Zaradi kode 125 v vozniškem dovoljenju je nemalo voznikov že - še veliko pa jih bo - po poenostavljeni poti sedlo za krmilo 125-kubičnega skuterja ali motocikla. Zato smo se odpravili na prav poseben izlet, na katerem je prekaljeni motorist novopečenemu motoristu pokazal, da užitki na motorju ne izvirajo iz motorne moči, ampak iz razumevanja ceste pri vožnji na dveh kolesih. To smo dokazali na skuterju in motociklu, ki skupaj ponujata pičlega četrt litra motorne prostornine, a vseeno veliko užitkov …
Kilovati, ki si jih pod motornim pokrovom avtomobila oziroma pod sedežem motocikla želimo za uživanje na lepi cesti, niso porok za vozniške užitke. Pri Motoreviji menimo, da so za pravo doživetje med ovinki veliko bolj kot zmogljivosti pomembne izkušnje in znanje. Na štirih kolesih smo to že velikokrat dokazali - na primer ko smo med stožci AMZS centra varne vožnje na Vranskem soočili zmogljivo dvosedežno toyoto supro in lahkega, majhnega, a romantičnega ter vozniško sila natančnega roadsterja mazdo MX-5.
Tokratno doživetje mi je kot novopečenemu motoristu še bolj odprlo oči, saj me je na motoristični izlet povabil sodelavec Peter Kavčič, ki ima za seboj več kot tri desetletja motorističnega staža in nešteto prevoženih kilometrov na motociklih vseh vrst. Je eden motoristov, ki znajo na dirkališču odpeljati superšportnika “po kolenu” ali pa na dveh kolesih premagovati puščavske sipine v Maroku. Med dvema navedenima ekstremoma je cesta na Rakitno, do katere ima Peter veliko spoštovanja - in na katero me je povabil na motoristično doživetje.
Skuter brez sklopke ali motocikel z menjalnikom?
Še pred odhodom sva s Petrom razrešila še eno pomembno dilemo vsakega voznika-motorista začetnika - izbor motocikla. Vozniki, ki želijo kot motoristi poenostaviti dnevno mobilnost na poti v službo in jih ne zanimajo izleti ali morebitno nadaljevanje motoristične kariere z motorji brez omejitev, bodo na 125-kubičnem skuterju dobili največ udobja. Pri skuterju se jim ne bo treba ukvarjati s pretikanjem in sklopko, kar bo marsikomu precej olajšalo učenje pravilne tehnike vožnje. Skuter ponuja tudi več vetrne zaščite, dodaten prostor za prtljago, a z manjšimi kolesi ni tako natančno vodljiv. Klasično motorno kolo omogoča pristnejše občutke in prednosti menjalnika ter sklopke, a hkrati zahteva več dela med vožnjo. Za upravljanje skuterja sta podobno kot na kolesu dovolj obe roki, na motociklu pa so zaposlene vse štiri okončine. Kdor bo torej kodo 125 tako opravil zato, da bo po letu ali dveh na lahkem 125-kubičnem motorju naredil osnovno motoristično prakso in si s tako pridobljenimi izkušnjami in osvojeno tehniko zgradil pomembne temelje varne vožnje, je bolje, da sede na klasičen 125-kubični motocikel. Če nimate predhodnih izkušenj vožnje mopeda z menjalnikom in želite voziti 125-kubični motocikel, to vsekakor povejte v šoli vožnje, v kateri se boste udeležili programa za pridobitev kode 125.
Dva motorja enake moči, a s pomembno razliko pri zavorah
S Petrom sva se na izlet odpravila z dvema že na videz popolnoma različnima 125-kubičnima dvokolesnikoma. Peter je sedel na športni skuter aprila SR 125 GT, jaz pa sem vozil klasičen motocikel brez oklepa z rahlo terensko profiliranimi pnevmatikami in 6-stopenjskim menjalnikom - Husqvarnin svartipilen 125. Oba poganjata enovaljna motorja z 11 kilovati moči, kar omogoča, da ju lahko vozijo vozniki s kodo 125 oziroma kategorijo A1. Moči je dovolj, da oba dvokolesnika dosežeta največjo hitrost dobrih 100 km/h, kar je na cesti v odprtem prometu - sploh za začetnika - že visoka hitrost, ki jo je treba spoštovati. Med njima je zelo pomembna varnostna razlika: skuter, ki ga je vozil Peter, je bil opremljen “le” z zavornim sistemom CBS, ki za varnejšo vožnjo omogoča samodejno porazdelitev zavorne sile na obe kolesi, ne preprečuje pa blokiranja koles pri zaviranju v sili. Motocikel, ki sem ga vozil jaz, spada med varnostno najbolje opremljene manjše motocikle, saj ima spredaj in zadaj nameščene Brembove zavore z dvokanalnim Boschevim ABS zavornim sistemom, ki tudi pri maksimalnem pojemku preprečuje blokiranje koles. Na makadamu s slabšim oprijemom sva s Petrom preskusila zaviranje v sili in razlika je bila očitna: ABS tako kot v avtomobilih tudi na motorjih rešuje življenja, saj v kočljivih trenutkih motorist lahko zavira in usmerja motocikel. Tudi zato sem se odločil za husqvarno, ki poleg odličnih zavor ponuja še sistem za preprečevanje zdrsa pogonskega kolesa.
Razodetje: širina izkušenj mora biti večja od prostornine motorja
Preden sva se s Petrom odpeljala, sva ponovila tisto, kar me je v AMZS šoli vožnje učil inštruktor: počasi v križišče, pogled nazaj pri menjavi smeri, predvidevanje, ustrezna varnostna razdalja in dva prsta vedno pripravljena za hitro posredovanje na ročici zavor oziroma sklopki. V Podpeči sva zavila navkreber med asfaltne ovinke motoristične klasike proti Rakitni, ki jo je mogoče podaljšati naprej proti Cerknici. Peter je izbral odlično cesto, na kateri je pridobivanje motorističnih izkušenj lažje zaradi talnih označb, ki motoristu začetniku pomagajo pri ohranjanju varne in pravilne linije skozi ovinek. Če se pelješ ob začrtani smeri, pri nagibanju v ovinek z glavo nikoli ne boš segel na nasprotni vozni pas. To je zelo pomembna lekcija, ki preprečuje tragedije. Prvo serijo ovinkov je pred menoj vozil Peter, da sem videl, kako pomembna je linija in kako učinkovito motor pomaga usmerjati pogled daleč naprej.
Drugo serijo ovinkov sem vodil - in iskal idealno linijo - jaz. Hitro mi je bilo jasno, da je tudi pri 125-kubičnem motociklu odločno odprt plin v drugi prestavi lahko hitro preveč, če napačno oceniš radij zavoja; zmanjka prostora ali pa poguma za nagib. Izkušnje so zelo pomembne tudi pri zaupanju v oprijem pnevmatik pri nagibanju oziroma razumevanju meja ciklistične fizike. Na 125 kubičnem motorju se učiš tudi potrpežljivosti: moči je namreč premalo za bliskovita prehitevanja, kar je treba nadomestiti z dovolj prostora in pravilno oceno, kdaj in kje se da prehitevati.
Ključno razodetje tega motorističnega doživetja je bilo, da v lahkotnosti in okretnosti lahkega motocikla lahko uživa tudi izkušen motorist, neizkušenim pa takšen motocikel ponuja prave motoristične občutke, hkrati pa odpušča napake.
Na tem izletu sem se prepričal, da je 125-kubična stopnica v svet motorjev ključna za varno motoristično kariero; koda 125 je odlična uvertura za tiste, ki si želijo več, a še nimajo izkušenj in zavedanja, kaj pomeni biti motorist. Četudi bi se pri svojih 44 letih lahko odločil narediti vozniški izpit za neomejeno A kategorijo, bi po nasvetih izkušenega prijatelja zagotovo najprej izbral lahek in izkušnjam primeren motocikel, ki ga je veliko lažje obvladovati tudi v gostem prometu in na majhnem prostoru. Tudi iz gokarta nihče ne sede za volan formule 1, kaj ne?
Prilagojeni motoristični programi v AMZS centru varne vožnje na Vranskem
Ne glede na izbiro motorja priporočamo, da se vozniki-motoristi udeležite 4,5 ure dolgega programa varne vožnje, ki so ga v AMZS centru na Vranskem pripravili za voznike, ki so opravili kodo 125. Priporočamo tudi nov program med motorističnimi programi varne vožnje: izlet z AMZS inštruktorjem varne vožnje, ki posamezniku v realnem prometu na cesti omogoči dragoceno izkušnjo vožnje v spremstvu izkušenega motorista. Na tak način, kot sva s Petrom odpeljala opisano doživetje, se lahko vsakdo na cesto zapelje v spremstvu izkušenega AMZS inštruktorja varne vožnje - na različnih trasah dolgih od 234 do 350 kilometrov.
Na motorju je meja med užitkom in grozo še veliko bolj tanka kot v avtomobilu
Ne predstavljam, si da bi moral brez izkušenj popravke smeri reševati na 400-kilogramskem potovalniku ali pa brez prakse krotiti moč športnika, ki v drugi prestavi preseže 150 km/h. Zakaj? Ker je na motorju res vse bolj doživeto, a hkrati tudi veliko bolj izpostavljeno. Ko imaš občutek, da je linija popolnoma pod nadzorom, zna cesta presenetiti. Z motorjem mora voznik najprej postati prijatelj, mu postavljati meje svojih želja in ga razumeti ter se z njim vseskozi prilagajati okolici. Meja med vozniškimi užitki in trenutki tesnobe je dveh kolesih še tanjša kot na štirih v varnem karoserijskem zaklonišču v udobnem sedežu, kjer telo ščitijo še varnostni pas in varnostni mehovi. Motor in cesta sta kot Romeo in Julija, motorist pa je tisti, ki odloča ali bo njuna ljubezen srečna ali pač tragična. Pazimo drug na drugega in vozimo varno na dveh ali pa na štirih kolesih.