Današnja vozila so tehnološko zelo napredna in opremljena z raznovrstnimi asistenčnimi sistemi, ki olajšajo in izboljšujejo vožnjo. Da bi jih varno in učinkovito uporabljali, je ključno razumeti njihove funkcije. V AMZS centru varne vožnje na Vranskem je v začetku decembra v okviru mednarodnega projekta Hi-Drive potekala brezplačna delavnica o uporabi naprednih asistenčnih sistemov. Udeleženci so preizkusili sisteme, kot so zaviranje v sili pri vzvratni vožnji, prepoznavanje nevarnosti v mrtvem kotu, samodejno zaviranje v sili in radarski tempomat.
Delavnica se je začela s teoretičnim delom, kjer so udeleženci spoznali delovaje ključnih asistenčnih sistemov. "Pomembno je, da vozniki spoznajo delovanje teh sistemov, saj lahko pripomorejo k varnejši in udobnejši vožnji, če jih znajo pravilno uporabljati," je ob začetku delavnice poudaril AMZS inštruktor varne vožnje Mitja Jeseničnik.
Praktični del delavnice je potekal na poligonu, kjer so udeleženci kot vozniki in sopotniki pod budnim očesom AMZS inštruktorjev preizkusili delovanje sistemov, nato pa so se podali še v običajni promet. "Naučili so se, kako pravilno nastaviti sisteme v svojih avtomobilih, kako jih aktivirati in kaj pomeni spreminjanje določenih nastavitev. Ko voznik želi prehitevati, sistem za nadzor mrtvega kota zazna vozilo na voznem pasu in mu v bočnem vzvratnem ogledalu prikaže opozorilo, da je prehitevanje lahko nevarno. Sistem za vzvratno vožnjo zazna oviro med vzvratnim parkiranjem, avto pa samodejno zavre. Sistem za samodejno zaviranje v sili pomaga preprečiti nalet, čeprav ni vedno zagotovljeno, da bo avto popolnoma ustavil, še posebej pri višjih hitrostih," je pojasnil Jeseničnik.
Pritiskati na prave gumbe v teh vesoljskih plovilih
Udeleženci in udeleženke so z nami delili svoje izkušnje z novimi tehnologijami v avtomobilih. Mateja Matko iz Ponikve je presenečeno ugotovila, da že veliko sistemov za pomoč pri vožnji pozna in jih tudi uporablja, je pa do nekaterih še vedno zadržana, na primer do radarskega tempomata pri vožnji v naselju. "Posebej lahko izpostavim sistem za samodejno zaviranje v sili, ki se mi je že dvakrat sprožil – enkrat med vožnjo naprej in drugič pri vzvratni vožnji. Obakrat mi je pomagal preprečiti nesrečo, za kar sem resnično hvaležna. Na delavnici smo ta sistem tudi preizkusili in dokazal se je kot zanesljiv. Kljub temu teh sistemov ne vidim kot nekaj, čemur bi slepo zaupala. Dojemam jih kot dragocen pripomoček, ki vozniku pomagajo, ne pa ga nadomestijo."
Dean Gartner iz Ljubljane je izrazil presenečenje nad napredkom tehnologije: "Današnja vozila so kot vesoljska plovila v primerjavi s tistimi, ki sem jih vajen," je povedal in dodal, da bi si želel imeti takšen avto, vendar mu finančne zmožnosti tega ne dopuščajo. "Kljub temu sem hvaležen za priložnost, da sem se seznanil z možnostmi, ki jih ponujajo sodobni asistenčni sistemi."
Martina Gajšek iz Ljubljane se je na delavnico prijavila, ker je želela osvežiti svoje znanje, ker želi pravilno uporabljati različne gumbe in stikala v avtomobilu ter ustrezno reagirati, ko se sistemi samodejno aktivirajo. Voznica in članica AMZS, ki redno spremlja novosti na področju varne vožnje, je priznala, da kljub teoretičnemu znanju ni vedno dovolj zaupala asistenčnim sistemom. Po delavnici pa je ugotovila, da je njen strah povsem odveč. "Večina sistemov deluje zanesljivo, vendar pa je ključno, da za volan vedno sedemo z zavedanjem, da je voznik tisti, ki ima glavno odgovornost. Najbolj zaupam radarskemu tempomatu, ki mi največkrat pride prav pri vožnji po avtocesti – resnično olajša vožnjo in poveča udobje,” pove Martina Gajšek.
Praktične izkušnje, jasna razlaga inštruktorjev in zavedanje razlik med avtomobili
Janja Šuman z Iga, ki že tri leta vozi avto z naprednimi asistenčnimi sistemi, je po delavnici spremenila mnenje o nekaterih sistemih. "Za radarski tempomat sem sprva mislila, da ni potreben za lokalne vožnje, vendar sem se po tej delavnici odločila, da ga bom začela uporabljati. Izjemno uporaben se mi zdi sistem za prepoznavanje nevarnosti v mrtvem kotu, ki ga imam vključenega ves čas. S svojo praktičnostjo me prepriča tudi sistem za ohranjanje voznega pasu. Ta sistem, ki vključuje tudi zvočne signale, mi je že pomagal pri dolgi vožnji, ko me je rahlo odneslo z voznega pasu – takrat sem spoznala, kako dragoceni so ti pripomočki," je povedala sogovornica in izpostavila tudi pomen praktičnih izkušenj in jasne razlage AMZS inštruktorjev varne vožnje še posebej za starejše voznike: "Ko kupiš nov avto, dobiš obsežna navodila, ki imajo pogosto več kot 120 strani. Prebijanje skozi vse te informacije je zelo naporno in hitro izgubiš voljo. Zato sem še posebej hvaležna za to delavnico, saj je praktična predstavitev sistemov in teoretična razlaga bistveno bolj dostopna in uporabna kot branje navodil. Še posebej nam starejšim voznikom praktične izkušnje in jasna razlaga inštruktorjev neprimerljivo olajšajo razumevanje teh sistemov.”
Udeleženca delavnice Miha Javornik z Grosupljega in Bojan Kreft iz Velikega Ubeljskega pri Postojni sta izpostavila, kako pomembno je pri vsakem vozilu posebej posvetiti čas za spoznavanje napredne tehnologije. “Ob vsakem nakupu novega vozila se najprej odpravim na intenzivni trening varne vožnje na Vranskem, da se seznanim z delovanjem vozila in vsemi njegovimi sistemi," je povedal Miha Javornik. Na velike razlike med znamkami in modeli avtomobilov je opozoril tudi Bojan Kreft: "Največja lekcija, ki sem jo odnesel s te delavnice, je, da se je treba vsakemu vozilu posebej prilagoditi in si vzeti čas za uvajanje v njegovo tehnologijo. Noben sistem ni povsem enak, zato je ključno, da ga spoznaš in preizkusiš, da ga lahko pravilno in varno uporabljaš.”
Tudi vodja področja varna mobilnost pri AMZS Erik Logar je voznikom priporočil, naj se seznanijo s tehnološkimi rešitvami in pomagali, ki jih imajo njihovi avtomobili, ter jih povabil na izobraževanje na Vransko: "Pri nakupu avtomobila naj vam trgovci razložijo, katere napredne asistenčne sisteme izbrani avtomobil ima in kako se jih pravilno uporablja. Seveda je vse to opisano tudi v knjižici z navodili za uporabo. V AMZS centru varne vožnje na Vranskem že vrsto let voznikom omogočamo individualni trening uporabe naprednih asistenčnih sistemov, kjer lahko voznik z inštruktorjem v varnem okolju poligona preizkusi, kaj mu avtomobil omogoča in kako lahko s sistemi pasivne in aktivne varnosti, ki jih ima na voljo, vozi varneje.”
VIEDO: Ozaveščanje o varnostnih tehnologijah
Projekt Hi-Drive
Avto-moto zveza Slovenije se je z namenom izboljšanja razumevanja in uporabe tehnologij avtomatizirane vožnje, odprave napačnih predstav o avtonomni vožnji ter ozaveščanja o njenih prednostih, kot sta boljša varnost v cestnem prometu in manjši vpliv na okolje, pridružila projektu Hi-Drive, ki pod okriljem mednarodne avtomobilistične zveze FIA regija I poteka v 11 evropskih državah. Ozaveščevalna kampanja v desetih jezikih se je začela lansko jesen, v letošnjem letu pa štiri od 11 sodelujočih partnerskih organizacij (nemški ADAC, katalonski RACC, belgijski RACB in AMZS) izvajajo praktične delavnice o uporabi naprednih asistenčnih sistemov.