bočno vodljivost na mokri cesti. Kot vedno smo preskusili tudi glasnost (tako v potniški kabini kot zunaj), izmerili porabo goriva in na laboratorijskih valjih ter z vožnjo v konvoju tudi obrabo pnevmatik.

Eden od razlog za test “tovornih” pnevmatik je v tem, da je dostavnikov s temi pnevmatikami na cesti veliko in da praviloma ne vozijo nič počasneje ali previdneje kot osebni avtomobili - vozniki osebnih avtov in dostavnikov si delimo iste ceste in se spopadamo z enakimi vozniškimi izzivi in pastmi.

 

Video: Poglejte v zakulisje zahtevnih testov pnevmatik 

Dimenzija 185/65 R 15 H

Morda bo kateri od bralcev pripomnil, da se pri naših testih preveč osredotočamo na pnevmatike manjših dimenzij, a prav pnevmatike v tej dimenziji so med najbolj uporabljanimi in prodajanimi na evropskih cestah. Pri nas sta s takšnimi pnevmatikami opremljena oba najbolje prodajana avtomobila v Sloveniji: renault clio in VW polo. Ob tem je bil eden od razlogov za odločitev za to dimenzijo tudi dejstvo, da smo od zadnjega testa pnevmatik te dimenzije polovico preskušenih pnevmatik tokrat preskusili prvič.
Testni avto je Volkswagnov polo

Nove so pnevmatike bridgestone turanza T005, michelin crossclimate+, toyo proxes CF2, falken ziex ZE310 ecorun, giti gitisynergy E1, petlas imperium PT515, hankook kinergy eco 2 in linglong green‐max HP010. Ostalih osem pnevmatik poznamo že iz prejšnjih testov v drugih dimenzijah, a primerjava razultatov je potrdila manjše razlike med enakimi pnevmatikami različnih dimenzij.

Rezultati testa

Med 16 pnevmatikami sta tokrat le dve dobili štiri zvezdice in oceno “dobro” oziroma “zelo priporočljivo”. Ostalih 14 pnevmatik se ponaša s tremi zvezdicami in oceno “zadovoljivo” oziroma “priporočljivo”. Nobena pnevmatika na testu ni dobila ocen “pomanjkljivo” oziroma “slabo”, za kar je zaslužno dejstvo, da nobeni pnevmatiki ni močno spodletelo pri kakšnem od meril, kar je običajno razlog za znižano skupno oceno.

Na prvo mesto testa se je uvrstila povsem nova Bridgestonova pnevmatika turanza T005, naslednica turanze T001 in T001 evo, ki se je odrezala najbolje tako na suhi kot na mokri cesti, zaradi malce slabšega rezultata pri glasnosti pa ni dobila še boljše skupne ocene. Svoje dobre rezultate iz številnih prejšnjih testov je potrdila Vredesteinova pnevmatika sportrac 5, ki se je najbolje od vseh odrezala z majhno obrabo. Od 14 pnevmatik s skupno oceno zadovoljivo je sedem pnevmatik dobilo nižjo skupno oceno zaradi različnih manjših slabosti. Michelinova crossclimate+ bi dobila boljšo skupno oceno, če se ne bi odrezala slabše pri zaviranju na suhem in toplem asfaltu.

Od 14 pnevmatik s skupno oceno zadovoljivo je sedem pnevmatik dobilo nižjo skupno oceno zaradi različnih manjših slabosti.


Goodyearova, Firestonova, Kumhova, Maxxisova in Toyova pnevmatika so pokazale slabosti na mokri cesti in zato dobile nižjo skupno oceno. Še malce slabše so se na mokri cesti odrezale Falknova, Semperitova, Gitijeva, Petlasova, Hankookova in Pirellijeva pnevmatike. Continentalova pnevmatika contipremiumcontact 5, ki jo bo v tej dimenziji kmalu nasledila pnevmatika ecocontact 6, je dobila slabšo oceno zaradi večje obrabe, ki je bila na meji sprejemljivega. Še malce slabše se je pri obrabi izkazala Linglongova pnevmatika: z njo smo prevozili le 25.000 km, kar je 30.000 km manj kot z Michelinovo pnevmatiko crossclimate+. To je tudi največja pomankljivost pnevmatik tega kitajskega izdelovalca, ki se v zadnjem času skuša v Evropi uveljaviti tudi z agresivnim oglaševanjem in pokroviteljstvom v svetu nogometa, načrtuje pa tudi tovarno v Srbiji.

Pod drobnogledom "gumar" iz Turčije

Prvič smo v naš test vključili pnevmatike blagovne znamke Petlas: gre za turškega izdelovalca pnevmatik, ki se skuša uveljaviti na evropskih cestah in ki je prisoten tudi na slovenskem trgu. S povprečnimi lastnostmi na mokrem in suhem ter solidnimi rezultati pri porabi goriva ter obrabi se je njihova pnevmatika imperium PT515 uvrstila v zadnjo četrtino testa, a pred nekatere pnevmatike bolj zvenečih imen (Hankook, Pirelli).

Zakaj smo v test vključili Michelinovo pnevmatiko, ki jo predstavljajo kot letno pnevmatiko z zimskimi lastnostmi? Crossclimate+ je v prodajni paleti za manjše avte zamenjala dosedanjo letno pnevmatiko energy saver +. Presenetila je z majhno obrabo, malce razočarala na suhi cesti, a vseeno dosegla rezultat, s katerim se je uvrstila med boljše letne pnevmatike.

Na prvo mesto testa se je uvrstila povsem nova Bridgestonova pnevmatika turanza T005, naslednica turanze T001 in T001 evo, ki se je odrezala najbolje tako na suhi kot na mokri cesti.


Dimenzija 215/65 R16 C

Morda se sprašujete, zakaj smo se odločili za preskus “tovornih” pnevmatik, s katerimi vozniki osebnih avtomobilov praviloma nimamo nikoli opravka? Razlogov je več. Eden od teh je dejstvo, da je s takšnimi pnevmatikami lahko opremljen marsikateri potniški dostavnik, ki ga vozniki uporabljajo za zasebne namene, uporabljajo pa jih tudi avtodomi in potniški kombiji, ki jih različna podjetja in posamezniki uporabljajo za komercialni prevoz potnikov. Takšni kombiji so na primer VW multivan, renault trafic ali večji renault master.

Drugi razlog za test “tovornih” pnevmatik je v tem, da je dostavnikov s temi pnevmatikami na cesti veliko in da praviloma ne vozijo nič počasneje ali previdneje kot osebni avtomobili - vozniki osebnih avtov in dostavnikov si delimo iste ceste in se spopadamo z enakimi vozniškimi izzivi in pastmi.

Kot tretji razlog lahko navedemo izbiro: čeprav so “tovorne” pnevmatike (z oznako C kot Cargo) zasnovane tako, da omogočajo večjo nosilnost oziroma obremenitev, lahko pnevmatike z večjo nosilnostjo najdemo tudi med “osebnimi” pnevmatikami - te imajo oznako XL. Voznik kombija ima zato v teoriji izbiro: lahko izbere “tovorne” pnevmatike ali pa “osebne” pnevmatike z večjo nosilnostjo.

Rezultati testa

Zakaj poudarjamo razliko med “tovornimi” in “osebnimi” pnevmatikami?

Ker je kar devet od 16 preskušenih pnevmatik dobilo le eno zvezdico - oziroma skupno oceno ni priporočljivo. Tudi ostale pnevmatike niso blestele - pet jih je dobilo oceno priporočljivo (3 zvezdice), dve pa priporočljivo z omejitvami (2 zvezdici).

Kar petnajstim pnevmatikam smo znižali oceno zaradi izrazitih slabosti na mokrem, kar je očitno Ahilova tetiva “tovornih” pnevmatik. To velja tudi za pet najboljših pnevmatik na našem testu, ki smo jih ocenili le z oceno priporočljivo. Med temi petimi se je Continentalova pnevmatika contivancontact 200 slabše obnesla tudi na suhi cesti, zanimivi pa so rezultati tudi pri drugih merilih. Zmagovalna pnevmatika apollo altrust in drugouvrščena goodyear efficient grip cargo sta se na mokrem odrezali najbolje, a z Goodyearovo pnevmatiko lahko prevozimo še enkrat toliko kilometrov kot z Apollovo. Pirellijeva in Nokianova pnevmatika sta pokazali nekaj več slabosti na mokrem, a sta vseeno dobili oceno priporočljivo. Lahko pa s Pirellijevo pnevmatiko naredimo precej več kilometrov kot z Nokianovo.

Maxxisova in Kumhova pnevmatika s skupno oceno priporočljivo z omejitvami imata izrazite slabosti na mokri cesti, je pa Maxxisova pnevmatika boljša na suhem in pri obrabi.

Kar petnajstim pnevmatikam smo znižali oceno zaradi izrazitih slabosti na mokrem, kar je očitno Ahilova tetiva “tovornih” pnevmatik. To velja tudi za pet najboljših pnevmatik na našem testu, ki smo jih ocenili le z oceno priporočljivo.


Vseh devet pnevmatik z začelja tabele je najslabšo oceno ni priporočljivo dobilo zaradi velikih slabosti na mokri cesti - nobena od teh pnevmatik za lastnosti na mokri cesti ni dobila boljše ocene od ni priporočljivo (ali s številko: 4,6), kar avtomatično pomeni znižanje skupne ocene na najslabši možen rezultat. Največ težav je tem pnevmatikam delala vodljivost na mokrem, štiri pnevmatike pa so še dodatne slabosti pokazale pri zaviranju na mokrem.

Savina trenta 2 prevozila kar 81 tisoč kilometrov

Pri obrabi se je daleč najbolje odrezala Savina pnevmatika trenta 2; z njo smo prevozili kar 81.000 kilometrov, kar je najboljši rezultat v zgodovini naših testov.

Tudi povprečje doseženih kilometrov vseh preskušenih pnevmatik - 49.000 km - je zelo visoko: s pnevmatikami za osebne avtomobile v povprečju prevozimo od 30.000 do 35.000 km, s pnevmatikami za cestne terence pa 40.000 km. So pa tudi med preskušenimi pnevmatikami velike razlike: če smo s Savino pnevmatiko prevozili 81.000 km, smo s Fuldino le 31.000 km, kar je manj kot polovica, kar zmore Savina pnevmatika.

Razlog za izrazito slabe lastnosti na mokrem lahko hitro najdemo prav v majhni obrabi, vse skupaj pa je odličen primer ciljnega nasprotja pri snovanju pnevmatik: nemogoče je zasnovati pnevmatiko z zelo majhno obrabo in hkrati dobrimi lastnostmi na mokrem. Za majhno obrabo gumena zmes ne sme biti premehka, dezen tekalne površine pa ne sme imeti veliko kanalov in lamel za odvajanje vode; vse te značilnosti povečujejo obrabo, zato jih pnevmatike, zasnovane za veliko kilometrov oziroma za majhno obrabo, nimajo. To se kaže prav v slabih lastnostih na mokri cesti.

Primerjava zavornih poti na mokrem (zaviranje pri hitrosti 80 km/h) odkrije precejšne razlike ...


Primerjava zavornih poti na mokrem (zaviranje pri hitrosti 80 km/h) odkrije precejšne razlike:

najslabše se je odrezala Kleberjeva pnevmatika transpro, s katero smo se ustavili po 57 metrih, najboljše pa se je obnesla Apollova pnevmatika altrust, ki za zaustavitev rabi 46 metrov. To pomeni, da se kombi s Kleberjevimi pnevmatikami še vedno premika s hitrosto 36 km/h, ko kombi z Apollovimi pnevmatikami že stoji.

A tudi najboljša tovorna pnevmatika na našem testu se je v primerjavi s pnevmatikami za osebne avte odrezala slabo: razlika med rezultati zaviranja referenčne “osebne” pnevmatike in najboljše med testnimi “tovornimi” pnevmatikami je 10 metrov.

Pri ostalih lastnostih tovorna zasnova preskusnih pnevmatik ne prinaša večjih težav, majhne pa so tudi razlike pri porabi goriva, saj je bila razlika med najboljšo in najslabšo pnevmatiko 0,3 l/100 km. Pri zaviranju na suhem se je najboljša pnevmatika (apollo altrust) ustavila 4 metre prej kot najslabša (michelin agilis+). Malce večje razlike - tudi v primerjavi z “osebnimi” pnevmatikami - so bile pri vodljivosti, kjer so lahko testni vozniki občutili vpliv izrazito čvrstih bočnic tovornih pnevmatik.

Nemogoče je zasnovati pnevmatiko z zelo majhno obrabo in hkrati dobrimi lastnostmi na mokrem.

Vaše mnenje ...

Vaše mnenje nam je pomembno.

Kako vi izbirate pnevmatike za svoj avto ali dostavnik?

 

Razlika med rezultati zaviranja referenčne “osebne” pnevmatike in najboljše med testnimi “tovornimi” pnevmatikami je 10 metrov.

 

Pozor, drugačna merila!

EU nalepke za tovorne pnevmatike

Marsikateri voznik se ob nakupu pnevmatik zanaša na označevalne nalepke, kjer lahko razbere, kako se pnevmatika odreže pri treh merilih - oprijemu na mokrem, pri kotalnem uporu in pri glasnosti. Za prvi dve merili pnevmatika dobi oznako od A do G, pri tretjem merilu je napisana glasnost v decibelih. A pozor, nalepke za “tovorne” pnevmatike (z oznako C) ne moremo primerjati z nalepkami za “osebne” pnevmatike: “tovorne” pnevmatike imajo drugačna merila in precej nižje mejne vrednosti. Primer: vse preskušene pnevmatike se po nalepkah pri oprijemu na mokrem uvrščajo v razred A ali B, če pa bi upoštevali nalepke pnevmatik za osebne avtomobile, bi se uvrstile v razrede C ali D.

 

 

Ključne besede


AMZS testPnevmatikeLetne pnevmatikeAMZS test pnevmatikvarna mobilnostvarna vožnja