(Ne)Varno s traktorjem - žetev znanja v AMZS centru varne vožnje

Promet

Traktorji so vse večji, težji in hitrejši


Slovenija je še vedno tudi kmetijska dežela z največ traktorjev na število prebivalcev. S kmetijsko mehanizacijo se zgodi precej nesreč tako na obdelovalnih površinah kot tudi na cestah. Zato je AMZS v sodelovanju z zavarovalnico Triglav v centru varne vožnje na Vranskem znova pripravil preventivni dogodek, kjer so traktoristi lahko želi znanje pri obvladovanju tehnik vožnje in dela s sodobnimi traktorji ter njihovimi priključki. 

Vse večji, težji in tudi vse hitrejši traktorji, na katere so priključeni še vse širši in težji kmetijski stroji, predstavljajo vse večje tveganje pri vožnji od kmetije do obdelovalnih površin. AMZS-jev inštruktor varne vožnje Danijel Granda izpostavlja vse večjo maso, hitrost in velikost:

Na cesti tak stroj še nikoli ni bil tako hiter in nikoli ni zahteval toliko prostora kot danes. Zaradi velikih priključkov so se močno povečali tudi mrtvi koti, kar je še posebej nevarno na cestah. Z naraščajočo “cestno” hitrostjo in tudi maso traktorjev, “obutih” v traktorske pnevmatike, ki niso namenjene razmeram na asfaltu, se je treba zavedati, da celotna kompozicija traktorja in nanj pripetega ali obešenega kmetijskega stroja zahteva daljšo zavorno pot.

Izkušeni AMZS inštruktor varne Danijel Granda poudarja, da je bil obisk takega dogodka zagotovo dragocena naložbo v varnejše delo in vožnjo traktorjem, ter pri tem izpostavlja še pomen zavedanja ranljivosti ter nevarnosti pri delu s kmetijsko mehanizacijo.

Foto: Zaviranje po starem, saj temelj varnosti - ABS zavore - šele prihajajo v traktor 

Ker je še vedno zelo malo traktorjev opremljenih z ABS zavornim sistemom, pri zaviranju v sili na cesti zaradi blokade koles obstaja velika nevarnost zdrsa, zlasti na mokrem in spolzkem asfaltu. “To je še posebej nevarno zato, ker je ABS sistem v vseh ostalih vozilih postal nekaj povsem samoumevnega in so se vozniki po večini odvadili veščin zaviranja brez uporabe ABS zavor. Pri traktorjih ta pomemben varnostni sistem šele počasi prihaja v širšo uporabo, a še to po večini le pri največjih in najdražjih. Zato je pri traktorjih še vedno zelo pomembna vaja pravilnega zaviranja v sili, da zna traktorist s pravilno tehniko zaviranja in dela z volanom preprečiti nenadzorovano drsenje,” enega ključnih elementov varne vožnje razloži AMZS inštruktor. 

Da, tudi traktor na mokri cesti lahko zdrsne.

Približno 60 tisoč slovenskih traktorjev še vedno brez varnostnega pasu

Pri delu s traktorjem se še vedno premalo uporablja varnostni pas; kar približno 60 tisoč najstarejših traktorjev, ki so v vsakodnevni uporabi na naših kmetijskih površinah in na cestah, sploh nima vgrajenega varnostnega pasu. 
Izkušeni AMZS inštruktor opozarja, da ima tudi v novejših traktorjih s čvrstejšimi kabinami, ki traktorista ščitijo ob prevračanju, dvotočkovni varnostni pas zelo pomembno vlogo, saj traktorista obdrži na mestu in prepreči udarce v trde predmete ali nevarnosti padca  iz kabine ob prevračanju. Poleg tega se je treba zavedati, da je traktor na asfaltu po voznih lastnostih primerljiv s triciklom: toga zadnja prema, višje težišče in plavajoča prednja prema s sredinskim enotočkovnim vpetjem. To pomeni več nagibanja in nestabilnosti v ovinkih. Zato je precej zmotno razmišljanje, da se traktor lahko prevrne le na zahtevnih terenih, strmih travnikih in na vlakah v gozdu.

Zaradi prej omenjen velikosti delovnih strojev je zelo pomembna tudi tehnika vožnje, saj predvsem na ovinkih pri zavijanju, ko zadnji del priključka močno širi na vzven. Na slednje mora biti pozoren tako traktorist kot tudi vsi ostali udeleženci v prometu, ki srečajo ali prehitijo kompozicijo traktorja in kmetijske mehanizacije. Vozniki morajo biti potrpežljivi in traktor prehiteti takrat, ko je prostora dovolj in nevarnosti, da bi zadeli priključek. 

Grozljiva izkušnje “slamnatega” traktorista v živo zlepa na pozabiš

Na poligonu AMZS centra varne vožnje na Vranskem so inštruktorji za vse prijavljene obiskovalce pripravili zanimive preizkušnje, v katerih so pod nadzorom izkušenih inštruktorjev lahko preskusili svojo natančnost pri obvladovanju traktorja s širokimi priključki med tehničnimi ovirami. Preskusili so lahko tudi najsodobnejše sisteme za vleko različno velikih priklopnih vozil s poudarkom na varnem zaviranju in vodenju priklopnika pri vožnji po strmini. Pri tehniki zaviranja so še posebno pozornost namenili pravilnim nastavitvam priključkov in uporabi motorne zavore.  Pri tem je vse voznike na pomen nadzora mrtvih kotov vseskozi s svojo prisotnostjo opozarjal inštruktor v vlogi motorista na 125-kubičnem skuterju.
S praktičnimi prikazi so poskrbeli tudi za zelo nazoren prikaz pomena uporabe varnostnega pasu in zaščite na pogonskih kardanskih gredeh priključkov. Kdor je v živo videl, kako je kardanska gred zgrabila neprevidnega “slamnatega” traktorista in ga raztrgala na kose, bo zagotovo poskrbel, da bo njegov traktor dobil vso potrebno zaščito.

Veliko poudarka so namenili vožnji z najširšimi transportnimi širinami priključkov, ki so na cesti zelo nevarni. Traktoristi so se tako na poligon odpravili z 2,75 metra širokim priključkom, kar pomeni, da so dobili dragocene izkušnje vožnje traktorja, ki v širino presega vsa vozila na cesti, tudi največje tovornjake.

Ključne besede


Prometvarna vožnjatraktoristitraktor

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije