Zelo pogosto je za trčenja kolesarjev z avtomobili krivo dejstvo, da voznik avtomobila pri zavijanju spregleda kolesarja - ker ga ne vidi oziroma se je ta skril v njegov mrtvi kot. S pregledom nad okolico imajo še več težav vozniki tovornih vozil, ki zaradi mer svojega vozila in širših mrtvih kotov še težje vidijo kolesarja ob vozilu. Lahko pri tem pomagajo pripomočki za zaznavanje skritih kolesarjev? Objavljamo test štirih tovrstnih pripomočkov za naknadno vgradnjo: so dovolj učinkoviti, da preprečijo nesrečo?
Kolesarji in pešci spadajo med najranljivejše udeležence v prometu - v bližnjih srečanjih z motornimi vozili vselej “potegnejo kratko”. Med različnimi tipi nesreč, v katerih so udeleženi kolesarji, je veliko takšnih, pri katerih voznik motornega vozila pri zavijanju zapre pot kolesarju (ali pešcu), ker ga ne vidi oziroma ker se je ta skril v njegov mrtvi kot.
Za volanom tovornega vozila je še težje opaziti kolesarja ali pešca neposredno ob vozilu, še zlasti pri zavijanju desno: kljub velikim stranskim vzvratnim ogledalom je iz visoko postavljenega vozniškega sedeža tovornjaka nemogoče videti celotno dogajanje ob desnem boku tovornega vozila.
Usodna srečanja
Slovenska statistika prometne varnosti beleži nesreče kolesarjev, ne spremlja pa dovolj natančno vzrokov zanje. Iz tabele, ki jo objavljamo v tem članku, lahko sklepamo, da opisan tip nesreče spada v rubriko “ostalo”; v takšnem tipu nesreč je v letih od 2001 do 2017 umrlo 10 kolesarjev, 22 jih je bilo hudo telesno poškodovanih, 146 pa lažje telesno poškodovanih. Koliko od teh nesreč se je zgodilo zaradi neprevidnega zavijanja desno, ne vemo, lahko pa zapišemo izkušnje z nemških cest: tam vsako leto v trčenjih kolesarjev s tovornjaki umre 70 kolesarjev, 665 pa je hudo telesno poškodovanih - in vsaka tretja tovrstna nesreča se zgodi zato, ker tovornjak pri zavijanju desno zapre pot kolesarju.
Naknadna vgradnja
Tudi zato odgovorni za prometno varnost v državah EU iščejo rešitev problema mrtvih kotov tovornih vozil: najobetavnejšo možnost predstavljajo sistemi oziroma pripomočki za zaznavanje kolesarjev v mrtvem kotu.
Podobne sisteme poznamo že iz osebnih avtomobilov, kjer voznike, ki želijo zamenjati vozni pas, opozarjajo na skrita vozila v mrtvem kotu. Na podoben način delujejo tudi pripomočki za prepoznavanje kolesarjev v mrtvem kotu za tovornjake, ki pa še niso uveljavljeni kot del varnostne opreme tovornjakov. Med velikim izdelovalci tovornih vozil le nemški Daimler (Mercedes) tovarniško ponuja tovrstni sistem za (nekatere) svoje tovornjake, ostali izdelovalci pa ne. K sreči je na trgu nekaj rešitev za naknadno vgradnjo, po katerih lahko sežejo varnostno osveščeni vozniki in upravljavci voznih parkov tovornih vozil. Izbira teh pripomočkov je osredotočena na nemški trg, a večino je mogoče naročiti tudi iz Slovenije.
Različne tehnične rešitve
Evropski avtomobilski klubi smo pod drobnogled vzeli pet tovornjaških pripomočkov za zaznavanje kolesarjev v mrtvem kotu za naknadno vgradnjo. Sistemi za naknadno vgradnjo se med seboj razlikujejo po načinu delovanja, glede na pretekle izkušnje pa jih ima večina največ težav s preveliko občutljivostjo oziroma s pogostimi lažnimi alarmi: sistemi le težko ločijo med kolesarji in prometnimi znaki ali drevesi ob cesti. Takšni lažni alarmi motijo voznika, predvsem pa z lažnim javljanjem zmanjšujejo njegovo pozornost.
Dvojna merila
Za oceno učinkovitosti smo sisteme za zaznavanje kolesarjev v mrtvem kotu za tovorna vozila preskusili na dva načina. Prvi sloni na tehničnih merilih, ki jih je izdalo nemško ministrstvo za transport in digitalno infrastrukturo, ko je objavilo, da bodo s subvencijami podprli vgradnjo tovrstnih sistemov v nemške tovornjake. Drugi sklop meril se ravna po zahtevah komisije za standardizacijo Združenih narodov za Evropo (UNECE), ki pripravlja predpis o obvezni vgradnji tovrstnih pripomočkov v vse evropske tovornjake od leta 2022 naprej. Testna scenarija se med seboj razlikujeta v podrobnostih, oba pa upoštevata zaznavanje kolesarjev pri stoječem (statični test) in pri premikajočem se tovornjaku (dinamični test), upoštevata pa tako vzporedno vozeče kolesarje kot kolesarje, ki prečkajo pot tovornjaku. “Evropski” test predvideva tudi scenarij, pri katerem so med kolesarjem in tovornjakom statične ovire (parkirani avtomobili), kar je delalo težave vsem preskušenim pripomočkom in zaradi česar noben pripomoček ni brezhibno prestal UNECE testa.
Noben pripomoček ni popoln
Pripomoček Wüllhorst Fahrzeugbau / EDEKA za zaznavanje kolesarjev uporablja štiri ultrazvočna tipala in kamero s prikazom slike na zaslonu v potniški kabini. Ultrazvočna tipala ne omogočajo razlikovanja med kolesarji in statičnimi objekti ob cesti, zato je sistem pogosto javljal lažna opozorila. Kljub temu odgovarja merilom nemškega ministrstva in ima vsa potrebna dovoljenja za uporabo. |
Pripomoček Mobileye Shield+ za zaznavanje kolesarjev uporablja kamero in zmogljiv računalniški logaritem, ki dokaj uspešno loči med kolesarji in statičnimi objekti. Odlikuje ga tudi razumljiv sistem obveščanja voznika in sorazmerno malo lažnih alarmov. Merila UNECE testa je sicer prestal le delno, nemška merila pa brezhibno. |
Pripomoček MEKRA Lang - AAS temelji na radarskem tipalu in kameri. Radarsko tipalo učinkovito izmeri hitrost, upošteva odsevnost, kot gibanja in druge parametre različnih objektov ob tovornem vozilu, zato sistem loči med kolesarjem in statičnimi objekti. Od preskušenih pripomočkov se je odrezal najbolje - tako na testnem poligonu kot v resničnem prometu. |
Pripomoček LUIS Technology Turn Detect uporablja kamero in programsko opremo za prepoznavanje objektov. Poleg nemških meril je izpolnil tudi testna merila za statično zaznavo kolesarjev UNECE. Ni pa zaznal kolesarja, ki se je premikal z enako hitrostjo kot tovornjak, zato ni prestal dinamičnega testa UNECE. |
Napovedana obvezna vgradnja
Evropski poslanci so potrdili sprejetje paketa ukrepov za večjo varnost v prometu, o katerem smo v Motoreviji že pisali. Med ukrepi je tudi obvezna vgradnja pripomočkov za zaznavanje kolesarjev in pešcev v mrtvem kotu za tovorna vozila in avtobuse, kakršne smo preskusili v tokratnem testu.
Sveženj ukrepov za večjo varnost predvideva obvezno vgradnjo tovrstnih pripomočkov oziroma sistemov v tovorna vozila in avtobuse od novembra 2025 za nove modele tovornih vozil in avtobusov, od novembra 2028 pa za vsa vozila. Do takrat bodo morali izdelovalci in ponudniki tovrstnih pripomočkov izboljšati učinkovitost delovanja in zmanjšati število lažnih alarmov, kar je pokazal tudi naš tokratni test.
Prizadevanja za obvezno vgradnjo
AMZS priporočila izdelovalcem in zakonodajalcem
Pripomočki za zaznavanje kolesarjev v mrtvem kotu morajo postati del serijske opreme tovornjakov - preden obvezno vgradnjo predpiše zakon, |
izdelovalci bi morali pipomočke za zaznavanje kolesarjev združiti z asistenčnimi sistemi za samodejno zaviranje, |
ponudniki tovrstnih sistemov morajo zmanjšati število lažnih alarmov oziroma izboljšati učinkovitost delovanja, |
vsi tovrstni pripomočki bi morali biti opremljeni s tehnologijo, ki na zaslonu označi oviro, zaradi katere se je sprožil alarm, |
sistemi morajo učinkoviteje zaznavati kolesarje tudi, če so med tovornjakom in kolesarjem ovire (parkirana vozila, drevesa), |
sistemi, ki spremljajo prostor pred vozilom in desno od njega so koristni tudi ob drugih nevarnih prometnih situacijah. |
Koristen dodatek
AMZS nasveti voznikom tovornjakov
Kljub temu, da noben od pripomočkov ne deluje brezhibno, je njihova uporaba koristna in priporočljiva, |
kamera in zaslon veliko pripomoreta k boljšemu spremljanju okolice iz kabine tovornjaka, |
pred nakupom se pozanimajte o prednostih, pomanjkljivosti in načinu delovanja posameznih pripomočkov. |