Test: Ford ranger raptor 3,0 EcoBoost e-4WD

Test

Šerif - močan, glasen in do koles oborožen z bencinskimi “konji” in tehnologijo!


Noben drug tako velik in težak terenski poltovornjak ne zmore s tako lahkoto in tako suvereno opraviti z makadamskim ovinkom. Fordov ranger raptor je pravi avtomobilski šerif! Močan, glasen in do koles oborožen z bencinskimi “konji” in tehnologijo! 

Oblika in prostornost 5/5 zvezdic
Zmogljivost in poraba 3/5 zvezdic
Vozne lastnosti in udobje 4/5 zvezdic
Varnost in oprema 4/5 zvezdic
Vrednost glede na ceno 5/5 zvezdic

Evropski oziroma nemški Ford je dolgo časa na razdalji držal svojo matično družino z druge strani Atlantika. Ko pa se je na staro celino uradno pripeljal največji Fordov zvezdnik, karizmatični mustang V8, je evropski Ford hitro postal ponosen na svoje ameriške korenine. Še pred prihodom mustanga se je na evropskih oziroma tudi na naših cestah dodobra uveljavil tonski terenski pick-up ranger, ki je pri nas še vedno z naskokom najbolje prodajan poltovornjak. Evropski kupci rangerja so bili vedno bolj glasni, da si želijo terenskega športnika s kesonom in teatralnim nastopom po vzoru na ameriškega F-150 raptorja. Prvi evropski ranger raptor je navduševal le s športnim vzmetenjem ameriškega specialista Foxa in videzom, a dizelski bi-turbo še zdaleč ni ponudil teatralnosti in odriva ameriškega izvirnika. So pa prodajne številke pokazale, da ima raptor velik potenical. Pri nas je bila kar polovica vseh prodanih rangerjev prejšnje generacije prodana v različici raptor.

V Fordovi družinski razvrstitvi raptor ni dobil mesta v ponudi gospodarskih vozil, pač pa med zmogljivimi performance modeli ob mustangu in električnem mustangu machu-e. Na njegov keson bolj kot drva spadajo električna kolesa ali motokros motocikli, na njegovo vlečno kljuko pa bolj kot prikolica z opekami in vrečami cementa paše prikolica z dirkalnim vodnimi skuterjem.

Ob menjavi generacij je tudi evropski raptor z zmogljivim bencinskim V6 motorjem dobil status vrhunskega športnika za vse podlage. Odzivi s trga dokazujejo, da je bencinski raptor to, kar kupci želijo, in so tudi pripravljeni več plačati. Novi raptor je za skoraj 10 tisoč evrov dražji od najbolj opremljenega rangerja nove generacije z novim V6 dizelskim motorjem, ki ima v primerjavi z raptorjem za več kot 400 kg večjo nosilnost in za seboj lahko vleče kar tono težjo prikolico. A kljub temu se še vedno skoraj polovica slovenskih kupcev odloči za rangerja raptorja, rohnečega šerifa v športni uniformi, ki na stokilometrski razdalji v povprečju “popije” vsaj 4 litre goriva več kot najmočnejši dizelski ranger. 

Pri plezanju po strmini, plazenju čez korenine in kamenje mu poleg reduktorja in diferencialnih zapor spredaj ter zadaj izdatno pomagajo tudi napredni elektronski sistemi, kot je nov terenski tempomat.

Ni garač, pač pa športni nastopač

Raptor ni delu namenjen pick up, ampak zabavi in aktivnemu življenjskemu slogu. V njegov keson bolj kot drva ali vreče cementa spadajo motokros motocikel in električna kolesa. 
Tudi za vse bolj priljubljena ekspedicijska čezcelinska “overland” potovanja z različnimi bivalnimi nadgradnjami tovornega prostora in strehe raptor ni najbolj primeren. Ne zaradi velikosti tovornega prostora, pač pa zaradi zmanjšane nosilnosti, ki je podrejena športnemu vzmetenju oziroma podvozju. Raptor namreč zadaj nima klasičnih listnatih vzmeti kot običajen ranger, temveč z vlečnimi nihajnimi rokami vzmeteno togo premo, na katero so vpete še vijačne Foxove vzmeti. 
S 652 kilogrami nosilnosti si ta orjak lahko oprta le 67 kilogramov več kot denimo mercedes razred C s karavanskim prtljažnikom in dizelskim motorjem. Že res, da raptorjeva streha zdrži kar 300 kg statične obremenitve in 80 kg dinamične, a strešni šotor in dodatna kamp oprema za tritedensko potovanje bosta ob polno zasedeni kabini hitro dosegla prej omenjeno nosilnost. 
Pri uporabni vrednosti tovornega prostora velja izpostaviti dobro zaščito in opremo, saj je obložen z robustno plastiko, na obeh straneh osvetljen z LED svetilkama, opremljen z 220-voltno vtičnico in številnimi močnimi sidrišči za pritrjevanje tovora. Za praktični električno pomični rolo tovornega prostora, ki dobro tesni pred vodo in prahom, je v okviru paketa raptor skupaj z zračnim usmerjevalnikom ob kabini treba dodati zajetnih 2950 evrov. V prid splošne uporabnosti raptorja lahko štejemo vlečno moč in predvsem zelo močno vlečno napravo (kljuko), na katero je mogoče zapeti do 2,5 tone težko prikolico. 

Raptorjev trilitrski ecoboost motor se odlično ujame z 10-stopenjskim samodejnim menjalnikom; ta ob množici različnih voznih programov vedno presenetljivo natančno ujame območje največjega navora (491 Nm) pogonskega stroja. Po motornih in terenskih zmogljivostih je od raptorja, upoštevajoč zasnovo avta (letvasta šasija), boljši le legendarni Mercedesov razred G.

Bencinski twin-turbo šestvaljnik mu daje poseben značaj

Twin-turbo tehnologija V6 motorju zagotavlja odlično odzivnost. Tako suvereno, kot se stroj oglaša, se tudi zavrti in potegne: skoraj poltretjo tono težak in 5,3 metra dolg orjak ob polnem pospeševanju do “stotice” pospeši v 7,9 sekunde. Za lažjo primerjavo: dizelska škoda octavia RS 4x4 do hitrosti 100 km/h pospeši v sedmih sekundah. Raptorjev trilitrski ecoboost motor se odlično ujame z 10-stopenjskim samodejnim menjalnikom; ta ob množici različnih voznih programov vedno presenetljivo natančno ujame območje največjega navora (491 Nm) pogonskega stroja. Tudi pri plazenju čez skale ali plezanju preko različnih terenskih ovir in strmin sta motor in menjalnik z dodatnim reduktorskim prenosom zagotovila dovolj moči ter navora, da niti v enem trenutku nismo pogrešali dizelskih zmogljivosti. Smo pa dizelske lastnosti pogrešali pri energetski bilanci; poraba goriva hitro lahko preseže 15 litrov na 100 kilometrov. Na našem preskusu smo z 80 litrsko posodo za gorivo v povprečju prevozili slabih 550 kilometrov, kar pomeni 14,6-litrsko porabo na 100 km.

Prednja naletna plošča ob skokih in vožnji po razritem terenu pred udarci in kamenjem ščiti hladilnik, krmilni sistem, prednji prečni nosilec, oljno korito in sprednji diferencial.

Vseeno mu je, kaj pride pod kolesa 

Raptor je ob vsej svoji velikosti in masi čudovito vodljiv stroj, v katerem je največji užitek v ostrem tempu uživati na  širokih gruščnatih ovinkih. Ob množici različnih nastavitev pogona in voznih programov prav na makadamu najbolj izstopi njegov športni značaj, še zlasti v voznem programu “baja”.  Se pa hitro izkaže, da so naše makadamske ceste povečini preozke in preveč nepregledne, da bi ta orjak varno drvel čez ovinke. Smo pa bili navdušeni nad njegovo natančnostjo, nad nadzorom oprijema in pospeševanjem na pršnem grušču.

Na Fordovem športnem oddelku so tega velikana res dobro strenirali, da mu lahko rečemo športnik. Ob vsakem pospeševanju in sočasnem vklopu športne zvočne kulise izpušnega sistema smo sploh na makadamu res uživali. Ob odrivu se prednji del dvigne, kot bi raptor v Jurskem parku dvignil glavo in se pognal v napad.

Tudi glede terenskih zmogljivosti mu nihče ne more očitati tehnološko-mehanske nedoslednosti. Od tal je oddaljen skoraj 27 centimetrov in na dnu prednjega dela ima jekleni ščit debeline 2,3 milimetra. Pri plezanju po strmini, plazenju čez korenine in kamenje mu poleg reduktorja in diferencialnih zapor spredaj ter zadaj izdatno pomagajo tudi napredni elektronski sistemi, kot je nov terenski tempomat. Ta vozniku omogoča samodejno nastavitev hitrosti nižje od hitrosti pešca (3 km/h) pa vse do 32 km/h. Tako se voznik lahko osredotoči na natančno usmerjanje avta po terenu in na velikem pokončnem 12-palčnem zaslonu vklopi še 360-stopinjski nadzor okolice z natančnimi kamerami na vseh izpostavljenih delih karoserije. 
Raptorju je povsem vseeno, kaj mu podstaviš pod kolesa, saj z 2,5-palčnimi blažilniki Fox s tehnologijo notranjih obvodov izjemno učinkovito prestreza udarce. 
Zaradi izjemno zmogljivega podvozja in blaženja je raptor tudi na asfaltu presenetljivo suveren in predvsem daleč najbolj udoben kleni terenec na robustni letvasti šasiji. Njegova največja hiba na terenu je njegova velikost - dolžina, širina in medosna razdalja; raptor bo ril in grizel v podlago, vse dokler mu ne zmanjka prostora - ne pa moči.

Zaradi pričakovanih velikih prečnih obremenitev ima zadnja toga prema poleg Fox vijačnega vzmetenja dodan še Wattov člen, ki poskrbi, da zadnja kolesa še bolje držijo smer oziroma ohranjajo ravnino pri daljših hodih vzmetnja. Vse je prilagojeno čimboljšemu stiku koles s podlago tudi pri res razriti in povsem neravni površini. 

Tankočutno digitalen

Pristop v kabino bi bil brez široke jeklene stopnice precej težji. V kabini voznika in sovoznika pričakata udobna športna sedeža, oblikovana po vzoru pilotskega iz lovskega letala F22 raptor, ki zelo dobro objameta telesi. Ravno prav velik in debel športni volanski obroč lepo sede v roke, vse skupaj je oplemeniteno z usnjem in rdečimi šivi. Kabina je zaradi visokega položaja sedenja odlično pregledna in zaradi 3,27 metra dolge medosne razdalje tudi bolj prostorna. Raptor je izdatno založen s tankočutnimi digitalnimi sistemi za varnejšo vožnjo in celovito komunikacijo, zato je tudi v mestu razmeroma dobro obvladljiv, a precej bolj okoren kot na odprti cesti. Odličnemu digitalnemu vmesniku sync4 zamerimo, da ni preveden v slovenščino. 

Iskanje in opravičevanje uporabne vrednosti tega Fordovega terenskega šerifa je nesmisel. To je stroj za zabavo. Kdor si ga pač lahko privošči - po ceni in energiji - bo v njem užival in dobro nahranil ego. Kamorkoli se bo peljal, bo opažen. Raptor je atraktiven avto, pa naj bo čist ali umazan.  

Pod črto …

Ford ranger raptor na predimenzioniran, atraktiven in energetsko nesmiseln način združuje lastnosti športnega in terenskega avtomobila. Kdor si ga lahko privošči - tako zaradi nabavne cene kot stroškov za gorivo - bo v njem užival in si dodobra nahranil vozniški ego. 

Všeč nam je  +

močan in prožen motor, zvok motorja, terenske vozne lastnosti, vozni programi, vzmetenje, varnostna oprema, videz in ugled, oprema tovornega prostora

Ni nam všeč -

poraba goriva, nosilnost

Raptor je izdatno založen s tankočutnimi digitalnimi sistemi za varnejšo vožnjo in celovito komunikacijo

Tehnični podatki 

Ford ranger raptor 3,0 EcoBoost e-4WD

Motor in prenos moči: bencinski, šestvaljni V6, twin-turbo, prostornina: 2956  cm3, največja moč: 215  kW (240  KM) pri 5500 vrt./min, največji navor: 491 Nm pri 2300 vrt./min. Pogon zadaj in priklopljiv štirikolesni pogon z elektronsko zaporo sprednjega in mehansko zaporo zadnjega diferenciala, samodejni 10-stopenjski menjalnik z reduktorjem.
Mere in masa: dolžina: 536  cm, širina: 202,8  cm, višina: 192,6  cm, medosna razdalja: 327  cm, masa praznega vozila: 2454  kg, dovoljena skupna masa: 3130  kg, dimenzije tovornega prostora: dolžina 156,4 cm, širina 122,4 cm med kolesnima ohišjema in višina 52,9 cm, posoda za gorivo: 80 l.
Zmogljivosti in poraba: največja hitrost: 180  km/h, pospešek od 0 do 100  km/h: 7,9 s, normna poraba goriva kombinirano: 13,8 l/100  km, izpust CO2: 315  g/km, poraba na testu: 14,6 l/100  km.
Cena: Summit motors: 77.450 EUR.
Na razgibanem terenu pri prevoznih kotih raptorja delno rešuje visoka oddaljenost od tal. A 3,27-metrska razdalja med kolesi in več kot 1,2 metra dolg previs zadaj mu postavljata omejitve. Tako zmore prevoziti za takega terenca le razmeroma položnih 24 stopinj prevojnega in izstopnega kota.

Ključne besede


FordTest avtaterenska vozilaterenska vožnjaštirikolesni pogonpick-upford rangerford ranger raptor

Jure Gregorčič

Jure Gregorčič

Novinar - urednik Motorevije