Kljub omejitvam, pa tudi drugih ukrepov v boju proti novemu koronavirusu, ki zdaj trajajo že več kot leto dni, naše avtoceste in hitre ceste ne samevajo. Res je na njih manj prometa kot pred epidemijo, a vendarle dovolj, da se ceste obrabljajo in uničujejo. To seveda pomeni, da jih je treba popravljati in obnavljati. Kje že potekajo dela - in kje še bodo?
Obnova predora Golovec
Največji gradbeni projekt na našem avtocestnem križu je - poleg gradnje druge cevi predora Karavanke - obnova predora Golovec na vzhodni ljubljanski obvoznici. Lani poleti so obnovili zahodno cev, 15. marca letos pa so začeli z obnovo vzhodne cevi predora. Po več kot dveh desetletjih uporabe predora - prvi avto je skozi predor zapeljal leta 1999 - so v njem že vidne poškodbe zaradi obrabe in specifičnih lastnosti terena, zlasti prodiranja hribinske vode skozi talni obok predora. Sanacijo predora DARS izkorišča tudi za ureditev prezračevanja, nadgradnjo razsvetljave in varnostnih sistemov.
Vzhodna cev bo zaradi gradbenih del, ki potekajo 24 ur na dan in vse dni v tednu, zaprta predvidoma do 17. maja letos, ko naj bi predor znova odprli za promet. Do takrat je promet dvosmerno speljan po zahodni cevi, zaradi česar je v prometnih konicah na tem odseku ljubljanske obvoznice seveda gneča - čeprav je tovorni promet usmerjen po drugih delih ljubljanskega obroča.
Zemljevid: Gradnja in obnova slovenskega avtocestnega križa v letu 2021
Posodobitev priključka Letališka cesta
Konec marca se je začela tudi trimesečna rekonstrukcija priključka Letališka cesta (Industrijska cona Moste – BTC) na vzhodni ljubljanski obvoznici. Pri DARS-u pravijo, da so rekonstrukcijo tega priključka, ki je med deli zaprt za ves promet, načrtovali tako, da se v največji možni meri pokriva z obnovo predora Golovec na vzhodni obvoznici, kjer velja prepoved vožnje za tovorna vozila z maso nad 3,5 tone.
Rušenje cestninske postaje Dragotinci
Marca je DARS nadaljeval z rekonstrukcijo območja cestninske postaje Dragotinci, ki so jo začeli rušiti lani jeseni. Po koncu teh del je predvideno nadaljevanje obnove avtoceste Murska Sobota – Lipovci (prva etapa).
Obnova vipavske hitre ceste
Na drugem koncu Slovenije, na Vipavskem, so prav v teh dneh začeli z obnovitvenimi deli na krajšem odseku hitre ceste med Selom in Vogrskim. Poleg obnove hitre ceste v dolžini 2,5 km bodo uredili tudi odvodni sistem. Najprej bosta na obeh polovicah hitre ceste (proti Vrtojbi in proti Ajdovščini) predvidoma 25 dni na razdalji približno 2 km zaprta samo prehitevalna pasova, promet bo urejen po voznih pasovih, potem sledi zaprtje polovice hitre ceste: predvidoma 25 dni bo zaprto smerno vozišče proti Vrtojbi, promet bo na razdalji približno 2 km urejen dvosmerno po drugi polovici hitre ceste (po enem pasu v vsako smer vožnje), potem pa sledi še predvidoma 47 dni dolga zapora smernega vozišča proti Ajdovščini (promet bo urejen dvosmerno po drugi, že obnovljeni polovici hitre ceste).
Poleti obnova severne ljubljanske obvoznice in krožišča Tomačevo
Poleti, predvidoma od sredine junija do sredine avgusta, DARS načrtuje obnovo močno dotrajanega cestišča severne obvoznice na odsekih Šmartinska cesta - Tomačevo - Dunajska cesta in priključkov krožišča Tomačevo. V prvi fazi dvomesečne obnove bosta zaprta oba prehitevalna pasova, promet bo takrat urejen po dveh zoženih pasovih v vsako smer, še vedno pa bo potekal po obeh polovicah hitre ceste. V drugi fazi bo predvidoma zaprta polovica hitre ceste na odseku med Šmartinsko cesto in Dunajsko cesto iz smeri Jarš proti Šiški, promet pa bo potekal po dveh zoženih pasovih v vsako smer po sosednji polovici hitre ceste. V tretji fazi bo predvidoma zaprta polovica hitre ceste odseka Dunajska cesta – Šmartinska cesta, promet pa bo potekal po dveh zoženih pasovih v vsako smer po že obnovljeni polovici hitre ceste. V zadnji fazi bosta znova zaprta zgolj prehitevalna pasova na obeh polovicah hitre ceste.
V sklopu obnove bodo sanirali tudi priključne krake krožišča Tomačevo. Za čas zaprtja posameznega priključnega kraka bodo urejeni najbolj optimalni obvozi. Na kraku D (uvoz na hitro cesto v smeri Šmartinske ceste) bodo dogradili nišo za cestninski nadzor, zamenjali varovalne ograje, narisali nove talne označbe, delno zamenjali signalizacijo in uredili cestno razsvetljavo.
Pri DARS-u so objavili tudi razpise za obnovo odseka Vučja vas – Murska Sobota in preplastitev odsekov Gabrk – Sežana – Fernetiči, Črni Kal – Sermin in Brežice – Obrežje.
Ostala načrtovana dela na avtocestah in hitrih cestah v letošnjem letu objavljamo v zemljevidu načrtovanih del.
Po začetni zamudi dela po načrtu: Gradnja druge cevi karavanškega predora
Lani spomladi sta DARS in turško gradbeno podjetje Cengiz podpisala pogodbo o izgradnji druge cevi cestnega predora Karavanke. Tri kilometre in pol druge predorske cevi na slovenski strani naj bi turški gradbinec zgradil do leta 2025. Avstrijci so na svoji strani začeli z vrtanjem predora že jeseni 2018, pri nas pa so zaradi zapletov pri izbiri izvajalca začeli z deli s precejšno zamudo. Avstrijci naj bi s severne strani Karavank do državne meje prišli že avgusta letos, z naše strani pa naj bi mejo dosegli šele čez dve leti. Trenutno dela potekajo po načrtih.
VIDEO: Tretje oko za varnješe ceste
AMZS že od leta 2008 dalje aktivno izvaja postopke evropsko primerljivega neodvisnega ocenjevanja cest EuroRAP (European Road Assessment Programme), pridobiva in analizira prometne podatke ter objavlja ter interpretira dobljene rezultate. Strokovnjaki AMZS so od leta 2008 prevozili, posneli in ocenili že več kot 4000 kilometrov slovenskih državnih cest, za DARS pa skoraj 800 kilometrov avtocest in hitrih cest.